Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... kan dit?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door camilo »

Oeps, even een denkfoutje gemaakt en dat terwijl ik zelf de Peukert exponent er bij had gesleept! Die -afgelezen!- 2,6 Ah had ik natuurlijk op dezelfde wijze tot stand moeten brengen zoals ik dat had gedaan in mijn eerste proefopstelling (opwarmen, tien minuten stand-by, twee Nespresso'tjes tappen) dus met een stroom van ca 90 A bij het opwarmen en ca 100 A bij het tappen. Teveel rompslomp dacht ik, dus sloot ik dit keer gewoon even een kacheltje van 45 A aan, totdat die ook 2,6Ah had getrokken. Maar gelet op de Peukert exponent maakt dat natuurlijk wel uit: bij een grotere stroom verlies je immers meer accucapaciteit dan dat de BMV aangeeft en zul je dus ook meer moeten (terug)laden.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Becosemsaida »

En toch, buiten een hoop €€ te besteden voor koffie drinken, begrijp ik niet waar het probleem is ???

Ok, Doce Gusto is (bijna) niet te doen zelfs met een zuivere sinus vind ik die toch te moeilijk om betrouwbaar te zijn. Maar er zijn ander merken die goed werken (ik heb een Delta Q en die draait goed maar er zullen andere zijn) en om die op te warmen heb ik nog geen 5min nodig en kan gerust 6 kopjes koffie EXPRESSO (geen mok) eruit halen zonder problemen. Ik heb een 230A deep cycle accu met twee zonnepanelen van 150W een MPPT van 30A en het werkt allemaal. Ik kan niet zonder mijn koffie dus ik trek minimaal 6 koppen per dag!!! Ok, ik heb hier "meer" zon als in NL en heb een gemiddeld van 10-15A uit mijn zonnepanelen voor het grootste deel van de dag.

Natuurlijk zou het leuk zijn om het op 12V te doen maar als ik lees dat het max verhittingselement is 600W (X2) en dat je toch snel op 100A zit geef ik liever wat geld uit aan een (betere) omvormer en een paar zonnepanelen....... Accu's hebben de meeste toch al "groot".....

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

Beco,

Er is eigenlijk geen probleem meer. Het zijn gedachtekronkels en, wie weet wat er nog uit voortvloeit. Sommige dingen moet je een kans geven om tot bloei te komen.

Ik mag eigenlijk niet zeggen dat de Dolce Gusto niet goed werkt.
Laten we even zeggen dat de Krups Dolce Gusto Doblo en de Krups Dolce Gusto Piccolo (deze heb ik als reserve bij mij in de camper), problemen geven bij een paar omvormers. In mijn geval een 2000 Watt rechtstreeks vanuit het verre oosten alsmede een "Europees ontworpen kwaliteitsproduct!" ook van 2000 Watt die door een Nederlandse leverancier geleverd is en welke je in de kou laat staan als er problemen zijn.
Nu heb ik een NDS. Importeur in Ermelo. Weer een 2000 Watt en deze doet het prima. De NDS komt uit Italië maar ook dit apparaat is in China van de band gerold. Deze werkt echt puik. Geen gedonder met een hoop kabaal met ventilatoren die meteen gaan draaien op belasting, maar rustig afwachten wat de temperatuur doet.
Overigens, als ik zou hebben beslist om Nespresso te gaan drinken, dan had ik gewoon mijn eerste "Chinese" omvormer kunnen behouden. Echter heb ik definitief besloten dat ik Dolce Gusto zal blijven gebruiken. Het milieu (plastic cupjes) ten spijt. :(

Uit al het bovenstaande blijkt dat ikzelf problemen heb gehad met twee verschillende omvormers. Het kan dus zo maar zijn dat niemand anders deze problemen krijgt met andere merken omvormers. Dus een toeval is best mogelijk.

Toch ben ik geprikkeld door de stelling van TS. Ik vind dit een uitgebreid onderzoek waard en wil er zelfs tijd aan besteden. Of ik dat lang vol ga houden weet ik niet. Aan de andere kant moet je niet gek opkijken als er over een tijdje een koffieapparaat staat welke geheel, en snel, via 12 volt werkt. Met dikkere aansluitkabels. Wellicht 25 mm² wat net toereikend en nog een beetje hanteerbaar zal zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Vertrokken2 »

Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Pedro48 »

Voldoet volledig aan de vraag van TS..
Interessant ding!
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Cee Pee »

Was in een van de eerste reacties al melding van gemaakt, is dus al bij TS bekend.
Laatst gewijzigd door Cee Pee op di 23 apr 2019, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Kroppie »

en maar klagen dat camperen zo duur is, maar wel honderden euro,s voor koffie, amme nooit nie

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door appellover »

Helemaal mee eens Jos,zijn denk ik bmw’ers .( Blijf Maar Werken)


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
kurtenaudrey
Berichten: 9
Lid geworden op: do 04 mei 2017, 17:48

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door kurtenaudrey »

Beste
Ik heb meermaals gecontroleerd wat mijn batt. doet tijdens het maken van een nespresso. Ik heb een 100 procent volle agm (nieuwe) van 260 AH en een zuivere sinus omvormer van 2500 watt. Als ik een tas koffie maak dan schommelt het een beetje maar je mag tellen dat hij dan ongeveer 100 amp trekt uit de batt. (kortstondig). Na het zetten van 2 tassen heb ik ongeveer 2.7 ah uit de batt. getrokken geeft hij aan. Wat ik wel vaststel is dat de batt. spanning dan zakt tot 12.3 en soms 12.2 heel kortstondig.(seconde of 2) Na het zetten van de koffie herstelt de spanning zich onmiddellijk terug naar 12.9 volt.
Nu is mijn vraag; is dit schadelijk voor mijn batt. om zo kortstondig naar 12.3 volt te gaan?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Kroppie »

nee, dat is een natuurlijk iets bij een loodbatterij, en ook een agm is nog steeds een loodbatterij, als ik met een gewone loodzuur accu van 230ah , de magnetron aanzet die trekt dan via de omvormer iets van 150A, dan zakt de spanning wel een paar minuten naar de 11,8volt en mijn accu gaat ook alweer jaren mee,
die spanning opgave waaraan je ongeveer kan zien de laadtoestand van de accu, is de spanning als de accu al een tijdje in rust is,b.v. bij een startaccu kan met starten de spanning wel tot 10 volt zakken, en is daarna meteen weer op het oude niveau.

met meten van de spanning om te weten hoeveel er nog in je accu zit altijd een tijdje de accu met rust laten dus niet laden of ontladen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
diogenes
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 16:39
Locatie: De Bilt / Utrecht

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door diogenes »

Smaken verschillen maar voor mij is de enige echte koffie filterkoffie!
In onze buscamper heb ik voor 125 Euro een 1000W omvormer achter de bijrijdersstoel gemonteerd gevoed door de HH accu onder de zelfde stoel.
In Griekenland een(maar ook elders te koop)een 600W snelfilter apparaat gekocht voor 12 Euro en binnen 5 minuten hebben we 4 koppen koffie.
Magnetron van 700W doet het ook perfect op de omvormer. Werkt al meer dan één jaar en zeer tevreden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

Helemaal mee eens.
Ga er eens 1 kop, nou ja een beker van 170 ml koffie mee zetten. Laat daarna nog eens weten hoe die smaakt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 693
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door DynaDetty »

Wat een gedoe allemaal, ik wacht wel tot HTCPCP eens goed wordt geïmplementeerd ...

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hyper_T ... l_Protocol




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

:bow: :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie