Omvormer installeren

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Arwen
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 22:14

Omvormer installeren



Bericht door Arwen »

Ik heb dit weekend een mooie camper gekocht van een Duitse verkoper, het gaat hier om een Globecar Roadscout R van het jaar 2014. De 230v contacten in de camper werken echter alleen als hij aangesloten is met een snoer, maar ik zou ook graag hebben dat ze werken als ik ergens 'vrij' sta.
Ik heb hier niet zo veel verstand van, maar ik ga er vanuit dat er dan een omvormer moet worden geïnstalleerd? Er bevinden zich 2 woonbatterijen van 95ah onder de passagiersstoel.

Is dit een makkelijke klus om in orde te brengen, en welke omvormer zou ik dan best kiezen? Het zou handig zijn als ik ook af en toe eens een elektrische oven kan aansluiten (of is dit niet haalbaar?), dus dan moet de omvormer wel genoeg vermogen kunnen leveren. Voor de rest voornamelijk om de laptop en gsm op te laden.

Indien iemand een goed adres weet waar ze dit netjes kunnen afwerken (of iemand van het forum met de juiste kennis), mag dit ook gedeeld worden, liefst in Noord-Brabant.

Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Omvormer installeren



Bericht door E+A »

Hallo Arwen,

Dit is mogelijk, je moet er dan idd een omvormer inzetten en een automatische omschakelaar. Bv https://www.4campers.nl/installatie-mat ... -paal.html Deze hebben wij ertussen zitten. Je kunt ook handmatig schakelen, je loopt dan alleen het risico dat je de omvormer opblaast als je de verkeerde schakelvolgorde volgt.

Dan moet je nog bepalen hoe zwaar de omvormer moet zijn. Optellen hoeveel watt je nodig hebt. Daaruit volgt dan de rekensom hoeveel stroom je accu's moeten/kunnen leveren. Bv 600 watt / 12 V = 50 Ampere. Wat inhoud als je 600 watt trekt permanent je accu's met 3 a 4 uur leeg zijn.

De hoogte van de stroomopname dicteert de dikte van de 12 volt aansluitkabels.
Daar zijn genoeg sites met informatie over.

Als laatste je vraag.
Je kunt dit zelf doen of uitbesteden maar daar gaat wel een paar uur inzitten.
Nog afgezien waar de omvormer en omschakelaar geplaats moeten/kan worden en of de 12 V kabels goed weggelegd kunnen worden. Je moet ergens alles bij elkaar brengen.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Omvormer installeren



Bericht door jansloos »

Nou daar gaatie hoor:

Een omvormer hoe groot, ( welk vermogen) want ik gaa een oventje aansluiten!

Dus: wat gebruikt dat oventje. 1000Watt?
Ok 1000Watt.
Dus omvormer van minimaal 1500Watt.

Tot zo ver.

Want hoe haal je 1000Watt uit een accu van 95Ah?

Niet dus.

1000Watt is iets van 83A plus omvormerverliezen? Wordt het iets van 90A.
Theoretisch een uurtje dus bij een 95Ah accu. Maar je mag maar tot de helft 45A dus.
Nog niet over mijnheer Peukert gehad.

Conclusie:

Afzien van een oventje, of een HEEEEEL grote accu.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Arwen
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 22:14

Re: Omvormer installeren



Bericht door Arwen »

Ok, oventje zal ik wel doen als ik aan de stroom hang, ken er niet genoeg van om in te schatten of dit mogelijk is, daarom ook de vraag..

Er zijn ook 12v contacten, maar deze zijn smaller dan die van de sigarettenaansteker. Kan ik deze eventueel gebruiken om bijv. een laptop op te laden? Dan heb ik nog wel een verloopstekker nodig wss?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Omvormer installeren



Bericht door TestCase »

Persoonlijk zou ik het iets anders verwoorden maar een 1000W oventje is inderdaad onrealistisch met 2 x 95Ah. Het dubbele komt eerst. Daarnaast, dit krijg je met rijden ook niet snel weer vol. Dus ook zonnepanelen, zitten die er al op? Anders volgende dag toch weer aan die paal, om bijv. tv te kunnen kijken.
Pas ook op wat er aan gewicht bij komt! Kan dat?

//Kees.


(Oeps gekruist, niet meer nodig.)
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Arwen
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 22:14

Re: Omvormer installeren



Bericht door Arwen »

Er is één zonnepaneel geïnstalleerd: 80W MT Büttner
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Omvormer installeren



Bericht door TestCase »

Laptop laadt niet op 12 volt maar meestal op 18/19 volt, je hebt dus iets nodig voor de conversie. Van 12V naar 18/19V bestaan, google maar eens. Of klein omvormertje naar 240V en daar het standaard laadapparaat op.

Die kleinere 12V stekertjes kun je zo bij de automaterialen- of camperwinkels kopen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Omvormer installeren



Bericht door rijschoollucassen »

Voor de telefoons en tablets is er prima spul om rechtstreeks vanaf 12V te laden. Voor een laptop is 230 dan wel weer handig. Neem dan wel een zuivere sinus, niet alle elektronica is blij met een gemodificeerde sinus (blokgolf). Heb je wel 230v op alle stopcontacten nodig tijdens dat vrijstaan? Er zijn prima losse omvormers voor dat laden van de laptop. Wil je meer 230V apparaten gebruiken is het dan natuurlijk wel weer handig, maar plaats dan ook een omschakelautomaat. Houd ook vooral het vermogen van de te gebruiken apparaten in de gaten. Ik heb zelf een 1500W zuivere sinus omvormer, het zwaarste apparaat dat ik mee heb is een 450W haardrogertje.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Arwen
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 22:14

Re: Omvormer installeren



Bericht door Arwen »

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Ik wil idd zo veel mogelijk vrij staan, ik sta niet zo graag op een camping. Het zou dus voornamelijk voor de laptop zijn, maar ik denk bijv. ook aan de staafmixer voor soep (450W geloof ik). Mss op termijn ook een e-bike..

Ik heb al een beetje opzoekwerk gedaan, en deze lijkt me wel goed: NDS SP-600 Pure sinus inverter 12V 600W (200€)
Je kan er ook een afstandsbediening bij bestellen, maar waarvoor heb je die nodig?

Op termijn wil ik ook een extra zonnepaneel installeren, zodat ik langer vrij kan staan.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Omvormer installeren



Bericht door TestCase »

Afstandbediening? Hoef je niet op je knieën om de omvormer aan te zetten, er loopt nl. altijd ruststroom door dat ding als die aanstaat.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Omvormer installeren



Bericht door Atoz »

Arwen schreef:
di 05 feb 2019, 10:30
maar ik denk bijv. ook aan de staafmixer voor soep (450W geloof ik). Mss op termijn ook een e-bike..

Op termijn wil ik ook een extra zonnepaneel installeren, zodat ik langer vrij kan staan.
Zelf sta ik 90% vrij met 400 wp zonnepaneel en 220 AGM accu.

Vergeet het onderstaande vooral niet:
Om 450 Watt een uurtje te laten soep mixen heb je een stroomverbruik van 450 / 12 = 37,5 A => 10 minuten soep is 37,5 / 6 = 6,5 A
Nu lijkt dat niet veel maar het is en blijft veel, toch als je rekening houd met alle andere verbruikers.

Zelf heb ik tijdens de ganse planning met mijn Ega van in het begin verteld dat alles wat op 220 volt werkt, niet in een camper kan. (Maakt het camperbouwen veel eenvoudiger en bespaart je onnodig gezeur achteraf.)
Dus hebben wij een 300 Watt sinus omvormer aan boord en mixen we geen soep, drogen we geen haar met de haardroger en zetten we koffie met een fluitketel (of een caffetiere).

Dus ik weet dat het kan, ik bewonder zelfs de mooie installaties die sommigen maken en gruwel verder als ik lees hoe sommigen het toch durven te doen.

(en ik rond de berekeningen hier gewoon af omdat dat voor een leek veel eenvoudiger is dan alles exact te berekenen)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Omvormer installeren



Bericht door WimZ »

in het begin verteld dat alles wat op 220 volt werkt, niet in een camper kan. Dus hebben wij een 300 Watt sinus omvormer aan boord
??? ;-)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Omvormer installeren



Bericht door 't Busje »

En een uur soep mixen? Dan heb je een lamme hand van het vasthouden van die mixer.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Omvormer installeren



Bericht door Atoz »

WimZ schreef:
di 05 feb 2019, 13:41
in het begin verteld dat alles wat op 220 volt werkt, niet in een camper kan. Dus hebben wij een 300 Watt sinus omvormer aan boord
??? ;-)
Min vrouw kent me na 23 jaar al een beetje, weet uiteindelijk ook het ganse verhaal waarom het 'niet' kan.
En die 300 W is omdat sommige dingen zoals laptop, etc wel wat spanning nodig hebben.
En ja ik weet dat er ook 12 volt laptop laders zijn.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie