Aanhanger rijbewijs B

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Aanhanger rijbewijs B



Bericht door hymer66 »

Hallo,

ik kom er niet aan uit hoe het nu precies zit met het trekken van een aanhangertje.
Hierover heb ik enkele vragen en misschien dat hier op het forum mensen zijn die het uit de praktijk weten.

Wij hebben een camper met ledig gewicht van 2910kg. volgens het RDW mag deze een aanhanger ongeremd van 750kg. en geremd van 2000 kg. trekken.
Ik ben in het bezit van een rijbewijs B zonder E.
Wij willen een kleine gesloten aanhanger voor de scooter en de fietsen meenemen, geladen totaal 550kg.

Op de site van de overheid staat dat ik deze aanhanger mag gebruiken met alleen rijbewijs B.

Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
3.000 650 Rijbewijs B
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ (code 96)
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (gehaald voor 19 januari 2013). Anders rijbewijs C1E of CE

Op een andere pagina lees ik dat het totaal gewicht, van de combinatie, niet hoger mag zijn dan 3500kg. in verband met rijbewijs B.

Nog een vraag is of dat bij een eventuele weging het gewicht van de aanhanger los staat van het gewicht van de camper, of telt de druk van de aanhanger op de kogel wel mee, maar het gewicht van de aanhanger niet ?

Alvast bedankt voor jullie reacties !
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door zwerf-busje »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen


Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.


Je mag dus altijd een aanhanger die niet meer weegt dan 750 kilo trekken.
Pas bij een aanhanger zwaarder dan 750 kilo, heb je meer rijbewijzen nodig.
Groet Ruud
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door mama »

Er is toch géén probleem , volkomen in orde .
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
Hij voldoet daar aan .
kleine gesloten aanhanger voor de scooter en de fietsen meenemen, geladen totaal 550kg
Ik zie géén enkel probleem voor topic opener .
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door erichendri »

Voor de camper moet je het gewicht nemen in beladen toestand, net als voor de aanhangwagen.
Vind het zelf erg verwarrend dat je altijd die 600 kg achter je auto mag hangen, al kom je daardoor
boven de 3500 kg uit (bij campers en zware pickups bv).
Bij zwaardere aanhangers (+750kg) is dan wel een E nodig.
Zal wel weer zo'n stomme ambtenaren berekening zijn.
Toch zou ik een E rijbewijs halen als ik achter de camper iets ga trekken.
Als er maar iets niet klopt verzekering technisch zullen zij niks uitkeren bij schade.
De gewichten zijn altijd met de eventuele maximale belading of wat ze mogen wegen.
Daarom mag je ook niet met een lege 2 tons aanhangwagen achter je lege zware MPV rijden of jeep model.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op ma 14 jan 2019, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Met je rubber door de blubber.
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door Hymerferry »

De kogeldruk telt mee bij het gewicht van de camper, het gewicht van de aanhanger zelf niet. De kogeldruk kan door de hefboomwerking behoorlijk invloed hebben op de achteraslast, zeker als er ook nog een extra frame moet worden gemonteerd om de kogel op te bevestigen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door Marco Polo »

erichendri schreef:Voor de camper moet je het gewicht nemen in beladen toestand, net als voor de aanhangwagen.
Vind het zelf erg verwarrend dat je altijd die 600 kg achter je auto mag hangen, al kom je daardoor
boven de 3500 kg uit (bij campers en zware pickups bv).
Bij zwaardere aanhangers (+750kg) is dan wel een E nodig.
Zal wel weer zo'n stomme ambtenaren berekening zijn.
Toch zou ik een E rijbewijs halen als ik achter de camper iets ga trekken.
Als er maar iets niet klopt verzekering technisch zullen zij niks uitkeren bij schade.
De gewichten zijn altijd met de eventuele maximale belading of wat ze mogen wegen.
Daarom mag je ook niet met een lege 2 tons aanhangwagen achter je lege zware MPV rijden of jeep model.

Eric
Je stelling over de verzekering deel ik niet.
Dit uit ervaring.
Heb wel eens een foutje gemaakt met een aanhanger qua belading en ladingszekering en bij het eenzijdig ongeval wat volgde werden er geen vragen gesteld en gewoon de 4000€ schade vergoed, maar dit terzijde ;-)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door zwerf-busje »

Lijkt me een beetje raar om voor een aanhanger van 550 kilo die reglementair gewoon getrokken mag worden een E rijbewijs te gaan halen.

Tenzij je graag meer behendigheid wil bereiken in het rijden met een aanhanger, dan kan ik me dat weer wel voorstellen.
Kosten van een E-rijbewijs is geen pakje boter...
Groet Ruud
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door veetee »

erichendri schreef:
ma 14 jan 2019, 10:57
Toch zou ik een E rijbewijs halen als ik achter de camper iets ga trekken.
Als er maar iets niet klopt verzekering technisch zullen zij niks uitkeren bij schade.
Als het van overheidswege toegestaan is max 750 achter de camper te hangen, dan is dat “verzekeringstechnisch” in orde en dus onzin om alleen daarvoor E te halen.

Wat niet wegneemt dat het wel fijn isom E te hebben, maar ja ik ben nog uit de tijd (zoals wellicht velen hier :wink: ) dat je E er gratis bij kreeg.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door 't Busje »

zwerf-busje schreef:
ma 14 jan 2019, 11:13
Tenzij je graag meer behendigheid wil bereiken in het rijden met een aanhanger, dan kan ik me dat weer wel voorstellen.
Je kan toch gewoon zelf oefenen op een leeg parkeerterrein met iemand erbij die het zaakje in de gaten houdt. Heb ik ook gedaan toen ik met de botenwagen van de roeivereniging moest gaan rijden, ook al heb ik BE sinds 1967.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door hymer66 »

Bedankt voor de snelle reacties !
Ik heb het rijbewijs sinds 1985 en toen "kreeg" je E er niet meer bij.
Heb vaak met de aanhanger achter de personen auto gereden, maar wist niet of het toegestaan was achter de camper, omdat de combinatie zwaarder is als 3500kg. samen.
Groet Hymer66.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door veetee »

hymer66 schreef:
ma 14 jan 2019, 12:33
Ik heb het rijbewijs sinds 1985 en toen "kreeg" je E er niet meer bij.
Ja, dat was net één jaartje te laat...
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door Cee Pee »

Zolang de aanhanger onder die 750 kilo blijft speelt het totaal gewicht geen rol.
Dus camper tot 3500 kilo en aanhanger tot 750 kilo dan mag de combinatie dus 4250 kilo wegen.

Als de aanhanger zwaarder mag zijn dan 750 kilo, dus die met een eigen kenteken, dan mag de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kilo als je met alleen B rijbewijs rijdt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door hymer66 »

Dat is dan toch ook krom :wtf: .
Dus kan ik met mijn aanhangertje wel rijden en met een aanhanger met kenteken, met dezelfde belading, mag dit niet.
Groet Hymer66.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Aanhanger rijbewijs B



Bericht door WimZ »

Dat is dan toch ook krom :wtf: .
Nee dat is niet krom maar een regel. Een camper van mtm 4200 kilo mag je ook niet met B rijden ook al is hij leeg en weegt maar 3000 kilo.
Plaats reactie