Beginner in camperland... graag tips aub
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
Ik heb auto's staan die voor duizenden euro's meer getaxeerd zijn dan ze werkelijk waard zijn.Als ze afbranden ben ik spekkoper! Niet dat ik dat wil want dat is zonde, maar die taxatiewaarde heeft bar weinig te maken met de marktwaarde.
Kennis van me heeft een Hymer 644 integraal uit 1990, getaxeerd op 16.000 euro! Marktwaarde is gewoon vlot 6000 euro minder.
Hier nog zo een: Taxatiewaarde 12.000 euro, geen mens die dit er ooit voor gaat betalen.
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Kennis van me heeft een Hymer 644 integraal uit 1990, getaxeerd op 16.000 euro! Marktwaarde is gewoon vlot 6000 euro minder.
Hier nog zo een: Taxatiewaarde 12.000 euro, geen mens die dit er ooit voor gaat betalen.
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
Is ook mijn ervaring. Taxatie ligt vaak een stuk hoger dan de marktwaarde. Eerste camper die ik kocht was getaxeerd op 37.000 en ik betaalde er 30.000 voor. 5 jaar later werd hij getaxeerd voor 30.000 en heb ik hem verkocht voor 24.500.
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
De taxatie wordt toch gemaakt t.b.v. de verzekering? Dat is iets anders als een taxatie t.b.v. verkoop. Hoog voor de verzekering is veilig, hoog voor verkoop is optimistisch, dat moet je wel blijven dan
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
Wat is dit voor onzinnig commentaar "hoog voor de verzekering is veilig"????
Er wordt getaxeerd in opdracht van de verzekering. Indien (te) hoog dan moeten zij dit bedrag ophoesten bij een totaalverlies. Dus zou juist het omgekeerde moeten plaatsvinden. En in mijn geval heeft er in 3,5 jaar tijd een afschrijving van 34,6% plaatsgevonden t.o.v. de oorspronkelijke NL-nieuwprijs. Dat ik hem in het buitenland gunstig heb kunnen kopen en de fiscus leuk mee ging bij de afschrijving van de BPM heeft er toe geleid dat mijn afschrijving NUL is in de drie jaar dat ik hem bezit. Maar dat ik daarmee ook op de NL-marktwaarde goed zit lijkt mij zeer aannemelijk gezien de 34,6% (gemiddeld 10% per jaar) afschrijving.
Er wordt getaxeerd in opdracht van de verzekering. Indien (te) hoog dan moeten zij dit bedrag ophoesten bij een totaalverlies. Dus zou juist het omgekeerde moeten plaatsvinden. En in mijn geval heeft er in 3,5 jaar tijd een afschrijving van 34,6% plaatsgevonden t.o.v. de oorspronkelijke NL-nieuwprijs. Dat ik hem in het buitenland gunstig heb kunnen kopen en de fiscus leuk mee ging bij de afschrijving van de BPM heeft er toe geleid dat mijn afschrijving NUL is in de drie jaar dat ik hem bezit. Maar dat ik daarmee ook op de NL-marktwaarde goed zit lijkt mij zeer aannemelijk gezien de 34,6% (gemiddeld 10% per jaar) afschrijving.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
Een hoge taxatie voor de verzekerde waarde lijkt mij voor jezelf aangenaam veilig daar is niets onzinnigs aan, maar als jij dat vindt heb ik er geen probleem mee hoor.
Voor je het weet krijgen we weer ellenlange discussies over de uitdrukking onzinnig en of dat in dit verband wel gepast is.
Je maakt een mooie berekening betreffende de waarde van je camper en ik zal het niet betwisten, helaas blijkt de definitieve waarde pas bij verkoop of inruil.
Voor je het weet krijgen we weer ellenlange discussies over de uitdrukking onzinnig en of dat in dit verband wel gepast is.
Je maakt een mooie berekening betreffende de waarde van je camper en ik zal het niet betwisten, helaas blijkt de definitieve waarde pas bij verkoop of inruil.
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
de werkelijke waarde is wat de gek er voor geeft bij verkoop.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
De inruilprijs bestaat in de regel uit twee delen: De handelswaarde van de camper en de verrekende korting.
Stel je ruilt een camper in voor 12.000 euro dan kan de camper voor 10.000 euro de boeken in, er is dan 2000 korting op verrekend.
Dit gaat natuurlijk niet altijd op, als je de camper voor zo weinig inruilt dat de dealer er geen korting op hoeft te berekenen bijvoorbeeld.
Dat is voor de dealer uiteraard het beste, dan heeft hij zijn camper dus gewoon voor de vraagprijs verkocht!
Vraag bij de onderhandeling dan ook altijd naar de prijs zonder inruil en hoeveel korting je dan krijgt.
En wat de prijs is als je hem inruilt.
Zo kun je ook beter bepalen of je de camper zelf verkoopt op Marktplaats.
Stel je ruilt een camper in voor 12.000 euro dan kan de camper voor 10.000 euro de boeken in, er is dan 2000 korting op verrekend.
Dit gaat natuurlijk niet altijd op, als je de camper voor zo weinig inruilt dat de dealer er geen korting op hoeft te berekenen bijvoorbeeld.
Dat is voor de dealer uiteraard het beste, dan heeft hij zijn camper dus gewoon voor de vraagprijs verkocht!
Vraag bij de onderhandeling dan ook altijd naar de prijs zonder inruil en hoeveel korting je dan krijgt.
En wat de prijs is als je hem inruilt.
Zo kun je ook beter bepalen of je de camper zelf verkoopt op Marktplaats.
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
Zo is het. Onze vorige voor € 8k particulier verkocht en € 8k korting op de nieuwe. Bij inruil hadden we er vast geen € 16k voor gekregen.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
Precies, al de marktprijs ongeveer 8000 euro is en je hebt nog 8000 euro korting bedongen dan heb je het prima gedaan.
Er zijn ook mensen die hun camper inderdaad voor die 8000 euro inruilen, omdat ze ook zien dat dat ongeveer de prijzen zijn.
De dealer houdt dan lachend 8000 euro extra in zijn zak.
Prima hoor, ik gun het ze van harte, maar als particulier moet je ook een beetje slim zijn.
Er zijn ook mensen die hun camper inderdaad voor die 8000 euro inruilen, omdat ze ook zien dat dat ongeveer de prijzen zijn.
De dealer houdt dan lachend 8000 euro extra in zijn zak.
Prima hoor, ik gun het ze van harte, maar als particulier moet je ook een beetje slim zijn.
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
Niet elke camper gaat in vlammen op dus die verzekeraar vaart er wel bij als die waarde (dus premie) wat hoger uitvalt. Verzekeraars zijn meester in statistiek en dit soort berekeningen. Maar goed, als jij het wilt opvatten als onzinnig dan mag dat natuurlijk.Kees_S schreef: ↑do 29 nov 2018, 10:03Wat is dit voor onzinnig commentaar "hoog voor de verzekering is veilig"????
Er wordt getaxeerd in opdracht van de verzekering. Indien (te) hoog dan moeten zij dit bedrag ophoesten bij een totaalverlies. Dus zou juist het omgekeerde moeten plaatsvinden. En in mijn geval heeft er in 3,5 jaar tijd een afschrijving van 34,6% plaatsgevonden t.o.v. de oorspronkelijke NL-nieuwprijs. Dat ik hem in het buitenland gunstig heb kunnen kopen en de fiscus leuk mee ging bij de afschrijving van de BPM heeft er toe geleid dat mijn afschrijving NUL is in de drie jaar dat ik hem bezit. Maar dat ik daarmee ook op de NL-marktwaarde goed zit lijkt mij zeer aannemelijk gezien de 34,6% (gemiddeld 10% per jaar) afschrijving.
Ik probeer ook altijd zelf eerst de oude (auto, motor, camper) eerst zelf te verkopen en niet in te ruilen, want daar verlies je altijd geld op. Als je niets inruilt krijg je altijd korting bij de dealer, moet je wel je mond open doen natuurlijk. Zakken ze niet in de prijs dan ga je er accessoires bij bedingen zo heb ik gekeerd. En dat werkt tot nu toe altijd.
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
We verzanden nu in een discussie over verzekeringen en taxatiewaarden. Zullen we dat even loslaten?
Waar nog geen beeld van bestaat is van TS zelf, is hij/zij zelf in staat om kleine reparaties uit te voeren, of de omvang van een probleem in te schatten als het optreed?
Mijn eigen ervaring met 3 maanden weggaan is dat de kans op een storing nu eenmaal serieus aanwezig is. De camper wordt intensief gebruik (en ook in andere omstandigheden dan thuis), en ook langduriger. Ik verkeer hier in de aanname dat een gemiddelde camper 1x per jaar voor 3 weken wordt ingezet, en dan nog 5 a 6 x een weekend. Ook is er 1x per jaar een bezoek aan de garage voor (preventief) onderhoud.
Ga je 3 maanden/12 weken aaneengesloten weg, dan zit je op 4 maal die periode. De kans dat dat draadje van het trapje los rammelt is dus wat groter. Of, zoals in ons geval, was mijn inschatting dat de koppeling het zou houden onjuist. Met de keuze om (over de kustweg) naar Griekenland te rijden ipv te varen had zijn uitwerkingen. 5 ton berg op berg af met haarspeldbochten geeft nu eenmaal extra belasting. Als je daarvan niet in paniek raakt en je bent bereid het in den verre te laten repareren is daar niets mis mee. Wij hebben op de dag dat Mercedes een nieuwe koppeling plaatste een prachtige wandeling op Peleponesos kunnen maken.
Schiet je wel in paniek bij een (kleine) verstoring, dan liggen de kaarten anders. Verstoringen die je reis blokkeren worden een groot probleem en kunnen je vakantie aardig verpesten. Zeker als je zelf niet in staat bent om te bepalen of de verstoring wel of niet een serieus issue is.
Hoe dan ook, mijn advies, laat de 3 maanden reis niet je eerste reis met die specifieke camper zijn. Leer de camper kennen en zorg dat mankementen verholpen zijn, en/of dat je bekend bent met de randvoorwaarden. Dat doe je niet met 1 weekendje weg, maar met een fatsoenlijke vakantie (paar weken).
En de vraag aankoop vs huur is naar mijn mening een non vraag. Als je ontzettend risico mijdend bent (en bereid bent daar voor te betalen) ga je huren. Geld op de bank heeft een rendement van 0, een camper in stalling (geschorst) kost je minder dan de inflatie van de waarde van de camper. Dus, wat alerts instellen op marktplaats, mobile.de en andere plekken. Lekker veel gaan kijken en kopen waar je je goed bij voelt.
De aankoopkeuring is overigens ook niet altijd je-van-het. Zo wordt er alleen geinspecteert wat zichtbaar is. Een kennis van me kocht recent een Peugeot camper van een particulier. Geen waarschuwingen bij de aankoopkeuring. Daags na aankoop bleek de ECU ooit opengemaakt te zijn. De connectoren naar de ECU geoxideerd, schade loopt volgens zijn garagist in de duizenden euro's. Maar ja, de ecu zit op een plek waar je niet kan kijken zonder iets open te maken, dus er is niets aan de hand. Bij een moderne camper met motorafdekking (sierplaatje bovenop) en isolatie onder valt niet veel te zien aan de aandrijflijn. Dus ook met keuring is het 'what you see is what you get'.
Waar nog geen beeld van bestaat is van TS zelf, is hij/zij zelf in staat om kleine reparaties uit te voeren, of de omvang van een probleem in te schatten als het optreed?
Mijn eigen ervaring met 3 maanden weggaan is dat de kans op een storing nu eenmaal serieus aanwezig is. De camper wordt intensief gebruik (en ook in andere omstandigheden dan thuis), en ook langduriger. Ik verkeer hier in de aanname dat een gemiddelde camper 1x per jaar voor 3 weken wordt ingezet, en dan nog 5 a 6 x een weekend. Ook is er 1x per jaar een bezoek aan de garage voor (preventief) onderhoud.
Ga je 3 maanden/12 weken aaneengesloten weg, dan zit je op 4 maal die periode. De kans dat dat draadje van het trapje los rammelt is dus wat groter. Of, zoals in ons geval, was mijn inschatting dat de koppeling het zou houden onjuist. Met de keuze om (over de kustweg) naar Griekenland te rijden ipv te varen had zijn uitwerkingen. 5 ton berg op berg af met haarspeldbochten geeft nu eenmaal extra belasting. Als je daarvan niet in paniek raakt en je bent bereid het in den verre te laten repareren is daar niets mis mee. Wij hebben op de dag dat Mercedes een nieuwe koppeling plaatste een prachtige wandeling op Peleponesos kunnen maken.
Schiet je wel in paniek bij een (kleine) verstoring, dan liggen de kaarten anders. Verstoringen die je reis blokkeren worden een groot probleem en kunnen je vakantie aardig verpesten. Zeker als je zelf niet in staat bent om te bepalen of de verstoring wel of niet een serieus issue is.
Hoe dan ook, mijn advies, laat de 3 maanden reis niet je eerste reis met die specifieke camper zijn. Leer de camper kennen en zorg dat mankementen verholpen zijn, en/of dat je bekend bent met de randvoorwaarden. Dat doe je niet met 1 weekendje weg, maar met een fatsoenlijke vakantie (paar weken).
En de vraag aankoop vs huur is naar mijn mening een non vraag. Als je ontzettend risico mijdend bent (en bereid bent daar voor te betalen) ga je huren. Geld op de bank heeft een rendement van 0, een camper in stalling (geschorst) kost je minder dan de inflatie van de waarde van de camper. Dus, wat alerts instellen op marktplaats, mobile.de en andere plekken. Lekker veel gaan kijken en kopen waar je je goed bij voelt.
De aankoopkeuring is overigens ook niet altijd je-van-het. Zo wordt er alleen geinspecteert wat zichtbaar is. Een kennis van me kocht recent een Peugeot camper van een particulier. Geen waarschuwingen bij de aankoopkeuring. Daags na aankoop bleek de ECU ooit opengemaakt te zijn. De connectoren naar de ECU geoxideerd, schade loopt volgens zijn garagist in de duizenden euro's. Maar ja, de ecu zit op een plek waar je niet kan kijken zonder iets open te maken, dus er is niets aan de hand. Bij een moderne camper met motorafdekking (sierplaatje bovenop) en isolatie onder valt niet veel te zien aan de aandrijflijn. Dus ook met keuring is het 'what you see is what you get'.
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 23:33
Re: Beginner in camperland... graag tips aub
Dank je wel Faalhaas! Wij hebben zelf weinig technische kennis en zullen reparaties uit moeten laten voeren door een garage. We raken daar niet van in paniek. Hebben al de hele wereld over gereisd en meestal alles zelf geregeld. We zijn op dit moment inderdaad al op zoek om te gaan kopen zodat we wat proefreisjes kunnen maken voordat het echt zover is.
Zijn er bepaalde merken of jaartallen/typenummers die beter/slechter zijn dan andere merken? Is natuurlijk moeilijk te zeggen dat snap ik maar ik begreep dat er van de hymer ook bepaalde types/jaren zijn die wat minder goed gelukt zijn?
Wij lezen op dit moment veel en zijn blij met het actieve forum. Elke info is welkom om zo goed mogelijk te weten te komen waar we goed aan doen.
Fijne zondag nog.
Zijn er bepaalde merken of jaartallen/typenummers die beter/slechter zijn dan andere merken? Is natuurlijk moeilijk te zeggen dat snap ik maar ik begreep dat er van de hymer ook bepaalde types/jaren zijn die wat minder goed gelukt zijn?
Wij lezen op dit moment veel en zijn blij met het actieve forum. Elke info is welkom om zo goed mogelijk te weten te komen waar we goed aan doen.
Fijne zondag nog.