Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 12:10

Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Kaatjeka »

Ik lees af en toe dat er mensen zijn die huiverig zijn voor het kopen van een camper die in de verhuur heeft gezeten. Af en toe zie ik best leuke campers langskomen uit die categorie. Nog niet zo oud, aantal kilometers valt vaak mee, en de prijs ook.

Ik ga er dan vanuit dat het onderhoud aan zo'n camper goed (normaal) is geweest, en wellicht is er wat meer gebruiksschade omdat er steeds nieuwe mensen gebruik van gemaakt hebben, maar dat zijn dingen die je kan zien of merken als je 'm aan een uitgebreid onderzoek onderwerpt voor je gaat kopen.

Zou het mogelijk zijn dat er motorisch het één en ander eerder aan gort is door steeds andere gebruikers? Dat zou ik kunnen zien als een reden om het niet te doen, of dat (indien mogelijk) goed te laten checken.

Wat zouden redenen kunnen zijn om dat juist wel of niet te doen? Benieuwd naar jullie ideeën hierover.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door joske501 »

Beste,

Een camper uit de verhuur is al goed op de proef gesteld want huurders gaan met iemand anders zijn materiaal een beetje anders om dan met hun eigen materiaal, we hoeven dat niet onder stoelen of banken te steken. Maar dit wilt ook zeggen dat, als de camper in perfecte staat is, dat hij is opgebouwd uit degelijke materialen en als hij geen enkel technisch mankement vertoont, zowel op het rijgedeelte als het leefgedeelte en de prijs is goed zou ik er wel vertrouwen in hebben om zo eentje te kopen. Nieuw is hij niet, proefgereden wel.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door hathi »

Niks mis mee, meestal zijn alle problemen al opgelost en de rest kun je, zoals je vermeldt, zelf wel zien.
Hans
Uitgeschreven

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Uitgeschreven »

Mijn eerste een possl twin was uit de verhuur. Alle kinderziekten waren eruit, nooit problemen mee gehad. 6 jaar mee gereden tot 200 D km
had 27 D km bij aankoop. Er stond in het contract dat hij zou opgeleverd worden zoals nieuw en alle gebreken hersteld worden. Garantie zoals normaal.
Is maar 1 seizoen verhuurd geweest. Iemand die een camper huurt draait ook op voor de schade die niet normaal is. Denk niet dat ze er anders mee omgaan.We hebben zelf al verschillende campers gehuurd, zoals in de USA en Canada.
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door isoplus »

Als je hem bij een verhuurbedrijf koopt aan het einde van het seizoen krijg je een camper met ervaring, dat is tegenwoordig vaak beter dan nieuw :wink:
Shedi
Berichten: 168
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 14:22

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Shedi »

Heb geen ervaring met camper uit de verhuur, wel met auto. Mijn dochter kocht in 2005 een 1 jaar oude Opel Corsa met 23000 KM, verhuurd geweest door Hertz. Ze rijdt er nu nog in, inmiddels 270000 KM. Probleemloos!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22882
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door PaulBng »

Mijn huidige camper bleek ook uit de verhuur te komen (wist ik niet), was 5 jaar oud. De kinderziektes waren er inderdaad uit.
Alleen de standkachel moest ik laten repareren.

Je hebt, denk ik, doogaans wat meer gebruiksschade dan bij campers die niet uit de verhuur komen.
zeemeeuw

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door zeemeeuw »

Onze huidige camper hebben we nieuw gekocht na een aantal jaren gehuurd te hebben. Het huren om te kijken welke indeling voor ons het beste was. Ook hebben we circa 2 jaar lang allerlei sites bezocht om een geschikte vinden. We lopen er tegen aan, dat wat we zagen net niet de camper was, die we zochten. Net niet de goede indeling met automaat erbij, enkele accessoires, enz.en ook nog de hoofdprijs dan moeten betalen .Uiteindelijk hebben we toch voor een nieuwe gekozen, omdat je dam de camper kunt uitzoeken, die helemaal aan je wensen voldoet en met natuurlijk de volledige garantie voor een aantal jaren.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Ruud Adam »

zeemeeuw schreef:
ma 12 nov 2018, 16:07
OUiteindelijk hebben we toch voor een nieuwe gekozen, omdat je dam de camper kunt uitzoeken, die helemaal aan je wensen voldoet en met natuurlijk de volledige garantie voor een aantal jaren.
Maar je omschrijft nu meer het voordeel van een nieuwe t.o.v. een tweedehandse.
Ik denk dat de Topicstarter meer doelt op of je er bij het kopen van een tweedehands exemplaar goed of slecht aan doet om een ex-verhuur voertuig te kopen. Of moet je er eentje kopen die door 'gewone' bezitters is gebruikt?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31973
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Bob Diesel »

Sinds ik zelf gezien heb.
De zitkussens gewoon buiten neer gooien en daar met natte zwemkleding op gaan zitten
en de redenatie >de kussens zijn wel weer droog als we hem inleveren.

Maar ook in de showroom al gezien dat ouders niet op hun kinderen letten, die dan alle kastjes en luiken niet open of dicht doen
maar open rukken en dicht slaan.

Beter een uit eerste hand, een 3 jaar oud voertuig wat vertroeteld is, liefst van een behoudend echtpaar
als een zelfde ex verhuur waar in die 3 jaar 20 verschillende jonge gezinnen met kids mee op pad zijn geweest
wat voor de koper niet te controleren is.

Goedkoop zal die nooit zijn ::S
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Don Esteban »

Na bovenstaande 'goednieuwsshow' schets ik een ander voorbeeld:
Een bevriend koppel kocht vorige jaar een camper uit 2014 die uit de verhuur kwam. De prijs leek hun redelijk en het ding was snel gekocht. Enige tijd later stonden we samen op een camping en de camper werd getoond. Ze waren ronduit beginnende camperaars en gaven toe misschien iets te snel te hebben gekocht.
Boven de deur bleek een flinke schade te zijn geweest die slecht was opgelapt. Het viel hun later pas op bij een poetsbeurt. :bang: Binnen was schade aan het raamwerk van een kastje en er waren nog een paar kleine dingen waar ik mijn wenkbrauwen bij fronste. (kweet ff niet meer wat het was) Hij vond na enige overnachtingen het matras erg hard en omdat hij vrij lang is. OK, dan maar een topdekje erbij. Maar nu bleek het bed uiteindelijk ook nog iets te kort.

Als hij minder impulsief te werk was gegaan en bijv. een second opinion had gevraagd, was de schade waarschijnlijk aan het daglicht gekomen en zou blijken dat die 'redelijke prijs' helemaal niet zo redelijk was. :thumbdown: Informatie over het bedrijf had hij ook niet ingewonnen. Ik laat me daar niet verder over uit maar ik ken het bedrijf en zou dit adres te allen tijde hebben afgeraden.
Het kopen van een verhuurde camper kan zeer interessant zijn. Maar doe eerst je huiswerk en vergaar zoveel mogelijk informatie over de staat waarin de camper zich bevind EN over de leverancier waar je eventueel later ook nog service van wilt verwachten. :idea:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Ruud Adam »

Maar dit geldt toch voor elke tweedehandse camper die je koopt?
Of je nu een ex-verhuur of een 'gewone' tweedehands koopt... een impulsieve aankoop zonder een deskundige er naar te laten kijken (als je zelf geen idee hebt) is nooit een goed idee.
En dat een bed te kort is, is de niet de schuld van de verhuurder.
De camper zal toch zo uit de fabriek zijn gekomen.

Wat Bob daarboven zegt, snijdt wel hout.
Sommige huurders zullen inderdaad wat minder verantwoordelijk met spullen omgaan die gehuurd zijn.
Of het zo extreem is als Bob zegt, betwijfel ik, want toen wij zelf een camper huurden, gingen we daar heel voorzichtig mee om.
Ook omdat ik geen zin had om het eigen risico aan te moeten spreken. :-B
Daarnaast zul je die zogenaamde zorgzame bezitters die een verborgen gebrek niet opbiechten of die lekkage verzwijgen die pas zichtbaar wordt in regenachtig herfstweer, de kost moeten geven.

Denk dat hoe dan ook voorzichtigheid geboden is bij een tweedehands aankoop, en dat het inroepen van een ervaringsdeskundige een slimme zet is.

Waar ik benieuwd naar ben...
Zal een motor van een ex-verhuur camper meer geleden hebben dan die van een 'gewone' tweedehandser?
Omdat sommige mensen nu eenmaal niet zo soepel schakelen, met hele hoge toeren rijden, of juist lage toeren, etc.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Don Esteban »

En dat een bed te kort is, is de niet de schuld van de verhuurder.
Ik schrijf toch nergens dat dit wél zo is? In het door mij geschetste geval heeft de koper natuurlijk ook zelf schuld dat hij niet het snoepje van de week had gekocht.
Zal een motor van een ex-verhuur camper meer geleden hebben dan die van een 'gewone' tweedehandser?
De meeste campers uit de verhuur zijn niet ouder dan een paar jaar dus men moet het al héél erg bont gemaakt hebben, wil de motor niet OK of slechter zijn.
Mijn Hymer kocht ik van een kennis die hem als zijn eigen kind had behandeld. En toch had ik al vrij snel een paar reparaties voor de kiezen. Veelal de bekende dingetjes die te verwachten zijn bij een camper van 10 jaar (bij aankoop 7 jaar) oud. Ik hoor wel vaker: koop een nieuwe camper en je ergert je aan mankementen of allelei kinderziektes die je niet verwacht. Want je hebt tenslotte de hoofdprijs betaald. Koop een gebruikte camper en calculeer de slijtage in. En bij welk merk is dat het minst? Wie het weet mag het zeggen.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Een camper uit de verhuur kopen: ja? nee? waarom?



Bericht door Transitje »

Toen we op zoek waren naar een "nieuwe" buscamper kwamen we op een gegeven moment terecht bij een bedrijf dat campers bouwt, hij had een, volgens de advertentie, hele mooie bus staan. Deze bus was door hem zelf verbouwd en had precies de indeling welke wij zochten en die je bij een fabrieksmodel niet tegen komt.
Bij aankomst zag de bus er, van dichtbij, toch ietsje minder mooi uit, het hele plaatje gaf wel een mooie camper te zien maar als je goed keek waren er zoveel op zich kleine beschadigingen dat wij wisten dat we ons daar blijvend aan zouden gaan storen. Jammer, want de prijs stond ons ook wel aan. Dan moet je op zo'n moment de lange reis die je hebt gemaakt even vergeten en vertrekken. Wij vonden de meeste van de beschadigingen duidelijk getuigen van huur, een eigenaar zou, zo denken wij, dit niet zo gauw laten gebeuren. Hoe de bus motorisch was hebben we verder niet onderzocht.
Ik wordt al een beetje kriegel als de aangeboden zaak er anders uitziet dan op de foto, natuurlijk kan ik me voorstellen dat je de zaak gunstig voor wil stellen maar eerlijk zijn over gebreken voorkomt in ieder geval dat mensen voor niets komen, en soms van ver.
En je eigen naam wordt er ook niet beter van, daar zal een particulier natuurlijk minder last van hebben dan een handelaar.
Groeten

Klaas
Plaats reactie