Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1741
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contact:

Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door annoh » zo 12 mei 2019, 12:37

Het is bekend dat je rijstijl invloed heeft op het brandstofverbruik. Onder rijstijl versta ik in dit geval manier van optrekken en aangehouden constante snelheid bij de verschillende wegtypen.

Om wat meer grip te krijgen op invloed van rijstijl op brandstofverbruik heb ik 2 rijstijlen aangenomen toen ik laatst op en neer reed met een buscamper naar Beieren. Wellicht ga ik de proef eind van het jaar herhalen.

Heenweg:
rustig optrekken
weinig wind
12 - 15 graden
bij 80 Km wegen 83 Km/uur Gps snelheid in Nl, 80 Km/uur Gps snelheid in Dld.
bij 100 Km wegen 104 Km/uur Gps snelheid in Nl, 100 Km/uur Gps snelheid in Dld
bij 120 Km wegen 124 Km/uur Gps snelheid in Nl, 120 Km/uur Gps snelheid in Dld
Bij 130 Km wegen 130 Km/uur Gps snelheid in Nl, 130 Gps Km/uur snelheid in Dld
Bij > 130 Km in Dld, 130 Km/uur Gps snelheid
Brandstof verbruik, diesel, 1 0p 12,5

Terugweg:
rustig optrekken
weinig wind
12 - 15 graden
bij 80 Km wegen 83 Km/uur Gps snelheid in Nl, 80 Km/uur Gps snelheid in Dld.
bij 100 Km wegen 104 Km/uur Gps snelheid in Nl, 100 Km/uur Gps snelheid in Dld
bij 120 Km wegen 118 Km/uur Gps snelheid in Nl, 118 Km/uur Gps snelheid in Dld
Bij 130 Km wegen 118Km/uur Gps snelheid in Nl, 118 Gps Km/uur snelheid in Dld
Bij > 130 Km in Dld, 118 Km/uur Gps snelheid
Brandstof verbruik, diesel, 1 0p 15,6

Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 6373
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: rijstijl in relatie tot brandstof verbruik

Bericht door bertt » zo 12 mei 2019, 12:51

Het begrip "schijnbare wind" heeft hier mee te maken.
Schijnbare wind veroorzaak je zelf en er wordt in de zeilwereld van geprofiteerd.

Als je bv op de fiets zit er is geen wind en je gaat wat sneller, voel je steeds meer "wind", dat is schijnbare wind.

Dus hoe sneller je ga, hoe meer luchtweerstand er ontstaat :wink:

Bert

Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 3960
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: rijstijl in relatie tot brandstof verbruik

Bericht door Transitje » zo 12 mei 2019, 13:00

Het is nog maar de vraag of vlot optrekken niet zuiniger rijdt dan traag optrekken, uiteraard zonder echt hoge toeren te maken. Bij vlot optrekken rij je sneller weer in lagere toerentallen doordat je weer naar een hogere versnelling gaat. En juist met optrekken en vooruitzien zodat je kunt inspelen op de verkeerssituaties is winst te halen want als je één keer een bepaalde snelheid vast kunt houden maakt het geen verschil hoe je die snelheid hebt bereikt.
En afremmen, hoe doe je dat het zuinigst want ook bij het afremmen op de motor krijgt een moderne motor toch gewoon z'n brandstof. Dus zou je moeten kiezen tussen extra brandstof of remschijfslijtage.
Groeten

Klaas

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 2160
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door EasyBee » zo 12 mei 2019, 13:13

Als je vanuit huis bent vertrokken naar Beieren heb je nog iets vergeten.
Jouw woonplaats ligt lager dan elke plaats in Beieren, oftewel de heenweg is (hoe je het ook meet) bult op en de terugweg is bult af.
Transitje schreef:
zo 12 mei 2019, 13:00
Het is nog maar de vraag of vlot optrekken niet zuiniger rijdt dan traag optrekken, uiteraard zonder echt hoge toeren te maken. Bij vlot optrekken rij je sneller weer in lagere toerentallen doordat je weer naar een hogere versnelling gaat.
Hard optrekken kost altijd meer energie, ook al ben je sneller op de gewenste kruissnelheid.
Transitje schreef:
zo 12 mei 2019, 13:00
En afremmen, hoe doe je dat het zuinigst want ook bij het afremmen op de motor krijgt een moderne motor toch gewoon z'n brandstof. Dus zou je moeten kiezen tussen extra brandstof of remschijfslijtage.
Nee, bij afremmen op de motor wordt brandstoftoevoer afgesloten. Ontkoppelen en remmen gebruiken kost remblokken/remschijven en brandstof om de motor aan de praat (stationair laten lopen) te houden.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1741
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contact:

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door annoh » zo 12 mei 2019, 13:31

Als je vanuit huis bent vertrokken naar Beieren heb je nog iets vergeten
Dat ben ik niet vergeten. Ik heb er echter nu niks mee gedaan. Zoals ik al aangaf, wellicht komt er een vervolg en dan draai ik om wanneer ik snel en langzaam rijd. Overigens, ongeveer les 1 van mechanica natuurkunde, je kan uitrekenen hoeveel brandstof die stijging kost.

Er zijn meer zaken die verstorend kunnen zijn.
Op de heenweg had ik 1 file, ik stond ruim een uur stil. Dat heeft geen invloed op brandstof verbruik.
Op de terugweg had ik een file, veel stoppen en stilstaan. Wellicht kost dat extra brandstof.

In een lab heb je alles in de hand. En dan komt terecht de vraag wat cijfers verkregen in een lab voor waarde hebben in de praktijk. In de praktijk, zie boven, heb je allerlei verstorende zaken. Het gaat denk ik, om de grote lijn.

Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 238
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Nijkerk

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door nicolasfirst » zo 12 mei 2019, 13:59

Ik zet na elke tankbeurt de dagteller op nul. Ik noteer de kilometerstand en de hoeveelheid getankte liters. Ook noteer ik het gemiddeld gebruik dat de auto zelf aangeeft.

Ik rij op benzine in mijn omgebouwde Opel Combo L2 en zit continu tussen de 8,4 en 8,5l / 100km. Ik rij heel veel op cruise control en veelal tussen de 100 en 110km/h op snelwegen.

Groet,

Nico


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door gjvonk » zo 12 mei 2019, 14:34

Rijstijl is een erg ruim begrip. Als je echt je rijstijl zou willen optimaliseren om
- een zo laag mogelijk brandstofverbruik
- zo min mogelijk slijtage aan aandrijfcomponenten en remmen
- voorkomen van motor verontreiniging te realiseren,

dan heb je bijna continue ondersteuning van computers nodig. Totaal gewicht, windsnelheid en windrichting ten opzichte van de rijrichting, conditie en samenstelling van het wegdek, stijgingen in de route, kwaliteit en zuiverheid van de brandstof, overige verkeer en de rijstijl van dat verkeer. Het speelt allemaal een rol mee.

Ik merk dat met name de mate waarin een constante snelheid over een langere afstand aangehouden kan worden het brandstofverbruik ten goede komt: een flink stuk over een route national in Frankrijk (b.v. Bordeaux -- Spaanse grens) kost me even veel diesel als hetzelfde stuk over de tol met 130 km...


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan

Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 2190
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contact:

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door B1gcheese » zo 12 mei 2019, 22:20

Rijden op cruise control scheelt je zo 5% aldus mijn rij instructeur C.
Gr, John. Zie www.camperts.nl, ook op Youtube, Facebook en Instagram
'Het Moederschip': Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Heavy chassis - 2013

Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 238
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Nijkerk

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door nicolasfirst » zo 12 mei 2019, 23:00

B1gcheese schreef:
zo 12 mei 2019, 22:20
Rijden op cruise control scheelt je zo 5% aldus mijn rij instructeur C.
Dat is mijn ervaring ook. Met consequent CC gebruik rijdt je automatisch rustiger en dus, neem ik aan, ook zuiniger. Wanneer je hoofdzakelijk in een bebouwde omgeving rijdt, zal het niet veel schelen omdat je dan je CC amper zult gebruiken met veel optrekken en afremmen. Maar met de lange afstanden, via doorgaande wegen, scheelt het zeker.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 12478
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door Marco Polo » zo 12 mei 2019, 23:14

Anticiperen en zoveel mogelijk laten rollen is in de stedelijke omgeving - en binnenwegen - weer het devies :mrgreen:

Sjaak en Marja
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door Sjaak en Marja » ma 13 mei 2019, 7:22

en hoeveel Diesel scheelt dit op jaarbasis?
Zou ik ff uitzoeken en een grafiekje van gaan maken. :cheers:

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3313
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door kampo » ma 13 mei 2019, 7:31

Waar ik een groot verschil vaststel is tussen zomer en winter.
Dat is zo op mijn 2 laatste personenwagens Euro 5 en Euro 6 en dus niet gebaseerd op een eenmalige meting.
In de winter gemiddeld 6,7 l/100km in de zomer 6,2 l/100km gemiddeld en over vele kilometers.

Bij de (vrachtwagen)camper is er nog een belangrijke invloed op het diesel verbruik.
De assen en versnellingsbakken moeten warm staan. En dat komt pas na +100km rijden.
Na een 10 tal kilometer staat de motortemperatuur op de display lekker warm.
Zou je gedacht hebben. Het instant verbruik blijft evenwel bizar hoog.
Naarmate de kilometers voorbijgaan zakt het verbruik verder.
Pas bij ritten van +400km zit die op zijn laagst.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door gjvonk » ma 13 mei 2019, 8:47

De buitentemperatuur is idd van grote invloed op het verbruik; daar hielden we in mijn diensttijd bij het berekenen van colonne verplaatsingen over grote afstanden rekening mee. Er waren zelfs formules voor. Wel handig om te weten hoeveel er onderweg bijgetankt moest worden.

Hoe groter de aandrijflijn hoe langer het duurt voor deze op bedrijfstemperatuur is. Korte stukjes rijden en veel koudstarts zorgen voor veel extra slijtage. En dat geldt ook als het buiten 35 graden is...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan

iSonic
Berichten: 894
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door iSonic » ma 13 mei 2019, 8:59

Luchtvochtigheid heeft ook grote invloed op je vermogen en zuinigheid. Bij turbo/benzine zowiezo maar volgens mij ook bij diesel. Mist is erg goed voor je verbruik ;-)

Plaats reactie