Complete camperleek: wat vragen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
ElPolloDiablo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:41

Complete camperleek: wat vragen



Bericht door ElPolloDiablo »

Hallo mede-levensgenieters,

Mijn naam is Stephan, 33 jaar, motorrijder in hart en nieren. Op de motor maak ik zo vaak als het kan soloreizen, hoe verder hoe beter. Twee jaar terug in m'n uppie naar de Noordkaap gereden, maar ook Albanïe en zulke landen doen mee. Geweldig. Werk verder als motorjournalist en als ICT'er :-B Nu kun je mij alles vragen over motoren en motorreizen, maar campers zijn compleet nieuw voor mij. Daar zou ik graag dus wat vragen over willen stellen, alvorens ik een keuze maak.

Dus dan zit je met je vriendin op de bank, te fantaseren over volgende reisjes en na wat brainstormen, kom je dan tot de conclusie dat aankomende oktober naar Zweeds lapland met een camper wel tof zou zijn. Dus, zoeken, zoeken, zoeken, en uiteindelijk kwam we op een VW T5/T6 California. Knus, avontuurlijk maar toch een slaapplaats. De bedoeling is ook om een compacte hond mee te nemen erin. Goed, Zweeds Lapland dus, op jacht naar het Noorderlicht. Iets wat al heel lang op ons lijstje staat. Maar die camper dus: de nachten kunnen natuurlijk best koud worden daar. Nu zijn er voor mij wat onduidelijkheden over de werking van de kachel. Wij willen namelijk richting Lapland in deze periode, waar de kans op koude nachten best aanwezig is. Toen kwam ik via GoBoony een T6 tegen en gaf mijn twijfel tussen een T5 en T6 aan. De verhuurder heeft mij een T5 afgeraden, omdat deze een standkachel op diesel zou hebben. Dit zou niet wenselijk zijn, omdat een standkachel een dieselgeur kan veroorzaken en daarnaast slaat hij telkens af als de ingestelde temperatuur bereikt zou zijn. Toen is mij gezegd dat de T6 een electrische verwarming heeft (op gas) die veel meer als een centraal verwarmingssysteem zoals in huis zou werken: hij blijft de ingestelde temperatuur constant vasthouden. Althans, die van hem.

Kunnen jullie mij wat tips geven wat betreft een camper verwarmen in de (koudere) nachten? Wat is wenselijk?

Verder ben ik nog aan het uitzoeken welke campings er open zijn in de winter, al is het allemansrecht natuurlijk helemaal geweldig. Maar af en toe moet je ook wel sanitaire voorzieningen hebben natuurlijk :-B

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Complete camperleek: wat vragen



Bericht door Aloys »

Welkom Stephan!

Een voorschot: mijn Webasto dieselkachel, de tweede sinds 2002 (andere camper), houdt de camper heerlijk
warm. Geen dieselgeur, zijn uitlaat zit onder de camper waar hij verbrandingslucht aan- en afvoert. Wanneer de
gewenste temperatuur bijna bereikt is, gaat ie steeds langzamer draaien. Heet dat niet moduleren, in
verwarmingstermen?
Wanneer je de thermostaat lager zet wil ie wel eens afslaan. Maar hij start, bijv. na een kwartiertje, automatisch
weer op, als de temperatuur te ver begint te zakken.

Wij hebben gekozen voor een dieselkachel omdat je dan nooit zonder gas zit, en een compressorkoelkastje die
zuinig op 12V draait. Alleen voor het koken gebruiken we de "grote" Campingaz-fles, de 907 met 2,75Kg butaan.
Relatief duur qua inhoud maar wij doen er een maand mee en hebben altijd een tweede bij ons voor reserve.
Omdat ze binnen staan, in de bank, ook geen problemen ondervonden bij -20C...

Over het allemansrecht: mooi, zeker in de zomer. Lastiger in de winter: veel plekken in de natuur zijn dan door
sneeuwval onbereikbaar geworden. Het gaat vaak om zijweggetjes waaraan niemand woont. Die leiden bijvoorbeeld
naar een visplek aan de rivier, of een strandje. Sneeuwschuivers leggen zo maar een 'dam' voor zo'n inrit, een meter
hoog is niets... :D

Wij trokken in maart/april 2016 door Zweden: https://www.aloys.nl/2016-winter-in-scandinavie

Onze favoriete camping in Zweden, aan de kruising E45/Wildernisroute, in Vilhelmina: http://www.kolgarden.se
In ons reisverslag aan het eind van week 2, begin week 3: een paar dagen in Vilhelmina. Bekijk de foto's: even
een paar dagen véél ruimte, grote keuken, houtgestookte kachel, ruime badkamers! :D
Life webcams in Vilhelmina, weersverwachting etc.: http://www.webbkameror.se/webbkameror/v ... /index.php
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
ElPolloDiablo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:41

Re: Complete camperleek: wat vragen



Bericht door ElPolloDiablo »

Dank voor de heldere informatie! Daar kan ik wat mee.

Ik begrijp dus uit jouw woorden dat een diesel standkachel aan te raden is boven een kachel op gas?

Wat betreft Vilhelmina: ken ik inderdaad, 2 jaar terug op de motor doorheen gekomen. Schitterende omgeving inderdaad.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Complete camperleek: wat vragen



Bericht door zwerf-busje »

Wij hebben in de nieuwe bus ongeveer dezelfde opstelling als Aloys.
Wij hebben ipv camping gaz twee blauwe 5 kilo glasflessen bij ons.
En heel bewust daarvoor gekozen, om niet te veel afhankelijk te zijn van gas.

Diesel uitlaatgas ruik je alleen even kort buiten de bus bij het koud opstarten van de kachel, daarna niet meer.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Complete camperleek: wat vragen



Bericht door rijschoollucassen »

Zorg dat je de camperplaatsen app van de NKC op je telefoon hebt. Daar vind je alle geëigende plaatsen waar je kunt overnachten, met alle voorzieningen die aanwezig zijn. Sommigen zijn gratis,anderen betaal je een bescheiden bedrag voor. Omdat je zelf geen douche en toilet aan boord hebt, zul je regelmatig op de betaalde plaatsen terecht komen.

Je kijkt nu naar VW T 4-5-6. Die zijn er met hoogdak, maar ook vaak met hefdak. Dat laatste is een stukje kouder. Vaak hebben deze bussen ook de standaard ramen, enkel glas, waardoor je al snel last van condens zult hebben. Kijk eens naar een slagje groter, Ducato, Jumper, Boxer. Die zijn er met douche en toilet, daarmee kun je jezelf redden.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Complete camperleek: wat vragen



Bericht door jepebe »

Ik zou ook de park4night app installeren. Daar staan veel plekjes in waar je vrij kunt staan.

Ik heb geen bus maar een alkoofcamper. Heb voor de afgelopen wintersport de gaskachelhandel eruit gegooid en een dieselkachel geinstalleerd. Absoluut perfect, ik ben daar zeer tevreden over. Net als de gaskachel slaat hij af en toe af en aan, als hij op temperatuur is en als t weer wat kouder wordt.

Zeer bedrijfszeker, geen gasproblemen meer en mijn uitlaatje zit aan de zijkant in de buuirt van die uitlaat waar ik gebruik van maak bij het rijden.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Complete camperleek: wat vragen



Bericht door annoh »

Wanneer je kiest om op diesel te gaan stoken, is het dan niet logisch om dan ook op diesel te gaan koken? Dan heb je geen gas meer nodig. Scheelt in ruimte.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Complete camperleek: wat vragen



Bericht door jepebe »

ik ben daarmee nog bezig. (met het beantwoorden van die vraag.) DE laatste skitocht had ik eigenlijk alleen gas nodig voor koken en de boiler. Ik heb nu twee lpg flessen, dat kan nu zeker terug naar 1. Die vullen voorafgaand aan de vakantie moet zelfs bij 5 weken op pad, koken en warm water geen enkel punt zijn lijkt me. Levert wat minder gewicht en wat meer bergruimte op.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie