Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Bob Diesel »

daar staat veel
maar geen gerechtsuitspraak
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door willemzon »

Tjonge jonge Hugo. Ik zit met verbazing jou relaas te lezen.
Ik heb 40 jaar lang hetzelfde beroep gehad als jij maar ik heb toch het gevoel dat ik de mensen anders benaderd heb.
Het is de toon de de muziek maakt.

Vr groet
Wllem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Marco Polo »

Was selectief gebruik van bepaalde muziek ook niet een wapen tegen vervelende hangbejaarden!? :P :D

Dit even geheel terzijde :D
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Dafluc »

Bob Diesel schreef:
do 21 feb 2019, 22:00
daar staat veel
maar geen gerechtsuitspraak
Sorry, verouderde link blijkbaar. De uitspraak staat hier te lezen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Karelkaywa »

Ik kocht een nieuwe Ducato bestelbus 3,5T 2.3 MJ Euro 6, L3H2. Op bestelauto kenteken woog deze 1900 Kg.
Uitvoering: automatische airconditioning, cruise control met snelheidsbegrenzer, licht- en regensensor, comfortmatic versnellingsbak, all-season banden, achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren achter, mistlampen, dynamo met verhoogde capaciteit 200A, radio met geïntegreerde TomTom navigatie en stuurwielbediening. Geen reservewiel.

Bij de omkeuring naar camper was de bus voorzien van een interieur echter nog geen matrassen, geen deurtjes in kasten en toilet/douche, geen zonnepanelen, geen fietsenrek, maar wel startaccu eruit en een lithium accu van 240 Ah er in. Dat scheelt veel kilo's!
Gewicht op camperkenteken 2600 Kg.

Daarna is de bus afgebouwd met o.a. de ontbrekende attributen zoals bovenstaand vermeld.
We zijn gisteren voor een paar maanden vertrokken en de bus is flink vol geladen. Dieseltank 3/4 vol. LPG tankt 44 liter getankt, watertank vol (ca. 80 ltr), 2 E-bikes met opladers, stoelen (hoop ze flink veel nodig te hebben :-B ), de nodige kleding en linnengoed, potten en pannen en nog veel meer wat je zoal nodig hebt als je langere tijd weggaat.

Na vertrek als eerste de weegbrug op en het gewicht was ........... 3400 Kg zonder mij maar met mijn vrouw. Zowel voor- als achteras precies de helft, 1700 Kg. Ik erbij en dan net onder de 3500 Kg. Ik was er blij mee want er zal eerder afgaan dan bijkomen.

Eerste ervaringen (off topic), wat ik al verwachte de Comfortmatic is en blijft een waardeloze versnellingsbak als je al meer dan 40 jaar volautomaat gewend bent. Maar ik had geen keus, de Ducato kan niet met volautomaat geleverd worden. En dan moet je tussen 2 kwaden kiezen, of een eirerklutser (6 versnellingen) of een halfautomaat. Vanwege rugproblemen dan toch maar die halfautomaat gekozen. De Lithium accu laad wel heel snel op. Zag op display laadstroom voorbijkomen van ca. 100A en dan is hij snel vol. En voor de rest zijn we heel blij met het door ons zelf ontworpen interieur en indeling. In mijn topic "Waarom altijd 4 zitplaatsen in een buscamper kun je er meer over lezen viewtopic.php?f=1&t=8462200&start=28
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Don Esteban »

>>Over wetgeving is bijna niet te discuteren. Als dat wel zo is, is die wet onduidelijk. Sommige willen lezen wat in hun straatje uit komt.
En daar doet ene Don dus duidelijk aan mee.<<
Sorry, maar wat ben je toch een moeilijke man Hugo. Nergens, maar dan ook NERGENS kan je van mij lezen dat ik de wet wil aanvechten. Maar natuurlijk kan je er wel over discussieren. We leven toch niet in een dictatuur?? Een wet is een afgesproken spelregel maar het is nog lang niet 'de bijbel'. Wetten kunnen gezien veranderde omstandigheden aan slijtage onderhevig zijn en dienen soms aangepast te worden. Zo heeft men bijv. de wet om een >3500 camper te rijden in 2013 aangepast en is dat nu toegestaan met een C1 rijbewijs.

Ik schrijf dat 80% van de campers overgewicht heeft. Een aangetoond feit. Ik merk het sowieso als ik onderweg andere camperaars aanspreek over dit onderwerp. De een houdt zijn mond en de ander is er openlijk over maar velen hebben allemaal overgewicht!! Of ik daarmee akkoord ben? Natuurlijk niet. Maar het is een teken aan de wand en heeft een oorzaak die je niet alleen de eigenaar van de camper in de schoenen kan schuiven. Advies van Dafluc: verhoog het MTM en ga je C1 rijbewijs maar halen. OK, maar niet altijd mogelijk. Soms technisch niet maar soms ook omdat niet alle 65+, 70+ en 75 plussers nog in staat zijn dit rijbewijs te halen.

Voor de rest reageer ik maar liever niet meer op je tekst Hugo want zoals je collega Willem al schrijft: het is de toon die de muziek maakt. (C'est le ton qui fait la musique) En als er iets is wat ik haat dan zijn het valse noten....
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Bob Diesel »

en dat laatste :?:
daar weet Don dan weer meer als gemiddeld van :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door hathi »

Hier nog wat info,voor overgewicht al zijn de boetes dit jaar wel iets verhoogd ,uitladen is alleen als je het wel Heel bont maakt, verder kun je zien,dat er tot 5% geen boete bestaat,dat is vanwege de correctie v/h wegen attachment=0]4B85274C-8508-4A34-8435-3704715B0CEE.png[/attachment]
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Dafluc »

Laten we niet op de man gaan spelen. Ikzelf heb ook overgewicht, maar daarmee ben ik (nog) niet in overtreding. Ja van de bmi fanaten en mijn behandelend arts doet moeilijk. Maar daar gaat het hier niet om.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Don Esteban »

Bob: psssssst :wink: :cheers:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Marco Polo »

Don Esteban schreef:Wetten kunnen gezien veranderde omstandigheden aan slijtage onderhevig zijn en dienen soms aangepast te worden. Zo heeft men bijv. de wet om een >3500 camper te rijden in 2013 aangepast en is dat nu toegestaan met een C1 rijbewijs.
Grappig dat je dit noemt.
Omstandigheden veranderen in dit geval niet.
Is een gevalletje scherper kaderen.

“definities van de categorieën dienen een betere afspiegeling te zijn van de technische kenmerken van de betrokken voertuigen en van de voor het besturen van de voertuigen noodzakelijke vaardigheden”

(3e rijbewijsrichtlijn)

Geeft weer iets minder ruimte voor discussies :-)
(“Waarom moet ik een grootrijbewijs halen voor een veredelde bestelwagen”).

In andere gevallen is inderdaad de versleten wetgeving aangepast aan de veranderende omstandigheden.
Zoals bij ons in de jaren 50 of 60 toen je alle rijbewijzen nog bij een pakje roomboter kreeg.

Ook Duitsland heeft eind jaren 90 ingegrepen toen bleek dat het b-rijbewijs (klasse 3 rijbewijs) toch wel erg ruim gedefinieerd was en dat dit de verkeersveiligheid niet ten goede kwam.

De generatie Duitsers die nog zo’n klasse 3 rijbewijs heeft (tot 7,5 ton losse wagen of 12 ton met aanhanger) begint nu op leeftijd te raken waardoor de 3,5 tons grens ook voor de Duitse camperbouwers een issue begint te worden waar ze op in proberen te spelen.

Volgens mij moeten in Duitsland nieuwe campers ook afgeleverd worden met een individuele weegbrief.

Maar dit terzijde ;-)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door de Jonckheer »

Het is wel enigszins apart te noemen; de campers worden groter en zwaarder en daarom moet de wet worden aangepast. De omgekeerde wereld lijkt mij. Fabrikanten komen dan met het verhaal dat de consument het zo wil maar zou de concurrentiestrijd daarin niet een hoofdrol spelen? Als merk A een luxueuzer (en dus zwaarder) model aanbied kan merk B onmogelijk achterblijven. De koper van zo'n camper gaat er vanuit dat hij een wagen koopt waar hij normaal mee de weg op kan maar dat blijkt dus vaak niet te kloppen. Terug naar iets kleiner en meer basic lost het probleem op of idd het C(1) rijbewijs en dan kun je die grote en luxe camper rijden.
Overigens is het B rijbewijs in Duitsland aangepast onder druk van de EU, tot groot verdriet van heel veel Duitsers.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door dieseltje+ »

Mis de laatste 3 pagina`s wel een beetje dat men amper naar zichzelf en de mogelijkheden kijkt.
Wetgeving krijgt de schuld, fabrikant doet het niet goed, leeftijd van bestuurder word zelfs genoemd....
Wijzende vingers naar factoren waar jezelf geen invloed op hebt.
Je koopt zelf het voertuig, en vervolgens wijzen naar wetgeving, fabrikant..... :crazy:

Kijk in de spiegel!
Dus.....DENK IN WAT ER WEL MOGELIJK IS!
En die mogelijkheden zijn er genoeg.
Het is al een paar keer genoemd, b.v. C, C1 rijbewijs halen, en ja met bij behorende camper kopen. (bijzonder dat dat uitleg behoeft)
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Maranopreis »

En het toch nog steeds heersende idee dat verzekeringen alles klakkeloos dekken. Voordat er weer tegenspraak komt, ik ben 40 jaar werkzaam geweest in verzekeringenland en weet feilloos hoe verzekeraars vanuit hun belang insteken. Verwachtingen over compassie van die kant moeten echt worden bijgesteld.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Plaats reactie