Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... kan dit?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

Met de gewone Nespresso. Iets van 1250 watt.
Gaat prima.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Vertrokken2 »

Alleen zware omvormer kopen. Wij zijn volledig 12 volt, tenzij ik aan de paal ga hangen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door kampo »

camilo schreef:
vr 19 apr 2019, 18:26
Altijd gedacht dat de Nespresso een enorme aanslag pleegde op mijn accucapaciteit. Vandaag eens de proef op de som genomen, en dat viel mee! Ik heb zo'n recht toe, recht aan Nespresso Magimix. Bij niet gebruik schakelt die zich vanzelf na tien minuten uit. Direct na het inschakelen werd er een stroom van < 90 A, inclusief de inverter, getrokken. Die stroomopname viel echter al na een minuut terug naar 1,1 A. Na het automatische uitschakelen de Nespresso opnieuw ingeschakeld en het apparaat was dadelijk bedrijfsklaar. Vervolgens 2 bakjes Nespresso gezet, de stroom beliep daarbij < 100 A. De ruststroom keerde vervolgens terug naar circa 1,5 A. Het totale verbruik, in Ah, inclusief 10 minuten standby staan, 2 bakjes Nespresso en de inverter zelf: 2,6 Ah. De cijfers zijn misschien wat geflatteerd omdat het in de camper zo'n 30 graden was; het gebruikte water kwam echter gewoon koud uit de buitenkraan. Conclusie: de capaciteit van de accu(s) in Ah is eigenlijk niet zo van belang, zolang de accu(s) en de omvormer maar kortstondig een hoge stroom kunnen leveren.
Wat me opvalt is dat je stroom verbruik (2,6Ah voor 2) uit de accu's veel lager is als bij mij.
Bij mij eveneens gemeten met een Nespresso Magimix 1260W op een groot accu systeem.
Alles afgelezen op een BMV700.
Ik ga toch mijn opstelling nog eens overdoen om te zien waar de fout zit ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

Gobert schreef:
zo 21 apr 2019, 10:28
Alleen zware omvormer kopen. Wij zijn volledig 12 volt, tenzij ik aan de paal ga hangen.
In principe zou je een diode kunnen zetten in de aansluiting van het verwarmingsblok echter dan is de (tussentijdse) opwarming, tijdens het tappen van een grote kop niet voldoende.
Ditzelfde geldt voor de Dolce Gusto.
Bij de Senseo gebruikt men een kleine boiler die voldoende inhoud bezit voor een grote kop koffie. Hier werkt het dus prima.


@ Kampo

Totaalverbruik om twee kopjes koffie te zetten met een totaal vermogen van ~35 Watt lijkt mij ook erg aan de lage kant. Ik heb de indruk dat het het cumulatieve verbruik is en de solar lader zijn steentje heeft bijgedragen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door camilo »

Ik heb ook gemeten met de BMV700. Waar ik echter geen rekening mee heb gehouden is met de Peukert exponent. Bij een zo'n (incidentele) hoge stroom telt de BMV minder Ah weg dan dat er in werkelijkheid "verloren" gaan. Niettemin: een stroom van 100 A gedurende 1 minuut moet resulteren in stroomopname van slechts 1,66 Ah. Maar de accu's verliezen dus méér aan restcapaciteit dan die 1,66 Ah. In zoverre werden door mij genoteerde resultaten geflatteerd. En, nee, er waren geen andere stroombronnen dan de accu's: de walstroom en de zonnepanelen had ik afgekoppeld.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Becosemsaida »

Nu lees ik toch een hoop over testen, meten en uitmekaar halen (niet slopen :) ) maar aangezien ik geen problemen heb met koffie drinken maar altijd zoek naar verbeteringen heb ik dit toch even door gelezen. Heeft iemand al gedacht om het water op te warmen via 12V, vroeger (hahaha) hadden we water verwarmers op 12v en die dingen werkten wel, ook de pomp 19Bar is misschien te krijgen voor 12V. Denk dat als iemand dat voormekaar krijgt de beste oplossing zal zijn.....

Terug naar mijn expressotje met mijn 3KW omvormer....... :) :)

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Cee Pee »

Als je water wil verwarmen met 12 volt moet je wel zorgen dat je de koffie al klaar hebt want dat duurt een eeuwigheid. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door camilo »

Net de proef op de som genomen en opnieuw 2,6 Ah (volgens de BMV700) uit de accu's getrokken. Vervelend is dat de BMV700 zich vervolgens naar een laadtoestand van 100% reset. Hoe dan ook, klokje erbij en het proces begonnen die opgenomen 2,6 Ah terug te laden. De eerste stroomsterkte beliep 10,5 A en liep na 10 minuten terug naar 5 A, na nog eens 10 minuten naar 3 A en na een half uur, toen de accu's op 14,3 V zaten, nog 1,5 A. Kort door de bocht genomen was de gemiddelde laadstroom gedurende 30 minuten circa 4 A. En dáár gaat er naar mijn gevoel iets fout: een gemiddelde laadstroom van 4 A gedurende een half uur kan, rekening houdende met de laadverliezen, niet resulteren in een (terug) lading van 2 Ah, laat staan dat een eerdere stroomopname van 2,6 Ah gecompenseerd zou zijn. Voorlopige conclusie lijkt echter te zijn dat die 2,6 Ah voor 2 Nespresso'tjes, ondanks de Peukert exponent, bij benadering toch lijkt te kloppen. Even ten overvloede: de Peukert exponent heb ik destijds bij montage op zijn standaard ingestelde waarde laten staan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door kampo »

@Camilo
Bedankt voor je moeite om dit nog eens over te doen. :thumbup:
Als je theoretisch rekent met 1260 Watt stroomverbruik aan 12,0V gedurende 10 minuten
Kom je uit op 1260W/12V/60x10=17,5Ah reken daar de standaard 15% omvormerverliezen bij
dan kom je op 20,5Ah voor 10 minuten volle power.

In werkelijkheid is het natuurlijk heel veel minder zoals je ook hebt gezien.
De stroomopname van een Magimix gaat gelukkig snel van groot naar medium en daarna weer naar klein.
Een timer heb ik daar toen niet naast gehouden.
Gewoon op een BMV gekeken. Inderdaad niet gemakkelijk.
Walstroom en solar afzetten.

Ook ik zal de test in de komende weken nog eens overdoen.
In 10 minuten 2 (grote) kopjes koffie zetten met een Nespresso Magimix.
De Peukert factor speelt vooral een rol bij het terug aanvullen van de verbruikte Ah.
Groeten Kampo
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Vertrokken2 »

sorry, ik probeer het bij te benen, maar raak de weg kwijt.
Hoeveel kleine koppen Nespresso kan ik nu maken met een volle 100 Ah accu en een 1.250 watt nespresso machine. Ik ga er daarbij van uit dat ik de accu tot een veilige marge leeg trek. Zeg tot 50%.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Atoz »

Becosemsaida schreef:
zo 21 apr 2019, 19:17
Nu lees ik toch een hoop over testen, meten en uitmekaar halen (niet slopen :) ) maar aangezien ik geen problemen heb met koffie drinken maar altijd zoek naar verbeteringen heb ik dit toch even door gelezen. Heeft iemand al gedacht om het water op te warmen via 12V, vroeger (hahaha) hadden we water verwarmers op 12v en die dingen werkten wel, ook de pomp 19Bar is misschien te krijgen voor 12V. Denk dat als iemand dat voormekaar krijgt de beste oplossing zal zijn.....

Terug naar mijn expressotje met mijn 3KW omvormer....... :) :)

Beco
De Topic Starter zijn idee was bijna hetzelfde, hij ging gewoon een kleine omvormer gebruiken voor de pomp.
En dat water op gas verwarmen.

Nu zo heel gek vind ik je idee om een 12 volt element te gebruiken misschien nog niet, hebben vrachtwagenchauffeur s geen 24 volt koffiezetapparaten ?
Trouwens ooit ook op 12 volt gezien.

Nu ging de TS er wel geen koffiebar voor creëren. Dus mag het eventjes duren, maar geen uurtje :crazy:

Verder is alle gemeten info best leuk om te weten want misschien verbruikt zo een 'nespresso' - 'Senseo' - 'Dolce Gusto' niet zo heel veel stroom. En mocht het zonder zware omvormer niet lukken dan komt al jullie gemeten informatie nog wel van pas.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door kampo »

@ Gobert
De achtergrond is dat Camilo en ik per toeval dezelfde Nespresso Magimix hebben.
In een verleden had ik eens gekeken op de BMV en kwam tot de vaststelling dat het zetten van 1 kopje koffie (met de grote knop) ongeveer 5Ah/12V of meer stroom verbruikt, gemeten met de BMV.
Die Nespresso Magimix toestellen hebben een raar stroomverbruik, gaat op en neer en zelfs Hoofdnoorman kan er ondertussen over meespreken.

Nu komt Camilo af en doet eenzelfde testje maar maakt daarbij 2 kopjes en laat het toestel 10 minuten aanstaan.
Hij komt uit op 2,6Ah wat veel minder is als bij mij.
Maak ik dan een meetfout of hij ? Dat zijn we aan het uitzoeken.

Ondertussen ben ik voorzichtig met een advies.
Met een piep kleine zelfs helemaal volle 100Ah HH accu … ???
Een hele goede accu kan het misschien nipt wel eens maar
normaal kan je dat beter niet doen want je zit met afname pieken van 100A. Dat is slecht voor de levensduur van je accu.
De accuspanning stort dan snel in en je inverter gaat daardoor op overload uitgaan.
Je kan de motor tijdelijk laten meedraaien maar dan smaakt de koffie niet meer. :crazy:
Groeten Kampo
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Vertrokken2 »

Dank Kampo, maar volgens @Hoofdnoorman mag het geen probleem opleveren.
100Ah, dat is de accu in mijn busje. En ben nog volledig off-grid ook..... Maar ik dacht eraan om er eentje extra mee te nemen voor mijn Nespresso.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

Becosemsaida schreef:
zo 21 apr 2019, 19:17
Nu lees ik toch een hoop over testen, meten en uitmekaar halen (niet slopen :) ) maar aangezien ik geen problemen heb met koffie drinken maar altijd zoek naar verbeteringen heb ik dit toch even door gelezen. Heeft iemand al gedacht om het water op te warmen via 12V, vroeger (hahaha) hadden we water verwarmers op 12v en die dingen werkten wel, ook de pomp 19Bar is misschien te krijgen voor 12V. Denk dat als iemand dat voormekaar krijgt de beste oplossing zal zijn.....

Terug naar mijn expressotje met mijn 3KW omvormer....... :) :)

Beco
Als je bedoeld met verhit water in het reservoir is dit geen oplossing en is er al aan gedacht. Het pompje kan het hete water niet aan. Van alle apparaten die ik nu gesloopt heb zit de pomp altijd vóór het thermoblok.
Verder heb ik eerder vandaag gekeken naar 12Volt verwarmingselementen. De grootste die ik kon vinden via Alieexpres was 600 Watt. Zou je er dus twee in een behuizing moeten zetten.
Dan moet je dus ook dikke 12Volt kabels leggen want het gaat 100 Amp trekken. Voor de pomp en de elektronica is toch ook nog 220 nodig. Ik ben al een hele tijd aan het zoeken om een brandstofpomp te vinden die ongeveer 20 bar druk kan leveren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie