Stroomkabel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Stroomkabel?



Bericht door jepebe »

Als ik nou alleen mijn accu laad met een drie aderig snoer, dan zou de dikte wel wat minder kunnen, lijkt me? Ik tors nu kabels mee waarbij ik soms denk dat ik volgende keer de bijhorende hoogspanningsmasten ook maar naast mijn cwmper bouw. Scheelt een haspel
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stroomkabel?



Bericht door Aloys »

Ja hoor. Stel 30m kabel, max. 5A stroom (1150W). Een draaddikte-calculator komt dan met het volgende
verhaal:
De keuze van de juiste draaddoorsnede wordt door een aantal factoren bepaald.
Enerzijds is dat de maximale stroom die we door de draad willen sturen. De draad mag immers niet te warm worden.
Anderzijds is dat het spanningsverlies dat ontstaat ten gevolge van de stroom die door de draad gaat en de weerstand in die draad.

We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 230V voedingspanning slechts 23.0V.
Bij een stroom van 5A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 4.600Ω.
De berekende draaddoorsnede is 0.22mm2, dus 0.75mm2 kan gebruikt worden voor een stroom van 5A.
De berekende draad weerstand bij 30 meter kabel (bevat 2 draden, dus 60 meter draad) van 0.75mm2 is 1.376Ω en voldoet aan de vereiste maximum weerstand van 4.600Ω.
Ons spanningsverlies wordt dan 6.88V en komt overeen met 3.0%, dus dat voldoet aan de maximaal gestelde 10% ofwel 23V.
We gaan dus een draad toepassen met een doorsnede van 0.75mm2.
De diameter van deze draad is 1.0 mm.
Bron: https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

Een kabel van 20m lang, 1,5mm2, is zelfs goed voor ruim 10A (2300W).
Mijn kabel, 20m lang en 2,5mm2 is goed voor minstens 16A... Veel te veel eigenlijk, dus de draad is dikker dan nodig! :D
Maar: beter te dik dan te dun! En de mooiste, stevige, sterke kabels zijn nu eenmaal wat dikker...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Stroomkabel?



Bericht door jepebe »

Mijn lader produceert (bij 12 v) een max laadstroom van 25 amp. Dus 12*25 is 300 watt.

Kan ik dan stellen dat 300 watt / 230 = 1,31 ampere door het snoer vd 230 v gaat? Dat zal wat meer zijn door wat rendementverlies onderweg, maar ik kan dan niet bv de 10 amp aantikken lijkt me.

Toelichting: ik heb geen omschakelende automatische laders. Een dikke 230 Ah accu wordt door zonnepanelen door de dynamo via een laadbooster en evt aan de paal geladen. Dat laatste gebeurt door het insteken van een stekker, dan laadt een ctek acculader de accu. Verder wordt een enkele keer een laptop op telefoon geladen middels die 230v maar alles inde camper hangt achter de accu en draait op 12 volt, dus geen normale stroomverbuikers op 230 v. Mij lijkt dan dat ik nooit meer dan die paar ampere voor de lader kan trekken door het snoer.

Ik kaap trouwens een topic zie ik.

On topic : Mij lijkt een drie aderig snoer wel slip, zodat je van de aardlekschakelaar op de camping kan profiteren. Hoe je ziet of een snoer drieaderig is zonder het door te knippen of goed te bestuderen weet ik niet.

De teksten dat bedrading bloot kan liggen en als je door hetnatte gras er naast loopt kloppen wel denk ik. Een direaderig snoer met aardlek op de camper zou dan een lekstroom zien en dus spanningloos worden. Deze scenarios lijken me wel onwaarschijnlijk. Als dat drie aderige snoer bloot ligt is het ook niet fijn om er met natte zwembadvoeten op te gaan tapdancen. Het tapdancen stopt wat eerder dan in de situatie zonder aardlek.

Jepe
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5995
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Stroomkabel?



Bericht door TestCase »

Eerste voorwaarde is 3 aderig. Dan wanneer je niet meer dan een waterkoker/elek kacheltje gebruikt kan eventueel een GOEDE haspel uit de doehetzelf met liever 2,5mm2 en 'waterdichte' wcd's alles met rubberen stekers of CEE. Het beste is neopreen met CEE stekers. Zelf heb ik losse neopreen, zonder haspel, van 10m en 20m met CEE en dat gewicht valt wel mee. Die metalenhaspels zijn ook niet licht en ik vergeet niet helemaal af te rollen. Opruimen doe ik in zo'n 'stoffen' kabelhoes.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stroomkabel?



Bericht door Aloys »

jepebe schreef:
wo 16 jan 2019, 8:32
Hoe je ziet of een snoer drieaderig is zonder het door te knippen of goed te bestuderen weet ik niet.
Even een stekker aan één kant openschroeven?
En je berekening van spanning en stroom klopt als een bus!

En ik ben het helemaal eens met het verhaal van Kees hierboven. Zelf heb ik 2 goed hanteerbare kabels,
3-aderig en 2,5mm2, in de auto. Eentje van 20m voor direct gebruik, daaronder ligt eenzelfde kabel van
30m in een hoes, voor het geval dát. Eigenlijk vrijwel nooit nodig, maar tóch handig voor die ene keer!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Stroomkabel?



Bericht door jepebe »

ik bedoelde meer hoe je dat kunt zien aan het snoer dat iemand anders uitgerold heeft liggen. (ik ga ervan uit dat het openschroeven van de stekker niet zo gewaardeerd wordt in dat geval)
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Stroomkabel?



Bericht door veetee »

Aan het snoer zelf is dit niet echt te zien natuurlijk. Even naar de stekker kijken - bij zo’n oranje snoer is het vrijwel altijd twee-aderig. Geel kan 2 of 3 aderig zijn. Als er zo’n oranje snoer aan een CEE stekker geknutseld is kan je het natuurrlijk niet zien, maar ga er dan maar van uit dat ‘t 2-aderig is.
.
71DFB72B-F7AF-4BB0-8023-7CBCAE6B5709.jpeg
71DFB72B-F7AF-4BB0-8023-7CBCAE6B5709.jpeg (77.73 KiB) 878 keer bekeken
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Stroomkabel?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Stroomkabel?



Bericht door Cee Pee »

Een hoop campers staan in de winterstalling dus het is een beetje komkommertijd.
En ja dan ga wat zoeken hè. :crazy:
En aangezien iedereen zelf alles prima voor elkaar hebt :mrgreen: moet je commentaar op een ander geven. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Stroomkabel?



Bericht door jurgenc »

De oranje verlengkabel die ik thuis gebruik, is een 3 aderige versie. Ja, ik ben zeker. Mijn eega is met de grasmaaier er ooit over gereden en de drie draden waren mooi zichtbaar. Dus stellen dat de oranje per definitie 2 aderig is, klopt niet.
H20
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Stroomkabel?



Bericht door javanes »

Die oranje kabels zijn er zelfs met 5 aders. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Stroomkabel?



Bericht door Marco Polo »

https://www.evalbo.de/shop/ev-kabel/

Kan je gelijk de EV opladen die je achter de camper meeneemt :-]
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Stroomkabel?



Bericht door saagstree »

Ik wilde nog even een foto maken van de oranje stekker van onze buurman maar deze is het zelfde als veetee hier boven op de foto laat zien.
Je hoeft en kan deze niet open schroeven is aangegoten en er zit geen randaarde aan de stekkers, wel hebben ze dak erco die ook als verwarming word gebruikt.
Iedereen moet zelf weten wat hij doet maar het moet toch geen gevaar voor zichzelf of andere opleveren als de zekering op de stroompaal er uit gaat staan er gelijk 5 andere campers en of caravans zonder stroom.
Onze koelkast gaat dan automatisch over op gas maar dat is niet bij iedereen zo.
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Stroomkabel?



Bericht door pepon »

Over het oprollen van de kabel en de "spoelwerking".

Is een spoel niet meer dan een stroomdraad gewonden om een (week)ijzeren kern?

Die kern is bij een opgerolde losse kabel niet aanwezig.
Ook bij een haspel is niet veel ijzer aanwezig.
Alleen kunststof en wat koper.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Plaats reactie