Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Goedemiddag,
Kan er iemand mij een goede tip geven betreffende de bandenspanning van onze vito camper westfalia ?
De banden zijn 195/70/15c continental.
Als we weer met het campertje op weg gaan is de belading kwa gewicht minimaal.
Ik weet dat de spanning in de binnenkant van het benzinepompklepje staat én in instructieboekje , maar ik wordt door mijn "bandenboer" steeds gewezen op het feit dat er 3.2 bar in moet.
Nu wil ik graag eens horen hoe jullie hier er over denken
BVD, voor de tips ,
Beste groet Sib.
Kan er iemand mij een goede tip geven betreffende de bandenspanning van onze vito camper westfalia ?
De banden zijn 195/70/15c continental.
Als we weer met het campertje op weg gaan is de belading kwa gewicht minimaal.
Ik weet dat de spanning in de binnenkant van het benzinepompklepje staat én in instructieboekje , maar ik wordt door mijn "bandenboer" steeds gewezen op het feit dat er 3.2 bar in moet.
Nu wil ik graag eens horen hoe jullie hier er over denken
BVD, voor de tips ,
Beste groet Sib.
Re: Bandenspanning Vito marcopolo Westfalia
Belasting wegen van de vooras en de achteras in maximaal beladen toestand en dan even in de grafieken kijken welke spanning daar bij hoort.
Dat hou je dan als minimale spanning aan en wat harder oppompen kan dan altijd nog.
Zonder te wegen weet je niets, de camperfabrikanten gaan uit van maximale belading toegestaan voor dat type voertuig.
Dat hou je dan als minimale spanning aan en wat harder oppompen kan dan altijd nog.
Zonder te wegen weet je niets, de camperfabrikanten gaan uit van maximale belading toegestaan voor dat type voertuig.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Sip,
Maximale spanning uit de tabel aanhouden zoals die in je deur of boekje staat. De tabel laat de spanning zien zonder camperinbouw.
Ik ben met bandenspanning altijd erg zorgvuldig, maar heb ernstige problemen gehad toen ik op te lage spanning reed. Na advies van zowel bandenman als MB garagist om altijd met maximale spanning te rijden verdwenen die problemen als sneeuw voor de zon.
Maximale spanning uit de tabel aanhouden zoals die in je deur of boekje staat. De tabel laat de spanning zien zonder camperinbouw.
Ik ben met bandenspanning altijd erg zorgvuldig, maar heb ernstige problemen gehad toen ik op te lage spanning reed. Na advies van zowel bandenman als MB garagist om altijd met maximale spanning te rijden verdwenen die problemen als sneeuw voor de zon.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Dit eens lezen:
viewtopic.php?f=14&t=8397755
Een keer langs een weegbrug rijden met volledige bepakking en het gewicht van voor-en achteras wegen.
Dan kijken wat de druk moet zijn.
viewtopic.php?f=14&t=8397755
Een keer langs een weegbrug rijden met volledige bepakking en het gewicht van voor-en achteras wegen.
Dan kijken wat de druk moet zijn.
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Dit is een wat kleinere camper , die soms gewone autobanden hebben of XL/reinforced/Extraload.
Daarvoor is de maximum druk vaak tussen 3 en 3,5 bar , en de referentiedruk 2,5 of XL 2,9 bar.
Daarom heeft de bandenboer mogelijk die 3,2 bar als max aangeraden/voorgeschreven.
Op je band staat echter C achter de maat , wat aangeeft dat het een Comercial-band is, en meestal referentiedruk aangeven op de bandwang van 4,5 bar, dan is het een 8Plyrated/D-load band.
Maar kan ook zijn dat hier 6 plyrated/C-load banden op zitten, die AT 3,75bar/55psi zijn, of soms 3,4bar/50 psi.
Dus kijk dit op de bandwang even na.
Zoek naar bijvoorbeeld 195/70R15C 104/102 R 65psi, en verderop ergens "maximum inflation pressure 5,14?kPa(75 psi)"
Want het is een continental, die op C-banden beide drukken geeft , de referentie- en de maximum koude druk.
Met die referentiedruk moet gerekent worden om bandendruk-advies te bepalen.
EDIT: kwam ook 6PR tegen van Continental Vancocontact2 met 100/98R dus AT 3,75/3,8 bar. Stond zelfs nog 97 T tussen haakjes achter, en dat betekent dat als je T snelheidscode is 190kmpu rijdt je max draagvermogen 3 LI stappen lager wordt dus dan 730 kg max op band bij( AT ) 3,75bar en dan constant 180 kmpu rijden ( haha met een camper) en nog geen stukje rubber van de band oververhitten.
Buten die dubbele druk aangave , zie je op sommige Continental-groep banden ook een dubbelle "service-description" denk nederlands vertaald als gebruiksbeschrijving, Duits is zuzatz betriebskennungvoor die 97T , wat er bij vrachtwagen banden in de regel altijd op staat.
Over die Continental banden leg ik uit in mijn topic"17 weetjes over banden voor Campers.
viewtopic.php?f=3&t=8466362
Daarvoor is de maximum druk vaak tussen 3 en 3,5 bar , en de referentiedruk 2,5 of XL 2,9 bar.
Daarom heeft de bandenboer mogelijk die 3,2 bar als max aangeraden/voorgeschreven.
Op je band staat echter C achter de maat , wat aangeeft dat het een Comercial-band is, en meestal referentiedruk aangeven op de bandwang van 4,5 bar, dan is het een 8Plyrated/D-load band.
Maar kan ook zijn dat hier 6 plyrated/C-load banden op zitten, die AT 3,75bar/55psi zijn, of soms 3,4bar/50 psi.
Dus kijk dit op de bandwang even na.
Zoek naar bijvoorbeeld 195/70R15C 104/102 R 65psi, en verderop ergens "maximum inflation pressure 5,14?kPa(75 psi)"
Want het is een continental, die op C-banden beide drukken geeft , de referentie- en de maximum koude druk.
Met die referentiedruk moet gerekent worden om bandendruk-advies te bepalen.
EDIT: kwam ook 6PR tegen van Continental Vancocontact2 met 100/98R dus AT 3,75/3,8 bar. Stond zelfs nog 97 T tussen haakjes achter, en dat betekent dat als je T snelheidscode is 190kmpu rijdt je max draagvermogen 3 LI stappen lager wordt dus dan 730 kg max op band bij( AT ) 3,75bar en dan constant 180 kmpu rijden ( haha met een camper) en nog geen stukje rubber van de band oververhitten.
Buten die dubbele druk aangave , zie je op sommige Continental-groep banden ook een dubbelle "service-description" denk nederlands vertaald als gebruiksbeschrijving, Duits is zuzatz betriebskennungvoor die 97T , wat er bij vrachtwagen banden in de regel altijd op staat.
Over die Continental banden leg ik uit in mijn topic"17 weetjes over banden voor Campers.
viewtopic.php?f=3&t=8466362
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Gobert,
Dank voor je reactie, ook alle andere reageerders dank!
Jij hebt als ik het goed begrijp de Maximale druk toegepast met de afbeelding op binnenkant tankdeksel bij volle belading ?
Als ik vragen mag ? , je zegt met te lage spanning veel problemen gehad te hebben zoals ?
Wij zijn niet overdreven beladen als we weg zijn, dus zou 3,2 bar dan ook voldoende zijn ?
Dat word mij van verschillende kanten aangeraden, maar als ik de reacties hier zo peil en goed begrijp, zou er meer in moeten ?
BVD voor de reacties!
Beste groet Sip.
Dank voor je reactie, ook alle andere reageerders dank!
Jij hebt als ik het goed begrijp de Maximale druk toegepast met de afbeelding op binnenkant tankdeksel bij volle belading ?
Als ik vragen mag ? , je zegt met te lage spanning veel problemen gehad te hebben zoals ?
Wij zijn niet overdreven beladen als we weg zijn, dus zou 3,2 bar dan ook voldoende zijn ?
Dat word mij van verschillende kanten aangeraden, maar als ik de reacties hier zo peil en goed begrijp, zou er meer in moeten ?
BVD voor de reacties!
Beste groet Sip.
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Of je 3,2 bar kunt gebruiken, hangt af van de banden die je hebt.
Is het toch 8pr/ D load AT 4,5 of 4,8 bar, dan durf ik voorzichtig te schrijven, dat je dan met 3,2 kunt wachten op bandschade achter.
Dus nogmaals, kijk op de bandwang voor de gegevens.
En niet overdreven beladen is bij een camper vaak nog dicht tegen de max toegelaten aslasten, vooral achter. Inschatten van de werkelijke aslasten is gevaarlijk, het bepalen van de werkelijke gewichten, is het grootste struikelblok in het geheel.
Beste zekerheid geeft wegen per as, of beter nog per as-eind, in de belading waarin je op reis gaat, dus ook alle personen er in.
Is het toch 8pr/ D load AT 4,5 of 4,8 bar, dan durf ik voorzichtig te schrijven, dat je dan met 3,2 kunt wachten op bandschade achter.
Dus nogmaals, kijk op de bandwang voor de gegevens.
En niet overdreven beladen is bij een camper vaak nog dicht tegen de max toegelaten aslasten, vooral achter. Inschatten van de werkelijke aslasten is gevaarlijk, het bepalen van de werkelijke gewichten, is het grootste struikelblok in het geheel.
Beste zekerheid geeft wegen per as, of beter nog per as-eind, in de belading waarin je op reis gaat, dus ook alle personen er in.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Beste Sip.
Soms stel ik me dan de vraag of TS wel een antwoord wil ?
De opmerkingen van de specialisten hier zijn duidelijk.
Geef wat meer gegevens ...
Enkel de bandenmaat is hier echt onvoldoende. Dat heb je nu toch begrepen.
Lees gewoon af wat op de band staat,al de andere gegevens of een paar foto's.
Dan de gewichten. Vito's bestaan in verschillende bouwjaren en uitvoeringen.
Foto van de voertuigpapieren ?
Soms stel ik me dan de vraag of TS wel een antwoord wil ?
De opmerkingen van de specialisten hier zijn duidelijk.
Geef wat meer gegevens ...
Enkel de bandenmaat is hier echt onvoldoende. Dat heb je nu toch begrepen.
Lees gewoon af wat op de band staat,al de andere gegevens of een paar foto's.
Dan de gewichten. Vito's bestaan in verschillende bouwjaren en uitvoeringen.
Foto van de voertuigpapieren ?
Groeten Kampo
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
@Sip,
Na ong 8.000 km gestrand. Ofschoon we vertrokken met prima banden. 4 of 5 mm of zo.
Twee kapotte voorbanden, althans ik reed op het staal, en twee bijna kapotte achterbanden. Heel bijzonder slijtagepatroon wat duidde op onderspanning.
Ik spreek over 2015. Sindsdien geen problemen meer. Maar ik rijd wel op Michelins. Een heerlijke band die prima bij het karakter van de MP past.
Ook wij rijden met minimale belading. Zijn niet gewend om veel mee te nemen, we komen uit de rugzak.
De mijne is uit 2013. Ik rijd op 18”.
Na ong 8.000 km gestrand. Ofschoon we vertrokken met prima banden. 4 of 5 mm of zo.
Twee kapotte voorbanden, althans ik reed op het staal, en twee bijna kapotte achterbanden. Heel bijzonder slijtagepatroon wat duidde op onderspanning.
Ik spreek over 2015. Sindsdien geen problemen meer. Maar ik rijd wel op Michelins. Een heerlijke band die prima bij het karakter van de MP past.
Ook wij rijden met minimale belading. Zijn niet gewend om veel mee te nemen, we komen uit de rugzak.
De mijne is uit 2013. Ik rijd op 18”.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
- Bijlagen
-
- 15557450012373411222106116182646.jpg (121.46 KiB) 1333 keer bekeken
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Hopende dat deze foto's enige duidelijkheid geven ? Of zijn er meer gegevens/foto's nodig ? ( kreeg ze niet gedraaid) excuses .
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
Daar heb ik alle nodige gegevens uit kunnen halen.
1. Loadindex voor single load ( zo als meestal 2 banden op de as) 104/ maxload 900kg
2 referentiedruk 65 psi is omrekening van 4,5 bar/ 450 kPa ( bar is de kip en psi het ei) .
3. R is snelheidscode staat voor max snelheid band 170 kmpu. En is als uitzondering ook de referentiesnelheid. Maar boven Q houdt ik 160kmpu aan voor bandendrukbereking, niet voor niets noem ik me eigenwijze zbbdsp.
4. Zoals voorspeld maximum toegestane koude druk door Continental 75 psi en de 5,14 bar is daar weer omrekening van ( het ei is tot kip benoemd hier) .
Nu alleen nog je gewichten, en we kunnen zekerder conclusies trekken.
Altijd bij gewogen gewichten 10% eerst bijtellen voor ongelijk gewicht R / L in te dekken .
Altijd het geval, en vaak zelfs gekruisd tussen de assen.
Niet belangrijk voor bandendruk advies .
Een bescheiden lijstje waarin 10% reserve al bijgeteld is , dus je hoeft alleen maar bij de aslast te kijken. En hoogste druk waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn. Dus meeste reserve.
2000kg/5,6 bar
1900kg=/ 5,3 bar
1800 kg/ 5.0 bar
1700kg/ 4,7 bar
1600kg/ 4,4 bar
1500kg/ 4,1 bar
1400kg/ 3,8 bar
1300kg/ 3,5 bar
1200kg/ 3,2 bar
1100kg/ 3.0 bar
1000kg/ 2,6 bar
Interpoleren mag en in begin 0,3 bar per 100kg
En de dikgedrukte is boven maxload en ook die druk staat de fabrikant niet toe.
Is koude druk, dus als temp in band= is temp buiten de band. En voor 18 gr C buitentemp.
1. Loadindex voor single load ( zo als meestal 2 banden op de as) 104/ maxload 900kg
2 referentiedruk 65 psi is omrekening van 4,5 bar/ 450 kPa ( bar is de kip en psi het ei) .
3. R is snelheidscode staat voor max snelheid band 170 kmpu. En is als uitzondering ook de referentiesnelheid. Maar boven Q houdt ik 160kmpu aan voor bandendrukbereking, niet voor niets noem ik me eigenwijze zbbdsp.
4. Zoals voorspeld maximum toegestane koude druk door Continental 75 psi en de 5,14 bar is daar weer omrekening van ( het ei is tot kip benoemd hier) .
Nu alleen nog je gewichten, en we kunnen zekerder conclusies trekken.
Altijd bij gewogen gewichten 10% eerst bijtellen voor ongelijk gewicht R / L in te dekken .
Altijd het geval, en vaak zelfs gekruisd tussen de assen.
Niet belangrijk voor bandendruk advies .
Een bescheiden lijstje waarin 10% reserve al bijgeteld is , dus je hoeft alleen maar bij de aslast te kijken. En hoogste druk waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn. Dus meeste reserve.
2000kg/5,6 bar
1900kg=/ 5,3 bar
1800 kg/ 5.0 bar
1700kg/ 4,7 bar
1600kg/ 4,4 bar
1500kg/ 4,1 bar
1400kg/ 3,8 bar
1300kg/ 3,5 bar
1200kg/ 3,2 bar
1100kg/ 3.0 bar
1000kg/ 2,6 bar
Interpoleren mag en in begin 0,3 bar per 100kg
En de dikgedrukte is boven maxload en ook die druk staat de fabrikant niet toe.
Is koude druk, dus als temp in band= is temp buiten de band. En voor 18 gr C buitentemp.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Bandenspanning Vito Marco Polo Westfalia
hehe
Dat is de eerste helft...
En waar is de foto van je voertuigpapieren waar al de gewichten opstaan ?
Groeten Kampo