Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door DiffRental »

Premiumliner schreef:
do 21 feb 2019, 19:14
Wat betreft het ledig gewicht opgegeven door de camper fabrikant; veelal melden ze dat het werkelijk ledig gewicht tot 5% af kan wijken van het opgegeven ledig gewicht. en 5% van 3000kg = 150 kg. Bij een toegelaten maximaal gewicht van 3500 kg rest dan dus slechts 350 kg laadvermogen in plaats van de gesuggereerde 500 kg.
Is het niet de afwijking van het laadvermogen, 5% van 500kg = 25 kg. Klinkt mijn inziens veel aannemelijker.
Onze wagen klopte precies volgens fabriek spec's, incl alle fabrieksoptie's.
Groeten Peter
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Premiumliner »

Nee hoor!
Uit een Hymerbrochure 2019:
Opmerking
Deze brochure geeft de stand van deze modellen weer op het moment
van ter perse gaan. Ondanks controle van de inhoud zijn drukfouten
niet uitgesloten. Wij behouden ons het recht voor om tijdens het
modeljaar de uitrusting te wijzigen of het product te verbeteren. Vraag
vóór afsluiting van het contract bij één van onze geautoriseerde HYMERdealers
naar de actuele stand van het product en de serie.
De voertuigen zijn voor een deel met opties afgebeeld, die in de actuele
prijslijst vermeld staan en tegen meerprijs verkrijgbaar zijn. De afgebeelde
decoratie maakt geen deel uit van de leveringsomvang van
HYMER. De gegevens met betrekking tot leveringsomvang, uiterlijk,
prestaties en vermogen, maten en gewichten van de voertuigen – afwijkingen
in het kader van de productietoleranties (+/– 5% max.) zijn
mogelijk en toegestaan – zijn zoals op het moment van ter perse gaan
van deze brochure bekend.
De gegevens komen overeen met de Europese homologatiebepalingen
en kunnen tot op het moment van de aankoop resp. levering van het
voertuig gewijzigd worden. Uw HYMER-dealer zal u graag over eventuele
wijzigingen en over de standaard leveringsomvang informeren.
Auteursrecht © 2018 Hymer GmbH & Co. KG
Hymer GmbH & Co. KG
Postfach 1140
D-88330 Bad Waldsee
www.hymer.com
Volg ons
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij heeft een mensch van Knaus tegen Promobil wel eens gezegd dat maximum van 3% afwijking of lager zonder meer haalbaar moet zijn.
Als die tolerantie gebruikt word waarvoor hij bedoeld is tenminste ;-)
En niet om een zware wagen op papier lichter te maken.

Tolerantie is over het totale leeggewicht van de wagen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door DiffRental »

Hymer zou toch een probleem hebben als ze een camperbus verkopen met 4 zitplaatsen en gordels en een rijklaar gewicht van 3100 kg +5% afwijking. Plus afwijking zou er 3255 kg rijklaar gewicht zijn. Reden genoeg om de wagen niet te accepteren lijkt mij.

Rekenen met een ledig gewicht zou wel iets kunnen uitmaken, maar dan nog.........
Groeten Peter
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door javanes »

Dan heeft de (potentiële) klant de voorwaarden niet goed gelezen en is het volgens mij jammer voor hem/haar.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door DiffRental »

Dat denk ik niet, als je een wagen verkoopt met 4 gehomologeerde zitplaatsen dan dient dat ook te kunnen.
Die zaak zou ik aandurven.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door hwendt »

marco-dea schreef:
do 21 feb 2019, 18:37
Dafluc schreef:
do 21 feb 2019, 12:19
Nee Don. ik ben niet op mijn teentjes getrapt (ik heb overigens maat 46, maar dit terzijde). Hooguit verwonderd.
Je koopt een Porsche en daar rij je 250 km mee. Flits. Hoge boete en rijbewijs kwijt.
Zeg je dan ook dat je er niks aan kunt doen. Dat het de fout is van de autobouwer dat die auto zo hard kan.
Dat het de schuld is van de overheid die zegt dat je maar 130 mag op de snelweg.
Dat de politie beter echte boeven kan gaan vangen. Enz enz.
Ik verbaas me er gewoon over hoe gemakkelijk we elke verantwoordelijkheid bij een ander neerleggen.
B rijbewijs is tot 3500 kilo. Wil je meer? Prima. Ander rijbewijs en andere auto. Isse zooooooo simpel.
Maar ik wens je veel succes met het halen van je C :thumbup:
Het is dan alleen weer vreemd dat je met ditzelfde voertuig in een ander land weer wel zo hard mag rijden en dan geen gevaar bent. dit geld tevens voor het camper gewicht er zijn landen waar je in een personen auto afrijd en dan standaard met voertuigen mag rijden die meer dan 3500 kilo wegen. zijn dat per definitie dan betere chauffeurs dan ons?
met passen en meten weten wij een terug gekeurde chausson net onder de 3500 kilo te houden, maar de eerste km na het tanken 120 liter tank zijn we iets aan de zware kant.
Tja ik zou mijn spullen pakken en naar een ander land verhuizen waar het wel allemaal mag.. Dit is Nederland en die heeft wetten en verplichtingen..

Hugo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Marco Polo »

DiffRental schreef:Dat denk ik niet, als je een wagen verkoopt met 4 gehomologeerde zitplaatsen dan dient dat ook te kunnen.
Die zaak zou ik aandurven.
Degenen die er bewust mee bezig zijn kopen een wagen sowieso niet in die configuratie.
(Weinig laadvermogen in combi met max inzittenden)
De rest is onwetend.
En als je niet teveel in de alpenlanden komt.......

(Wordt je er waarschijnlijk ook nauwelijks mee geconfronteerd).
Gebruikersavatar
marco-dea
Berichten: 152
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 18:53

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door marco-dea »

hwendt schreef:
do 21 feb 2019, 21:14
marco-dea schreef:
do 21 feb 2019, 18:37
Dafluc schreef:
do 21 feb 2019, 12:19
Nee Don. ik ben niet op mijn teentjes getrapt (ik heb overigens maat 46, maar dit terzijde). Hooguit verwonderd.
Je koopt een Porsche en daar rij je 250 km mee. Flits. Hoge boete en rijbewijs kwijt.
Zeg je dan ook dat je er niks aan kunt doen. Dat het de fout is van de autobouwer dat die auto zo hard kan.
Dat het de schuld is van de overheid die zegt dat je maar 130 mag op de snelweg.
Dat de politie beter echte boeven kan gaan vangen. Enz enz.
Ik verbaas me er gewoon over hoe gemakkelijk we elke verantwoordelijkheid bij een ander neerleggen.
B rijbewijs is tot 3500 kilo. Wil je meer? Prima. Ander rijbewijs en andere auto. Isse zooooooo simpel.
Maar ik wens je veel succes met het halen van je C :thumbup:
Het is dan alleen weer vreemd dat je met ditzelfde voertuig in een ander land weer wel zo hard mag rijden en dan geen gevaar bent. dit geld tevens voor het camper gewicht er zijn landen waar je in een personen auto afrijd en dan standaard met voertuigen mag rijden die meer dan 3500 kilo wegen. zijn dat per definitie dan betere chauffeurs dan ons?
met passen en meten weten wij een terug gekeurde chausson net onder de 3500 kilo te houden, maar de eerste km na het tanken 120 liter tank zijn we iets aan de zware kant.
Tja ik zou mijn spullen pakken en naar een ander land verhuizen waar het wel allemaal mag.. Dit is Nederland en die heeft wetten en verplichtingen..

Hugo
ook een goede manier om direct een discussie te stoppen. Wordt het ook wat rustiger op de weg als iedereen die ergens zijn licht op werpt dat afwijkt van de regels het land moet verlaten. ik zeg altijd fietsen op de stoep mag ook niet. ik zou zeggen kijk is om je heen. maar het is duidelijk!!!!!!
Met vriendelijke groet,

Marco

We Love What We Do, Trying To Live Our Dream
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door hwendt »

Don Esteban schreef:
do 21 feb 2019, 18:03
Ik kwam altijd uit op ong 800 kg boven het kenteken gewicht incl 2 personen met normaal gewicht
Daan, ik neem aan dat je met kentekengewicht de Massa rijklaar bedoelt? Je campers moeten dan leeg 2700 kg gewogen hebben wil je binnen de B-rijbewijs-norm blijven. Ik heb echter de indruk dat je wilt laten weten ook gewoon bij de 80% te behoren met overgewicht, nietwaar? :wink: Overgewicht wat ik niet goedkeur maar wat niet zelden de consequentie is van een té hoog ledig gewicht bij aflevering van de camper.

Voor de rest vind ik dat dit draadje een hoog moraalridder-gehalte heeft met soms vergelijkingen die totaal niet ter zake doende zijn.
Hier wordt niet GEZEIKT Hugo. Gebruik je deze term ook als je mensen aan het bekeuren bent?? Dit forum is mede om wijzer te worden via discussie. Voor en tegens vergelijken is waar we uit leren van elkaar. En wat Dafluc betreft, ik heb zo de indruk dat hij mans genoeg is om zijn eigen boontjes te doppen zónder de hulp van een bevriende politieagent...… :cry:
Over wetgeving is bijna niet te discuteren. Als dat wel zo is, is die wet onduidelijk. Sommige willen lezen wat in hun straatje uit komt.
En daar doet ene Don dus duidelijk aan mee.
Brieven van verzekeringen die ik geplaatst heb het maakt ene Don allemaal niks uit. Ja zeiken heb ik gemeld omdat Wet Wet is en elke discussie met ja en maar dus overbodig is. En ja ik heb 23 jaar Warmoesstraat gewerkt en dan zei ik dat. Niet man je bent de klos...... maar je moet niet zeiken man je bent de klos.. en weet je Don toen waren we de baas .
Dus even terug naar het onderwerp JIJ bepaald niet wie ik hier vriend noen. JIJ bepaald niet dat ik als Amsterdammer gewoon over zeiken praat. Dus doe je voordeel
Probeer niet van een Amsterdamse diender te winnen of te vertellen hoe hij en wat hij schrijven moet... Ik hoop dat je het snapt..
Verder is rijden met honderden kilo.s meer een goede reden om je geheel aansprakelijk te stellen bij een ongeval. Je weet wel die mannen met een witte bus die proefrijden , foto,s maken remafstanden meten banden controleren APK controleren..
Het zal je kind of je vrouw maar wezen die door dat grote overgewicht 1 meter verder rijd net over een slachtoffer heen. Waar zit het verstand van sommige
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Marco Polo »

Je moet niet zeiken Hugo.
Ze hebben hun (B) rijbewijs dus ze weten waar ze mee bezig zijn :D :P
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door hwendt »

:lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:

Gelukkig heb ik nog vrienden die wel begrijpen dat er verschillen zijn tussen mensen...en de humor bevatten



:cheers: :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
marco-dea
Berichten: 152
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 18:53

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door marco-dea »

hwendt schreef:
do 21 feb 2019, 21:38
:lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:

Gelukkig heb ik nog vrienden die wel begrijpen dat er verschillen zijn tussen mensen...en de humor bevatten



:cheers: :cheers: :cheers:
:lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: Aan je animatie te zien ben je je zelf spot niet verloren idd, tom kon die muis ook maar niet te pakken krijgen :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3:
Met vriendelijke groet,

Marco

We Love What We Do, Trying To Live Our Dream
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Dafluc »

DiffRental schreef:
do 21 feb 2019, 20:52
Dat denk ik niet, als je een wagen verkoopt met 4 gehomologeerde zitplaatsen dan dient dat ook te kunnen.
Die zaak zou ik aandurven.
Daar is in Duitsland al jurisprudentie over. De camper moest worden teruggenomen.
OLG Frankfurt 26 U 31/14 dd 2 januari 2015.
Afbeelding
Plaats reactie