Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door seth_space »

kampo schreef:
zo 14 apr 2019, 12:16
Bedankt voor het studie materiaal over ozon ! :thumbup:
Het ene al begrijpelijker als het ander voor een niet chemicus …
Vandaar ook de eerdere link naar het zeer leesbare rapport incl verwijzingen naar een wetenschappelijke onderbouwing:
http://edepot.wur.nl/371026
Ik heb het even kritisch proberen doornemen en (misschien onterecht) met focus op mogelijke nadelen van Ozon:
Ozon is erg schadelijk. (Longziektes) Gebruik van ozon meters aan te bevelen in sommige gevallen.
Dat een stof schadelijk is zegt weinig over de wijze waarop je het gebruikt. 230V is dodelijk, chloor ook, beiden zijn perfect veilig te gebruiken zonder mumbo jumbo. Ozon niet inademen is het uitgangspunt en prima probleemloos te realiseren. (ps:UV is overigens zeer gevaarlijk voor je ogen, daar zie ik helaas te weinig waarschuwingen voor.)
Ozon moet ook steeds in combinatie met de klassieke andere filters: voorfilter, fijnfilter, actiefkoolfilter.
Er is geen kwestie van moeten, maar zo worden ze professioneel meestal gebruikt. Vooral omdat het bronmateriaal veel vuiler is dan in principe "schoon" drinkwater in je tank. Daar voldoet een Ozon generator reeds prima.
Vanwege de relatief korte halfwaarde tijd van Ozon moet Ozon altijd on-site gegenereerd door een ozongenerator.
Klopt, vandaar ook een kleine laag vermogen generator die ruim voldoet voor je tank.
Je kan de hoge Ozon gehaltes na de waterbehandeling en voor het waterverbruik wel (best) verwijderen met UV.
UV is vaak een vervolgstap in de reinigingscyclus. Niet per definitie voor het verwijderen van Ozon die niet ""verbruikt" is in het proces. Dat kan wel maar gezien de geringe hoeveelheden waar we hier over spreken is de vervaltijd zo snel dat er weinig te verwijderen overblijft.
Werkt slecht of zelfs niet bij hoge water/omgevingstemperaturen temperaturen.

Onjuist, wel moet je bij hogere temperaturen meer ozon gebruiken. Van 1,6mg/L naar bijv 2mg/L de reactiesnelheid stijgt wel snel bij hogere temperaturen. Dit betreft echter geen temperaturen die in je watertank behoren voor te komen!
Laag rendement van ozongeneratie.
Geen idee wat je daarmee bedoelde.. met een 230v apparaat van pakweg 10Watt heb je ruim voldoende Ozon voor de werking.
Ozon is slecht voor het milieu.

Het gebruik van ozon als desinfectiemiddel valt sinds 1-9-2013 onder de biocide verordening (EU).
Te kort door de bocht! ! https://www.ctgb.nl/biociden/aanvraag-i ... en/in-situ
Ozon, dat op de plaats van toepassing wordt opgewekt door middel van daartoe bestemde apparatuur, valt niet onder de werking van deze wet.
slecht voor het mileu. deels: Ozon wordt ook in de atmosfeer aangemaakt op natuurlijke wijze. Juist de afbraak van de Ozonlaag is een bedreiging voor hetmilieu! https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... e-ozonlaag
Een teveel van een stof op een bepaalde plek (geconcentreerd) is vrijwel altijd schadelijk en dus ongewenst.
troposferisch ozon ( dus niet de in de link genoemde Ozonlaag) is niet wenselijk. Bij normale temperaturen in een watertank is de halfwaardetijd van Ozon dermate groot dat in een 15 tal minuten na beeindiging van de reinigingscyclus het niet gebruikte ozon snel zal verdwijnen. Daarnaast verdwijnt het via de ontluchting en mits deze niet in de leefruimte uitkomt ( zeer ongewoon) zal er dus nooit sprake zijn van inademing.
Vanaf 2020 moet alle in gebruik zijnde ozonapparatuur gecertificeerd zijn.
Fabrikanten van ozon toestellen prijzen dit systeem aan (WC eend) :-B
Dat is inderdaad juist en daar voldoen de china apparaten beslsist niet aan. Niet omdat ze onveilig zijn maa romdat ze nooit gestest of aangeboden zijn. Als bedrijf is het zeker niet verstandig om een dergelijk apparaat in te bouwen in je campers zonder de goedkeuring. Daar is hier geen sprake van. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:EN:PDF
Eigen verantwoordelijkheid blijft uitgangspunt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door kampo »

Bedankt Sethspace voor je deskundige antwoorden :thumbup:
Aan de hand van zo een discussie krijgen we een goede kijk op die technologie.
Begrijp me vooral niet verkeerd. Ik zie een Ozongenerator helemaal niet als negatief voor een camper.
Ben het enkel nog niet tegengekomen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door Geert Huizing »

Gisteren de ozon generator binnengekregen uit het verre oosten.

Deze
https://nl.aliexpress.com/item/Ozon-Gen ... 23993.html
Dezelfde als seth_space heeft.

Ik heb nog een vraagje aan seth_space.
Jij zet hem een half uurtje aan bij een volle tank:
Hoeveel liter water heb je in je tank ?
Waar is dat half uurtje op gebaseerd?
Laatst gewijzigd door Geert Huizing op za 27 apr 2019, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door seth_space »

Reiniging ( zie eerdere bron) heeft ca 1,6mg/L tot maxv 2mg/L nodig.
Het is dus afhankelijk van de opbrengst van je ozongenerator en het aantal liters water dat je wilt reinigen.
In mijn geval zou ca 20 minuten voldoende zijn bij 110L water. Ik neem dat iets ruimer. Overtollige Ozon verdwijnt snel.
Dus meestal ca een 30 tal minuten. Diverse ozongeneratoren hebben ook een tijdklokje erop.

jouw link met 1000mg /h zou dus in een uur 500 liter kunnen reinigen. Of die opbrengst echt gehaald wordt kan ik niet bepalen.
Ik neem dus vrij ruime marges.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door Geert Huizing »

Seth_space,

Ik heb een watertank van 80 ltr.
Volgens de sticker op de ozongenerator geeft deze 1000mg per uur.
Dat zou voor mij betekenen als ik uit ga van 2mg per liter dat de generator dan ongeveer 10 minuten moet aan staan.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door seth_space »

Als de opbrengst daadwerkelijk 1000mg is dan klopt dat wel.
Als het met die tijd voldoet is langer niet zinvoller of beter.
Hooguit dat een momenteel vervuilde tank wat langer duurt voordat die geheel schoon is. Dan zou een tijdlang wat langer kunnen helpen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ninabeertje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 10:04

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door Ninabeertje »

seth_space schreef:
wo 10 apr 2019, 23:34
Ik heb nu voor het derde seizoen een ozon generator in mijn tank zitten. Bruissteenke doorgevoerd via grote conrole dop.
Kan de precieze versie zo niet vinden maar deze doet hetzelfde: https://nl.aliexpress.com/item/Ozon-Gen ... 23993.html

Na vulling van water dat ik niet 100% vertrouw laten we de generator een dertigtal minuten draaien. Ook gechloeerd water raakt zo zijn chloor reuk kwijt. Altijd schone tank en fris water.
Enige nadeel is dat het op 230V draait dus je hebt een omvormer nodig. Wattage van het apparaat is overigens te verwaarlozen.
Prima en zeer goedkope oplossing. Geen gedoe met bruispillen, citroenzuur etc..
Simpel en goedkoop.
Wel advies om de vuldop tijdens het genereren eraf te laten. Er wordt een behoorlijke hoeveelheid lucht/ozon in de tank geblazen en het kleien ontluchtingsgaatje bij mijn tank kan dat niet verwerken. Om het "opblazen" van de tank te voorkomen dus open houden.
Heb ook zo'n ding besteld want mijn eerste indruk van het orginele O3 systeem was Duur...en zouden de chinezen zoiets niet hebben.
Ik heb een overloop op onze tank in de caravan dus de druk kan daar goed weg.
Mijn idee was om hem op standplaatsen te gaan gebruiken. onderweg is onze tank leeg dus niet nodig.
Vers koud water erin en dan O3 erbij.
O3 vervalt snel in O2 de inwerktijd is vaak wat langer. De vraag is of je dit systeem 24 uur per dag moet laten draaien in een watertank van 35 liter die ook regelmatig bijgevuld wordt. Zelf denk ik dat dit niet noodzakelijk is.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door Geert Huizing »

Ninabeertje,
Lees effe het verhaal van seth space.
Hij geeft aan hoeveel ozon er nodig is voor je water.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door Saviemeke »

Met interesse heb ik dit topic gelezen en ook zo'n ding bij Alie besteld. Toen mijn zoon (die werkt veel bij waterzuiveringen) dat hoorde vertelde die dat bij het gebruik van Ozon voor waterzuivering Bromaat gevormd wordt. En Bromaat of Bromide zou schadelijk zijn voor de gezondheid....
Maar bij alle artikelen die ik lees over het met ozon reinigen van tankwater, lees ik daar niets over.
Wie weet nou hoe dat zit ?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door Kubo »

Google maar eens op Ozon en Bromide ,wordt je niet vrolijk van.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door Kroppie »

ontsmetten met uv licht?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door Saviemeke »

Bromaat wordt dus door Ozon omgezet in Bromide, een kankerverwekkende stof.
Maar ik lees ook dat gecholeert water kankerverwekkend is en dat de WHO het ontsmetten van drinkwater met chloor ontraadt.
Ik denk dat de hoogte van concentratie van deze stoffen het meest belangrijk is.
Maar hoe hoog deze concentraties in onze drinkwater tanks zijn is moeilijk te zeggen.
Aan het gebruik van zo'n ozon generator kleven dus risico's, zijn deze aanvaardbaar ?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
jvddoel
Berichten: 1
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 22:33

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door jvddoel »

blizard schreef:
do 11 apr 2019, 8:03

Is dat ding uit de link hetzelfde principe?
de chinese versie maakt ozon uit zuurstof in de lucht dmv corona ontlading en blaast dit dan met een pompje door het bruissteentje. Bij de HV ontlading splitst niet alleen O2 in 2xO (dat dan met O2 O3 vormt) maar ook stikstof moleculen N2 worden gesplitst. Dit resulteerd in niet alleen ozon maar ook NOx in de lucht die uit het bruissteentje komt evenals HNO3 en HNO2.

De tank-O3 werkt volgens een ander principe namelijk electrolyse van water. Het gaat hier wat ver voor een complete uitleg maar het laatste proces is veel efficienter en heeft geen schadelijk bij-producten.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaring met O3 Tanksysteem voor drinkwater?



Bericht door seth_space »

Nagenoeg alle professionele ozon installaties werken met corona techniek. Soms in combinatie met uv.
Bromide of hoge concentraties bromaat onstaan met name door licht in combinatie met ozon en water. In de doorsnee watertank geen bezwaar.
Genoemde bijproducten zijn in professionele installaties ruim onder normen aanwezig.
Hoewel bromaat een aandachtspunt blijft. Lees deze studie voor meer info.
http://edepot.wur.nl/341807
Om Bromide vorming als gevolg van licht tegen te gaan zijn er inventieve oplossingen bedacht.
Zie https://youtu.be/uxPdPpi5W4o


Ozon via electrolyse maakt gebruik van een celkern die afhankelijk van gebruik enkele keren per jaar vervangen moet worden.
Aardig stuk Omdat daar al langer ervaring bestaat: koi vijvers
https://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?t=14193

Als iemand zich bij een desinfectie methode niet prettig voelt moet je er echter nooit aan beginnen!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie