Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door kampo »

@zadowolony
Bedankt om er een boeiend onderwerp van te maken door veel uitleg te geven over je situatie, visie en vragen.
Heb je ook al nagedacht over de tijd daarna ? Hoeveel jaar ga je er van uit het vol te houden in het buitenland ?
Van je 60 tot je 70 om maar wat te schrijven ?
Wat is je plan voor als het daar stop en je terug moet of wil.
Mijn eigen indruk is dat je pas kan vertrekken als dat terugkeerplan bestaat.
Natuurlijk mag je dan nog steeds alle plannen onderweg wijzigen of laten varen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Bob Diesel »

staat mijn mening tegen over dat je juist niet TE veel moet willen plannen
het loopt nl altijd anders al gedacht en dat is soms xroll
positief en soms :?: balen

wat dat aangaat ,lees wat ik als onderschrift
en ook als spreuk op de camper heb staan
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

@kampo Plannen voor over 10 jaar? Misschien halen we dat niet. Maar uiteraard denken we daar wel over na.
Wij zijn planners.
Reden ook om het pensioen naar voren te halen want misschien komen we nooit toe aan de pensioengerechtigde leeftijd. Maar we vergroten wel de kans dat we het wel halen door niet zo lang door te werken
Maar ben ook wel met Bob eens, er veranderd steeds zoveel.

Verder hebben we gemerkt dat langere termijn planning door de regering telkens onderuit wordt gehaald.
- bouw je lijfrentes op, mag je deze maar deels gebruiken ter overbrugging.
- schaffen ze wet Hillen af, hup weer een financieel nadeel. (Goede melkkoe die ouderen en bang dat de ouderen te weinig kosten hebben en eerder stoppen met werken)
- Leggen we zonnepanelen op het dak, gaan ze binnenkort de salderingsregeling versoberen.
Wij maar proberen zo min mogelijk vaste lasten te hebben.
Zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
Maar we moeten toch handelen binnen de situatie waarin we ons bevinden.

Een ding weet ik zeker , sinds de transitie van de zorg zie ik hier veel ouderen vereenzamen. Onze cultuur is toch meer gericht op materie (jonge mensen hebben het druk met twee banen en gezin) en het eigen kringetje, en als je geen familie hebt die naar je omkijkt heb je een probleem. De wens van mantelzorg door de omgeving is een illusie en alleen gericht op bezuiniging.

Dat willen we voorkomen.
Ook een reden om deze vragen te stellen. Ben dus benieuwd hoe de ouderen onder ons zich redden in het buitenland, of het bevalt, of ze zich niet eenzaam voelen, hoe ze aansluiting vinden etc.
Zolang je gezond bent kan je zelf inititief tot contact nemen maar wat als je gezondheid en mobiliteit minder wordt?
Relaties zijn toch gebaseerd op wederkerigheid, en die wordt minder naarmate mensen afhankelijk worden.

Ik weet wel dat in de tijd dat wij in het buitenland woonden de andere expats een soort familie werden. Je zocht elkaar toch op. Is dat nog steeds zo?
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Charles Franconi »

Wij zijn 7 jaar geleden naar Duitsland verkast zodra we waren opgehouden met werken.
1e reden de drukte in Nederland. Als je oost van Noord Nederland gaat wonen, is het zeer rustig. Wij kwamen uit Zwolle en vonden het eenvoudigweg te druk worden daar.
2e reden is het prijsverschil van leven in Duitsland t.o.v. Nederland. Huizen en auto’s veel goedkoper, gemeentelijke belastingen idem.

Essentieel is dat je in de nieuwe taal goed thuis bent. Koop/huurcontracten etc. moet je m.i. zo kunnen lezen.

Inburgeren: ik denk dat er een groot verschil is, waar je gaat wonen. Wij zijn naar een nieuwe wijk gegaan met een mix van jonge en oude bewoners. Daar was thuisgevoel gelijk volop aanwezig. Heel veel contact met de buren om ons heen (6 huizen).

Mijn gevoel zegt me dat als je tussen wat oudere mensen gaat wonen in een klein dorp, het wat moeilijker gaat. Ze hebben daar zo hun eigen (wat ouderwetsere) gewoontes.


We zijn zo’n 8 maanden per jaar weg met de camper. Komen we thuis, dan is iedereen in de buurt weer blij dat de Holländer weer terug zijn.

Kortom, wij zijn blij dat we de stap genomen hebben.

Charles
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Charles, ook met vroegpensioen zie ik
Duitsland komen wij ook graag. Welk deel van Duitsland zijn jullie gaan wonen?
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Charles Franconi »

Emsland, tussen Meppen en Lingen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door appellover »

Wij zijn ook blij dat we de stap 17 jaar geleden genomen hebben.
Geen enkel plan om ooit terug te keren,kon ook niet de eerste 10 jaar vanwege “konserverend vermogen “ was een legale manier om lijfrente onbelast uit te keren.Vonden we geen enkel probleem.
Nederland is fijn land om te werken,goedbetaald .
Wij hebben geheel geen plannen om ooit terug te keren,eerste plaats het weer,te duur,te druk.
Wij krijgen 20% korting op aow omdat we met 55 vertrokken ,maar kunnen ons hier in Spanje prima mee redden.
Heerlijk met onze nieuwe camper rondtoeren,nee we zijn geen oppas opa en oma.
Na 32 jaar werken vonden we het genoeg.Na 32 jaar werken ,32 jaar er van genieten is ons motto,dus hopelijk nog zo’n 15 jaar ben dan ruim 85 ,mooi geweest,als we het halen.
Meeste mensen moeten of willen veel langer werken dan “ het grote genieten” heerlijk vakantie zonder te weten wanneer je terug gaat.
Groeten van de levensgenieters,zonzoekers,
Ron en Yvonne .


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door appellover op za 15 dec 2018, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Emsland; dus tegen Nederland aan. Niet zo ver van huis dus.

Ron en Yvonne, dat klinkt heel goed.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door appellover »

Trouwens het sociale leven is hier in Torrevieja prima hoor,heel actieve nederlandse/ belgië vereniging die veel activiteiten heeft,wij gaan 2 keer per week tennissen maar er is ook kookclub,zangclub,jeudeboule enz. We zijn veel met camper weg dus kunnen niet overal aan meedoen.
Hoor wel dat men niet aan de drukke costa’s wil wonen tussen al die niet spaanse pensionada’s maar waarom denk je dat ze allemaal hier naar toe komen ? Precies : het weer.
In west Europa is maar klein strookje met veel mooi weer : Onder Valencia tot Sagres.
We waren vanmorgen op de markt in la Marina ,lijkt wel een campershowroom ,wat veel en schitterende campers.
Ook nog even gekeken in El Pinet ,niet 1 camper meer ,is helemaal verboden.
Groeten
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door jepebe »

Is t niet zo dat je minder aow opbouwt?je woont minder lang in nl dus als je t officieel doet, dat pensionado zijn, dan kost dat je voor je 65 e wat aow op ouw toch?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Ja, als je formeel in buitenland woont kost je 2% AOW per jaar. Men telt 50 jaar terug vanaf de pensioengerechtigde leeftijd.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door appellover »

Men ging er van uit dat je van 15 jaar tot 65 jaar dus 50 jaar aowpremie betaald.Is nu achterhaald want je gaat niet meer met 65 in de aow. Elk jaar voor je aow dat je geen premie meer betaald wordt 2% gekort ,in mijn geval 10 jaar dus 20 % .Je kunt wel aanvragen om premie te blijven betalen ondanks dat je niet meer belasting en premieplichtig bent in Nederland ,je betaalt dan alleen premie over de inkomsten en belasting in je woonland. Dan krijg je 100% aow. Mijn ervaring is dat ze het heel precies uitzoeken ,je moet bewijzen overleggen tot wanneer je betaald hebt,dus geen sjoemelsoftware.Denk dat ze ons meer dan 6 gebeld hebben om alles uit te zoeken ,dus denk niet ze kijken niet zo nauw.
Groeten
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door Zadowolony »

Dat laatste klopt. Werdt 10 jaar geleden al door svb benaderd met de vraag waar ik was op mijn 15e voor de berekening van de AOW. Kon toen gelukkig bewijzen dat ik een deel daarvan in Nederland was en dus volledig AOW ga krijgen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Pensionado in het buitenland; ervaring en gevolgen



Bericht door appellover »

Ligt er aan in welk land je aow uitkeert ,ging ons om netto bedrag,denk bij de meeste van ons. In Spanje is (2019) de eerste 14000€ pp belastingvrij dus bruto is netto.
Komt nog bij de woonlandfactor waardoor wij in Spanje met die 80% meer overhouden dan 100% aow in Nederland.
Groeten
Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie