Hoe onderhouden jullie je lederen bekleding?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Hoe onderhouden jullie je lederen bekleding?



Bericht door DonCamillo »

Voor snel en makkelijk onderhoud: leerdoekjes van de action. Niet zuinig mee zijn, als een doekje niet meer "schuimt", een nieuwe pakken. Ook voor vlekken te verwijderen. Prima spul, wordt soms voor een bijna 10-voudige prijs door ruitersportzaken aangeboden (zelfde merk). Zadelzeep is ook prima, maar veel bewerkelijker (natter) en moet uitgewreven worden. Zo nu en dan (bijv. eens per jaar) is het goed een goede leercreme op te brengen.
Mijn ervaring met vet of olie is dat door-en-door gekleurd leer of naturelkleurig leer er donkerder van wordt, dus spaarzaam opsmeren. Ik gebruik wel graag olie bij zwart leer. Het verhaal dat olie stiksels aantast geldt alleen voor natuurgaren als katoen, niet voor synthetisch garen.
Zo onderhoud ik al jaren zadels, hoofdstellen, bankstellen, laarzen, leren autobekleding.
tessenderlo
Berichten: 211
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21

Re: Hoe onderhouden jullie je lederen bekleding?



Bericht door tessenderlo »

Veel meningen krijg ik hier te lezen, maar ik denk dat je wel verschil moet maken tussen een bankstel thuis en een lederen zit in de camper.
Laat ons er nu maar van uit gaan dat je zoals je zelf zegt een echt lederen zit hebt in de camper, hadden wij trouwens ook en ik kan je dan ook wel vertellen hoe het onderhoud bij ons verliep en dit tweemaal per jaar.
Zeker is wel dat het leder in een camper meer onderhevig is aan warmte, koude, vochtigheid en vooral zonnewarmte en licht.
Na bijna elf jaar was het leder in onze camper nog steeds prima, een heel heel klein beetje begon je kleine barstjes (geen scheurtjes) te zien op enkele zeer beperkte plaatsen.
Onderhoud verliep als volgt: vooral nooit te nat maken bij het reinigen, reinig het leder met een sopje van zachte zeep en laat het een dag drogen.
De dag nadien behandel je het leder met lederbalsem en na verschillende producten te hebben gebruikt kwam HG 4 in 1 er toch als het beste uit.
Trekt heel goed in het leder en voelt daarna niet vettig aan, het leder ziet er als nieuw uit. Maar er zullen ook zeker andere producten zijn die voldoen, maar even uittesten zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe onderhouden jullie je lederen bekleding?



Bericht door rob2 »

Wat ik daarvan heb meegekregen is dat leer kan indrogen bij geen onderhoud
óf zoals ze zeggen, een dode koe moet je ook blijven voeden :lol3:

Wij hadden in de camper kunstleer/stof , dat was na 10 jaar helemaal op, overal scheurtjes :thumbdown:
Opnieuw laten bekleden met echt leer&stof.

Onze beide personenauto's hebben ook lederen stoelen, waren ooit van hoge geldwaarde :lol3: , de Mercedes van mijn
wederhelft is 15 jaar oud :wink: , maar de lederen stoelen nog steeds als nieuw.
2x per jaar goed onderhoud, schoonmaken & onderhoudsmiddel.
ik heb ooit zo'n setje bij mijn auto gekregen , doe er al jaaaren mee.

Op licht lederen bekleding zie je natuurlijkwel meer, zeker wanneer je daar vaak met spijkerbroeken op zit..
dus regelmatiger onderhouden.
Groet,
Rob
Toedeledoki

Re: Hoe onderhouden jullie je lederen bekleding?



Bericht door Toedeledoki »

Al heel veel (dure) middeltjes getest. Maar deze blijft favoriet:
https://www.internet-automotive.com/204 ... wfEALw_wcB
Plaats reactie