Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Benninkjes »

Goedemiddag,

Gistermiddag een proefrit gemaakt en meteen langs een weegbrug gereden. De camper woog zonder ons er in en zonder de fietsdrager 3060. Hij mag max 3500 wegen (b-rijbewijs). Hebben we dan genoeg over om normaal te laden? Nu snap ik helemaal dat dat voor iedereen anders is maar ik zou zo graag een idee hebben wat jullie gemiddeld aan gewicht meenemen. Er zijn een aantal dingen natuurlijk standaard: water, gas, extra gasfles.. maar wat verder nog? Tips voor lichtgewicht stoelen? We nemen geen schotel of tv dus die komen er niet bij.

Er zal hier vast al een topic zijn geweest maar als ik gewicht in tik dan zie ik zo ontzettend veel topics maar niet hetgene wat ik bedoel. Ook hier zijn tips welkom waar ik het kan vinden hoor. Ik snap best dat het super irritant kan zijn als een bepaald topic voor de zoveelste keer voorbij komt.

Weten jullie trouwens of die weegbruggen echt nauwkeurig zijn of zit er een x-aantal kilo marge in? En hoe vaak zijn jullie onderweg gewogen
in scandinavie en de baltische staten? Niet dat ik veel te veel wil inladen maar als ik er bijvoorbeeld 75 kilo boven zit?

Fijne dag!
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door lifeonwheels »

Wij zitten min of meer met hetzelfde te harken: 2960 leeggewicht
We hebben daarom gekozen voor twee Safefill LPG flessen en overwegen ook een 120Ah LiFePo4 accu in plaats van de twee 90Ah lood units. De fietsen wegen samen 25kg, dus dat is geen probleem.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1938
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door Zadowolony »

Ik vond het tegenvallen hoe snel je aan de 3500 kg zit. Wij hebben gewogen met alles erin. En ook de druk op de assen.
Allereerst speelt het gewicht van 2 personen en evt hond mee hoeveel je overhoud(Goed argument om te lijnen ).
Verder alles lichtgewicht gekocht en opvouwbaar (tafel, stoelen, kookspullen e.d.)
Boeken allemaal digitaal. Slechts 1 gasfles.
Licht mogelijke fietsenrek en fietsen (speciaal lichtgewicht vouwfietsen gekocht). Alleen noodzakelijke kleding. Eten ter plekke kopen.
Geen water in de tank en halve diesel gevuld.
Voor onze hond aluminium bench en Hondenfietskar .
Wat apparatuur (iPads laptop wifiversterker e.d.)
Beddengoed en Helaas extra toppers op bed a 8 kg per stuk omdat matras te hard is.
Tikt allemaal behoorlijk aan. Maar we blijven net onder de 3500.
Gebruikersavatar
lifeonwheels
Berichten: 61
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 19:09

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door lifeonwheels »

Ik weet natuurlijk niet hoe veel jullie wegen, Benninkjes, maar de goedkoopste oplossing is natuurlijk een paar kilo afvallen.
:-B
Camper_01

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door Camper_01 »

Vorige week nieuwe Burstner Travel Van T 620 G opgehaald. Voorzien van H&P hydraulische steunen, Oyster vision 5 met skew, Avtex 22 inch TV, 2 zonnepanelen en extra HH accu, Bearlock, halve tank diesel, gewicht op de weegbrug 2900 kg. Geen water aan boord. ook nog 2 gasflessen van aluminium.
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door Benninkjes »

lifeonwheels schreef:
wo 20 feb 2019, 14:48
Ik weet natuurlijk niet hoe veel jullie wegen, Benninkjes, maar de goedkoopste oplossing is natuurlijk een paar kilo afvallen.
:-B
Een paar kilo afvallen kan nooit kwaad maar of dat echt het verschil maakt ;-).
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door henk en lila »

Even rekenen hè!
2 personen 150 kg?
100 liter vers water = 100 kg
2 fietsen + drager is 75 kg
tankdiesel vol = 90 kg
kleding+ prul+ eten= 40 kg
stroomkabel+oprijblokken+gereedschap +.. +..= 30 kg
2 volle gasflessen= 30 kg?
stoelen en tafel = 35 kg
Straks nog een luifel: ??
Extra zonnepanelen en accu: 60 kg
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door Benninkjes »

Zadowolony schreef:
wo 20 feb 2019, 14:44
Ik vond het tegenvallen hoe snel je aan de 3500 kg zit. Wij hebben gewogen met alles erin. En ook de druk op de assen.
Allereerst speelt het gewicht van 2 personen en evt hond mee hoeveel je overhoud(Goed argument om te lijnen Afbeelding).
Verder alles lichtgewicht gekocht en opvouwbaar (tafel, stoelen, kookspullen e.d.)
Boeken allemaal digitaal. Slechts 1 gasfles.
Licht mogelijke fietsenrek en fietsen (speciaal lichtgewicht vouwfietsen gekocht). Alleen noodzakelijke kleding. Eten ter plekke kopen.
Geen water in de tank en halve diesel gevuld.
Voor onze hond aluminium bench en Hondenfietskar .
Wat apparatuur (iPads laptop wifiversterker e.d.)
Beddengoed en Helaas extra toppers op bed a 8 kg per stuk omdat matras te hard is.
Tikt allemaal behoorlijk aan. Maar we blijven net onder de 3500.
Netjes opgelost allemaal. Onze hond weegt 11 kilo, geen bench en een zachte hondenmand (weinig gewicht). Bij de camper die we willen kopen zit een scooterdrager bij maar die lijkt me wat zwaar dus we overwegen om een andere te kopen. We hebben gewone fietsen (geen electrische maar ook geen vouwfietsen).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door Dafluc »

Je hebt 440 kilo over. Gemiddeld staat een persoon voor 75 kilo. Heb je nog 440 - 150 = 290 kilo over. Fietsendrager en twee gewone fietsen, 20+30=50 - 290= 240 kilo.
Je hebt dus 240 kilo speelruimte voor alles wat je verder mee wilt nemen. Twee stoelen en een tafeltje, zeg 20 kilo. Wat potten, pannen, servies, bestek en ander keukenspul zeg 10 kilo. Kleren, beddengoed, handdoeken, een laptop weer 10 kilo. Zijn we bij 200 kilo nog in te vullen. Hond eraf zit je op 190.
Afbeelding
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door Benninkjes »

henk en lila schreef:
wo 20 feb 2019, 15:01
Even rekenen hè!
2 personen 150 kg?
100 liter vers water = 100 kg
2 fietsen + drager is 75 kg
tankdiesel vol = 90 kg
kleding+ prul+ eten= 40 kg
stroomkabel+oprijblokken+gereedschap +.. +..= 30 kg
2 volle gasflessen= 30 kg?
stoelen en tafel = 35 kg
Straks nog een luifel: ??
Extra zonnepanelen en accu: 60 kg
Bedankt voor je lijstje.
Er zit al een vaste luifel aan dus die is meegewogen.
We gaan geen extra zonnepanelen of extra huishoudaccu aanschaffen. We zien er op dit moment nog niet het nut van in. We willen redelijk basic kamperen dus ook geen tv. Telefoon opladen kan tijdens het autorijden en de lampjes kunnen op de gewone huishoudaccu lijkt mij. Koffie kunnen we gewoon maken met een thermos en een filter en gekookt water.

Ik heb begrepen dat als je onderweg gewogen wordt dat dat dan alleen met de bestuurder is? Dus dan zou je van 1x 80 kilo in ons geval uitgaan? Dan zou jouw lijstje op ongeveer 480 kilo uitkomen en komen we net boven de 3500 uit. Dat valt nog best tegen. We zullen toch niet de eerste zijn die hier tegenaan lopen?
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door Benninkjes »

Dafluc schreef:
wo 20 feb 2019, 15:13
Je hebt 440 kilo over. Gemiddeld staat een persoon voor 75 kilo. Heb je nog 440 - 150 = 290 kilo over. Fietsendrager en twee gewone fietsen, 20+30=50 - 290= 240 kilo.
Je hebt dus 240 kilo speelruimte voor alles wat je verder mee wilt nemen. Twee stoelen en een tafeltje, zeg 20 kilo. Wat potten, pannen, servies, bestek en ander keukenspul zeg 10 kilo. Kleren, beddengoed, handdoeken, een laptop weer 10 kilo. Zijn we bij 200 kilo nog in te vullen. Hond eraf zit je op 190.
Maar daar moeten dus nog de diesel, de gasflessen en het water vanaf? Dan heb je denk ik bijna niks over?
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door KTManiac »

Benninkjes schreef:
wo 20 feb 2019, 15:15
Ik heb begrepen dat als je onderweg gewogen wordt dat dat dan alleen met de bestuurder is?
Als je onderweg gewogen wordt is dat uiteraard met alles en iedereen erin.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door Don Esteban »

Ik heb begrepen dat als je onderweg gewogen wordt dat dat dan alleen met de bestuurder is?
Nee hoor, alle passagiers worden meegeteld. MTM (maximale totale massa) is wat de wagen weegt als je rijdt.
>>De camper woog zonder ons er in en zonder de fietsdrager 3060<<
Dan zit je beladen al snel boven de 3500 kg. Tel bij die 3060 eerst eens de 2 personen. 150 kg? Zonder fietsenrek zeg je? 15 kg. En de fietsen? Moeten die nog op het rek? Gewone fiets 12 a 15 kg per stuk. Water, gasfles(sen), was de brandstoftank vol toen je woog? Dan nog tafeltjes, stoelen, voedsel, drank, gereedschap, kleren, beddengoed. Vergis je niet in het gewicht van kleren. Je zit in no time aan 3600 a 3700 kg.
Lukt het je om onder de 3500 kg te blijven? Proficiat! Dan behoor je tot de minderheid. Het NKC woog als test vorig jaar 17 campers. 15 hadden overgewicht. Ik praat overgewicht niet goed maar wijs met de beschuldigende vinger naar de fabrikanten die bij de constructie een aantal jaren geleden te weinig aandacht aan het ledig gewicht rijklaar hebben besteed.
Laatst gewijzigd door Don Esteban op wo 20 feb 2019, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: camper leeggewicht 3060 (weegbrug). Genoeg over?



Bericht door vmax »

Benninkjes schreef:
wo 20 feb 2019, 15:15
henk en lila schreef:
wo 20 feb 2019, 15:01
Even rekenen hè!
2 personen 150 kg?
100 liter vers water = 100 kg
2 fietsen + drager is 75 kg
tankdiesel vol = 90 kg
kleding+ prul+ eten= 40 kg
stroomkabel+oprijblokken+gereedschap +.. +..= 30 kg
2 volle gasflessen= 30 kg?
stoelen en tafel = 35 kg
Straks nog een luifel: ??
Extra zonnepanelen en accu: 60 kg
Ik heb begrepen dat als je onderweg gewogen wordt dat dat dan alleen met de bestuurder is? Dus dan zou je van 1x 80 kilo in ons geval uitgaan?
je wordt onderweg gewogen met iedereen en alles erin, het lijstje tja gasflessen hangt ervan af welke want als je stallen hebt is 30kg voor 2 te weinig, water hoef je geen 100l mee te nemen dus dat scheelt al , kleding en eten40kg zet ik ook mijn ?? bij
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Plaats reactie