bullbar Ford Transit

Algemene campervragen en -opmerkingen.
felix2000
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 20:25

Re: bullbar Ford Transit



Bericht door felix2000 »

isoplus schreef:
za 23 mar 2019, 9:39
Felix is waarschijnlijk al lang gezellig iets anders aan het doen :thumbup:
Had al die verzekering dingen niet eens gevraagt hahaha :-B , wou gewoon weten hoe dit te bevestigen.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: bullbar Ford Transit



Bericht door FrankJC »

lindy 1981 schreef:
za 23 mar 2019, 22:19
Vreemd,rij al 7jaar probleemloos naar de apk keuring.
Bullbar/lier..alles van degelijk dik staal.
Nooit 1 opmerking over gehad.
Was ook niet van plan,om hem eraf te halen
Da's geen Bullbar maar gewoon een bumper :thumbup:
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: bullbar Ford Transit



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: bullbar Ford Transit



Bericht door doov »

Als het er heel stoer uitziet, houdt die diender natuurlijk wijselijk zijn mond.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: bullbar Ford Transit



Bericht door Audiofiel »

Ik heb vroeger op mijn Transit uit 2008 ook een bullbar (eigenlijk pushbar) gehad. Die heb ik er in 2010 op laten zetten en toen was het alleen toegestaan om er eentje te monteren met EU-goedkeuring. Wat ik begrepen heb brengen die aantoonbaar minder schade aan het overige verkeer aan en brengen ze ook minder schade toe aan het eigen voertuig.

Eenieder moet zelf beslissen wat hij doet, maar de regels zijn vrij duidelijk en de redenen daarvoor ook. Je originele bumpers zijn niet alleen onderdeel van de kreukelzone, maar ook bedoeld om minder schade aan kwetsbare verkeersdeelnemers te veroorzaken. Iedere wijziging aan de (functie van de) bumpers is daarom aan regels onderhevig.

Dat het geen APK-afkeuringspunt is voor bedrijfsauto's, en alleen door politie wordt gecontroleerd, geeft geen vrijbrief om een niet-gekeurde bullbar te monteren. Zie ook het artikel op de website van de RAI: https://raivereniging.nl/nieuws/nieuwsb ... uigen.html.
"‘Andere’ zijn dan voorzieningen die niet zozeer scherp (lid 1) of uitstekend (lid 2) zijn. ‘Gevaarlijke’ zijn niet af-fabriek aanwezige, dus later aangebrachte, voorzieningen of delen daarvan aan de voorzijde van een voertuig die letsel kunnen veroorzaken.
Dat wordt niet nader geconcretiseerd (net zo min als in lid 1 en 2), maar er worden door OM en politie mee bedoeld ‘voorzieningen’ (apparaten/onderdelen/…) waarvan iedereen inziet dat je als voetganger of fietser in geval van een aanrijding daar niet mee in aanraking wilt komen.
Een aanrijding is al ernstig genoeg; aan voetgangersveiligheid moet steeds meer worden gedaan door de autofabrikanten bij ontwerp van de voorkant; dat moet niet verergerd worden door extra gemonteerde voorzieningen die in geval van een aanrijding letsel kunnen veroorzaken.
De ‘voorzijde’ van een voertuig wordt ruim geïnterpreteerd: in principe het hele gebied tot aan de voorruit (bij niet-frontstuur cabines/voertuigen).
Wat dus wel en niet is toegestaan, is niet concreet aan te geven. Het blijft een punt van interpretatie, door de politieagent, het OM, de rechter. Maar ook wat scherp en/of uitstekend is, en wat (voldoende) afgeschermd is (lid 1 en 2) blijft een kwestie van interpretatie en subjectiviteit.
Bullbars op trucks vallen - in principe - in de ogen van KLPD en OM onder de bepaling van het nieuwe lid 3."
Overigens is het wel een afkeuringspunt voor personenauto's en daarmee dus ook voor de meeste campers. Zie deze pagina op de website van de Rdw: https://handboek.rdw.nl/personenautos/c ... richtingen

"Frontbeschermingsinrichtingen van personenauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, die na 31 december 2008 in gebruik zijn genomen, moeten zijn goedgekeurd voor het voertuig waarop zij zijn aangebracht en moeten zijn voorzien van een EG-typegoedkeuringsmerk dat voldoet aan de daaromtrent in Aanvullende permanente eisen, artikel 112, gestelde eisen."
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Plaats reactie