Beginner in camperland... graag tips aub

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Benninkjes
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33

Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door Benninkjes »

Goedenavond, Ik zal vast niet de 1e zijn die hier om tips vraagt mbt aanschaf van een 2e hands camper. Ik zal eerst even vertellen hoe en wat. Wij, echtpaar met een kleine hond. Allebei in de 50. Volgend jaar gaan we een droom waar maken wat we al jaren willen. 3 maanden reizen met een camper door Duitsland/Polen/Baltische staten/finland/Lofoten/Noorwegen/Zweden. 1e plan was om te huren maar we zijn geschrokken van de prijzen voor zo'n lange tijd. Nu is het plan om een 2e hands te gaan kopen. Misschien houden we hem/haar daarna (die kans is groot) en misschien verkopen we daarna (hoeveel "verlies" heb je na 3 maanden er zelf in gereden te hebben? We hebben 4x eerder in Canada en Amerika met een camper gereisd (altijd met een C25) dus we weten wel iets van campers af. Maar nu.. ik zie campers te koop staan die met gemak 20 jaar oud zijn, dat lijkt mij toch heel oud? Hoe lang gaan ze redelijkerwijs mee? Ik snap dat eea natuurlijk van onderhoud afhangt. Wij willen het liefst een camper met een vast bed achterin en dachten met 20.000 euro een heel eind te komen maar dat valt nog niet mee. Kunnen jullie bedrijven aanraden of juist afraden (mag ook in een pb). Is er ergens een overzichtje te vinden waar je als beginner op moet letten? Natuurlijk gaan we de camper die we kopen laten keuren (moet dat trouwens ook als je die bij een echte camperzaak koopt of alleen bij een particulier? Ik hoop niet dat jullie gek worden van mijn beginnersvragen en nu geërgerd jullie wenkbrauwen optrekken :bang: Laat het gerust weten als ik deze vraag ergens anders moet stellen.. Alvast heel erg bedankt en een fijne avond. Met vriendelijke groet, Claudia en Peter
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door rijschoollucassen »

Sommige camperbedrijven verhuren hun bedrijfsvoorraad. Veelal krijg je dan de huur terug als je na de vakantie tot koop over gaat. Je hebt dan de mogelijkheid de camper te proberen, terwijl eventuele onkosten voor het verkoper blijven. Als je na die tijd terug komt ken je de camper door en door.

Mogelijk vindt een verkoper drie maanden te lang, maar niet geschoten is altijd mis.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door Kroppie »

welkom, en van mij 2 puntjes.
ook bij koop via een bedrijf laten keuren, en in ALLE gevallen, VOOR de definitieve aankoop laten wegen zodat je zeker weet wat ie weegt en wat je nog mee kan nemen.
gewichten op papier zeggen helemaal NIETS bij een controle onderweg, en daar word gewogen zoals je aankomt rijden, met alles en iedereen erin.
succes en goede reizen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door isoplus »

Voor drie maanden reizen zou ik het ding gewoon huren, je moet al veel mazzel hebben wil je er hetzelfde of meer voor terug krijgen bij een gekochte camper. Ten eerste wekt dat wantrouwen bij particuliere verkoop zeker, en ten tweede koopt een bedrijf geencamper terug waar je drie maanden in gereden hebt als je geen andere koopt.
Koop, even gebruiken en weer weg met het ding lukt vreemd genoeg wel bij stokoude campers omdat daar de aanschafprijs eerder te behappen is.
Met een camper van 20.000,= euro gaat dat niet makkelijk lukken, bovendien moet je ook onderhoud plegen en belasting afdragen.
Bij huur mik je na afloop het ding weer achter de deur van de verhuurder en kan je over het volgende avontuur nadenken.
In het voorseizoen is er vaak nog wel over de prijs te praten, vooral als je drie maanden huurt, en krijg je wellicht een jonge of splinternieuwe mee :thumbup:
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door 't Busje »

Het lijkt erop dat honden en huurcampers een moeilijke, zo niet onmogelijke combinatie zijn. Zie bij voorbeeld deze huurvoorwaarden:
10. Huisdieren en roken. Het meenemen van huisdieren is behoudens schriftelijke toestemming door de verhuurder ten strengste verboden. Tevens is het niet toegestaan in de camper te roken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door EasyBee »

Als je nu al weet dat het een éénmalige bezigheid is en hem daarna weer weg wilt doen, zou ik nu links en rechts eens gaan vissen naar de mogelijkheden om hem voor 3 maanden te huren. Je zit nu in het gunstige seizoen. Bedenk dat je bij koop alle risico's neemt. Van pech tot en met schaderijden. Van wegenbelasting, verzekering moeten betalen en gedoe bij de verkoop. Huur dat ding en zet hem daarna weer fijn bij de verhuurder voor de deur. Klaar. Volgend avontuur op de bucketlist.
Wij hebben van 2005 tot 2008 ook gehuurd om te onderzoeken wat de gewenste inrichting is en heel zeker te weten dat we een camper willen kopen. Altijd naseizoen zoeken naar aanbieders van verhuurcampers en leuke deals kunnen sluiten. Bijvoorbeeld 3 weken betalen voor 4 weken huur zonder kilometerbeperking en meer van dat soort zaken. Niet gelijk akkoord gaan met het gebodene qua prijs en voorwaarden. Het is gewoon als op een veemarkt met handje klap. Hij vraagt en jij biedt. Brutaal durven zijn, zonder respectloos te worden.
In januari 2009 hebben we een camper gekocht die al vanaf april 2008 bij een dealer te koop stond. Voldeed helemaal aan onze eisen, behalve de prijs. In januari 2009 (toppunt financiële crisis en iedereen zenuwachtig) er heen en nog eens flink onder de vraagprijs geboden. Uiteindelijk bijna voor de helft van de vraagprijs van april 2008 gekocht. We hebben hem nu nog steeds en rijden er 10.000 km per jaar mee.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door Sandor Gora »

Zoals er staat: "met toestemming" mag een hond wel mee. Wij moesten destijds wel iets meer betalen voor de eindschoonmaak.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door macfocus »

Er hoeft helemaal niks mis te zijn met oude campers. De onze een jaar geleden gekocht toen ie 25 jaar oud was. Naast wat voorjaarsdagen, ook 3 weken mee weggeweest.
Geen serieuze problemen meegemaakt tot nu toe alleen wat ongemakken. Maar dat kun je met elke camper (zelfs een nieuwe) hebben.

Afhankelijk van het seizoen waar je in weg wilt, kan huren best betaalbaar, maar het blijft geld wat je volledig verbruikt. Bij terugkomst is het helemaal weg. En zoal je aangeeft, mag de camper wellicht blijven, dan wordt het helemaal duur. Maar voor 1 trip van 3 maanden een relatief dure camper kopen zou ik denk ik niet doen. (ik vind ± 20K Euro relatief veel geld).
ALs je een oudere camper bij je past, dan loopt je kostentechnisch bij evt. verkoop na de trio niet idioot veel risico.

Als alternatief kun je kijken bij de particuliere verhuur platformen zoals GoBoony e.d.
Ik kan me voorstellen dat daar best goede deals te maken zijn.
En als je vroeg bent, zitten daar hele leuke en betaalbare campers tussen.


Keuzes...
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door Maranopreis »

Tips genoeg al over al dan niet kopen of huren.

Hebben jullie al gekeken hoe jullie je reis willen gaan inrichten, bv veel vrijstaan of juist campings, seizoen wanneer jullie gaan, voorgenomen route etc. Ook die voornemens hebben invloed op welke camper het best daarbij past.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
WillemDeCamperaar
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 13:07

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door WillemDeCamperaar »

Een beetje tegenwicht tegen alle 'ga-gewoon-huren' reacties:

Wij hebben 2 jaar geleden dezelfde afweging gemaakt, voor een rondreis door Noorwegen. Als je er aan gaat rekenen, kom je heel snel tot de conclusie dat huren buitensporig duur is. Je schrijft niet in welke periode je wilt gaan, maar als dat rond de zomer is, mag je zomaar op 1000 euro per week rekenen. In jouw geval heb je het dan over 12.000 euro huur en dat ga je echt niet afschrijven op een camper van 20.000, en ook niet uitgeven aan reparaties e.d.

Wij hebben onze camper in maart gekocht voor 12.500, zijn er in totaal 6 weken mee weggeweest (2 weken mei en 4 weken zomervakantie) en hebben hem uiteindelijk in december weer verkocht, voor hetzelfde bedrag. Natuurlijk heb je ook verzekering, MRB en (preventief) onderhoud, maar dat staat echt niet in verhouding tot het huurbedrag. Daarnaast: als je dat ding eenmaal hebt, ga je er tussendoor ook nog wel eens mee weg en dat heeft ook weer meerwaarde.

Natuurlijk moet je heel goed opletten dat je iets goeds koopt, maar voor 20.000 moet dat echt wel lukken.
Rimor Europeo 72 (2000) op Fiat 230
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door Sjaak en Marja »

isoplus schreef:
di 20 nov 2018, 19:24
Voor drie maanden reizen zou ik het ding gewoon huren, je moet al veel mazzel hebben wil je er hetzelfde of meer voor terug krijgen bij een gekochte camper.
Ooit wel eens een tweede hands camper zelf verkocht?
Wij 2 x en....voor de zelfde prijs waarvoor wij deze hadden gekocht.
Eén van 86 alkoof en een totaal geïntegreerd Hymer van 96.
Het is dus zeker mogelijk, mits...je er goed voor hebt gezorgd van binnen en van buiten. :bow:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door Aloys »

Een familielid kocht tot twee keer toe een camper in Duitsland, gebruikte die enkele jaren en verkocht
de camper dan in Nederland met enkele duizenden Euro's winst... En dan kocht ie in Duitland weer een
duurdere of jongere camper terug.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door B1gcheese »

Waarom niet eerst eens een korte periode huren? Er zijn ook verhuurders die buiten het seizoen voor een kleiner prijsje oudere campers verhuren.
Je wilt misschien ook eerst eens kijken wat voor indeling het beste bij je past, en hoe het rijden in een Europese camper bevalt.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Beginner in camperland... graag tips aub



Bericht door isoplus »

Je hebt natuurlijk altijd spekkopers en mazzelaars(of sukkels die ergens in trappen :wink: )
Ik lees toch al een aardig poosje mee op dit soms boeiende en soms ook behulpzame forum, er staan tranentrekkende verhalen op van mensen die in een opwelling een camper kopen die niet veel later wrakkig blijkt te zijn. Daar gaat dan veel vrije tijd en veel spaargeld in zitten om zo'n ding weer bruikbaar te maken. Prima als dat je hobby is en als je daar bewust voor gekozen hebt.
Wil je echter gewoon drie maanden rondtoeren en heb je verder niets met camperen dat is kopen een slecht idee.
Je woont bijvoorbeeld in de randstad op een bovenhuis, waar laat je het ding? In de stalling, heb je die?
Enfin het hangt van je persoonlijke omstandigheden af en spaargeld brengt niets op dus geven we het uit. :wink:
Er is één beroepsgroep die aan campers verdient en dat zijn de handelaars, particulieren hebben soms mazzel veelal omdat ze hun eigen uren en kosten wat slordig berekenen.(niet tegen een zakelijk tarief)
Je kunt met een beetje goede wil voor 6000,= euro een camper huren voor drie maanden in het laagseizoen voor dat geld is het niet waard het risico van een miskoop te nemen. Die camper huur je dan van een particulier via een organisatie die dat doet, dar zijn er wel een paar van in Nederland.
Plaats reactie