Ik ben er uit met elektrisch rijden

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door Marco Polo »

Dat bedoel ik ;-)
Gebruikersavatar
Erich
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 17:51
Locatie: Zutphen

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door Erich »

Dan kan zo’n camper met een zonnepaneel weer goed van pas komen.
:P
Erich
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door Marco Polo »

Nieuwste ontwikkeling in Noorwegen.
Ultrafast chargers.
350kw tot 1,2MW laadpalen :mrgreen:
500 km aan lading in een kwartier voor een personenauto (SUV)
En 500km aan lading in een uur voor een vrachtwagen.

Het feitelijke laden vind off-grid plaats.
Er zit opslag in het systeem.
Dus ondanks de grote laadvermogens geen verzwaring van de infrastructuur nodig.

Althans volgens de makers :wink:
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door stobbie »

Ik heb een Tesla model S. Vooral het verhaal dat ze gesubsidieerd worden stoort me. Er wordt geen BPM betaald, maar dat is geen subsidie, er wordt geen geld toegegeven of iets dergelijks. Er wordt alleen een belachelijke extra belasting niet in rekening gebracht. Maar dat is ook bij een heleboel a-label diesels het geval geweest. Er moet toch iets gedaan worden om de mensen in een minder milieubelastende auto te krijgen. Het blijft hoe dan ook gewoon duur rijden, de aanschafprijs is zo hoog, als hier ook nog eens BPM over geheven zou worden wordt er geen een meer verkocht want dan kan niemand het meer betalen.
Voor de overheid is het overstappen naar elektrisch rijden natuurlijk prachtig, daarom moet ook iedereen van het aardgas af. Als iedereen heel erg afhankelijk wordt van elektriciteit kunnen ze daar mooi extra belastingen op heffen en blijft het geld toch binnenkomen.

Ik heb bewust een gebruikte Tesla gekocht, een elektrische auto wordt pas milieuvriendelijk als er niet elke twee of drie jaar een nieuwe gekocht wordt, want er moeten veel kilometers gemaakt worden, hoe langer de auto meegaat, hoe minder nieuwe auto's er geproduceerd hoeven te worden, en de produktie is, zeker bij een elektroauto, het grootste aandeel in de milieubelasting. Ik ben dus van plan de auto héél erg lang door te rijden. Dat zou met een Tesla geen probleem moeten zijn, want er zijn al vele vele exemplaren bekend bij taxibedrijven in Amerika met een miljoen km op de teller op de eerste accu met nog vrijwel dezelfde capaciteit als toen ze nieuw waren. De mijne heeft nog maar 120000 km gelopen, maar mijn accu zit nu op 99% van de nieuwcapaciteit.
Het kopen van een gebruikte Tesla heeft echter flinke nadelen; geen bijtellingsvoordeel meer, dus onbetaalbaar om zakelijk te rijden, dus heb ik hem maar privé aangeschaft. Maar privé aanschaffen blijft ook bij een gebruikte Tesla toch wel een hele grote uitgave, dus zal lang niet iedereen willen en kunnen doen. Ook de BTW van het aanschafbedrag was nu natuurlijk niet terug te vragen en ook kosten van onderhoud (al heeft hij dat natuurlijk vrijwel niet) moeten privé en inclusief BTW worden voldaan.
Het zou goed zijn als de overheid het gebruik van gebruikte elektroauto's zou stimuleren met een korting op de bijtelling zoals dat ook bij oudere brandstofauto's het geval is.

Ik rij 100% op zonne-energie. Ik heb nog nooit één kw anders getankt. Ik heb zonnepanelen op de zaak, zodra ik aankom plug ik de auto in, ik heb een regelaar die de laadstroom van de auto aanpast aan de hoeveelheid beschikbare zon. Geen zon is niet laden. Maar ik rij niet zo heel veel, 20.000 per jaar en tot nog toe lukt dat 100% op de zon.

Ik verhuur oude Land Rover Defenders, die zijn ook milievriendelijk, ja, de directe uitstoot is wat hoger, maar de auto's gaan heel erg lang mee. In de levensduur van één van mijn Defenders hadden er al minstens 5, en misschien meer Aygo/C1/up of andere wegwerpautootjes geproduceerd moeten worden wat in totaal een veel grotere milieubelasting betekend zou hebben. Daarbij worden de auto's ook nog eens optimaal gebruikt, ze maken veel kilometers en rijden maandenlang met vrijwel geen stilstand. Het is veel efficienter om een paar auto's te produceren die intensief gebruikt worden dan een heleboel auto's die maar een paar keer per jaar worden gebruikt (zoals helaas vele campers). Wat dat betreft is een camper huren ook minder milieubelastend dan er één bezitten in de meeste gevallen (maar wel veel minder leuk). Ik gebruik mijn camper bv maar veel te weinig...
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door Kroppie »

dan vind ik dat ze de aanschaf van de kleine elektro autotjes maar eens meer moeten stimuleren ipv de grote , er rijd een grotere groep mensen met een klein auto,tje dan met een grote, dus dat zet veel meer zoden aan de dijk

jos (fiatje panda)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door stobbie »

Ook ja, maar ik vind dat alle elektrische auto's gestimuleerd zouden moeten worden, zonder discriminatie. De 'Tesla tax' is iets belachelijks, waarom zou je voor een auto van boven de 50.000 euro opeens véél meer moeten betalen dan voor een goedkoper model? Voor een gewone duurdere auto hoef je ook geen extra belasting te betalen. Door in een duurdere auto te rijden spek je de staatskas toch al extra door meer BTW af te dragen, meer bijtelling te betalen en er meer winst door de autofabrikant wordt gemaakt waar weer belasting over wordt afgedragen.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door Kroppie »

er passen ook veel meer kleine auto,tjes op de wegen dan grote en als ik om me heen kijk zitten er in grote auto,s ook meestal maar 1 persoon.
en het materiaal en stroomgebruik gebruik is veeeeeeel meer , dus minder goed voor het millieu.

en de zakelijke rijders en meer verdienenden kunnen het m.i. beter ophoesten/kuchen dan een minderverdienende.

ja duidelijk, ik ben voor de armere bevolkingsgroep, maar niet perse tegen de andere groep

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie