Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Janpinz »

:thumbup:
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door appellover »

Hier aan de costa is de voertaal Engels,ook in de Algarve.Voor de moeilijke dingen zoals belasting heb je een gestor die nederlands spreekt,in ziekenhuis spreekt iedereen engels is mijn ervaring ,heb vorige maand nieuwe hartklep ,open hartoperatie, gekregen in Elche,geweldig ziekenhuis (Vinalopo) ,na een week weer thuis.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Bob Diesel »

dat ih ziekenhuis spreekt iedereen :!: engels
in in de zuidelijke vakantie costa,s misschien

iets noordelijker valt dat al behoorlijk vies tegen
en in het binnenland vaak niemand

maar laat je daar niet door tegenhouden
je ging toch de taal leren x;-)


in PT ,spreekt iedereen welke de laatste 15 jaar naar school is geweest
en zeker gestudeerd heeft engels,, de Algarve mn is bijna Engels bezit,, en bv ook in Albufeira NL tandarts/dokter aanwezig
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door thole »

Wij zijn 12 jaar geleden gestopt met werken, ruim voor de pensioengerechtigde leeftijd.
We zijn onmiddellijk met de camper gaan reizen, we reizen nu gemiddeld 8 maanden per jaar naar mediterrane landen vanwege het klimaat, 's winters in Marokko, in voor- of najaar Spanje/Portugal of Griekenland.
We hebben wel eens gedacht aan een huisje in bv Spanje , maar we vinden eigenlijk deze manier van leven wel zo prettig.
Ieder maakt natuurljk zijn eigen keuze, we vinden het fijn om ook een paar maanden per jaar in Nederland te wonen oa voor de sociale contacten hoewel we die onderweg ook ruim voldoende hebben.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door appellover »

Heerlijk dat ieder zijn ding kan doen wat hij of zij prettig vindt,zolang je gezond bent.
Onze generatie ,”babyboomers” hebben de mooie tijd meegemaakt dat alles vooruit ging .
Heerlijk toch dat we kunnen gaan wonen waar we willen,wij vinden Spanje ideaal een ander Zweden of in Nederland.
Ben blij dat ik geen Brit ben want die zitten nu in de problemen,hoewel er hier ook veel zijn die genoeg poen hebben en in de Bentley cabrio showen.Maar de gewone man krijgt het moeilijk hier in Spanje als die brexit doorgaat.
Groeten
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

thole schreef:Wij zijn 12 jaar geleden gestopt met werken, ruim voor de pensioengerechtigde leeftijd.
We zijn onmiddellijk met de camper gaan reizen, we reizen nu gemiddeld 8 maanden per jaar naar mediterrane landen vanwege het klimaat, 's winters in Marokko, in voor- of najaar Spanje/Portugal of Griekenland.
We hebben wel eens gedacht aan een huisje in bv Spanje , maar we vinden eigenlijk deze manier van leven wel zo prettig.
Ieder maakt natuurljk zijn eigen keuze, we vinden het fijn om ook een paar maanden per jaar in Nederland te wonen oa voor de sociale contacten hoewel we die onderweg ook ruim voldoende hebben.
Ik heb ook jullie website gezien, en zo zitten wij er eigenlijk ook in.
ivm gezondheid en situatie een punt achter het werkzame leven gezet. Busje gekocht en we gaan het avonturen!
Manlief is aan het aftellen!
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door thole »

👍👍
Vooral doen, wij hebben geen moment spijt gehad.
Ik zeg wel eens gekscherend ‘ik ben jaloers op het leven wat we leiden’ :P
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Bob Diesel »

Zeker doen en doen blijven
ging hier goed lekker lang weg tot 3 jaar geleden,niet dat het toen fout ging
maar 14 jaar na het eerste kleinkind ,meisje van dochters kant
kregen we van zoon en vriendin een stoere kleinzoon, en 10 maanden geleden een 2e kleindochter
en ja ,dan maar iets minder lang weg ,iets andere jaar indeling

Ook het feit dat we de explosie van campers aan de costa,s en Algarve mee maakten en daardoor
mn het overwinteren niet meer leuk vonden, we zelfs nu SP mijden, en ook afgelopen jaar in PT
de Algarve bewust vermeden hebben , draagt bij dat we de plannen welke ook wij 13 jaar geleden hadden en daarvoor ook al
niet helemaal hebben weggestopt ,maar zeker op een laag pitje hebben gezet
blij dat we toen we echt onderzoek deden ,nog voor de crissis 2008 ,wisten ,kopen nooit aan de costa,
Huren in PT , in de Alentejo of in FR , Lot & Garonne > dat trekt nog heftig

Onder tussen wilt Oma zeer zeker nog niet, maar bij Opa kriebelt het
zeker als het zo nat/koud is. maar dan komt zo,n echt stoer 3 jarig ventje vragen of je helpt bouwen en slopen(lego) ed
en dan word je van zelf warm en blijf je nog ff in de buurt x:D x:D
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Dat kan ik mij wel voorstellen. Dat is toch die sociale binding waardoor je terug wilt of blijven.

De zorg voor onze dochter, zelfs als ze in een woonvorm zit, zal altijd blijven. En kleinkinderen zullen er hier dus nooit komen.
Maar nog ff en dan zijn ook wij zo vrij als een vogeltje ....met af en toe checken of alles nog goed gaat met dochterlief.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Becosemsaida »

Om in een ander land te wonen is het toch wel belangrijk om de taal te leren, er zijn een hoop landen waar je met English niet zoveel kan doen. Aangezien 80% van de forumleden naar toeristen plekken gaan word dat niet zo mee gerekend.

Toen ik 30 jaar hier in Portugal "verplicht" werd "afgeleverd" (lang verhaal maar niet voor hier) heb ik het 15 dagen uitgehouden en meteen weer retour naar NL gegaan. Heb daar een opleiding gehaald en na een hoop problemen toch naar Portugal bij mijn moeder gaan wonen, waarom?? Juist omdat ik niet stil kan zitten, heb heel Europa al afgereisd (voor werk) en ben met English toch een hoop plaatsen tegen gekomen waar ik er niet mee uit kwam.

Als je dus op langere tijd ergens wil gaan wonen (al is het China) moet je de taal leren!!! Ik heb een hoop NL-PT lessen gegeven en daar een hoop mensen mee hebben geholpen om een basis op te bouwen.

Heimwee, ik ga toch 2-3X per jaar even terug naar NL, helaas kan ik (nog) niet mijn vrouw in een vliegtuig krijgen anders was ik niet alleen.... Dus ja je komt toch even terug als het kan.

Volgende stap is nu met de camper naar NL te gaan in het voorjaar, neem de vrouw en de kat mee......Heimwee misschien?? :hug:

En nee ik ben niet pensioneerd, en vind touristenstallen NIET leuk, komt wel een dag hoop ik. Heb geluk dat ik hier in PT toch een leuk loontje krijg.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Autocaravana »

Flexibiliteit is belangrijk. Na 13 jaar een huis in Spanje gehad te hebben, kozen we er voor om dat tegen de tijd onze pensionering te verkopen. Nu is het reizen en eventueel af en toe wat huren op een plek die bevalt. In Nederland komen we in ons appartement bij voorkeur alleen als het mooi weer is.
Sociale contacten hebben we op verschillende plaatsen in de wereld en bovendien zorgt het internet dat je altijd elkaar weet te vinden.
Het laatste wat ik zou doen is het laten bepalen van mijn woonplek door het fiscale regime.
Maar iedereen zit weer anders in elkaar.

PS. Momenteel reizen we in Mexico.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Fiscale regime is niet bepalend, maar wel mooi meegenomen
Maar de kans dat we in het buitenland gaan wonen is niet zo heel groot, maar ik laat mij graag informeren. Wie weet als weinig ons hier meer bind.

We weten dat we met Engels niet overal terecht kunnen, zeker buiten de toeristische plekken. En die vermijden we zo veel mogelijk. Dus de taal leren zullen we sowieso mochten we beslissen ergens langdurig naar toe te gaan.





Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Maranopreis »

Wij zijn het aftellen begonnen. Gaan niet wachten tot onze officiële pensionering (Pour moi sept. 2022) maar denken nu aan halverwege 2020. Enough is enough. Lange reizen maken in onze geriefelijke camper worden we alleen maar blijer van.

Voor wat betreft taalproblemen. We hebben tot voor verleden jaar, toen we onze camper aanschaften backpackend over de hele wereld gezworven in onze vakanties. Altijd gepoogd de minimale drempels van taalcommunicatie erin te krijgen, zoals bv - dank u wel - goedemorgen - hoe gaat het- hoe laat is het etc. in welke taal dan ook. Werd altijd hogelijk gewaardeerd en maakte contacten eenvoudiger en beter. Ben ervan overtuigd dat we met onze huidige talenkennis in het mediterrane gebied al ver komen, maar zien er totaal niet tegenop om nieuwe taalhobbels te nemen, integendeel alleen maar interessanter en tijd hebben we voldoende.

Als domicilie blijft Nederland toch onze preferentie houden, niet alleen voor kinderen en kleinkinderen maar ook andere vrienden en sociale contacten zijn voor ons belangrijk. We nemen ons voor dat als heimwee de kop opsteekt tijdens een van onzer langere voorgenomen trips, dat we de camper ergens stallen en dan via een van de goedkope luchtbussen (Ryanair, Wizzair, EasyJet etc.) even zu hause afkicken van onze reisperikelen en we de reisaccu voldoende kunnen herladen. Voor wat mij betreft houden we het camperen zo’n 8 maanden per jaar aan en de rest verblijven we graag in ons kikkerlandje.

Zu hause - hoe moet dat er dan uitzien. Dat is nog een punt van discussie. Feit is dat we ons huidige en te grote huis in de randstad gaan verkopen. Opties of kleiner huis, appartement of vakantiewoning (met briefadres) in meer het oosten vh land ( ivm the kids). Afijn daar kunnen we nog even over debatteren.

Nevertheless, naar mijn mening moet je dat doen waar je je het gelukkigst mee voelt. Life is to short, you have to live it!
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Helemaal mee eens. Formele pensioen datum ligt hier waarschijnlijk nog bijna 8 jaar verder( nu ruim 59j ) maar ook wij wachten daar niet op.
Helaas hebben we aan alle VUT en prepensioen regelingen meebetaald, hebben ze de lijfrenten aan banden gelegd, is de gewone rente bedroevend; dankzij onze regering heeft mijn generatie daar flink last van.
Maar we moeten het er maar mee doen.
Dus ook hier het grote vrijstaande huis verkopen tzt en iets kleins ( waar?) terugkopen. Ook niet zoveel onderhoud meer als we groot deel van jaar weg zijn, want de tuin vraagt toch wel veel arbeid en tuinman zit er nu niet meer in......
Inderdaad met handen en voeten en met een translate-app kom je een heel eind, maar leuker is om de taal zelf te leren spreken. Manlief heeft talen gevoel, ik ben meer exact aangelegd en zal moeten stampen en veel oefenen. Maar dat gaat wel lukken.
Leuk om te horen dat er meer mensen dezelfde acties aan het ondernemen zijn. Wie weet komen we elkaar nog reizend onderweg tegen !
Plaats reactie