Hoge kilometerstand: wat is realistisch?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door Atoz »

seth_space schreef:
di 07 mei 2019, 11:32
Vaak is revisie aanzienlijk goedkoper dan vervanging van voertuig.
En net deze zin kan je wel met wat eenvoudig rekenwerk bewijzen, hoef je echt geen hoge school diploma voor te hebben.

Maar als iemand anders (niet jij) nu heel hard gaat roepen en tieren, desnoods wat degenereerend taalgebruik gebruiken dan kan je dat eenvoudig rekenwerk van hierboven wel naar de prullenmand verwijzen.

Verder is het belangrijk dat er nog wat geld op de rekening staat om eventuele herstellingen uit te laten voeren.
Laatst gewijzigd door Atoz op di 07 mei 2019, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door seth_space »

Ik heb geen flauw idee wat je met deze wat rare bijdrage nu precies wilt zeggen?

Mogelijk begrijp je me verkeerd..
Ik bedoel dat een revisie een bepaald bedrag kost en vervanging, (dus inruil plus extra) meestal aanzienlijk meer.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door jurgenc »

Belangrijk is ook hoe deze km werden gereden. Veel koudstarts en korte ritjes. Liefst onmiddellijk gas erop of vooral langere trajecten en met zorg behandeld.
Heeft de motor vaak stationair gedraaid om de batterijen op te laden ...
H20
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door seth_space »

Inderdaad is draaiuren een betere indicatie voor de motor ( niet zozeer de rest overigens) maar die wordt hooguit bij erg nieuwe autos bijgehouden in het systeem.
We moeten het dus als indicatie doen met KM standen en ja, de rijstijl, gebruikswijze etc spelen daar een belangrijke rol bij.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door DiffRental »

Vrachtwagen diesels worden ontwikkeld en hebben garantie tot 1.600.000 km.
De voorwaarden zijn wel onderhoud volgens boekje. d.w.z. o.a. bij de 800.000 een bijna volledig brandstofsysteem vervangen van duizenden euro's. Die 1,6 geldt enkel voor het draaiend deel, dus de rest is gewoon vervangen wanneer versleten.

Wat ik mis in alle antwoorden is de slijtage door de leeftijd.
Veel kilometers is korte tijd is geen enkel probleem, voor diesels is 5 ton in 5 jaar heel goed te doen.
Maar dezelfde kilometers in 20 jaar is een heel ander verhaal, preventief onderhoud en andere reparaties zijn dan echt wel nodig.
Als je veel zelf kan is alles mogelijk, ben je afhankelijk van een garage dan mag je hopen dat die zijn werk goed en niet te duur uitvoert.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door gjvonk »

Wat je ook zeker mee moet wegen zijn de vervangingskosten van de totale camper: als onze camper uit 2012 met 120.000km op de teller over 3 jaar als er 180.000 km op de teller staat, een nieuwe motor moet voor laten we zeggen € 6.000 inclusief montage ga ik dat zeker doen. Ik heb voor dat bedrag geen andere camper van 10 jaar oud...

En al vaker gezegd: goed onderhoud doet ook veel. Ook al is ie qua km nog niet aan de volgende beurt: 1 x per jaar voert de garage preventief onderhoud uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door djurre1980 »

Mijn Iveco heeft inmiddels 285000 km gelopen.
Rijdt nog altijd prima dus we gaan ieder jaar er gewoon weer mee weg.
De kilometerstanden die jij aanhaalt zijn wel erg extreem.
Als een camper zoveel heeft gereden heb je wel meer problemen dan motor slijtage denk ik.
Een opbouw moet ook maar zo lang meegaan, en eerlijk gezegd geloof ik niet dat een opbouw van een moderne camper het zo lang volhoudt met al die licht gewicht troep die tegenwoordig wordt gebruikt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door Bas vd laar »

Een opbouw moet ook maar zo lang meegaan
TS heeft een Hymer opbouw uit de beste jaren van Hymer, dus dat loopt wel los.
Motor zal het ook wel volhouden, 5e versnelling is al aangepast naar een iets kortere wat prettig is als je niet zo snel rijdt en beter voor de bak omdat het toerental net wat hoger ligt.
Wat er stuk zou kunnen gaan is bijvoorbeeld stuurhuis, schokbrekers, aandrijfassen, remklauwen, dynamo, turbo, radiateur enz.
Maar hij gaat zo veel rijden dat wanneer hij een nieuwe zou aanschaffen deze zaken ook kunnen voorkomen.
Nu houdt hij een ton in zijn zak en heeft hij nauwelijks afschrijving.

Wat een keurig dashboard trouwens, netjes hoor :thumbup:
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door Becosemsaida »

Toch een leuk topic maar......

Wat is een (te) hoge km stand?? Even snel omrekenen en als je je camper niet als dagenlijks vervoer gebruikt vind ik 15000km toch wel realistisch. Ook zijn die 15000km (bijna) een referentie voor olie/filters etc.etc. dus in 10 jaar is dat 150.000km, nu campers van 10 jaar hebben een andere type motor, minder electro troep haast geen DPF etc. etc.

Dus ik denk zo: als het goed onderhouden is door de vorige eigenaren (en dat zijn de meeste) een camper met 150-200.000km erop is niks.

Nu het "leef" ruimte: wat ik zie in nieuwere campers is dat het steeds met lichtere (sub-par) soorten hout en plastics word gebouwt, die over 10 jaar vallen uitmekaar. Weet dat een hoop mensen nieuw kopen, 3-4 jaar er mee rijden en dan inruilen voor een nieuwe, helaas kan ik (en vele anderen) dit niet en moeten dus kopen wat "andere" niet meer willen. Dit is niet slecht maar als je kijkt naar de campers van de jaren 90 en de "mooie" nieuwe van tegenwoordig zie je toch een hoop verschil. Ik heb al met meerdere mensen gesproken en vinden bijna allemaal de "oudjes" beter als het nieuwe plastic stuff......

Ik had een Dethleffs van 1989, capucine met een 2.5D motor en die reed goed, interieur zag er goed uit, verouderd maar met kwaliteit, en wie die heeft gekocht van mij rijd er mee en is tevreden. Hebben we het over een camper van 30 jaar oud!!!! Motor geeft geen problemen (wat er niet op zit gaat nooit stuk :lol: :lol: :lol: ) en het chassis is nog "recht"........

Nu rij ik een Hymer van 1994, beter voor mij met een 2.5TDI motor waar geen electro troep opzit en die zal het nog wel een aantal jaartjes uithouden. Het interieur is top kwaliteit en met "love" blijft dat ook....

Ja ik kan een nieuwe kopen ( :roll: :roll: ) maar vind die niet leuk, heb er al een hoop gezien maar denk dat die allemaal met een sticker "fragile" zouden moeten komen.

Kort gezegd: kijk hoe de camper eruit ziet,goed onderhouden? Ziet mooi uit?? GO FOR IT!!!!

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoge kilometerstand: wat is realistisch?



Bericht door Bob Diesel »

Onder tussen 266.000 km er op staan
En nog steeds :thumbup:

Let op de datum :wink:


viewtopic.php?t=8398801
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie