camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door jet55 »

wij zitten er over te denken om een camper samen met vrienden te kopen.
Zij wonen in Duitsland.
heeft iemand hier ervaring mee?
De camper blijft op Duits kenteken,maar hoe zit het met de verzekering?
ik hoor het graag.
Jet
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door 't Busje »

Als de camper in Duitsland geregistreerd staat/blijft, zou ik alles op z'n Duits en door de Duitse vrienden laten regelen. Misschien is het wel mogelijk een Duitse camper in Nederland te verzekeren, maar dat geeft in ieder geval complicaties. De Nederlandse mede-eigenaars zouden dan alleen financiële verplichtingen hebben tegenover hun Duitse vrienden.
Ik denk dat het verstandig is een en ander deugdelijk op schrift vast te (laten) leggen, want zelfs tussen goede vrienden kan het mis lopen, zeker als het om financiële belangen en redelijk grote bedragen gaat.

PS: ik noem het Duitse vrienden, omdat dat wat gemakkelijker leest dan in Duitsland wonende vrienden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31972
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Bob Diesel »

Ze zullen mij wel weer afschieten

Dus net als laatst in een ander topic mijn tip
Stel de vraag daar waar de meeste kennis aanwezig is :idea:

Met Duitse vrienden in Duitsland een camper kopen welke op Duits kenteken komt
zal waarschijnlijk in Duitsland verzekert worden

Laat dus je Duitse vrienden dit uitzoeken
In Duitsland en bij /via een Duitse verzekeraar of misschien de ADAC

tbusje was me voor :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Ruud Adam »

Ik denk (denk!) dat als jullie samen met andere mensen een camper koopt en die blijft op Duits kenteken, dat je hem dan ook het beste in Duitsland kunt verzekeren.
Het minste gedoe.
Zitten wel wat haken en ogen aan, zoals bijvoorbeeld dat jullie met deze camper officieel niet op Nederlands grondgebied mogen rijden. Zij wel, jullie niet. Maar dat is officieel. Als jullie aan de politieagent (mocht je al aangehouden worden) laten zien dat de camper van Duitse vrienden is, zullen er maar weinig zijn die er werk van maken.
Denk dat het anders wordt als hij maandenlang bij jullie in Nederland openlijk voor de deur staat.
Samen kopen houdt ook een risico in. Wat als de vriendschap ten einde komt? Van wie is de camper dan?
Gedeeld kentekenbewijs bestaat bij mijn weten niet. Je kunt wel een contract opstellen, maar op wiens naam het kenteken staat, is in beginsel de eigenaar.
Dus ook als bijvoorbeeld de kentekenhouder komt te overlijden, hoort de camper bij diens bezit en dus ook tot diens erfenis, en zal daar erfbelasting over betaald moeten worden.
Nu hoop je natuurlijk dat de vriendschap voor eeuwig is, en het leven ook, maar toch.
Wat doe je met schade die door een van jullie wordt veroorzaakt?
Wie betaalt die?
Samen?
Ook als de ander toch net iets teveel gedronken had?
Of dat de een vindt dat het door domheid van de ander komt, maar diegene zegt dat hij die auto van rechts ècht niet had zien aankomen.
Of dat die laaghangende tak het hele dak openhaalt, terwijl jullie samen nog wel zo'n mooie sticker in de cabine hadden geplakt met "Vorsicht höhe! Voorzichtig hoogte".
Of dat jullie er door omstandigheden maar 2 weken per jaar in konden rijden en zij 3 maanden?
Zomaar wat praktijkvoorbeeldjes waarom je gezamenlijke aankopen (van wat dan ook) niet te lichtvaardig moet opnemen.
Menig vriendschap is hier aan ten onder gegaan.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Cee Pee »

@Ruud,
Op mijn kentekenbewijs staat "De houder van dit kentekenbewijs kan door het kentekenbewijs niet worden aangeduid als eigenaar van het voertuig".
Dus dat zit toch een ietsje anders in elkaar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door jet55 »

dank voor de reacties tot nu toe.
de camper staat niet bij ons voor de deur.
en al het overige.....tja daar zijn we nog niet helemaal uit.
vandaar de vraag aan jullie.......

jet
myway
Berichten: 15534
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door myway »

Het geeft denk ik wel een probleem als jij met deze wagen in Nederland rijdt.
Een collega van mij had zo’n zelfde constructie, bij een algemene controle kreeg hij te horen dat hier een aantekening van werd gemaakt en als hij nogmaals met de zelfde wagen werd betrapt er een heffing kwam van btw en bpm.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Ruud Adam »

Cee Pee schreef:
ma 19 nov 2018, 14:22
@Ruud,
Op mijn kentekenbewijs staat "De houder van dit kentekenbewijs kan door het kentekenbewijs niet worden aangeduid als eigenaar van het voertuig".
Dus dat zit toch een ietsje anders in elkaar.
Ik weet niet wat er op een Duits kenteken staat.
Maar hoe bepaal je dan wie de eigenaar van een voertuig is?
Groet, Ruud
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Teisman »

Je kunt met deze constructie het voertuig alleen in Duitsland verzekeren. Rijden met Duits kenteken is niet toegestaan als je als Nederlander in Nederland woonachtig bent. Alle mogelijke constructies die zelfs door handelaren worden aangeboden zijn illegaal en je loopt grote financiele risico's
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Huub56 »

En wat als ik een camper huur in Duitsland? Die heeft ook een Duits kenteken en daar mag je wel in rijden.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Teisman »

Weet je het zeker??????
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Huub56 »

Ja hier in Heinsberg zit een verhuurbedrijf 3H daar komen veel Nederlanders voor te huren.
myway
Berichten: 15534
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door myway »

Maar ook in Nederland ??
Die collega had ook een soort huurcontract op zak.
Misschien dat daarom aangegeven werd dat als hij nog een keer met de zelfde wagen zou rijden dat dit gevolgen zou hebben.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: camper kopen met vrienden die in Duitsland wonen



Bericht door Ruud Adam »

Huub56 schreef:
ma 19 nov 2018, 15:29
En wat als ik een camper huur in Duitsland? Die heeft ook een Duits kenteken en daar mag je wel in rijden.
Je mag wel als Nederlander in een camper rijden met Duits kenteken, maar niet in Nederland :-B

Je mag ook met een Duitse huurcamper in Nederland rijden.

Wat niet mag is iets doen met de kennelijke bedoeling om een wet te ontduiken.
Dat geldt voor deze wet, maar ook voor alle andere wetten.
Dus wie keer op keer een Duitse camper huurt en daar alleen maar mee in Nederland rijdt, zou dit wel eens kunnen doen om de wet te omzeilen.
Dan ben je op een gegeven moment aan de beurt.
Komt nog bij dat de belasting een van de weinige instanties is, waar de bewijslast bij de overtreder ligt. Mag je gaan aantonen dat het steeds om een andere camper gaat, bij een ander bedrijf. Waarom daar? Was het echt goedkoper?

Heel erg off-topic dit, maar ter leringh ende vermaeck.
In het verleden had je mensen die hun auto om de 3 maanden overschreven op de naam van een ander. Broers bijvoorbeeld op die van elkaar.
Als ze dan door de belastingen geflitst werden, kon de belasting maar teruggaan tot het moment van overschrijving. Je kreeg dan een boete en je moest alsnog die 3 maanden betalen. Nooit langer. Tot de belasting zei 'maar jullie doen dit om de belasting te ontwijken' en liet ze vervolgens betalen voor alle periodes dat de auto ooit op je naam stond. Kennelijke bedoeling.
Groet, Ruud
Plaats reactie