Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door L4H3 »

Dieseltoeslag ook voor oudere campers

Bron NKC

https://www.nkc.nl/nieuws/2019/mei/dies ... e-campers/



07 mei 2019

Eigenaren van campers van voor 1 september 2009 die op diesel rijden, krijgen vanaf 1 januari 2020 te maken met een toeslag op de wegenbelasting van 15 procent. Dat blijkt uit de onlangs verschenen 23e halfjaarsrapportage van de Belastingdienst. Eerder waren er plannen om de dieselheffing voor oudere diesels al vanaf januari van dit jaar te laten ingaan, maar dat stuitte op ict-problemen bij de Belastingdienst.


Die problemen zijn nog niet opgelost, maar om verdere vertraging te voorkomen, is nu besloten de toeslag apart te incasseren: kentekenhouders krijgen vanaf 1 januari 2020 dus twee aanslagen per periode, of twee automatische incasso’s. Op termijn wordt de toeslag verwerkt in één aanslag, naar verwachting vanaf 2021.

De maatregel wordt ingevoerd om mensen te stimuleren hun oudere diesel in te ruilen voor een minder vervuilende auto. Voor de grens van 1 september 2009 is gekozen omdat auto’s van na die tijd allemaal voldoen aan de norm Euro 5 en een fijnstofuitstoot hebben van hooguit 5 milligram per kilometer.

Doordat de toeslag is gerelateerd aan de wegenbelasting, geldt ook voor deze heffing voor campers het kwarttarief. Voor een camper met een leeggewicht van rond de 3.000 kilogram, komt de toeslag op een bedrag van een kleine 150 euro.
Laatst gewijzigd door L4H3 op do 09 mei 2019, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 430
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door FJM »

Ok, ik begrijp dat je ‘iets’ moet met vervuilende diesels.
Maar denkt men in Den Haag nou echt dat je voor €150 per jaar een nieuwe(re) camper gaat kopen? Ben je zo maar 20.000 of meer kwijt...
Gaat dus niet gebeuren.

En zeker niet door camperaars die erg gehecht zijn aan hun camper, en die ze vaak al jaren hebben.

En kom op zeg: die 5000-6000 km die men maakt met deze campers? En hoeveel zijn het er in relatie tot vrachtwagens, bestelwagens, personenauto’s? Maakt dat nou echt verschil?
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door Cee Pee »

En veel van die camper zijn 15 jaar of ouder en dan wordt schorsing, al is het maar voor één maand, al interessant.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door mfellman »

Gaat er ook niet om dat mensen een nieuwe(re) camper (maar gaat natuurlijk vooral om auto's) gaan kopen. Dat zou veel te weinig geld opleveren (kijk maar naar de actie destijds met die BPM vrije auto's waarbij men ook klaagde dat de inkomsten teveel zakten). Nu met "maar" 150 euro is de kans kleiner dat mensen daadwerkelijk iets gaan kiezen waardoor ze minder gaan betalen :D
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door MonRoe »

En weer uitgaan van een datum, niet van de uitstoot.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door Cee Pee »

Dat is het makkelijkst hè, en het gaat er om hoe hark ik zo simpel mogelijk veel munten binnen.
En "milieu" is nu eenmaal een toverwoord om te kunnen harken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door Kaatjeka »

Val ik er net buiten, die van mij is van 2008... En net in februari gekocht, dus die ga ik zeker niet 'nu ineens snel' inruilen voor een nieuwere. Dan maar meer betalen, het is niet anders... :(
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door the kapitein »

Als dit op klopt zijn het weer de automobilisten (diesel)die moeten bloeden. Ik kan niet eens een camper/auto betalen van voor 2009

Mijn inziens moeten ze gewoon een brandstof toeslag invoeren. Dan ga je vanzelf minder rijden, of bij aanschaf van een andere auto kijken naar het verbruik.

Maar goed. Zeg mijn tijdschrift abo wel op.

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door Dafluc »

Dit verhaal is al sinds 2015 bekend. Zie bijvoorbeeld: link.
Ik verwonder me erover dat er mensen zijn die het nu schijnbaar voor het eerst horen.
Afbeelding
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door Navigator »

T'is inderdaad al even bekend. Schorsen is gelukkig niet duur. Slim plannen de vakanties.

Goed om te horen dat die 15% direct wordt besteed aan de aanplant van nieuwe bomen in de Noord-Oostpolder, en dat deze niet verdwijnt in de 'algemene middelen' van onze Roverheid.

Sorry.

Fout gelezen. De 15% gaat direct de algemene kas in. Mooi, kunnen we Europa weer van betalen, of een inlegvelletje, of de CO2 tax van de Multinationals.

Was de uitslag van de laatste verkiezingen nog niet duidelijk genoeg voor onze vrinden in Den Haag?
Forum verlaten.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door isoplus »

Bekijk het nu eens positief, 150 euro of een deel ervan is toch maar een schijntje als je daarmee een ander in je rookwolken mag laten rijden :wink:
Het verhaal dat oudere campers maar weinig op de weg komen is natuurlijk maar ten dele waar, in de winter in het Zuiden zie je er nogal wat. :thumbup:
Ja, die rijden niet op Nederlandse wegen, dat is waar.
Laten wij blij zijn dat er eindelijk is ergens een begin gemaakt wordt met terugdringen van fijnstof voordat het hier net zo mistig wordt als in sommige grote steden in Azië. :cheers:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door Camperic »

Dafluc schreef:
do 09 mei 2019, 10:26
Dit verhaal is al sinds 2015 bekend. Zie bijvoorbeeld: link.
Ik verwonder me erover dat er mensen zijn die het nu schijnbaar voor het eerst horen.
Inderdaad. Zie ook eerder in dit theater en recent nog naar boven gehaald :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door Abri079 »

Heeft iemand een idee hoeveel campers in Nederland op kenteken staan die aan de genoemde criteria voldoen?
Hoeveel levert dat dan exact op ter bevordering van beter leefklimaat in Nederland? Het leefklimaat wordt in de rest van de wereld niet beter omdat de gezonde gassen bij de grens stoppen. :x
In mijn ogen is het wederom een maatregel die gaat om geldopbrengsten. M.i. is het terugdringen van de wereldbevolking een onderwerp waar veel meer winst is te behalen dan het stomweg kinderen produceren in een omgeving waar dat nauwelijks een positieve toevoeging kent voor deze samenleving. Niet waar J. Klaver?
https://www.overpopulationawareness.org/nl
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Extra wegenbelasting op campers van voor 2009

Bericht door seth_space »

M.i. is het terugdringen van de wereldbevolking
Alleen al deze optie klinkt ronduit eng. Dus niet het beperken van de omvang door bijv geboortebeperking, maar het daadwerkelijk terugdringen. Rampen, oorlogen, terrorisme.. hoe wil je dat gaan ""doen"
Dat roept allerlei heel akelige associaties op!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gesloten