Euro 4 of 5?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Euro 4 of 5?



Bericht door Janpinz »

Onze Chausson heeft een eerste toelating van 20 april 2012. En is in 2016 uit Dld. geïmporteerd .
En staat in de boeken voor euro 4.
Maar als ik al die beschikbare tabellen zie, is per 2010 alles wat toelating krijgt, euro 5.
Nou snap ik, dat een chassis wel even onderweg is voor die als camper bij de eerste eigenaar staat,
maar ik vind het toch wel vreemd.
Temeer toen we juli jl. de Franse milieusticker aanvroegen, gaven zíj hem óók euro 5...

Gezien de huidige milieu gekte, mss handig om die 4 in een 5 te veranderen.
Zou dat kunnen? Iemand ervaring hiermee?
Rdw, Fiat?
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door jurgenc »

Wat staat er op het COC? Kan je niet op Myfiat aan de hand van je vin (chassisnummer) zien welke euronorm jouw fiat heeft (vooraleer je een verbetering aanvraagt)? Zie je trouwens nog wat meer gegevens over jouw fiat.
H20
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door kampo »

En wat is het echt ? Dat kan je toch enkel zelf uitvogelen ?
Groeten Kampo
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door Janpinz »

@jurgenc
Bij myfiat wordt ik niks wijzer
Het enige wat gebeurd, is doordrammen over service! Geen gegevens, niks. Ik wijzig de km-stand, volgende inlog alles weer op oude standen.
Voor mij: waardeloos...

@kampo
Begrijp je niet helemaal...als t simpel was had ik het niet hier in de groep gegooid.
Van sommige dingen heb ik verstand, voor andere onderwerpen moet ik soms hulp vragen.. :oops:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door hathi »

Hij zal gewoon Euro 4 zijn,dat heb je zelf al uitgevogeld. (Kampo :thumbup: ) dat hij in 2016 ingevoerd is speelt geen rol,een Camper van april 2012 ,daarvan kan het chassis best, b.v 2009 van de band zijn gelopen ?
Hans
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door jurgenc »

Janpinz schreef:
di 16 apr 2019, 8:54
@jurgenc
Bij myfiat wordt ik niks wijzer
Het enige wat gebeurd, is doordrammen over service! Geen gegevens, niks. Ik wijzig de km-stand, volgende inlog alles weer op oude standen.
Voor mij: waardeloos...

@kampo
Begrijp je niet helemaal...als t simpel was had ik het niet hier in de groep gegooid.
Van sommige dingen heb ik verstand, voor andere onderwerpen moet ik soms hulp vragen.. :oops:
Dan is jouw fiat nooit aangemeld in Nederland bij fiat. Anders zou je bijv zien welke opties op jouw fiat staan of er een terugroepactie is. Dat aanmelden moet via een erkend fiatgarage gebeuren.
H20
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door Janpinz »

Dan ga ik dat maar eens proberen, wel gek dat dat gewoon op VIN nummer niet voldoende is.
Natuurlijk kan hij in 2009 gemaakt zijn, maar als een auto de eerste keer op kenteken wordt gezet,
moet hij dan niet voldoen aan de eisen van dat moment?!
Import/export speelt geen rol, Dat was al wel duidelijk..
Dank zover!
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door DiffRental »

Janpinz schreef:
di 16 apr 2019, 12:30
maar als een auto de eerste keer op kenteken wordt gezet, moet hij dan niet voldoen aan de eisen van dat moment?!
Ja en nee, er is vaak een overgang regeling.
Euro 5 mocht tot 28-02-2018 als nieuw verkocht worden met eerste registratie. (hiervoor was een speciaal document afgegeven)

Zo'n zelfde regeling zal er van euro 4 naar 5 ook wel geweest zijn en is bedoeld om de dealers en importeurs van hun voorraad af te helpen.
Groeten Peter
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door Janpinz »

Okee...zal ik daarvan wel “slachtoffer” zijn... :cheers:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Euro 4 of 5?



Bericht door kampo »

Ik begrijp wel dat het niet simpel is...
De datum van inschrijving die mijlenver van de productiedatum kan liggen, is als indicatie te ver weg om een link te leggen naar de Euro categorie.
De Euro categorie staat in werkelijk bijna alle gevallen gewoon op je papieren.
Bovendien bestaat er een VIN nr en motor nr en kan iedere Fiat garage in de Benelux je op basis daarvan vertellen welke Euro norm je voertuig is. Meestal is dat gratis.
Als je de dossiergegevens hier zou posten dan kan het zijn dat iemand hier je zelfs kan helpen met juiste informatie.

Een fout in de papieren kan maar komt maar heel zelden voor. De belastingen hangen in vele gevallen af van de Euro norm. Dus een fout is niet aannemelijk.
Groeten Kampo
Plaats reactie