Camper gekocht: tips, veel tips gevraagd...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Camper gekocht: tips, veel tips gevraagd...



Bericht door Benninkjes »

Goedenavond, vandaag de knoop doorgehakt en een Hobby camper gekocht (waar ik al eerder een vraag over had gesteld). We zijn heel blij en ook een beetje onzeker.. want het is niet niks.. We hebben dan wel al 4x eerder met een camper gereisd maar dat was in canada met een zeer complete huurcamper. Toen hadden we kleine kinderen en stonden we elke dag op een camping. Nu gaan we met zijn tweetjes en willen we ook vaak op een camperplaats of gewoon in het wild staan. Dus we hebben wat vraagjes:

We hebben geen zonnepaneel dus hoe doe je dat dan. We willen basic kamperen, dus koffie met een thermos en een filter, geen tv. Maar we willen wel de laptop en de camera kunnen opladen. Hoe?

Er zit geen oventje in en ik kook wel graag dus ik las over een Omnia campingoven, iemand ervaring mee? Is het wat?

Ik zag dat je bij het lid worden van de NKC het handboek voor de camperaar krijgt. Is dat de moeite waard? Het boek maar ook de NKC?

Wat voor pannen gebruiken jullie? Ze moeten vooral niet teveel wegen denk ik maar het moet ook niet na 2x koken krom trekken..

Wat voor servies gebruiken jullie? Plastic of bamboo? Of nog wat anders?

Buitenkleed? Welk materiaal is het handigst?

Wat hangen jullie in de deur tegen de insecten. Wij hebben een hond dus willen geen hordeur zodat de hond gewoon heen en weer kan lopen.

Campingstoelen moeten we ook nog aanschaffen, lichtgewicht maar wel comfortabel... Tips?

Ik snap dat het een heleboel vragen zijn en dat sommige nu hun wenkbrauwen optrekken en denken "pfffff dat bedenk je toch allemaal zelf wel" maar ik vertrouw graag op de mening van de ervaren camperaar :) .

Alle overige tips (ook voor websites of boeken of tijdschriften) zijn meer dan welkom!

Wij gaan trouwens 3 maanden rondreizen door Duitsland-Polen-Baltische Staten-Finland-Noorwegen-Zweden-Denemarken. Volgende maand gaan we een weekend proefkamperen ergens in nederland zodat we kunnen testen wat we evt missen maar ik ben graag goed voorbereid....

Fijne avond!
Groetjes Claudia
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door gjvonk »

NKC: zeker de moeite waard, kun je eventueel ook een camper verzekering afsluiten met ledenkorting. Basic lidmaatschap is daar al voldoende voor.

Voor veel apparaten bestaan er ook 12 volt laders. Zijn de apparaten te laden met een USB dan zijn er 12volt USB laders te krijgen.

Omnia oven: geen ervaring. We halen bijna overal 7 ochtenden per week verse broodjes bij een bakker of een Lidl.

Pannen, bestek, servies, stoelen, e.d.: ga eens shoppen bij een grote camping speciaalzaak (De Wit, Vervat, Obelink, etc.): je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door Dafluc »

Die antwoorden zullen wel komen. En al doende zullen jullie je eigen draai ook wel vinden. Gefeliciteerd, vergeet vooral niet te genieten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door Bob Diesel »

Gefeliciteerd :cheers:

wij hadden ook ooit bijna alles
nu steeds minder ook geen kleed
wel een rubber ringmat voor de instap
60x40 = door de midden gesneden 2x60x20 antislip weg rij hulp bv op nat gras
pannen ,kleine maat echte huis pannen ,uit de campingshop is dure troep
dus ook gewone tefal koekenpan

en een echte oven op 230, dan maar een keer de camping op
is goedkoper als uit eten
maar dat ligt aan de kookkunst :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door 't Busje »

Je kunt, zeker in de zomermaanden met lange avonden, ook zonder zonnepanelen een paar dagen wild staan. Telefoons en tablets hebben een USB-aansluiting en er zijn USB-stekkers voor 12 volt stopcontacten. Voor laptops zijn er 12 volts opladers.

Wij hadden nog lichtgewicht Tefal kampeerpannen. Kijk vooral naar smalle pannen, want de ruimte op de gaspitten is kleiner dan thuis. Pannen die in elkaar passen, schelen in de benodigde ruimte voor het opbergen.

Wij gebruiken Mepal servies, ook uit onze tent kampeertijd.

Ons buitenkleed hebben we in vier seizoenen maar één keer gebruikt. Kijk eerst eens of je dat werkelijk wilt hebben.

Wij hebben Dukdalf stoelen, die het nu al 17 jaar uithouden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door lifeonwheels »

Voor campingstoelen heb ik een erg goede tip en eventueel ook voor een tafel.
Omdat wij ook werken vanuit de camper, wilden we stevige stoelen die hoog genoeg zijn en we hebben daarom na eindeloos proefzitten, slepen, passen en meten gekozen voor model Toscane (met voetenbankje voor de avonden) van Obelink. €69,90 plus €25 voor het voetending.
Als je een lichtgewicht tafel zoekt waar je royaal aan kunt leven, dan is de Brunner Next 4 Titanium ideaal. Slechts 8kg en toch 1,40 meter. Kost ongeveer €110.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door cor heku »

Voor opladen gebruik ik een omzetter 12v/240v.400W zuivere sinus. Aangesloten op de HH-accu, die opgeladen wordt door een zonnepaneel(met regelaar)op dak, en tijdens de rit door de draaiende motor. De 240V kan dan(beperkt) net zo gebruikt worden als thuis, bv voor de laptop. Bij de kringloopwinkel kun je ook borden,e.d. vinden. En bij de action, als die ergens in de buurt is, komt ook menig stekkertje vandaan. Een vliegengordijn houdt ook veel insecten buiten. zoals vorige schrijvers al vermelden, je kunt het goedkoop of duur maken.
Overnacht meestal op plekken zonder stroomvoorziening en heb nog niet met een lege HH-accu gestaan.
Denk ook aan oprijblokken , bij een scheve ondergrond rol je uit bed en soms slaap je slecht. Mijn blokken heb ik aan de onderkant voorzien van een rubber matje wat er een beetje onderuitsteekt zodat de blokken niet weg kunnen glijden bij een gladde ondergrond. ook zakken ze niet ver weg bij een drassige ondergrond.
cor
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door appellover »

Hallo Claudia,
Van harte gefeliciteerd met jullie Hobby,
Paar tips, moet vermelden dat wij zelden op camping staan dus geen “paal”
Omnia oventje gebruiken wij erg weinig ,het schoonmaken is probleem vinden wij ,vaak onvoldoende stromend water .
Als je vrij in de natuur staat is er geen bakker of Lidl .
Wij halen bij supermarkt een verpakt volkoren meergranenbrood en roosteren het even in de koekenpan.
Doen ook wel eens afbakbroodjes in de omnia maar is wel ff oefenen.
Zonnepaneel ,als je iedere dag rijdt is het geen probleem maar als je paar dagen stilstaat kun je niet zonder paneel,wij hebben 400 watt op dak ,beetje overkill als de zon schijnt .Wij kijken wel tv met schotel.
Zie regelmatig dat men flexibel paneel over de voorruit spant .
( Ja ,alleen als je stil staat ,haha)
Gewoon rvs bestek,de rest breekt .
Pannen net als thuis.
We hebben zo’n duur Bolon tapijt maar ligt thuis ,te zwaar en meestal drijfnat als je wil vertrekken door de dauw.
Stoelen hebben we van Dukdalf ,zeer tevreden mee ,meer dan 10 jaar en we camperen 8 ,9 maanden per jaar.
Wij hebben ook honden ,één keer kat buiten en einde hordeur.
Nu hebben zo’n soft vliegengordijn gekocht bij de Wit.
Hier op forum al veel over geschreven maar probeer een provider te vinden waar je heel veel gb krijgt in de EU voor redelijke prijs,echt onbeperkt internet in heel de EU bestaat (nog) niet .
Mijn motto is “ alles wat je thuislaat is meegenomen “ maar mijn vrouw denkt daar anders over.
We zijn nu in Andalusië en blijkt het hier volgende week 28 graden te worden dus had ze ook veel meer zomerkleding mee moeten nemen.
Heel veel plezier en veilige km.
Ron & Yvonne.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door hurktoilet »

De beste manier om te ontdekken wat je nodig hebt, is zelf op pad te gaan. Jij alleen weet wat hij handig en nodig vindt.
Heb zelf paar heel simpele dingetjes gedaan:
- slinger van de luifel lag onder ons bed te slingeren. Paar beugeltjes boven de achterkant van kastjes aan de achtekant, dus bij de achterdeuren, en ik heb dat ding altijd voor het grijpen zonder dat ie ooit in de weg ligt.
- Een simpel afdekplankje dat op de gootsteen van het keukentje past, en ik dankzij een haakje eenvoudig tegen de zijkant van het keukentje weg kan schuiven.
In de categorie grotere zaken
- Achteruitrijcamera zou ik niet meer willen missen
- Zonnepaneel is uitkomst. In de zomer nooit meer walstroom nodig, in de winter hooguit eens in de drie dagen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: camper gekocht! tips veel tips gevraagd...



Bericht door Maranopreis »

Van harte gefeliciteerd met de aankoop en de start van een nieuwe verslaving 8-) :lol:
Spulletjes is al gezegd, stap een grote kampeerspullenzaak in en kijk daar rond, bv De Wit of Obelink.
Op vele websites maar ook op dit forum (gebruik de zoekfunctie) vind je de basicbenodigheden terug, waarbij wel het gewicht in het oog moet worden gehouden, immers teveel gewicht is bij de meeste camperaars diens grootste vijand - maw het maximum gewicht is snel bereikt en overbelading dreigt.
Slimme zaken zijn ondermeer, voldoende watervoorraad, voldoende accucapaciteit en ook zonnepanelen indien men vrij wil staan, een omvormer, een achteruitrijcamera, navigatiemiddelen etc.

Daarnaast zijn, althans vinden wij, goede app’s voor het vinden van campings, camperplaatsen en
gedoogplaatsen onontbeerlijk. De app van de NKC , Campercontact is een prima middel, maar ook bv P4night is een handige app.
Voorts is actief deelnemen aan dit forum leuk, leerzaam en nuttig om elkaars ervaringen te delen.

Heel veel plezier met jullie nieuwe camper.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Camper gekocht: tips, veel tips gevraagd...



Bericht door Zadowolony »

Gefeliciteerd met jullie aanschaf, hopelijk heel veel jaren camperplezier!
Allereerst neem zo min mogelijk mee, ivm gewicht maar ook omdat alles snel in de weg ligt in een camper.
Vloerkleed gebruiken wij ook niet. Wel extra toppers op bed omdat die matrassen zo kei hard zijn.
Ga inderdaad eens kijken bij bv obelink , een paradijs voor kampeerders.
Meeste hebben we uit de caravan overgeheveld, wat we vervangen hebben zijn o.a.de teiltjes en emmers, die hebben we nu allemaal opvouwbaar genomen.
Zelf ben ik nu aan het kijken naar microvezel handdoeken en badlakens, scheelt een boel in gewicht en droogt heel snel waardoor je minder doeken hoeft mee te nemen.
Verder hebben we een oventje en electrische cooker, waardoor we zeer weinig binnen koken.
Verder lichtgewicht vouwfietsen. Lichtgewicht stoelen ( maar die moet je echt zelf gaan proefzitten) en kleine tafel (grote te zwaar en ligt in de weg)

jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Camper gekocht: tips, veel tips gevraagd...



Bericht door jielus »

Zelf ontdekken is het leukst, maar deze wil ik je meegeven:

Wij hebben twee van deze gekocht met een gewone pan als basis.
Schermafbeelding 2019-02-28 om 08.25.39.png
Schermafbeelding 2019-02-28 om 08.25.39.png (204.5 KiB) 1664 keer bekeken
Eerst de groente (broccoli) en dan de pasta in hetzelfde kookvocht. Scheelt gewicht, opslagruimte en plaats op het kleine gasstel.
Ook de ouderwetse bamboe stoommandjes zijn prima, in de zomer tenminste wanneer de deur openstaat.
Schermafbeelding 2019-02-28 om 08.29.10.png
Schermafbeelding 2019-02-28 om 08.29.10.png (195.39 KiB) 1664 keer bekeken
De Omnia heb ik maar een keer gebruikt en toen ben ik overgeschakeld naar de
Schermafbeelding 2019-02-28 om 08.31.23.png
Schermafbeelding 2019-02-28 om 08.31.23.png (385.32 KiB) 1664 keer bekeken
Veel groter en wij bakken er zelfs (diepvries) pizza's in.

Veel plezier en veel veilige kilometers.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper gekocht: tips, veel tips gevraagd...



Bericht door de Jonckheer »

Een kleed, overgehouden uit de caravan tijd ligt nog ergens in de camper, zeker wel 2 keer gebruikt in 10 jaar dus nee, daar zou ik niet aan beginnen. Als het niet te duur mag worden vind je bij de Action bijna alles wat je nodig hebt. Wij kochten er als laatste Chinees RVS bestek, spotgoedkoop en oerdegelijk. Veel beter dan die kampeer troep. Ook vind je daar alle pannen en (kunststof) borden, etc. die je nodig hebt. Ik gebruik al jaren een campingstoel van de Action, gaat niet stuk met mijn 105 kg en kost een slordige €17,50. Als het over geld gaat moet je zoveel mogelijk wegblijven uit die (veel te dure) kampeerwinkels.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Camper gekocht: tips, veel tips gevraagd...



Bericht door Zadowolony »

Dat laatste is waar. Zag mijn opvouwbare vergiet voor de helft van de prijs bij de action.
Plaats reactie