Ik ben er uit met elektrisch rijden
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Ik ben er uit met elektrisch rijden
Ik ben er uit ja.
De universiteit Keulen heeft onderzoek gedaan. Dieselrijden is schoner dan elektrisch.
En eigenlijk is het logisch:
Voor E rijden heb je stroom nodig. En dat wordt opgewekt?........... Ja met een Diesel aggregaat!
De universiteit Keulen heeft onderzoek gedaan. Dieselrijden is schoner dan elektrisch.
En eigenlijk is het logisch:
Voor E rijden heb je stroom nodig. En dat wordt opgewekt?........... Ja met een Diesel aggregaat!
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Ik ben er uit. Met E rijden.
Iets wat opgewekt word komt ook altijd met een verlies.
En al die accu's lijken mij ook niet milieuvriendelijk.
En al die accu's lijken mij ook niet milieuvriendelijk.
- nicolasfirst
- Berichten: 258
- Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
- Locatie: Westerbork
Re: Ik ben er uit. Met E rijden.
of je gebruikt je zonnepanelen.
Groet,
Nico
Groet,
Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..
Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden
En ondertussen gaat men gewoon door met het ontmoedigen van het gebruik van verbrandingsmotoren.
In Düsseldorf zijn aan het begin van de paasvakantie weer 2 milieurijbanen geopend waar alleen elektrovoertuigen mogen rijden (naast fietsers, bussen en taxi’s).
Stelt ook weer niet heel veel voor.
Linkerrijbaan voor alle verkeer en de rechter (busstrook?) voor het specifieke.
70€ boete als je met je dieselcampertje op deze baan terecht komt.
Maar het is weer een ontwikkeling
In Düsseldorf zijn aan het begin van de paasvakantie weer 2 milieurijbanen geopend waar alleen elektrovoertuigen mogen rijden (naast fietsers, bussen en taxi’s).
Stelt ook weer niet heel veel voor.
Linkerrijbaan voor alle verkeer en de rechter (busstrook?) voor het specifieke.
70€ boete als je met je dieselcampertje op deze baan terecht komt.
Maar het is weer een ontwikkeling
Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden
Elektrovoertuigen kunnen ook beter rechts rijden, rijden altijd langzaam.
Tja als ze wel harder willen dan kunnen ze niet zo ver meer.
Tja als ze wel harder willen dan kunnen ze niet zo ver meer.
- nicolasfirst
- Berichten: 258
- Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
- Locatie: Westerbork
Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden
Met alle respect voor de desbetreffende professor, maar ik heb geen enkele verwijzing naar de actuele studie kunnen vinden. Ik weet hoe de media soms met een onderzoek aan de haal kunnen gaan.
Op zich klinken de conclusies logisch. Kijk je naar de productie van batterijen, ongeacht voor auto’s, laptops of smartphones, dan zijn daar absoluut op- en aanmerkingen over te maken. Denk alleen maar aan de problematische winning van cobalt en lithium.
Wat niet altijd vermeld wordt is dat in de studie ook wordt verwezen naar de Duitse stroom mix, de samenstelling van bronnen waarmee de stroom wordt opgewekt. In 2017 was de kolenindustrie/ kolencentrales voor 40 procent verantwoordelijk voor de Duitse stroomopwekking. Daarmee heeft Duitsland het hoogste percenten CO2 uitstoot van Europa (https://nos.nl/artikel/2202506-kolenmij ... sland.html).
Kijk je naar de CO2 uitstoot van brandstof voor de diverse motoren dan moet je de hele productielijn meenemen. Niet alleen voor electriciteit maar ook voor benzine en diesel. Dan wordt het verhaal weer heel anders vermoed ik zo.
Groet,
Nico
Op zich klinken de conclusies logisch. Kijk je naar de productie van batterijen, ongeacht voor auto’s, laptops of smartphones, dan zijn daar absoluut op- en aanmerkingen over te maken. Denk alleen maar aan de problematische winning van cobalt en lithium.
Wat niet altijd vermeld wordt is dat in de studie ook wordt verwezen naar de Duitse stroom mix, de samenstelling van bronnen waarmee de stroom wordt opgewekt. In 2017 was de kolenindustrie/ kolencentrales voor 40 procent verantwoordelijk voor de Duitse stroomopwekking. Daarmee heeft Duitsland het hoogste percenten CO2 uitstoot van Europa (https://nos.nl/artikel/2202506-kolenmij ... sland.html).
Kijk je naar de CO2 uitstoot van brandstof voor de diverse motoren dan moet je de hele productielijn meenemen. Niet alleen voor electriciteit maar ook voor benzine en diesel. Dan wordt het verhaal weer heel anders vermoed ik zo.
Groet,
Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..
Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Ik ben er uit met elektrisch rijden
Vraag me trouwens af in welk apenland ze nog met diesel grootschalig stroom opwekken
Weet er wel een paar maar da’s niet ergens in onze 1e wereld.
Verder hebben ze op de Uni zu Köln ook maar weinig te doen met techniek.
Meer met sociale wetenschappen.
Met onderwerpen zoals fake news en dergelijke
Weet er wel een paar maar da’s niet ergens in onze 1e wereld.
Verder hebben ze op de Uni zu Köln ook maar weinig te doen met techniek.
Meer met sociale wetenschappen.
Met onderwerpen zoals fake news en dergelijke
- Bob Diesel
- Berichten: 31864
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden
Volgens mij doen ze ook aan Forumvulling
Of forum vervuiling
Iets met een te hoge concentratie aan
Gezwets uitstoot
Of forum vervuiling
Iets met een te hoge concentratie aan
Gezwets uitstoot
Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden
Ja, en met een beetje wind uit het Oosten komt die zooi naar Nederlandnicolasfirst schreef: ↑zo 21 apr 2019, 23:31
Daarmee heeft Duitsland het hoogste percenten CO2 uitstoot van Europa (https://nos.nl/artikel/2202506-kolenmij ... sland.html).
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden
Dat lijkt me onzin, want 0-uitlaatgassen is natuurlijk altijd schoner.Dieselrijden is schoner dan elektrisch.
Als het gaat om de hele keten en de CO2-emissie dan is het altijd de vraag hoe je precies rekent.
Dieselmotoren halen misschien 40 of 50% efficiëntie, elektromotoren gemakkelijk 90%.
Bij diesel (en benzine) moet je in feite ook nog het verlies meenemen bij de winning, productie en distributie.
Bij een elektrische auto kun je zelf opladen met zonnecellen op je dak of het gebruiken van groene stroom. Dan is de CO2-uitstoot in de keten al een stuk minder en gaat het feitelijk alleen nog om het verschil in CO2-uitstoot bij de productie van de auto.
Kort en goed, alle serieuze onderzoeksinstituten zoals bijvoorbeeld het TNO komen tot de conclusie dat over de hele levenscyclus en met inbegrip van de productie de elektrische auto minder CO2 uitstoot dan de benzine- of dieselauto. En dan wordt nog gerekend met de bestaande energie-mix in Nederland, dus met relatief veel kolencentrales. Met groene stroom of zelf opgewekte stroom wordt het voordeel natuurlijk nog veel duidelijker.
Ook moeten we niet vergeten dat de productie van accu's steeds efficiënter en goedkoper gaat. Trouwens een levensduur van 10 jaar voor de accu's, zoals in dat Duitse onderzoek staat, lijkt me wel erg pessimistisch. Accu's worden na gebruik in een auto veelal nog lang daarna op andere manieren gebruikt en daarna gerecycled.
En dan hebben we het nog niet eens over fijnstof, NOx en lawaai van auto's met verbrandingsmotoren.
Ik ben er wel uit.
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2 ... che-autos/
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Ik ben er uit met elektrisch rijden
Als Jan nou gelijk de link post waar hij zijn wijsheid vandaan haalt - niet Uni zu Köln maar IFO München - zoekt dat een stuk makkelijker en scheelt dat een hoop giswerk.
(Luc bedankt voor het verwijzen naar het juiste pad ).
http://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-201 ... -04-25.pdf
Niks diesel schoner.
Onderzoekers pleiten voor waterstof- (groene) methaan oplossingen.
Hun probleem zit specifiek in de Duitse brandstof mix met veel kolenstroom.
(Dus waar die dieselaggregaat nu vandaan komt?).
En ze hebben een probleem met het feit dat e-voertuigen zero emissie genoemd worden omdat tijdens productie van de wagens ook CO2 vrijkomt.
Maar het gaat daarbij puur om de feitelijke juistheid heb ik de indruk.
Lees verder ook het post scriptum.
Daarin geven de onderzoekers aan waarom zij denken dat de huidige klimaatpolitiek niet het gewenste effect zal hebben.
Het onderzoekje lijkt een kapstok voor een oproep tot een wezenlijke, meer reëele discussie over klimaatpolitiek.
Uit dit onderzoek de conclusie trekken dat je net zo goed diesel kan blijven rijden is jezelf rijk rekenen.
Volgens de onderzoekers is het vervangen van voertuigen met verbrandingsmotoren door elektrisch gedreven voertuigen wel een manier om dichtbevolkte steden leefbaarder te krijgen door het verminderen van lokale vervuiling
Dus geen kwaad woord over de milieuzones in dit onderzoek.
(Luc bedankt voor het verwijzen naar het juiste pad ).
http://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-201 ... -04-25.pdf
Niks diesel schoner.
Onderzoekers pleiten voor waterstof- (groene) methaan oplossingen.
Hun probleem zit specifiek in de Duitse brandstof mix met veel kolenstroom.
(Dus waar die dieselaggregaat nu vandaan komt?).
En ze hebben een probleem met het feit dat e-voertuigen zero emissie genoemd worden omdat tijdens productie van de wagens ook CO2 vrijkomt.
Maar het gaat daarbij puur om de feitelijke juistheid heb ik de indruk.
Lees verder ook het post scriptum.
Daarin geven de onderzoekers aan waarom zij denken dat de huidige klimaatpolitiek niet het gewenste effect zal hebben.
Het onderzoekje lijkt een kapstok voor een oproep tot een wezenlijke, meer reëele discussie over klimaatpolitiek.
Uit dit onderzoek de conclusie trekken dat je net zo goed diesel kan blijven rijden is jezelf rijk rekenen.
Volgens de onderzoekers is het vervangen van voertuigen met verbrandingsmotoren door elektrisch gedreven voertuigen wel een manier om dichtbevolkte steden leefbaarder te krijgen door het verminderen van lokale vervuiling
Dus geen kwaad woord over de milieuzones in dit onderzoek.
Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden
Plus het feit dat elektrische veel stiller is.
Als het bereikbaar was zou ik graag elektrisch rijden.
Als het bereikbaar was zou ik graag elektrisch rijden.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden
Dat stille is niet geheel juist, het meeste lawaai op de snelwegen komt van de banden. Een moderne benzineauto hoor je ook amper. Er worden hier zonnepanelen genoemd maar die worden ook geproduceerd. Het grootste probleem wat ze met die dingen hebben is het recyclen wat nogal een probleem schijnt te zijn. Hoe dan ook, er wordt nogal creatief met de energie transitie omgegaan, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen waardoor ook bij dat scenario het lang niet zo rooskleurig is als de milieu fanaten ons willen doen geloven. Dat het allemaal niet overhaast moet gebeuren staat voor mij wel vast, de echt goede technieken moeten nog worden ontwikkeld.