12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door Benninkjes »

Wij gaan 12 weken reizen met onze pas gekochte camper (een hobby 600 fse). We gaan naar Duitsland, Polen, Baltische staten en dan Finland, Noorwegen (hopelijk helemaal naar de noordkaap), Zweden en Denemarken. We moeten nog gasflessen aanschaffen maar waar doen we goed aan en waar moeten we rekening mee houden? Ik heb begrepen dat je niet overal je gasfles kunt laten vullen. In Finland zelfs helemaal niet? Ik heb een overzichtje gevonden met lpg stations:
https://www.mylpg.eu

Weet iemand of deze nog klopt of waar ik anders juiste info kan krijgen.

Moeten we nog rekening houden met aansluiten/vulnippels of zoiets? Ik neem aan dat het handig is om er 2 te kopen maar ze moeten ook niet te zwaar zijn (altijd maar dat gewicht in de gaten houden he. :wink: ) nemen jullie 2 van dezelfde inhoud of 1 grote en 1 kleine?

Zoals gezegd gaan we 12 weken, de maanden Mei, Juni en Juli. Enig idee hoeveel gas je gebruikt? Ik snap dat dat van verbruik afhangt maar als je er van uit gaat dat we de meeste avonden zelf zullen koken, elke dag douchen en misschien soms de verwarming zullen gebruiken. Plus natuurlijk de koelkast...

Alvast en alweer bedankt voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Re: 12 weken Scandinavie + Baltische Staten, wat voor gasfles?



Bericht door lifeonwheels »

Wij hebben wat zitten rekenen en gekozen voor twee safefills van 10KG (ca. 20 liter LPG per stuk)
Qua gewicht zit je dan nog steeds extreem laag en met buitenaansluiting kun je bij alle stations met LPG gewoon tanken.

Mocht ergens absoluut geen LPG te krijgen zijn, dan leek het ons voldoende om ergens een propaanfles te kopen en die later weer in te leveren.

Edit: In Finland schijnt dan weer absoluut geen LPG te vinden te zijn, volgens myLPG
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: 12 weken Scandinavie + Baltische Staten, wat voor gasfles?



Bericht door 't Busje »

Wij hebben twee Alugas dampgasflessen, maar eigenlijk is één genoeg, want we hebben altijd op tijd kunnen tanken. Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik één LPG dampgasfles en een gewone propaanfles voor noodgevallen nemen.
Met twee Alugas flessen bespaar je ongeveer 20 kg gewicht in vergelijking met twee gewone gasflessen.
Koken en de koelkast gebruiken weinig gas. De verwarming en de douche zijn stevige gebruikers.
Ik durf niet te zeggen hoeveel gas je zult gebruiken. Dat hangt heel erg van de weersomstandigheden en je persoonlijke voorkeur en reisschema af. Als je veel rijdt, gebruik je minder gas voor de verwarming en de koelkast dan wanneer je ergens enige tijd staat. Sta je veel op campings dan heb je ook minder gas nodig: de koelkast draait op 230 volt en je doucht op de camping.
In het wild douchen wij om de dag, ook vanwege het vocht in de camper.

Absoluut niet maatgevend, maar alleen voor het idee: met ons vorige busje hadden we voor een tocht van zes weken naar de Noordkaap in de zomer meer dan genoeg aan twee 5 kg gasflessen voor koken en de koelkast. We hadden daar geen gasverwarming en geen douche in.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
zeemeeuw

Re: 12 weken Scandinavie + Baltische Staten, wat voor gasfles?



Bericht door zeemeeuw »

Wij sluiten ons bij dit topic aan, want wij zijn van plan ongeveer 8 weken door Scandinavie te trekken. We gaan niet helemaal naar het noorden, de Noordkaap, want die toeristische trekpleister hebben we met de caravan al in 2004 bezocht. We hebben nu 2x lichtgewicht gasflessen in de camper, maar gezien de weersomstandigheden die erg kunnen variëren in dit gedeelte van Europa, denken we aan tenminste 1x LPG-fles. Dus 1x propaan van 11 kg en 1x LPG fles. We denken op die manier het beste voorbereid te zijn. Mocht dat door omstandigheden toch tegen te vallen, dan zullen er ook daar wel andere oplossingen denkbaar zijn. Ook daar zijn we niet altijd in the middle of nowhere.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: 12 weken Scandinavie + Baltische Staten, wat voor gasfles?



Bericht door Cee Pee »

Als je steeds vrij wil staan moet je er van uitgaan dat de koelkast in drie weken een gasfles verbruikt.
Als je ook nog verwarming nodig hebt is een fles na 10 dagen echt leeg.
Koken is niet zo'n grote verbruiker.
Mijn advies is 2 LPG dampgas flessen en zorgen dat je regelmatig tankt zodat je steeds weer voor een week of wat voorraad hebt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door jielus »

http://my.aga.com/propane/
Bestrijkt: Finland/
Sweden
/Norway/Estonia
/Latvia, en dan ben je alweer een stuk verder!


Die bajonet lijkt een beetje op de Spaanse? Kan iemand dat bevestigen?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 957
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door Rens en Riet »

Benninkjes ; kijk ff op deze site hier vind je alles over gas enz.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... PP-_2aKl8F

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door Benninkjes »

Wat een mooie site! Ik heb met veel plezier jullie reisverslag door Noorwegen en Zweden gelezen en al heel wat tips gelezen. Petje af voor deze mooie informatieve site. Dank je wel!
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 05 mar 2019, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door TestCase »

Zelf hebben we 1 alu LPG fles. Bij een trip van 4/5 weken moeten we 1 maal tanken. Koken, koelkast en douche (meestal om de dag.) De fles is dan wel echt bijna leeg. Verwarming soms in lente, zomer en herfst maar een trui helpt ook. Reserve Propaan fles is soms verstandig wanneer je niet overal kunt tanken zoals Finland, Noorwegen,...

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 957
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door Rens en Riet »

Kees , In noorwegen heb je juist veel mogelijkheden om propaan te tanken.
Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door TestCase »

Aha, heb je daar een link voor want LPG is dun gezaaid in Noorwegen? (Vandaar dat ik aangaf neem een propaanfles voor wanneer je ff geen LPG kunt tanken) Propaan kan natuurlijk ook in mijn LPG fles.
Hebben de Benninkjes ook iets aan hoop ik.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door Zwerfleeuwen »

Wij hebben zo'n zelfde trip gedaan met twee LPG gasflessen en dat ging prima. In Letland in Tallinn nog even alles gevuld voor we naar Finland over zouden varen. Wij staan meestal vrij en doen ongeveer drie weken met 1 gasfles als je de kachel niet gebruikt.

Ons verslag van 2017 kun je hier lezen

http://zwerfleeuwen.blogspot.com/2017/0 ... 7.html?m=1



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door Peter LMC »

TestCase schreef:
di 05 mar 2019, 21:41
Aha, heb je daar een link voor want LPG is dun gezaaid in Noorwegen?
Die link staat er toch al.
https://www.mylpg.eu/stations/norway/
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: 12 weken Scandinavie en Baltische Staten: wat voor gasfles?



Bericht door TestCase »

LPG weet ik wel in Noorwegen, aantal stations is beperkt en op tijd tanken is het devies. Echter er werd gesproken over Propaan vulstations en daar had ik graag die liink van. (En ik weet dat LPG 100% propaan is in Noorwegen maar dat terzijde.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie