Wringend interieur

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Erwin_L
Berichten: 33
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 0:18

Wringend interieur



Bericht door Erwin_L »

Ik wil toekomstige kopers van een gebruikte camper wijzen op het volgende. Ik ben op mijn zoektocht meerdere campers tegengekomen waarbij kasten of de bodem beschadigen of het plafond beschadigen. Bodem beschadiging kun je herkennen aan vinyl vloerbekleding die loslaat en op krult aan de onderkant van bv de hangkast. Ik vermoed dat dit ontstaat door het torderen van de het camperdeel door te hard rijden of slecht wegdek. Het ziet eruit alsof er te veel vinyl vloerbekleding is. Hetzelfde geldt voor kasten bevestigd aan het plafond deze drukken aan de uiteinden het plafond kapot.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wringend interieur



Bericht door de Jonckheer »

Torderen heeft niets met hard rijden of een slecht wegdek te maken. Wanneer het chassis ongelijk belast wordt, dus wanneer de camper op een ongelijke ondergrond staat treed torderen op. Op de foto is dat heel duidelijk te zien, al is dat een schadegeval. Een goede bouwer zal daar rekening mee houden.
Torderen is een normaal verschijnsel, je kunt het stomweg niet zo stijf bouwen dat het niét optreed. Het veroorzaakt o.a. loslatende kitnaden en de verschijnselen die TS noemt. Vooral semi integralen hebben er last van omdat de cabine veel stijver is dan het camper deel wat achter op het chassis is geplaatst.

Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wringend interieur



Bericht door kampo »

@Erwin
Ik ben het met je eens dat het een belangrijk aandachtspunt is.
Men staat er niet bij stil maar deurtjes mogen boven en onderaan niet slepen. Dat is niet pluis.
Er is dan mogelijk meer aan de hand. Niet altijd natuurlijk want een deur wil nog wel eens afhangen van ouderdom.

@Jonckheere
Mooie foto :thumbup:
Zo een trekker is natuurlijk veel stijver gebouwd als een bakwagen.
Net zoals een stijve camper uit een stuk gebouwd is.
Alhoewel ...a ls je hem op 1 punt opkrikt zie je ook aardig wat torsie.

Bij mijn vrachtwagencamper kan het chassis ook serieus torderen.
Het is gedaan om te vermijden dat deze krachten overgebracht worden in de opbouw.
Vooraan staat een begrenzing op bij 45mm, meer mag het vrachtwagenchassis niet plooien zonder schade.
Met een Ducato of Sprinter moet je zoiets niet doen !
Groeten Kampo
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Wringend interieur



Bericht door Gerard.Smolders »

Daarom krik ik , als ik een wiel moet wisselen voor en achter samen op.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Wringend interieur



Bericht door Vertrokken4 »

Kijk maar even vanaf 28.03 tot 28.46, kan je zien hoe het wringt:

https://youtu.be/H7nF8eneuQk

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wringend interieur



Bericht door bertt »

Als ik van "achterom" de weg op ga bij mij in de straat, moet ik precies met één wiel over een diepe put, De weg is ook nog een bol. Je wordt er soms bang van zoals de camper te keer gaat.
Als ik zeer zwaar ben, volgeladen, dat leg ik eerst een plan over de put.

Bert

Maar ja, het gebeurt ook dat je op een CP of iets ook door een ongelukkige diep kuil moet, het is niet anders, maar helemaal goed kan het nooit zijn.
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wringend interieur



Bericht door Kroppie »

en al die dingen daar is een woord voor, SLIJTAGE, dat komt vooral door het gebruiken van een voorwerp, is niet te vermijden, en zorgt ervoor dat na verloop van tijd er gerepareerd of een nieuw voorwerp aangeschaft moet worden, helaas, maar door het voorwerp toch te gebruiken, niet te vermijden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10156
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wringend interieur



Bericht door Peter LMC »

Heb met mijn sprinter vele km over slechte wegen gereden.
Maar na al die jaren nog steeds geen problemen met de opbouw.
En ja die MAN van Jeroen. :thumbup:
Ik vind het dan jammer van de takken die over de opbouw slepen.

Maar als je ziet hoe men vandaag de dag een camper bouwt ja dan kun je zo iets verwachten, lijkt me.
Men koopt een voorkop bij Fiat etc.
Men knutselt er een alco chassis aan vast.
Alles moet zo ligt mogelijk en zo laag mogelijk gebouwd worden.
De veerweg is minimaal en de belading maximaal of nog beter, overbeladen.
En dan verwacht men ook nog dat het heel blijft.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wringend interieur



Bericht door Kroppie »

ik vind het veel verwonderlijker dat het nog zo lang heel blijft.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wringend interieur



Bericht door Jan en Simonne »

Er kunnen wel anti torsie boxen worden ingebouwd, maar die campers zijn dan niet meer onder de 3500 kilo.
En dat moet natuurlijk...
De zijwand van onze Hymer was compleet losgebroken van het chassis.
Ook braken de boven voorkastjes steeds los van de voorwand.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Erwin_L
Berichten: 33
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 0:18

Re: Wringend interieur



Bericht door Erwin_L »

20181111_105554.png
20181111_105554.png (924.16 KiB) 1202 keer bekeken
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Wringend interieur



Bericht door camilo »

Mijn Hymer (B514, 2006) werd zo nieuw aan mij geleverd. Ik zag het pas toen ik het tapijt verwijderde. En, zoals op de foto, ook bij de kledingkast. Ook bij andere Hymers van dit bouwjaar die plooien in het vinyl gezien. Ik denk niet dat het met een torderen van de opbouw te maken heeft (inmiddels ben ik zo'n 100.000 km verder met deze wagen en het is niet erger of zo geworden). Het lijkt mij eerder dat de kledingkasten bij de opbouw er zijdelings worden ingeramd en daarbij het vinyl "opstropen". Misschien valt er meer over te vinden op het Duitse Hymer-forum (hme-ev.de). Ik zou me er geen zorgen over maken: ooit snijd ik het opgestroopte stukje vinyl er uit en lijm ik er een nieuw stukje in.

Waarom ik destijds niet heb gereclameerd bij mijn officiële Nederlandse Hymer dealer? Omdat het daar een ongelooflijk stelletje chicaneurs waren. After sales service betekende daar: met een kluitje het riet insturen.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wringend interieur



Bericht door Jan en Simonne »

Dat is Hymer ja... niet alleen in Nederland.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wringend interieur



Bericht door isoplus »

Nou ja ik heb onze Hymer net ingeleverd na 10 jaar trouwe dienst, een integraal dat wel, geen centje pijn met slechte wegen en kuilen.
Alle kastjes hangen nog keurig waar ze horen, nergens plooien of andere ongein nog perfect waterdicht.
De service en garantie inspanningen van Hymer waren gewoon slecht, maar de camper zelf(na genezing van de kinderziektes) prima.
We hebben nu een Fiat-bus ingebouwd door Clever, wij zij verbaasd over de stilte die tijdens het rijden heerst, we kunnen zomaar de radio horen.
Nog een groot pluspunt ten opzichte van de Hymer integraal is dat de verwarming(via de motor) werkt, voor het eerst kan de ventilator op stand 1 en wordt het warm binnen.
Ongetwijfeld zal de bus ook wringen maar als je dat binnen aanvaardbare grenzen weet te houden blijft alles wel heel hoor.
Plaats reactie