Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Jan en Simonne »

Dat roep ik hier al jaren.
Verzekeringen zijn geen filantropische instellingen, die willen winst maken.
Als ze ook maar even uit kunnen komen onder jou uitbetalen, zullen ze dat niet laten.
Maar maak dat hier maar eens aan de mensen wijs.
"Mijn vezekeringsagent is zo'n aardige man" :roll:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Anneluc
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:41

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Anneluc »

Don Estaban,
Ik bedoel het gewicht wat op het kentekenkaartje staat. Dit is dacht ik lager dan het rijklaar gewicht.
Ik behoor niet tot de 80% met teveel gewicht in de camper. Mijn 1e en 2e camper bleef ik binnen de 3500 kg. Mijn 3e camper was te zwaar nml 3850 kg. Mijn 4e camper heb ik laten ophogen naar 3900 kg met C rijbewijs. Het gewicht was ong 3850 kg op de weegbrug. Mijn huidige camper kan ik onder de 3500 houden. Kentekengewicht is 2630 kg. Watertank half vol is voldoende om safe te zitten.

Groet Daan
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door laika kreos 3009 »

Wij rijden nu in onze derde camper. De eerste had een rijklaar gewicht van 3150 kg. De tweede 3050 kg en de huidige 3170 kg. In alle drie de gevallen was het gewicht niet onder de 3500 kg te houden. 2 volwassen, 2 fietsen en verder de normale bepakking. Wij vinden het niet praktisch om met 30 liter schoonwater op stap te gaan. Een voorraad voor 2 dagen is toch wel het minimum. Dus daar was op te besparen. Maar desalniettemin zaten we er altijd boven. Onze huidige camper komt uit Duitsland (import). Het leeggewicht inclusief toeters en bellen was volgende de Duitse weegbon 3505 kg. In de praktijk betekent dit toch al snel een gewicht totaal van boven de 4000 kg. De wagen staat nu op 4500 kg. Bij de eerste 2 durfde ik de overschrijding nog aan (max 150 kg). Alhoewel ik er altijd wel mee bezig was. Nu niet meer. Vandaar het behalen van het C1 rijbewijs. Dat voelt een stuk comfortabeler. Het is een investering, maar ik kan het iedereen aanbevelen.

Groeten,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Don Esteban »

Daan, wat op jouw kentekenkaart staat is dus het Massa rijklaar gewicht. Dat is iets meer dan het ledig gewicht af fabriek. Mijn Hymer is 2910 kg af fabriek in op het kentekenkaartje Massa rijklaar 3010 kg. Zoals ik eerder al schreef: knappe jongen als je een Hymer integraal uit 2008 beladen onder de 3500 kg weet te houden. En eerlijk gezegd vertrouw ik die 3010 niet. De wagen heeft sowieso een verlengd onderstel. Heeft misschien de eerste eigenaar laten maken voor een eventuele trekhaak? Jij hebt Massa rijklaar 2630 kg. Ja, dan kan je wel een paar zakken aardappelen extra meenemen. :D

André, ik zit in dezelfde situatie als jij gezeten hebt. Al naar gelang het seizoen 150 tot 175 kg te zwaar. Dit terwijl wij wél genoegen nemen met 30 liter water onderweg. Iets wat ik prefereer om meerdere redenen. Hoe vaker je het water vernieuwt hoe verser het is. En we staan altijd op campings en camperplaatsen met een waterkraan in de buurt.
4 ton wegen als tot 4,5 ton toegestaan is? Dat slaapt inderdaad lekker. En daarom ben ik ook bezig voor C1.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door willemzon »

Hallo beste forumleden door bovenstaande ben ik ook bezig met c1, ik zit er ook vaak een 150 kilo overheen en mjn camper mag pgewaardeeed worden naar 4250 kg,
echter zit ik ook nog wel met een paar bedenkingen bijv max snelheid maar 80 km per uur. Niet dat k een snelheidduivel ben maar autosnelweg is nu mjn gemiddelde snelheid zeg maar 110 km/ uur.
En is het ook niet zo dat de tol duurder wordt.
Ik rij altijd maar bij nood kan mjn vrouw er nu goed mee overweg, dat kan straks dus ook niet.
Of zie ik nu te veel beren op de weg.
Hoe kjken jullie daar tegen aan.
Vr groet
Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Don Esteban »

Willem, na het behalen van je C1 zal je camper dus opnieuw gekeurd moeten worden. Althans dat gaat bij mij gebeuren mede om te controleren of de wagen überhaupt 350 kg méér mag wegen zonder technische aanpassingen. Ik heb hiervoor bij Hymer Duitsland een verklaring met nieuwe datasticker moeten aanvragen. 300 piek. Kassa!! Maar het RDW eist deze verklaring voordat ze gaan keuren.
Wellicht dat je het allemaal weet maar ik meld het toch nog maar even: haal eerst je C1 en laat de camper dán keuren. Doe het niet andersom want na de keuring mag je er met het B rijbewijs geen meter meer mee rijden.


Een camper valt meestal in de categorie personenwagen. OOK als hij is opgewaardeerd naar 3850 kg of meer. Op bijv. https://www.nkc.nl/camperreizen/maximum ... ?fromsso=1
zie je de maximum snelheden in Europa voor de diverse categorieen. > 3,5 ton (dus zwaarder dan 3500 kg) kent twee categorieen. Campers die als bedrijfsauto worden aangemerkt en campers die als personenauto worden aangemerkt. Jij en ik behoren uiteraard tot de categorie personenauto.
In Nederland mag je met een >3,5 ton camper maximaal 130 blijven rijden. (jij liever dan ik;-) In andere landen heeft >3500 een kleine beperking tegenover <3500 maar wat mij betreft nog altijd snel genoeg.
Wat de tol betreft: ik heb begrepen dat niet het gewicht maar de hoogte de categorie bepaalt. Je wordt na de keuring niet hoger dus je blijft in categorie 2. Tenminste zo is het hier op het forum al een paar keer uitgelegd.
>>Ik rij altijd maar bij nood kan mjn vrouw er nu goed mee overweg, dat kan straks dus ook niet.<<
Tja, dat klopt inderdaad. Nu heeft mijn vrouw er totaal geen behoefte aan om de camper te rijden en in geval van nood zal ze het ding ook niet willen besturen. Ze heeft er totaal geen ervaring mee. Er zijn diverse manieren om de camper veilig weer thuis te krijgen.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door MonRoe »

Ik mag er nu ook niet mee rijden, maar toen de camper nog op B stond, heb ik er wel mee gereden. In geval van nood is het 1 telefoontje naar de RDW en je laat de camper weer terug zetten op 3500kg. Dat kan gewoon telefonisch.
En anders de verzekering bellen en je naar huis laten rijden.

Verder rijden wij met de camper nog exact hetzelfde als toen die op B rijbewijs stond. De kosten zijn ook gelijk. Zwitserland is zelfs goedkoper met de tol.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Anneluc
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:41

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Anneluc »

Don Estaban,

Ik heb even op mijn kentekenkaartje gekeken en wat je zegt klopt. Massa rijklaar is 2760 kg. Ik was wat mis. Op de weegbrug kwam ik afgelopen jaar tot 3490 kg. Net goed dus. Ook de as gewichten bleven binnen de marge.

Daan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Dafluc »

Er is verschil tussen leeggewicht en rijklaargewicht. Meestal is dat 100 kilo.
Afbeelding
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door willemzon »

Bedankt beste forumleden voor deze up
date. Dus ik zag inderdaad te veel beren op de weg.
Prettig weekend allemaal.
Groeten willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door hwendt »

willemzon schreef:
do 21 feb 2019, 22:11
Tjonge jonge Hugo. Ik zit met verbazing jou relaas te lezen.
Ik heb 40 jaar lang hetzelfde beroep gehad als jij maar ik heb toch het gevoel dat ik de mensen anders benaderd heb.
Het is de toon de de muziek maakt.

Vr groet
Wllem
Natuurlijk Willem. Maar heb je ook in een zwaar district gewerkt waar je eerst sterk moet zijn en dan pas je slimmigheid kan gebruiken.44 jaar geleden kwam je niet veel verder met jou aanpak. ?
Ik heb totaal 6 collega.s daar begraven. Dus krijg je vanzelf een heel andere instelling. We hadden het toch wel over boeven denk ik he....Nee bij de 25e aanhouding van beroving, autoinbraak van de zelde dader enz was het respect echt al lang op..
Misschien even ogen dicht doen en je een voorstelling maken...

Hugo die juist bij de dames van lichte zeden respect had omdat hij altijd voor ze klaar stond.. Kijk verschil moet er zijn natuurlijk Mu na 10 jaar pensioen vragen ze nog hoe het met me is.. :cheers: :cheers:

Verder is deze discussie al vele malen geweest. Wil niet zeggen dat hij nogmaals voorbij mag komen. Het zijn wel telkens de zelfde antwoorden van overbeladers die roepen "Ik ben nog nooit staande gehouden "
O je mag rustig 5 procent overbeladen zijn,,,
Dit soort antwoorden maken sommige gemakkelijker met hun verantwoordelijkheden
Verder als je de vraag stelt bij zoeken kom je alle al reeds gegeven antwoorden weer tegen.
Ik blijf van leer trekken tegen de uitzonderlijk figuren die roepen O... niks aan de hand maak je niet druk nog nooit gecontroleerd...
Zo ook die bekeuring voor 5 km te hard en de diverse uitroepen "ja ze konden niet goed leren dus zijn ze maar bij de politie gegaan.
1 ging zo ver dat hij schreef dat ze poltie mensen maar moesten ophangen.. Lang geleden maar ze merkt hoe dat over kwam. Weet het nog steeds.
Wetten zijn niet in elkaar gezet om je te pesten en het heeft ook nog geholpen.
Waren er 1600 verkeersdoden in de jaren 70 en 80, het zijn er nu nog 650. Dat zijn er 650 te veel natuurlijk.
En ik ben niet heilig en heb ook 2 bekeuringen per jaar aan mijn broek. Ja Utrechtseweg met 5 banen is honderd. Rijd ik met een aanhanger dus honderd.. vergat mijn aanhanger dat ik maar 90 mag. Lastig maar meer ook niet/ Schouder ophalen en betalen dus..

Nou zo misschien wat duidelijk . :hug: :hug: :hug:

Hugo
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door Jan en Simonne »

:cheers:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door willemzon »

Beste Hugo ik heb gewerkt van haaglanden tot twente zowel in de algemene dienst als bij het RBT zoals dat toen nog heette. Als ik de ogen dicht doe en bedenk wat er in mjn werkbare leven is gebeurd dan is dat, zoals je ook wel zult weten, voor een ander compleet onvoorstelbaar. (Voor mij zelf soms ook pfff.)
Ik kan je vanuit jou gedachtengang wel begrijpen als je je soms laat gaan.
Maar goed, genoeg daarover.
Het gaat je goed en geniet van je vrije leven.
Groeten willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camper leeggewicht 3060 (weegbrug): genoeg over?



Bericht door hwendt »

Als we elkaar ooit treffen hebben we aan 1 kist bier niet genoeg denk ik..
Staande bij de toiletten zal veel te korte zijn denk ik..

Geniet er van Willem ik heb nu kleinkinderen die mijn verhalen willen horen.. dus.... :cheers: :cheers:

Hugo
Plaats reactie