Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... kan dit?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Atoz »

Nu gebruikt Rudy die omvormer ook nog wel voor andere dingen dan alleen koffie maken, dus is die nieuwe omvormer nu ook weer niet zo gek. Vind IK.

Die andere tweede omvormer valt hopelijk nog onder garantie want die kocht je toch ergens eind november bij een Nederlands bedrijf.
En defect is defect, was waarschijnlijk een chinees met een europees stickertje (ik zie sommigen het hier al schrijven :bang: )

Ik ben in elk geval nu zeker dat Rudy zijn koffie aan zijn hoge eisen voldoet.
De slechtste investering die een mens kan doen is een camper kopen/bouwen/gebruiken.
Kost je handenvol geld...

En dan nu terug on-topic, anders kunnen we nooit roepen dat die dure omvormer een slechte investering was :bow:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Cee Pee »

isoplus schreef:
vr 12 apr 2019, 13:08
Mooie hobby maar al met al wordt de koffie duur betaald :wink: :thumbup:
Heb je al eens uitgerekend wat camperen kost.😏
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Kroppie »

al eens uitgerekend wat gewoon leven kost, dan ben je nog niet eens aan het camperen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22899
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door PaulBng »

Voor een substantieel deel van deze forum-gemeenschap bestaat camperen voor een aanzienlijk deel uit klussen, experimenteren en (on)nodige dingen uitproberen.
Mijn inziens is daar niets mis mee
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Arie55 »

Dit is onze Paul, waar hij voorlas uit eigen werk. :-B

kon het niet nalaten, Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

PaulBng schreef:
vr 12 apr 2019, 15:36
Voor een substantieel deel van deze forum-gemeenschap bestaat camperen voor een aanzienlijk deel uit klussen, experimenteren en (on)nodige dingen uitproberen.
Mijn inziens is daar niets mis mee AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Inderdaad is dit ook voor mij de uitlaatklep.
Als iets geacht wordt te moeten werken, zal het ook werken. Of dat kopje koffie dan duur wordt of niet, is bij mij van minder belang.
Ondertussen begin ik nu ook van de koffiecup/pad machines alles te begrijpen. Ik heb er nu een aantal staan. Daar vind ik wel weer liefhebbers voor denk ik.

Het ergste vind ik dat een groot bedrijf het er gewoon op aan laat komen wat betreft de service. Ik word als een hond behandeld en daar kan ik niet tegen. Het is dus nog maar de vraag of die andere omvormer wel onder garantie gerepareerd gaat worden. Gelukkig heb ik net iemand bereid gevonden om voor mij de juiste brieven op te gaan stellen.
Tot twee keer toe, in verschillende telefoongesprekken, heb ik aangegeven dat de problemen zijn bij het gebruik van de Dolce Gusto. Beide keren is gewoon gezegd dat het moet werken. Nou, ik hoop dat er een oplossing komt, maar ik heb gelukkig nu wel de boel prima voor elkaar.
Alle elektra is nu op de plaats. Met een beetje mazzel is alles morgen reisklaar.

Dan ga ik mij zondag concentreren op de Nespresso.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Atoz »

Waar ligt een mens 's nachts aan te denken ???
Dat de ganse Arduino kan vervangen worden door een simpele drukknop die de pomp aanstuurt.

Dus dat probleem is nu ook al opgelost :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door camilo »

Altijd gedacht dat de Nespresso een enorme aanslag pleegde op mijn accucapaciteit. Vandaag eens de proef op de som genomen, en dat viel mee! Ik heb zo'n recht toe, recht aan Nespresso Magimix. Bij niet gebruik schakelt die zich vanzelf na tien minuten uit. Direct na het inschakelen werd er een stroom van < 90 A, inclusief de inverter, getrokken. Die stroomopname viel echter al na een minuut terug naar 1,1 A. Na het automatische uitschakelen de Nespresso opnieuw ingeschakeld en het apparaat was dadelijk bedrijfsklaar. Vervolgens 2 bakjes Nespresso gezet, de stroom beliep daarbij < 100 A. De ruststroom keerde vervolgens terug naar circa 1,5 A. Het totale verbruik, in Ah, inclusief 10 minuten standby staan, 2 bakjes Nespresso en de inverter zelf: 2,6 Ah. De cijfers zijn misschien wat geflatteerd omdat het in de camper zo'n 30 graden was; het gebruikte water kwam echter gewoon koud uit de buitenkraan. Conclusie: de capaciteit van de accu(s) in Ah is eigenlijk niet zo van belang, zolang de accu(s) en de omvormer maar kortstondig een hoge stroom kunnen leveren.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Cee Pee »

Dan zou je hem zowat beter op de startaccu kunnen laten werken.
Die is gemaakt voor kortstondig hoge stroom afname.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

Afgelopen week heb ik 10 bekers "koffie" getapt uit een 12V 45 Ah lood/zuur startaccu die ik uit mijn oude auto heb overgehouden en gebruik als voeding. Na die 10 bekers was de spanning teruggelopen naar 12,7 Volt. Vanaf 12,9 Volt.
Ik heb op deze accu dus een 2000 Watt sinusomvormer laten werken en dat gaf geen probleem.

Staat er een beetje krom.
Dus met de Nespresso 10 grote bekers getapt. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Atoz »

Meetresultaten van een 'gek' :wave:

De koffie die uit haar Cafeteira BIALETTI komt is 85° C heet
Daar doet ze een hoeveelheid water bij van 47° C zodat de vloeistof minder sterke koffie wordt van 72°.

Zij drinkt haar koffie 'con latte' zodat de eindvloeistof 56° C warm is.
Blijkbaar leef ik al 23 jaar met iemand die dan haar koffie ook 'drinkbaar' vind.

Meten is weten, zodoende weten we nu al dat het water dat we door de Nespresso capsules moeten pompen 'slechts' 72° C warm moet zijn.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Marco Polo »

https://www.brandmeesters.nl/meer-over-espresso/

85 tot 90 graden :P :D

Maar dan heb je het wel over echte espresso natuurlijk :P
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat is inderdaad ongeveer de temperatuur die er nu uit gaat komen bij mijn gemodificeerde Quigg.
Als het water veel te heet is, zou de koffie weer te bitter worden heb ik gelezen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... Kan dit?



Bericht door Vertrokken2 »

Hoofdnoorman schreef:
vr 19 apr 2019, 21:51
Afgelopen week heb ik 10 bekers "koffie" getapt uit een 12V 45 Ah lood/zuur startaccu die ik uit mijn oude auto heb overgehouden en gebruik als voeding. Na die 10 bekers was de spanning teruggelopen naar 12,7 Volt. Vanaf 12,9 Volt.
Ik heb op deze accu dus een 2000 Watt sinusomvormer laten werken en dat gaf geen probleem.

Staat er een beetje krom.
Dus met de Nespresso 10 grote bekers getapt. :-B
Was dat een niet- of een wel gemodificeerd Nespressoapparaat.
Ik heb nog een 100 Ah accu staan. Ik overweeg haast om die mee te gaan nemen voor mijn Nespressoapparaat als ik weekendjes op pad ga.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie