Camper invoeren vanuit Frankrijk

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Camper invoeren vanuit Frankrijk



Bericht door lassche »

Wij overwegen om een camper in Frankrijk (of eventueel Belgie of Duitsland) te kopen en in Nederland in te voeren.
Hierover is een aantal keer geschreven in dit forum maar er ik heb er toch nog een aantal vragen over.
Misschien is er hier iemand die mij verder kan helpen.

Begrijp ik het goed dat in Frankrijk het kentekenbewijs bij verkoop niet overgeschreven wordt op naam van de verkoper maar dat er een "Certificat de cession d’un vehicule" (vrijwaringsverklaring) ingevuld moet worden door koper en verkoper?

En dat op het kentekenbewijs het woord "vendu" geschreven wordt met verkoopdatum en handtekening van de verkoper?

En mag ik als Nederlander met de camper naar Nederland rijden op het Franse kenteken in Frankrijk, België en in Nederland (na aanvraag vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik)?

En kan ik de camper vanaf het moment van aankoop verzekeren in Nederland op het Franse kenteken of chassisnummer totdat het Nederlandse kenteken afgegeven is?
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camper invoeren vanuit Frankrijk



Bericht door B1gcheese »

Ik zie nog geen reacties. Ik ben geen ervaringsdeskundige maar heb me eerder wel ingelezen op dit onderwerp. De Franse procedures zijn mij geheel onbekend. Op de laatste twee vragen kan ik wel antwoorden:
lassche schreef:
do 25 apr 2019, 18:17
En mag ik als Nederlander met de camper naar Nederland rijden op het Franse kenteken in Frankrijk, België en in Nederland (na aanvraag vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik)?
Frankrijk en België zou ik niet weten, maar in NL mag dat formeel niet. Je moet dan een gratis dagkenteken aanvragen bij RDW, en dat kenteken mag op een wit vlak met duidelijke zwarte letters worden geschreven of geplakt. Zoals de naam al zegt is dat kenteken slechts één dag geldig en alleen bedoeld voor de rit van de grens naar RDW en/of een stalling (dus niet parkeren op openbare weg). Als je slim bent dan plan je dezelfde dag een keuring bij RDW voor NL kenteken. En als dat niet op dezelfde dag kan een nieuwe eendagskenteken aanvragen voor die bewuste dag.
lassche schreef:
do 25 apr 2019, 18:17
En kan ik de camper vanaf het moment van aankoop verzekeren in Nederland op het Franse kenteken of chassisnummer totdat het Nederlandse kenteken afgegeven is?
Niet op Franse kenteken, want dat mag je niet voeren. Dan zou ik het inderdaad op chassisnummer doen, maar niet alle verzekeraars doen dat (NKC bijvoorbeeld niet). Informeer dus bij je beoogde verzekeraar.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper invoeren vanuit Frankrijk



Bericht door seth_space »

Nkc heeft mijn uit België geïmporteerde auto
op vin verzekerd tot het kenteken er was.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camper invoeren vanuit Frankrijk



Bericht door B1gcheese »

Grappig, toen ik ze belde met de vraag of dat kon was het antwoord nee. Ze wilden verzekeren op het eendagskenteken, maar ja dat is maar één dag geldig. Hangt er dus ook nog van af of je de juiste persoon spreekt blijkbaar :crazy:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Camper invoeren vanuit Frankrijk



Bericht door ben19 »

NKC heeft het bij mij ook op vin nummer gedaan en wel een halfjaar.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Plaats reactie