Hoge kilometerstand: wat is realistisch?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door wvansl »

Hoi!
Ik ben beetje aan het kijken en nadenken en daar kwam deze vraag naar boven.

Op transportbusjes (waar vaak erg ruw mee wordt gereden) zie je regelmatig kmstanden van 400.000 tot 600.000km.
In hoe verre is dit realistisch en zijn dit eerder uitzonderingen dan regel? Ze zeggen wel vaker een diesel met 150.000km is "net ingereden" maar andersom zeggen ze dat ze geen diesel met 250.000km zouden kopen wegens teveel km...

Dus, de vraag is beetje, tot hoe lang gaan onze campers mee (bij normaal gebruik en service natuurlijk).
Is (met beetje geluk misschien) een kmstand van 400.000 - 500.000 haalbaar? Ik zie ze nooit te koop staan met zulke kmstanden.

En wat is beter in dit geval, een motor zoals de 2.8idtd (geen common rail) of bv een 2.8jtd?

Niemand heeft natuurlijk een glazen bol maar wat ervaringen zou leuk zijn! :D
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hoge kmstand, wat is realistisch? Oude/nieuwere motors



Bericht door isoplus »

Als je de kilometerstanden van jonge campers nauwkeurig bekijkt zal het je opvallen dat veel campers amper 10.000 km per jaar afleggen ten minste als particulier bezit en niet in de verhuur.
Om zo 400.000km bij elkaar te sprokkelen is een langdurige zaak en moet de camper 40 jaar oud worden, bij een en dezelfde bezitter is daar dus weinig kans op.
Veel campers zijn voor die tijd al gewoon campertechnisch versleten, verouderd of domweg rot.
Dus zoek je en jonge met een hoge kilometerstand dan komt die uit de verhuur waar 35000 km/jaar geen uitzondering is.
Meestal worden die na vier jaar opgeruimd dus die kan je vinden met 140.000 km op de teler, daarna komt het ding bij een particulier terecht en gaat 10.000km per jaar doen.
Dat doet hij 6 jaar en dan heb je na tien jaar een goede camper met 200.000 km op de klok, die kom je ook redelijk vaak tegen tegen soms idioot hoge prijzen.
De motoren van deze campers zijn in het algemeen nog prima en kunnen nog we 10 jaar zo'n baas dienen, de problemen komen dan vaak in het camper gedeelte zoals lekken van kitnaden en rotten van vloeren onder het douchegedeelte.
Welke motor je kiest is afhankelijk van wat je van je camper verwacht en waar je gaat reizen, in bergachtig gebied is wat krachtreserve wel fijn alhoewel er banen zijn voor langzaamverkeer dat de berg opsjokt.
Ik had een tien jaar oude 3.0 liter Ducato en heb nu een 1 jaar oude 2,3 liter Ducato 150 pk, veel verschil merk ik tot nu toe niet.
De nieuwe rijdt 10,5 km/liter waar de oude 8,0/liter deed, niet onbelangrijk bij de huidige dieselprijzen hoewel het met een jaarlijkse 15.000 km nu ook weer niet de grootste kosten besparing oplevert wat betreft camperen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoge kmstand, wat is realistisch? Oude/nieuwere motors



Bericht door Bas vd laar »

Campers met 3 ton of meer zie je niet zo vaak.
Wel geldt dat hoe meer iets gebruikt is hoe meer slijtage er is.
Ik heb veel campers gehad en over het algemeen zijn degenen met de minste kilometers altijd nog het verste, een uitzondering daargelaten natuurlijk.

2.8 IDTD zou ik altijd prefereren boven de 2.8 JTD
Hij kent nauwelijks storingen tov de JTD, is zuiniger en heeft bijna hetzelfde vermogen.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Hoge kmstand, wat is realistisch? Oude/nieuwere motors



Bericht door wvansl »

Natuurlijk krijg je meer slijtage in het camper gedeelte, dat is logisch. Mij gaat het echt meer om het auto gedeelte.
Ikzelf heb dus een 2.8idtd, erg tevreden mee. Rijdt perfect en is erg zuinig (hymer b524, 1999) en hij verbruikt hier in Zweden (80km wegen) ongeveer 8l op 100km (zo een 1l op 12.5km) en heet genoeg power en is stil genoeg (met wat extra motor isolatie).

Maar: hij heeft nu een 145.00km gereden en ik ben van plan om over een kleine 2 jaar er ongeveer 5 jaar fulltime mee te gaan rondrijden. Nu is het zo'n 15.000km per jaar.

Dus de komende 7 jaar plan ik om ongeveer 150.000 - 200.000km extra te rijden. Ik vraag me dus beetje af hoe realistisch het is. Problemen kunnen altijd komen maar ik ben van mening dat de wat oudere techniek eigenlijk een langere levensduur heeft en vooral goedkoper is om te repareren. Klopt dat een beetje?
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 04 mei 2019, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoge kmstand, wat is realistisch? Oude/nieuwere motors



Bericht door Kroppie »

niet alleen goedkoper maar ook gemakkelijker.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoge kmstand, wat is realistisch? Oude/nieuwere motors



Bericht door Bas vd laar »

Ik zou je oude camper houden:

Die 2.8 IDTD is echt een heel fijn probleemloos blok en jouw opbouw, een Hymer uit 1999, staat ook erg goed bekend.

Eigenlijk heb je de juiste camper al!

Je kunt nu makkelijk 40.000 euro of meer stuk slaan opeen nieuwere camper maar de kans dat je daar iets mee krijgt op je reis is misschien wel groter dan waar je nu mee rijdt.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hoge kmstand, wat is realistisch? Oude/nieuwere motors



Bericht door the kapitein »

Vergeet niet dat afschrijving ook kosten zijn. Ook al zie je die niet direct. Dus jouw huidige camper heeft veel minder afschrijving dan een nieuwe/gebruikte. En als je preventief onderhoud ( dynamo/startmotor en distributie enz)pleegt dan kan je niet zo heel veel gebeuren. Er vanuit gaan dat je huidige camper bevalt en technisch goed is moet 300.000km makkelijk haalbaar zijn.

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Hoge kmstand, wat is realistisch? Oude/nieuwere motors



Bericht door wvansl »

Bas vd laar schreef:
za 04 mei 2019, 18:50
Ik zou je oude camper houden:

Die 2.8 IDTD is echt een heel fijn probleemloos blok en jouw opbouw, een Hymer uit 1999, staat ook erg goed bekend.

Eigenlijk heb je de juiste camper al!

Je kunt nu makkelijk 40.000 euro of meer stuk slaan opeen nieuwere camper maar de kans dat je daar iets mee krijgt op je reis is misschien wel groter dan waar je nu mee rijdt.
Bedankt, en ja we zijn er erg blij mee.
Sowieso heeft onze auto al een nieuwe 5de versnelling (een kortere geloof ik, die 200rpm meer geeft) dus daarmee rijdt die heel fijn.

Het grote voordeel aan deze Hymers vind ik persoonlijk de enorme voorruit. In een standard fiat moet ik (door men lengte) beetje omlaag kijken omdat de voorruit niet hoog genoeg is 8-)
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door hwendt »

Bijna alle kilometerstanden met problemen komen uit de invoer uit Duitsland en Denemarken.
Immers er is een zwart gat tussen de Duitse TUF en de Nederlandse RDW. DE Duitse voertuigen kunnen dus voordat ze bij de Nederlandse RDW aangemeld worden de kilometer standen terug draaien. Het is toch vreemd dat een voertuig in Duitsland 6 jaar in de verhuur heeft gereden en dan ingevoerd in Nederland 6 jaar in gebruik is geweest en de kilometerstanden altijd rond de 145.000 km zitten. Tuurlijk is dat mogelijk voor een aantal voertuigen maar bijna allemaal ???
De Nederlandse RDW is wel bezig dit probleem aan te pakken en dat zal niet meer lang duren. De Deense standen zijn al te verifiëren maar de Duitse nog niet. Zal vermoedelijk volgens de RDW aan het einde van dit jaar mogelijk zijn.
Duitsland is nog steeds goedkoop met de aanschaf , alleen moet je soms verder Duitsland in om een knap voertuig te kunnen vinden. Immers de Nederlandse handelaren struinen constant de advertenties af op een "Koopje " en dat is geen schande natuurlijk.
Het veiligste is om bij een particulier te kopen. Immers die heeft zijn kenteken er nog op zitten en dat gaat er van af als het voertuig uitgeschreven wordt als zijnde verkocht voor export.
Samenvattend , je kunt soms beter een voertuig met 2 ton kopen welke als eerste toelating NEDERLAND is en geen invoer, dan een voertuig met 140.000 op de teller waarvan er mogelijk 150.000 van teruggedraaid is.
Alleen gaat hier iedereen naar de tellerstand kijken welke op de klok staat en niet even via de RDW kijken of het een invoer voertuig is en hoe lang in Duitsland gereden en hoeveel jaar hier in Nederland
Er zit ook een TUV adres in Nederland. Mogelijk daar eens informeren op chassisnummer en de km stand opvragen.

Uiteraard zijn er ook ingevoerde voertuigen die volstrekt correct zijn. Maar mogelijk is het even het nadenken en controle waard voor een aankoop.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door hathi »

Hugo heb je jouw voorbeeld,ook doorgerekend 145000 km in 6 jaar,kun je toch niet zeggen dat daar iets mis mee is,..............ook een huur Camper word niet het gehele jaar verhuurd,en ook niet de hele dag mee gereden,ik vind ,die km stand niet raar,en zeker niets om te wantrouwen,de km stand alleen,is bij een Camper ook niet doorslaggevend in de koop
Hans
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door jurgenc »

Op het Belgisch forum werd in het verleden meermaals gemeld dat campers die werden verkocht aan een Nederlandse opkoper, achteraf op de site van die opkoper te koop stonden met een veel lagere kmtellerstand.
H20
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door Bas vd laar »

Dat zal ongetwijfeld gebeuren, maar zoals Haithi al eerder gezegd heeft rijdt niet iedereen de hele dag zoveel mogelijk km's met een huurcamper.
Enige wat telt is het aantal weken dat hij verhuurd is en zo kan het best zijn dat een huurcamper zichzelf al lang en breed heeft terugverdiend maar niet eens zo gek veel gelopen heeft.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door hathi »

Jürgen...Mss is hij achteruit naar Nederland gereden :lol3: ,een zeer geliefd onderwerp,,met waar en onwaarheden,maar zoiets is te controleren,al moet je er wat moeite voor doen,en de km stand op de factuur laten zetten,is ook een soort waarborg,waar je nadien iets mee kan,meer kan je niet doen,momenteel worden er ook nog steeds legaal NIEUWE verkocht terwijl ze al enkele jaren oud zijn,dus wat moet je met die verhalen,was 30 jaar geleden ook al zo( zou er dan niets veranderd zijn?
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door Bas vd laar »

Bij de nieuwere campers kan de dealer tegenwoordig de ECU uitlezen en zien of er iets aan de stand veranderd is.
Misschien handig om er bij twijfel langs te rijden, is zo gepiept en kost maar een paar tientjes.
Plaats reactie