Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door KTManiac »

Zou er geen moeite mee hebben hoor (gordel voorin ook niet omdoen) voor die ene keer per jaar.
Jammer alleen dat het wat onzinnig is en ik een bekeuring riskeer.
Achterin zittenden hebben er meer baat bij als ik nog wat defensiever rij in dat geval, en dat doe ik dan ook.
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door AadenAnke »

Erik750SF schreef:
za 09 feb 2019, 18:01


Eigenlijk zou de bestuurder dus ook geen gordel aan moeten doen als er iemand achterin zonder gordel zit :think:
Maar dat mag dus niet. Officieel is het natuurlijk niet.

Terug naar het topic. Maar keuren met langsbank en zitplaatsen op kenteken! Daarna ombouwen naar een niet goed gekeurde dwarsbalk met gordels. Vast veiliger dan los op een langsbank maar niet volgens de regels. Zegt niets over de effectiviteit/veiligheid. Kan zelfs beter/veiliger zijn dat goed gekeurde maar ja?? Blijft je eigen keus en verantwoording

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Bas vd laar »

Je kunt ook op de bank gaan liggen en een stuk of 3 gordels omgespen, zoals op een brancard.
Volgens mij is het dan veilig genoeg.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door KTManiac »

Briljant plan! :lol3:
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Vopper »

KTManiac schreef:
za 09 feb 2019, 18:30
Zou er geen moeite mee hebben hoor (gordel voorin ook niet omdoen) voor die ene keer per jaar.
Jammer alleen dat het wat onzinnig is en ik een bekeuring riskeer.
Achterin zittenden hebben er meer baat bij als ik nog wat defensiever rij in dat geval, en dat doe ik dan ook.
In m'n ouwe jiepie zitten ook gelukkig geen gordels (legaal, oldtimers hebben geen gordelplicht), heerlijk, verlost van die dwangbuis.
Ik rijd sowieso bijna altijd zonder gordel, pakkans is klein.
En zoals al eerder vermeld, in bussen zit men ook zonder gordel.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door rijschoollucassen »

Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer we de gordels vervangen door een grote stalen punt midden op het stuur, de verkeersveiligheid sterk toeneemt :-B :-B

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Chris S »

Zou een interessant doch controversieel experiment zijn. Er zit waarschijnlijk wel wat in dat hoe veiliger je je waant hoe minder voorzichtig je gaat rijden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Erik750SF »

Ik geloof dat, maar het zal toch niet 1:1 gaan zeker?
Bedoel dat je went aan die pin en dan toch weer onvoorzichtiger gaat rijden.
En andersom zal niet zo zijn dat iedereen altijd harder gaat rijden met veiliger voertuigen.
Dus netto minder doden en gewonden, reden om toch veilige gordels te dragen. En dus ook achterin je camper gordels desnoods niet officieel maar wel stevig.
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Chris S »

Ja, ik geloof toch meer in gordels dan in stalen punten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door de Jonckheer »

Zoals AadenAnke al aangeeft. Als ik met een dubbeldekker met soms 90 mensen aan boord met 100 km/pu over de snelweg dender hebben er maar weinigen hun gordel om. Ik raad het ze aan maar ga echt niet door de bus lopen om te zien of ze hem om hebben. Ze lopen ook door de bus naar en van de wc en dus? Eigen verantwoordelijkheid! Ik doe dit werk alweer 12 jaar zonder dat iemand een schrammetje heeft opgelopen net zoals de 27 jaar daarvoor met een Amsterdamse stadsbus, vaak een volgepakte gelede bus met hoofdzakelijk staanplaatsen.
Ik vind dat er vaak met die kunststof dozen wat camper heet veel te hard wordt gereden waardoor het risico van een ongeval toeneemt. Je bent in het geval van een flinke aanrijding in een integraal gewoon de klos wegens het ontbreken van een kooi constructie. Er zullen er weinig zijn die zich daar druk om maken, net zoals wij allemaal vroeger rondreden in auto's zonder enige veiligheid en dat ging ook meestal goed. Wat die langsbank betreft, daar moet je geen kinderen op zetten. Een volwassene neemt een weloverwogen beslissing om op die manier vervoerd te worden, bij kinderen ligt dat uiteraard anders.
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door Chris S »

Gelukkig rijd ik straks niet rond in een kunststof doos maar in een stalen bus. En als ik nou een langszitplaats maak direct achter een bushoge kast? Door deze (met kussens te bekleden) wand wordt de voorwaartse verplaatsing van een passagier tegengegaan bij hard remmen of zelfs een botsing. Dat je als het ware in een hoekje zit. Dit in combinatie met een heupgordel om de passagier op z’n plek te houden bij zijwaartse en opwaartse versnelling zou toch al een end in de goede richting moeten zijn.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door linus »

Gelukkig rijd ik straks niet rond in een kunststof doos maar in een stalen bus
Een stalen bus :crazy: :clap: :lolno: weer iets nieuws ?
I.p.v.kussens waarom niet meteen airbags ? :mrgreen:
Toni ;;-)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door annoh »

Knallen met je rechter slaap tegen voorwerp, al dan niet bekleed met kussen, heeft niet mijn voorkeur.

Een heupgordel is doeltreffend om het door de camper slingeren tegen te gaan. De belasting van rug en bekken is echter verre van ideaal.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Is veilig reizen op een langsbank überhaupt mogelijk?



Bericht door jurgenc »

Als de schouder tegen de kast komt, gaat het hoofd nog effe door. Minimum whiplash.

In heb vroeger als kind tijdens het rijden vaak liggen slapen op de hoedenplank. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dit nu nog toe te laten.

Gelukkig kennen we allemaal wel de verhalen van hen die nog nooit een aanrijding hebben gehad. Die overkomen alleen maar anderen.

Ik treed Nico bij. Een volwassene wordt geacht om zelf de risico’s in te schatten, bij kinderen is het voor mij een no go.
H20
Plaats reactie