Wringend interieur

Algemene campervragen en -opmerkingen.
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wringend interieur



Bericht door isoplus »

Ik heb 10 jaar in zo'n Hymer gereden, bij mij bleven echt alle meubels op hun plaats en net zoals de vorige schrijver meden wij slechte wegen langs de westkust van Portugal niet.

De vloerbekleding liet bij ons los langs de randen van de plaatsen waar een luik in de vloer gezaagd was(vuilwatertank en schoonwatertank) en verder in de garage tegen de achterwand daar waar de vloerplaat ingekort was.
Dit heeft niets met vocht of torderen van doen maar heeft als oorzaak slecht verlijmen.
De koets heeft inderdaad ondersteuning van de meubelbouw inwendig en dat is ook zo ontworpen, daarom kon ik ook rustig op het dak lopen mits ik de versterkingen wist te zitten.
Zoals je zelf kunt zien is de passing van de meubels nogal nauwkeurig maar het is onvermijdelijk en ook noodzakelijk dat het hele spul wat kan bewegen tijdens het rijden en dat veroorzaakt in de eerste gebruiksperiode wat zetting van de meubels in de koets.
Dat nu is helemaal niet erg maar als zo'n optische fout je hindert moet je het ding niet kopen, het blijft en zit je dan telkens dwars.
Belangrijk is dat het ding geen vochtschade heeft(wat bij een 10 jaar oude Hymer eigenlijk niet voorkomt) en dat de meubels vastzitten en nog met het originele antikraakband tegen de wanden bevestigd is. Is dit niet zo en mis je b.v. schroeven en het band, dan is er aan gesleuteld en moet je uit zien te vinden waarom!
Kruip er eens onder en bekijk de houtenbodemplaat dat ding wordt vaak verwaarloosd of ingesmeerd met een niet dampdoorlatende coating, dat gaat op den duur problemen geven. Is de bodem prima dan hoef je verder ook niet zo bang te zijn dat er wat aan de koets mankeert.
Bij een Hymer loopt lekwater, dat tussen de wanden, raakt keurig naar het laagste punt(de bodem) en veroorzaakt daar slechte plekken in de vloerplaatranden.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Wringend interieur



Bericht door blizard »

@Isoplus,Dit is nu wel een aannemelijke reden.
Torderen, kasten erin rammen, past niet bij mijn beeld over Duitse campers
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Wringend interieur



Bericht door djurre1980 »

Ik heb eens gekeken of ik in mijn camper (31 jaar oud, 287dkm) wringplekken in mijn interieur heb, maar dat is niet het geval, alles zit er nog nog even strak in als 31 jaar geleden.
Ik heb geen stutten onder mijn camper, wel dubbellucht, zou dat van positieve invloed kunnen zijn?
Camper beweegt ook niet of nauwelijks als ik erdoorheen loop.

Afbeelding
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wringend interieur



Bericht door isoplus »

Het frame van een dubbellucht Iveco tordeert aanzienlijk minder dan het frame van een moderne camper op een licht Alko-chassis, dat kun je zelf wel bedenken als je er onder kijkt.
Waarschijnlijk is jouw camper gebouwd door Beka en is het geen seriebouw bovendien was streven naar een steeds lager gewicht toen nog niet in de mode. Nu moet er van alles in en op zo'n camper en dan liefst nog volgeladen en 7.5 meter lang met trekhaak onder de 3500kg.
Dat is natuurlijk een prima streven en met moderne materialen komt men in de buurt, helaas moet en kan je met zulke campers zonder extra maatregelen niet van de gebaande paden afgaan. Ook verkeerd optillen kan bij zulke lichte frames schade veroorzaken, de steunpootjes zijn slechts bedoeld om het wiebelen te ondervangen, niet om de camper op te tillen.
Ik heb sinds kort een eenvoudig, door Clever gebouwd, busje met een heavy-chassis van Fiat. Steunpoten hebben we niet meer nodig en ook de keggen kunnen we vaak thuis laten.

Helaas rijdt het ding wat oncomfortabeler als de Hymer met Alko-chassis, ik kan in het verkeer wel beter mee komen vind ik zelf.
Dat laatste is overigens bij een camper minder belangrijk maar wij gebruiken de bus gewoon als dagelijks vervoermiddel en dan is het een pluspunt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wringend interieur



Bericht door hathi »

Isoplus,prima verwoord :thumbup:
Hans
Plaats reactie