Campergekte: keuzes, keuzes...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Campergekte: keuzes, keuzes...



Bericht door HJM »

Hallo, ik hoop meer ervaren, Camperist,
Wij hebben het plan opgevat na een keer een camper geleend te hebben er zelf één te gaan zoeken.
Het plan is gebruikt tussen de 27.5 en 38 K voor 2 tot 3 personen. Ondanks dat ik Franse producten uit de keuken omgeving waardeer heb ik een kijkje op Franse (oudere) elektronica dus liever Ford, Fiat of Opel eronder. De lengte rond de 6 meter om handzaam te blijven en een douche en toilet is een must. Als het kan is een 2 persoonsbed dat ook als 2 losse gebruikt kan worden de voorkeur en we zijn nog behoorlijk flex dus een beetje klimmen gaat best. We willen vaak vrij kunnen staan en zijn geen wintersporters maar een wintertochtje lijkt ons wel erg leuk.
Maar nu het probleem: hoe meer ik lees hoe minder ik weet :roll: als ik op smaak afga zou een Knaus, Hobby of Hymer de voorkeur krijgen maar waar moet ik nu eigenlijk echt op letten? Wie heeft een kwaliteit oordeel tussen de merken of alternatieven?
Ik hoop dat jullie ons verder op weg kunnen helpen,
Alvast dank voor de reacties,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper gekte, keuzes, keuzes



Bericht door Dafluc »

Drie goede merken. Kwestie van vooral smaak. En die is persoonlijk. Ga in augustus naar de Caravan Salon in Düsseldorf. Daar kun je alles zien, ruiken, voelen en proeven. Kruip in zoveel mogelijk campers. Zie wat je wel en niet aanstaat. Bepaal welke campersoort en welke indeling het moet worden. Lees reviews van eigenaren. Kijk wat er tweedehands te koop is binnen je budget en kies. Bedenk: het zoeken is het begin van het plezier.
Afbeelding
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Camper gekte, keuzes, keuzes



Bericht door Meine »

Wat merkvoorkeuren betreft word je gemakkelijk op het verkeerde been gezet. Opel is een bij Renault gefabriceerde wagen, Fiat, Citroen en Peugeot hebben ook wel heel veel met elkaar gemeen en de Ford heeft met bepaalde types Transit een iets bedenkelijk imago verworven in de camperwereld.

Wat dan wel? Ik weet het niet, wat Duits lijkt blijkt Frans te zijn, wat Frans lijkt blijkt ook een beetje Italiaans te zijn. Volkswagen en Mercedes wellicht. De laatste zou mijn favoriet zijn, maar de prijs zou me wellicht weerhouden om er voor te kiezen.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Camper gekte, keuzes, keuzes



Bericht door FrankJC »

Is een buscamper een optie? Met lengtebedden is n.m.m. 6 m het minimum, beter ietsje langer.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper gekte, keuzes, keuzes



Bericht door 't Busje »

De Fiat Ducato heeft met zijn broertjes, de Peugeot Boxer en de Citroën Jumper, op het gebied van campers een marktaandeel van circa 70%. Dus daar kom je al gauw op uit.
Wij hebben een Hobby, die in principe aan je eisen zou voldoen, korter dan 6 m, 2-persoonsbed in de alkoof, 2 stapelbedden achterin, douche en toilet. De kwaliteit van het camperdeel vind ik niet geweldig, over het Fiat Ducato onderstel ben ik zeer te spreken.
Ervaring met andere merken heb ik niet, dus kan ik niet vergelijken. Op grond van wat ik hier op het forum lees, denk ik dat ieder huisje z'n kruisje heeft.

Wij hebben in het najaar van 2014 onze wensen op een rij gezet:
  • 4 zit- en slaapplaatsen
    Bedden minimaal 2 meter lang
    Lengte onder 6 meter in verband met ferries en ponten in Scandinavië
    Geschikt voor B-rijbewijs
    Toilet aan boord
en toen kwamen we na een paar maanden zoeken op onze Hobby uit, maar het had net zo goed wat anders kunnen zijn. Het was een overjarig showroommodel met een leuke korting. Onze vorige buscamper hadden we particulier verkocht en daardoor hadden we onze handen vrij bij het onderhandelen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Camper gekte, keuzes, keuzes



Bericht door doov »

Ik zou voor een Hymer gaan.
En ik zou deze bijdrage snel lezen, want voor je het weet is mijn bijdrage door Management verwijderd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper gekte, keuzes, keuzes



Bericht door Dafluc »

Zolang het ter zake doet en je het niet vier keer per dag lukraak overal neerzet. Hier is het een antwoord op de vraag. Dat scheelt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Camper gekte, keuzes, keuzes



Bericht door Charles Franconi »

Ik ben van de kleine bedrijven die campers bouwen.

Bv Robel. Zeer goede kwaliteit en goede nazorg.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... =ASCENDING
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper gekte, keuzes, keuzes



Bericht door 't Busje »

doov schreef:
do 18 apr 2019, 15:24
Ik zou voor een Hymer gaan.
En ik zou deze bijdrage snel lezen, want voor je het weet is mijn bijdrage door Management verwijderd.
Zonder enige argumentatie heeft deze bewering geen enkele betekenis. De tweede zin van je post is al helemaal niet ter zake en ook nog grievend jegens de moderatoren.

Wij hebben geen Hymer kunnen vinden met bedden van een voor ons acceptabele lengte.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Camper gekte: keuzes, keuzes...



Bericht door Gabriel »

Beste HJM, wij reizen met onze zoon van 13 jaar in een Hymer B584 van bouwjaar 2005. Deze heeft voor ons de ideale indeling. Tijdens het rijden hebben alle personen een fatsoenlijke zitplaats met gordel. Het hefbed is voor mij (1.88mtr) en m'n vrouw groot genoeg (niet ruim maar ook niet te klein). We hebben een ruime badkamer waarin ik normaal naar de wc kan en een douche waar ik ook in pas. Verder ben ik bewust naar een Fiat Ducato met 2.8JTD Powermoter gaan zoeken (deze heeft net iets meer vermogen dan de standaard 2.8 ). Verder hebben we een extra kachel aan de voorzijde voor tripjes in de winter. Dit model is voor het budget dat je aangeeft normaal gesproken in Duitsland wel te vinden.

Groetjes en veel succes met je zoektocht.

Gabriel.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1066
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Campergekte: keuzes, keuzes...



Bericht door Don Esteban »

HJM, wij hebben sinds 2015 een Hymer B 514 CL uit 2008 lengte 6,60. Wij hebben 45 K betaald dus hij ligt iets boven jouw begroting. We zijn zeer tevreden over de indeling. Er ligt onder de motorkap een betrouwbare Fiat Multijet 2,3 TD die ons waarschijnlijk wel zal overleven.
Uit nieuwsgierigheid hebben we 2 jaar geleden de beurs in Dusseldorf bezocht en ons verlekkerd aan allerlei schitterende campers. Desalniettemin, op weg naar huis zeiden mijn vrouw en ik tegen elkaar: wat hebben we eigenlijk toch een fijne camper;-)

Het advies van Dafluc daar sta ik volledig achter. Ga zien, ruiken, voelen en proeven. Zoek een indeling die jullie kan bevallen. Wat de motor betreft heb ik geen vergelijk. De Fiat Ducato Multijet 2,3 liter blijkt in elk geval al jaren een topper. Geen berg is hem teveel.

De camperbezitters noemen elkaar trouwens 'camperaar'. ;-)
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Campergekte: keuzes, keuzes...



Bericht door HJM »

Alvastbedankt voor de eerste reacties, de Camperist bedoelde ik als de overtreffende trap van Camperaar :wink:
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3253
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Campergekte: keuzes, keuzes...



Bericht door B1gcheese »

Deze campereur heeft voorkeur voor de Knaus-Tabbert stal. Eerder een Weinsberg gehad en nu een Knaus, komt uit dezelfde fabriek en is degelijk spul. Met jouw budget moet je een redelijk jonge (niet te oude) Weinsberg of Knaus kunnen vinden met de juiste indeling. Maar ik sluit me aan bij de eerdere tip: ga ze vooral bekijken en besnuffelen. En als je dan die ene camper vindt: doe een aankoopkeuring met vochtmeting en zet hem op de weegbrug. Weet wat je koopt.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Campergekte: keuzes, keuzes...



Bericht door HJM »

Besten,
Vandaag een rondje gekeken en er lijkt iets van helderheid te komen.
We willen dus tussen de 5 en max. 6,5 mtr en bus of half integraal en na een aantal campers bekeken te hebben vinden we beide de Knaus boxter 5,4 best interessant. De doucheruimte spreekt mij erg aan, de ronde ruimte is zeer behoorlijk terwijl de bus zeer compact is.
Weten jullie alternatieven met een soortgelijke ruime "badzaal" :lol: ?
Alvast weer dank voor het meedenken,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Plaats reactie