APK1 of APK2?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: APK1 of APK2?



Bericht door DHM »

En vergeet niet dat alle voertuigen die meer als 160000 km hebben gelopen elk jaar voor de apk moeten, ongeacht de leeftijd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: APK1 of APK2?



Bericht door Peter LMC »

Ooo. :wtf:
Waar kan ik deze info vinden.
Heb je een link naar de info. :?:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: APK1 of APK2?



Bericht door Cee Pee »

Meer dan 160.000 km, dat is voor mij ook een nieuwe regel, nog nooit van gehoord.
Maar zou zomaar kunnen, ben wel benieuwd waar dat staat.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: APK1 of APK2?



Bericht door DHM »

Komt er aan, las dit op blog.allsecur.nl
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: APK1 of APK2?



Bericht door javanes »

DHM schreef:
za 13 apr 2019, 21:58
En vergeet niet dat alle voertuigen die meer als 160000 km hebben gelopen elk jaar voor de apk moeten, ongeacht de leeftijd.
Iets te voorbarig. Het onderstaande staat in je genoemde blog https://blog.allsecur.nl/autorijden/nie ... -aantocht/ :wink:
Auto’s die meer kilometers maken, moeten vaker gekeurd worden. De regels zoals hierboven beschreven blijven ongewijzigd, tot dat de auto de magische kilometerstand van 160.000 km of meer heeft bereikt. Vanaf dan dient de auto jaarlijks gekeurd te worden. Deze wijziging staat echter nog op losse schroeven.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: APK1 of APK2?



Bericht door Janpinz »

Beter topic titel wijzigen?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: APK1 of APK2?



Bericht door hathi »

Ach ,als het zover mocht komen , dan wissel ik de teller toch gewoon :lol3:
Hans
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: APK1 of APK2?



Bericht door Kees2 »

bertt schreef:
vr 12 apr 2019, 9:05
Proefrit hoort toch niet bij APK, heb het er nog nooit een zien doen. Ja, wel voor een servicebeurt, dan gebeurt het nog wel, maar voor APK?

Bert
een proefrit kan deel uitmaken van een APK, in sommige gevallen kan een rijtest deel uit maken van de APK om uitsluitsel te geven.
en de keurmeester moet een steekproefcontroleur helpen bij een herkeuring daar kan ook een rijtest op de weg onder deel van zijn,
zonder C rijbewijs kan hij de rijtest niet uitvoeren, want krom genoeg hoeven de steekproef controleurs dit voor APK2 niet te hebben.
ook moet de remmentest ook op een rollenbank
en mag ook geen EOBD test worden gebruikt want daar staat voor : Indien personenauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg

aantal km is geen APK punt. ik heb trouwens mijn twijfels of dit haalbaar is.
wat ik mij voor kan stellen dat als bij een APK de ingevoerde stand boven de waarde komt de volgende APK altijd een jaar word.
dus alleen van toepassing op benzine auto's jonger dan 8 jaar die onder 4/2/2/1 vallen.
en de RDW heeft apparatuur aangeschaft op terug gezette tellers op te sporen.

en hier staat ook nog het nodige viewtopic.php?f=14&t=8425913
Gebruikersavatar
Campi
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 06 mar 2019, 19:30
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: APK1 of APK2?



Bericht door Campi »

Auto’s die meer kilometers maken, moeten vaker gekeurd worden. De regels zoals hierboven beschreven blijven ongewijzigd, tot dat de auto de magische kilometerstand van 160.000 km of meer heeft bereikt. Vanaf dan dient de auto jaarlijks gekeurd te worden. Deze wijziging staat echter nog op losse schroeven.
[/quote]

De mijne is inderdaad ouder dan 30 jaar. Meer dan 160.000 km en gelukkig nog gewoon gekeurd tot 2021 :-B
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Re: APK1 of APK2?



Bericht door colly »

colly schreef:
vr 12 apr 2019, 7:12
Als eerste excuus voor diegenen die het onderwerp al veel eerder ooit ergens hebben gezien...

Ik liet mijn 1995 Iveco camper terugkeuren van 3.5 ton naar de orginele 4.2 ton, in april 2018. Gelijktijdig werd op mijn verzoek het type Bedrijfsauto N1 veranderd naar personenauto (M1/AF/SA). Moet de nu de volgende keuring APK1 of APK2 worden?

Bij voorbaat dank voor elke reactie, Colly
Zoals vaker nog geen direct antwoord gekregen, wel lijkt me het antwoord van Kees2 behoorlijk in de buurt te komen. Trouwens de link naar de RDW voor meer inzage werkt niet. En natuurlijk dingen veranderen, lijkt me echter redelijk dat al gedane zaken geen keer hebben.... Zoals de belofte dat 25 jarige belastingvrij zou zijn. (NON). Mischien de achtergrond melden voor mijn vraag. Een voertuig met meer toelaatbaar gewicht dan. Mijn dus 3000 kg (Leeg) voertuig naar 4,2 ton laten opkeuren.Met 120.00 Km net ingereden, wel van 1995. Her enigste wat er zwaarder is geworden, is het typeplaatje met ongeveer 1 gram. De apk was voordien net gedaan, de 11 maanden daarna is dit zonder veranderingen doorgelopen. Is dus een camper met alle voorwaarden voor camper en dus nu personenauto, en waar het in feite voor mij om gaat, is dat de persoon die de keuringen tot nu toe doet, dit voortreffelijk doet en ik bijzonder graag dit bij hem wil blijven doen. Mijn vorige 2 campers in koekblik constructie zijn letterlijk opgvreten door de roestduivel, dus dan weer een echt vrachtwagen chassis. Dank voor de reacties ! Het mogelijke meer gewicht komt zeker in mijn volgende plannen van pas, Colly
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

APK1 of APK2?



Bericht door Marco Polo »

Je hebt allang antwoord gekregen.
Lichte APK voor personenauto’s (met verplichte rollenbank test ivm >3500kg).

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ingsschema
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: APK1 of APK2?



Bericht door Cee Pee »

En geen EOBD uitlezing maar een echte roettest.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: APK1 of APK2?



Bericht door Marco Polo »

En een keurmeester die zijn grootrijbewijs moet hebben :D
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: APK1 of APK2?



Bericht door B1gcheese »

Ach het gebeurt hier wel vaker dat je wat meer informatie krijgt dan gevraagd, maar de antwoorden zijn inderdaad wel degelijk gegeven. Je moet alleen even lezen. Gelukkig heb je nu ook de samenvatting, scheelt weer. :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Plaats reactie