Toch een leuk topic maar......
Wat is een (te) hoge km stand?? Even snel omrekenen en als je je camper niet als dagenlijks vervoer gebruikt vind ik 15000km toch wel realistisch. Ook zijn die 15000km (bijna) een referentie voor olie/filters etc.etc. dus in 10 jaar is dat 150.000km, nu campers van 10 jaar hebben een andere type motor, minder electro troep haast geen DPF etc. etc.
Dus ik denk zo: als het goed onderhouden is door de vorige eigenaren (en dat zijn de meeste) een camper met 150-200.000km erop is niks.
Nu het "leef" ruimte: wat ik zie in nieuwere campers is dat het steeds met lichtere (sub-par) soorten hout en plastics word gebouwt, die over 10 jaar vallen uitmekaar. Weet dat een hoop mensen nieuw kopen, 3-4 jaar er mee rijden en dan inruilen voor een nieuwe, helaas kan ik (en vele anderen) dit niet en moeten dus kopen wat "andere" niet meer willen. Dit is niet slecht maar als je kijkt naar de campers van de jaren 90 en de "mooie" nieuwe van tegenwoordig zie je toch een hoop verschil. Ik heb al met meerdere mensen gesproken en vinden bijna allemaal de "oudjes" beter als het nieuwe plastic stuff......
Ik had een Dethleffs van 1989, capucine met een 2.5D motor en die reed goed, interieur zag er goed uit, verouderd maar met kwaliteit, en wie die heeft gekocht van mij rijd er mee en is tevreden. Hebben we het over een camper van 30 jaar oud!!!! Motor geeft geen problemen (wat er niet op zit gaat nooit stuk
) en het chassis is nog "recht"........
Nu rij ik een Hymer van 1994, beter voor mij met een 2.5TDI motor waar geen electro troep opzit en die zal het nog wel een aantal jaartjes uithouden. Het interieur is top kwaliteit en met "love" blijft dat ook....
Ja ik kan een nieuwe kopen (
) maar vind die niet leuk, heb er al een hoop gezien maar denk dat die allemaal met een sticker "fragile" zouden moeten komen.
Kort gezegd: kijk hoe de camper eruit ziet,goed onderhouden? Ziet mooi uit?? GO FOR IT!!!!
Beco