Stroomkabel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stroomkabel?



Bericht door Kroppie »

lijkt me sterk dat die krassen van de stekker komen. :wtf:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Stroomkabel?



Bericht door Premiumliner »

Nee, natuurlijk niet, die komen van het snoer! :D
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Stroomkabel?



Bericht door TestCase »

Kon wel eens drie-aderig zijn dus minder problematisch. Ik maak er niet zo'n punt van, relativeerde het gevaar dan ook voor anderen, vindt het alleen 'dom' om niet de juiste spullen te gebruiken.
En ja, je weet niet wat ik in Afrika ben tegengekomen! Kreeg ik bijv. een optater van de metalen paal waarop de wcd gemonteerd zat.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Stroomkabel?



Bericht door jurgenc »

Niet iedereen sluit een airco, verwarming, electrische oven en jacuzzi in zijn camper aan op de walstroom .
Indien de dunne draad "sterk" genoeg is voor het verbruik (wie weet wordt enkel een tandenborstel opgeladen), dan ... x:DD
H20
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stroomkabel?



Bericht door Aloys »

Ik zie ook niet veel problemen.
Zelf gebruik ik een 3 x 2,5-kwadraat van 20 meter (áls ik 'm al gebruik), en daar loopt dan bijna geen
stroom door. Ik doe het wel eens, aan zo'n paal waar je dan € 1,00 in moet gooien voor 2KWh.
Wanneer ik dan de volgende ochtend de kabel er weer uittrek, heb ik meestal nog ruim 1KWh over...
Dat kan dus ook best met dunnere draden.

Voor zover ik weet is het enige risico bij 2 draden (zonder aarde) dat wanneer de boel in die camper
niet goed is aangesloten, die camper dan onder spanning kan komen te staan.

Belangrijke tip!
Een belangrijke tip, niet bij iedereen bekend en het kwam al even ter sprake: gebruik je veel stroom
in combinatie met een haspel, zorg dan altijd dat die haspel volledig is afgerold! Zoniet, dan werkt
het opgerolde deel van de haspel als een spoel waarin warmte wordt opgewekt.
Bij veel stroom moet je denken aan apparaten als een airco, elektrische verwarming, elektrische oven,
Senseo-apparaat etc.

Dat kan dan leiden tot het verbranden van je haspel...

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Stroomkabel?



Bericht door blizard »

Het zal niet zoveel problemen opleveren, maar het gaat om het idee.
Je wilt alles veilig hebben, en dan ga je niet zo'n grasmaaiersnoer gebruiken voor de camper.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Stroomkabel?



Bericht door Cee Pee »

Veilig is een relatief begrip, de een vind een drie aderig 2,5mm² veilig en de ander een twee aderig grasmaaiersnoer.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Stroomkabel?



Bericht door doov »

Aloys schreef:
di 15 jan 2019, 10:02

Belangrijke tip!
Een belangrijke tip, niet bij iedereen bekend en het kwam al even ter sprake: gebruik je veel stroom
in combinatie met een haspel, zorg dan altijd dat die haspel volledig is afgerold! Zoniet, dan werkt
het opgerolde deel van de haspel als een spoel waarin warmte wordt opgewekt.
Bij veel stroom moet je denken aan apparaten als een airco, elektrische verwarming, elektrische oven,
Senseo-apparaat etc.

Ik gebruik zo´n haspel voor mijn 800w minigrillplaatje en rol hem eigenlijk nooit af.
Is 800w in dit verband veel? En heel lang staat dat plaatje niet aan. Stukkie vlees gaar, betekent grill uit.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Stroomkabel?



Bericht door zwerf-busje »

Doorgaans staat op zo'n haspel de maximale belastbaarheid, zowel opgerold als afgerold.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Stroomkabel?



Bericht door Bob Diesel »

Bob Diesel schreef:
ma 14 jan 2019, 17:27

als je ziet hoeveel kabels er op welke wijze er allemaal op en aan elkander zitten
in de zuidelijk landen :roll:
kijk eens langs de huizen ,, of zie hoeveel camperaars hun dikke kabel Niet :!: helemaal afrollen

Aloys schreef:
di 15 jan 2019, 10:02

Belangrijke tip!
Een belangrijke tip, niet bij iedereen bekend en het kwam al even ter sprake: gebruik je veel stroom
in combinatie met een haspel, zorg dan altijd dat die haspel volledig is afgerold! Zoniet, dan werkt
het opgerolde deel van de haspel als een spoel waarin warmte wordt opgewekt.
Bij veel stroom moet je denken aan apparaten als een airco, elektrische verwarming, elektrische oven,
Senseo-apparaat etc.

Dat kan dan leiden tot het verbranden van je haspel...

Afbeelding
al zetten ze er van alles nog wat op zo,n haspel
Afrollen die haspel :!: :!:
ik heb er reeds een aantal zien gaan roken ,, bij hen die dachten :roll: mij :bang: gebeurt dat niet

En ivm eventuele regen leggen we hem lekker ONDER de camper ,dus gaat die in de fik :wave: :wave: :wave: gaat je camper ook :idea: :idea: in ,,,, juist :clap: :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Stroomkabel?



Bericht door isoplus »

Voor de goede orde, ik eis niets en wil ook niets keuren.
Het zal mij worst zijn, Klaas heeft een vraag en die heb ik beantwoord.
Alles om je heen gaat meestal al jaren goed , dat is wel de domste reden om niets te willen veranderen.
Er zijn voor het aansluiten van elektrische apparaten dus ook je camper gewoon voorschriften en het is in de eerste plaats in je eigen belang daar zo goed mogelijk aan te voldoen.
Pas als er iets gebeurd worden de regeltjes uit de kast gehaald en word je aansprakelijk gesteld , dan is Leiden in last.
Maar ja er zijn camperaars die een bloedhekel hebben aan geld uitgeven, zelfs voor hun eigen en andermans veiligheid, dus gewoon maar zo laten dan Klaas :wink:
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Stroomkabel?



Bericht door veetee »

@Bob Diesel :thumbup:

Daarom heb ik bewust geen haspel genomen, maar 30 m (vrij stugge) kabel, dan heb je dat risico niet (je komt allicht al eens snel in de verleiding het niet uit te rollen).

Voor het netjes oprollen bestaan handige trucjes, met even oefenen gaat vooral nr. 2 erg snel:
https://youtu.be/pEd7ru24Vx0
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Stroomkabel?



Bericht door Bob Diesel »

nooit een haspel gehad ,ondingen
gewoon een goed gekeurde neopreen kabel,cee aansluitingen en koppelstukje igv
stuk van 30mtr en 20mtr
en die gaan jaren mee ,bij normaal gebruik
Cee-verlengkabel148846198558b820a12b25c.jpg
kabel
Cee-verlengkabel148846198558b820a12b25c.jpg (47.47 KiB) 340 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stroomkabel?



Bericht door AadenAnke »

Die zelfde kabel zit bij mij op de haspel. Wel altijd uitrollen! Ooit alweer een jaar of 25 geleden brandde de (Suzuki importeur) Nimag in Heinenoord op zaterdagavond af. Vermoedelijke oorzaak bleek later een die dag (bijeenkomst van motorrijders) gebruikte niet afgerolde haspel. Dure maar effectieve leerschool.

Gr. Aad
Plaats reactie