Ford Nugget

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Ford Nugget



Bericht door Ronald53 »

Het gaat niet alleen om de 140 pk versie, maar ook om de 130 pk versie. De lagere vermogens hebben er minder last van. En ook de Nuggets zijn niet gevrijwaard. Als je op het Duitse forum nuggetforum.de gaat kijken, zie je dat daar ook de nodige gevallen bekend zijn. Maar, meest dus de 130 en 140 pk uitvoeringen. Het is wel aannemelijk, maar volgens mij nergens met cijfers onderbouwd, dat de klachten vaker voorkomen als je een witte doos op je Ford onderstel plaatst. Afgezien van de grotere belasting is er het aspect van al dan niet regelmatig gebruik, ook in de winter.
deze link
en deze link
En ja, de indeling van de Ford Nugget en de net iets grotere binnenmaten waren voor ons ook de reden om een Nugget te nemen en geen VW. Ik heb het dan niet over de meest recente versies, daarvoor heb ik de vergelijking niet gemaakt. Wij hebben sinds 2 jaar een Nugget uit 2012, 125pk Euro-5 motor. Dat was qua aanschaf wel een aderlating, maar ik ben vanwege de toenemende regels voor(tegen) diesels wel blij dat-ie Euro-5 is. En hij heeft 10 jaar garantie tegen roesten van binnenuit. Wij konden toen een iets goedkopere en iets oudere (Euro-4) versie kopen bij de bekende Nugget handelaar in/nabij de Bommelerwaard. Die vertelde toen (eind 2016) dat-ie nog nooit klanten met een opgeblazen motor had gehad. Ik laat het aan jou over om daar wel of niet geloof aan te hechten. :think:

Groet,
Ronald
Toedeledoki

Re: Ford Nugget



Bericht door Toedeledoki »

De vorige Nugget is iets groter dan een Transporter. Zit een beetje tussen T5 en Ducato in deze bus. De indeling is ook vrij specifiek. Dus als je persé zoiets wilt dan heb je niet zoveel keuze.

Wil je qua motor helemaal op safe gaan dan zou je eentje van 2005-2006 kunnen overwegen (Nog net het pre-facelift model) of juist een nieuwere Euro 5 uitvoering.

Het restwaarde/inruil probleem speelt minder dan bij de campers met wel een "witte doos" achterop. Juist omdat er minder alternatieven zijn. De Nugget is echt een klasse op zich. Met een specifieke indeling. Bij de "witte dozen" kun je vaak exact dezelfde camper kopen op een Fiat of Renault onderstel kopen. Dus dan loopt men liever niet het risico.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Ford Nugget



Bericht door Audiofiel »

Er zit een risico aan het kopen van een Nugget uit de jaren 2008-2011 met de 131/140pk motor. Toen wij nog een Big Nugget (2008) hadden, reden wij er ook het hele jaar mee door, zorgden voor een volle tank bij periodes van rust en deden toevoegingen bij de diesel. Daarmee wordt het risico een heel stuk kleiner. Toen we 2 jaar geleden een andere buscamper gingen kopen, speelde het wel mee. We rijden nu een Ducato.
DiffRental schreef:
za 19 jan 2019, 8:25
Daarbij is een Nugget geen Camper en is de basis al compleet verschillend.
Nugget geen camper? Wat is het dan? :crazy: Een buscamper is toch echt ook een camper.
Ronald53 schreef:
ma 21 jan 2019, 8:43
... bij de bekende Nugget handelaar in/nabij de Bommelerwaard. Die vertelde toen (eind 2016) dat-ie nog nooit klanten met een opgeblazen motor had gehad. Ik laat het aan jou over om daar wel of niet geloof aan te hechten. :think:
Ik heb 2 eigenaren gesproken die daar een Nugget hebben gekocht (model 140pk 2008-2011) en toch een opgeblazen motor kregen. Maar ook ik hoor op iedere camperbeurs als ik er naar vraag van ditzelfde bedrijf dat ze er nog nooit eentje hebben gehad met die problemen...
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Ford Nugget



Bericht door Ronald53 »

Audiofiel schreef:
di 22 jan 2019, 11:25
DiffRental schreef:
za 19 jan 2019, 8:25
Daarbij is een Nugget geen Camper en is de basis al compleet verschillend.
Nugget geen camper? Wat is het dan? :crazy: Een buscamper is toch echt ook een camper.
Ik zag deze opmerking ook, maar heb 'm toen maar laten gaan. DiffRental lijkt zelf in een buscamper te rijden (zie zijn profielfoto), dus ik zie zijn opmerking meer als een poging om onderscheid te maken tussen buscampers en "de rest", waarvan de motor veelal zwaarder wordt belast omdat zij
gezegend zijn met groot frontaal oppervlak.

Er zijn er op dit forum wel meer die zo hun eigen opvatting hebben over wat een camper is, zie bijvoorbeeld de posts van juanv in dit draadje. En dan ook nog menen dat, wanneer niet aan zijn zelf bedachte minimumeisen wordt voldaan, dit ten nadele is van de hele campergemeenschap:
juanv schreef:
do 27 dec 2018, 12:20
er anders......... toch wel op een of andere niet geoorloofde wijze zaken worden gedaan , welke ons "allen" dus ook diegene die wel de regels volgen in een slecht daglicht brengen.
En dat terwijl er toch echt een definitie op het internet te vinden is die stelt dat het om een omgebouwde bestelwagen moet gaan! :bow: De Nugget voldoet daar tenminste aan! Nou wil ik niet zo maar een willekeurige webpagina naar voren schuiven als "de site van de waarheid", maar als je wat breder kijkt, dan zie je dat nergens sprake is van de eisen van juanv. Ook bij de NKC niet. De NKC maakt het overigens wel weer wat onduidelijker door in hun definitie naast de aanduiding "camper" ook "kampeerwagen" en "kampeerauto" te hanteren :eh: :crazy: :thumbdown: .
Waarvan akte.
Ronald
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ford Nugget



Bericht door Dafluc »

Een camper, kampeerauto en kampeerwagen zijn andere namen voor hetzelfde. Al ben ik het met je eens dat een club die kampeerauto in zijn naam heeft staan en jaarlijks de kampeerauto van het jaar kiest het misschien bij die term moet houden. Maar verder zijn de eisen waaraan een camper moet voldoen precies omschreven.
Voldoe je aan de RDW eisen is het een camper op kenteken. Voldoe je ook aan de belastingdienst eisen dan krijg je kwart-tarief. Er is niks onduidelijks aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Ford Nugget



Bericht door DiffRental »

Audiofiel schreef:
di 22 jan 2019, 11:25
DiffRental schreef:
za 19 jan 2019, 8:25
Daarbij is een Nugget geen Camper en is de basis al compleet verschillend.
Nugget geen camper? Wat is het dan? :crazy: Een buscamper is toch echt ook een camper.
Verkeerd uitgedrukt en dacht dat het over het "kleinere" model ging.
Beter was misschien te zeggen een buscamper is heel iets anders qua belasting als een mobilhome.

Gewicht is 1, luchtweerstand is een vele grotere belasting en daar doelde ik op.
Als mensen met een Nugget zich nu beledigd voelen, mijn oprechte excuses.

En om dan af te dwalen, voor mij persoonlijk noem ik een (zelf) omgebouwde bestelbus zonder douche/wc eerder een kampeerauto.
Mijn (fabriek) gebouwde Ducato noem ik een Buscamper. Een combo of eender kleine bestel met slaapmogelijkheid noem ik mini of micro kampeerauto.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ford Nugget



Bericht door Dafluc »

Iedereen mag het noemen zoals hij wil. Als je dan maar niet verwacht dat andere mensen meteen begrijpen wat je bedoelt. Er zijn officiële namen voor de verschillende modellen. Buscamper, integraal, halfintegraal, alkoof. Een maat kleiner dan een buscamper noemt men tegenwoordig vaak Van. Ook wel mini-camper. Verwarrend is dan weer dat de nieuwste 'soort' een halfintegraal is maar dan smaller. Hij zit qua afmetingen tussen een buscamper en een halfintegraal (meestal rond de 18 centimeter smaller dan die laatste). Deze campers krijgen van de fabrikanten namen met een V en dat staat voor Van. Maar dit geheel terzijde en ter info.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Ford Nugget



Bericht door DiffRental »

Nu ik er nog eens goed over nadenk zit voor mij het verschil van kampeerwagen en camper/mobilhome niet zozeer in douche of wc maar eerder in een vaste slaapplaats of een klapdak. M.a.w. wat moet je nog doen om te gaan kamperen en slapen etc etc.
In België noemen ze een buscamper vaak een campervan.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ford Nugget



Bericht door Dafluc »

Ja, daar spreken ze ook over een mobilhome. Hier niet. Maar zolang je er maar plezier van hebt. Mag iedereen het noemen zoals hij wil :wink:
Afbeelding
Plaats reactie