Iveco Laika Ecovip 600

Algemene campervragen en -opmerkingen.
markengelenberg
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 17 apr 2019, 10:51

Iveco Laika Ecovip 600



Bericht door markengelenberg »

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum en sinds een paar maanden op zoek naar een geschikte camper voor ons als jong gezin.

Inmiddels veel soorten campers bekeken tussen de 10 & 15k. Onze keuze zal waarschijnlijk een 6 persoons camper voor 4 gezinsleden worden, zodat we net wat meer ruimte hebben bij wat slechter weer.

Nu heb ik een mooie Iveco camper op het oog met een laika ecovips 600 opbouw. Hebben hier mensen ervaring mee? enige kennis van de opbouw of auto gedeelte? Meningen zijn ook van harte welkom.

Het gewicht ben ik bekend mee, tecnisch 4200kg en ik heb een C rijbewijs.
Ook zal ik een aankoopkeuring doen als ik tot de koop over ga.

Mark
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door Peter A7 »

Mark, van welk bouwjaar is de Ecovip ?

Ik rij zelf met een 4,2t Laika Kreos op Iveco, en weet dat er veel gelijkenissen zijn tussen beide types, toch wanneer ze in dezelfde periode gebouwd werden.

De keuze van een 4,2t voor een gezin is in elk geval de juiste, dan kunnen de nodige spullen tenminste mee :wink:.
Beste groeten,

Peter :)
markengelenberg
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 17 apr 2019, 10:51

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door markengelenberg »

Het bouwjaar is 1995.
2500 cc 128pk

Of we de spullen meenemen is de vraag, maar de optie is er iedergeval :)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door Peter A7 »

Da's wel een oudje. Onderdelen kunnen wel eens een probleem zijn lees ik hier en daar.
Mijn Laika is 10 jaar jonger, maar eigenlijk ook al niet meer van de jongste.

Heb je de camper al zelf gezien, of enkel op foto ?
Kijk zeker onderaan, ze zijn niet ongevoelig voor roest.

De motor is naar huidige normen eerder zwak, op vlakke wegen valt dat nog wel mee, doch in de bergen ga je wat langzamer aan moeten doen.

De opbouw van Laika was in die periode wel degelijk, doch zoals bij elke oudere camper kijk je best naar sporen van vocht.
Beste groeten,

Peter :)
markengelenberg
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 17 apr 2019, 10:51

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door markengelenberg »

Hoi Peter,

Ik heb hem 1 maal uitgebreid gezien. Alles was tip top in orde voor zover ik dat kon beoordelen.
Heb inmiddels veel campers gezien, tussen de 10 en 15 duizend, maar die zagen er best wel afgetrapt uit.
Vocht plekken op het plafond en weggepoetste schimmel in de natte cel was wat ik meestal aantrof.

Vocht en roest kon ik bij deze camper niet bekennen. Ik zal sowieso een aankoopkeuring laten uitvoeren om dit te bevestigen.

Ik moet me zelf wel nog even verbeteren. Het gaat om een turbo diesel, 2500 cc. 128pk
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door colly »

Ik heb precies de zelfde! Nu 4 jaar in mijn bezit-Maar door persoonlijke omstandigheden nog te weinig mee kunnen rijden, in het geheel nog maar ca 10.000 Km mee kunnen rijden. Terwijl de hele auto pas 120.00 Km heeft. Het heeft een zwaar chassis en veel kunsttof carrosserie delen. Roest op wezenlijke delen heb ik niet gevonden. Met elke 5 jaar een diepgaande anti corrosie beurt kun je er levenslang mee doen. Ik persoonlijk had eerst twijfel over kwaliteit, na eerdere problemen met een andere Italiaan. Tot nu toe geen bijzondere kosten gehad. Wat je zou moeten doen er een dag voor uittrekken om met een bezitter, zoals ik, alles goed te laten zien met alle commentaar. Mijn uitbreidingen waren Solar installatie en nog meer er af, parabool antenne, airco en nog zo wat.
Ik heb de sanitaire instalatie grondig veranderd, alles wat met de WC installie te maken heeft, veel "menselijker" gemaakt.
Onderdelen nog geen probleem, is geen personenenauto!

Groet, Colly
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door Bas vd laar »

Het gaat om een turbo diesel, 2500 cc. 128pk
Dat klopt helaas niet helemaal.
De sterkste 2.5 motor heeft 118 pk en de sterkste 2.8 heeft 122 pk, welke zit er nu in?
En mijns inziens is ie veel te duur...
markengelenberg
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 17 apr 2019, 10:51

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door markengelenberg »

@colly, Leuk om te lezen wat jouw ervaring is. Had al wel her en der opgevangen dat ze roest gevoelig zijn, maar wist nog niet wat er tegen gedaan kon worden.
Voor ik tot de koop over ga zal ik naar mijn kunnen zelf er ook nog naar kijken.
Wat betreft de wc gedeelte, die heeft ie helemaal vernieuwd. Daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
De rest van de camper is ook goed onderhouden.

@Bas, tja... Ik heb geen idee. Volgens de RDW gegevens is het een 2500 cc en is dan volgens jouw met 118 PK
Ik Heb aankomende week een 2e bezichtigingen en zal de vraag stellen. Mogelijk heeft hij een typefout gemaakt die ik klakkeloos heb overgenomen.
Wat vindt je er precies te duur aan?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door Bas vd laar »

Wat vindt je er precies te duur aan?
Voor een camper uit 1995 is hij nogal aan de prijs omdat het niet perse een heel gewilde camper is met best wel een gedateerd uiterlijk.
Veel mensen vinden hem ook niet zo mooi en het oog wil ook wat.
Sowieso is een C-rijbewijs camper lastiger te verkopen omdat 90 procent van de mensen dat niet heeft. ( jij toevallig wel )
Rond de 10 a 11 duizend euro lijkt me de prijs voor deze camper.

Er zullen best mensen zijn die hem niet duur vinden, heel mooi, niet gedateerd en ideaal omdat je veel kan laden maar daar ging het even niet over.
Het ging er even over hoe dit type in de markt ligt en hij is niet heel populair dus die prijs mag wel wat naar beneden.
markengelenberg
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 17 apr 2019, 10:51

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door markengelenberg »

Thnx, Zo had ik het nog niet bekeken.

Ik wilde er sowieso niet de volle mep voor gaan betalen, maar wist nog niet met wat voor verhaal ik moest aankomen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door Bas vd laar »

Kijk ook altijd even hoe lang een bedrijf de camper al heeft ( datum tenaamstelling op RDW.nl )
Als hij hem net een week heeft zal er vaak niet veel af gaan, staat ie al een half jaar te koop dan willen ze in de regel best wat doen.
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door Vmax-Idioot »

Ik ben ook in het bezit van een Laika Ecovip 6 uit 1995 en kan er alleen maar vol lof over praten.

De motor is nagenoeg onverwoestbaar en heeft inderdaad 118 Pk.
Dat is geen enkel probleem op de snelweg, mijn camper haalt met gemak 130 km/h, mocht ik dat er al mee willen rijden (wat ik niet wil).
In de bergen ook geen probleem, zo lang je op tijd terugschakelt. De Felbertauernpas haalt hij met gemak.

De afwerking van Laika in de jaren 90 is gewoon goed en degelijk. Niet hypermodern, maar in mijn camper werkt alles naar behoren. Ook het WC systeem met de grote tank is eigenlijk gewoon perfect. Je kunt er een Tethford cassette aan hangen, of ervoor kiezen om de grote tank te gebruiken, die bij regulier gebruik (geen grote boodschap) groot genoeg is voor 2 weken met 2 volwassenen en 2 kinderen.

Hier nog wat plaatjes, ter vergelijking:
Bijlagen
20180920_171535 (Large).jpg
20180920_171535 (Large).jpg (150.74 KiB) 829 keer bekeken
20180920_170759 (Large).jpg
20180920_170759 (Large).jpg (139.88 KiB) 829 keer bekeken
20180920_170752 (Large).jpg
20180920_170752 (Large).jpg (169.5 KiB) 829 keer bekeken
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door Vmax-Idioot »

en nog 1tje
Bijlagen
20180920_171549 (Large).jpg
20180920_171549 (Large).jpg (141.26 KiB) 827 keer bekeken
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Iveco Laika Ecovips 600



Bericht door Vmax-Idioot »

Ik heb de camper gevonden op een verkoopsite, staat nog te koop, dus kennelijk zijn jullie er niet uitgekomen.

Ik betwijfel of de camper mét de LPG-tank van 60 liter, de extra grote dieseltank van 120 liter en alle andere aanpassingen echt zo "eenvoudig" naar B om te zetten is, mocht iemand dat al willen.
Het is overigens niet dezelfde als Colly en ik hebben, wij hebben volgens mij allebei een alkoof uitvoering. Interieur en techniek (onderstel en motor inclusief) zijn wel nagenoeg gelijk.

De Iveco Daily onderstellen en de Iveco 2,5 TDI zijn nagenoeg onverwoestbaar, mits ze goed onderhouden worden.
Dwz: let er op dat de distributieriem op tijd vervangen is. (elke 80.000 of 5 jaar, hetgeen het eerst bereikt is)
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Plaats reactie