Wringend interieur
Re: Wringend interieur
Even voor de goede orde: dat er veel wordt gemopperd op Hymer is, gelet op het aantal Hymers dat er rondrijdt, niet zo gek. Mijn B514 is mijn derde integraal van Hymer en ik zie me niet zo gauw overstappen op een ander merk. Waardevastheid en onderdelenvoorziening (nieuw en gebruikt) zijn voor mij heel belangrijke argumenten om bij Hymer te blijven. Maar terwijl ik mijn vorige Hymers na een jaar of zeven weer inruilde voor iets nieuws, deins ik daar nu voor terug. Met name dat streven naar lichter èn groter bouwen schijnt, als ik het Duitse forum mag geloven, tot nogal wat kwaliteitsproblemen te leiden. Of dat bij andere camperbouwers anders is.... Ik heb wat afgerost met mijn huidige wagen (zoals: per ongeluk clandestien dwars door de Bárdenas Reales) maar alles is op zijn plaats gebleven en na twaalf jaar nog steeds geen lekkages.
Niet alle Hymer-dealers zijn slecht. Mijn eerste dealer, Schreur in Lutjewinkel, was uitstekend. Maar die zijn geen dealer meer. Mijn B514 kocht ik bij een dealer "aan de andere kant van het IJsselmeer" en dat was een koude douche vergeleken met Schreur. Bij die dealer was de teneur: alle gebreken hóren zo, niet zeuren dus!
Niet alle Hymer-dealers zijn slecht. Mijn eerste dealer, Schreur in Lutjewinkel, was uitstekend. Maar die zijn geen dealer meer. Mijn B514 kocht ik bij een dealer "aan de andere kant van het IJsselmeer" en dat was een koude douche vergeleken met Schreur. Bij die dealer was de teneur: alle gebreken hóren zo, niet zeuren dus!
Re: Wringend interieur
die hangen we ook apart.
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Wringend interieur
Zoals dit bedoel je, of komt dit door ouderdom. Mij lijkt beide en is hard toe aan reparatie.de Jonckheer schreef:Torderen is een normaal verschijnsel, je kunt het stomweg niet zo stijf bouwen dat het niét optreed. Het veroorzaakt o.a. loslatende kitnaden en de verschijnselen die TS noemt. Vooral semi integralen hebben er last van omdat de cabine veel stijver is dan het camper deel wat achter op het chassis is geplaatst.
Knibbel
Re: Wringend interieur
En dan moeten er ook nog hydraulische stutten onder,wat denkje dan wat er getordeerd word?
Hans
Re: Wringend interieur
Waar wil je ons nu voor waarschuwen, op basis van een vermoeden?Erwin_L schreef: ↑zo 11 nov 2018, 3:50Ik wil toekomstige kopers van een gebruikte camper wijzen op het volgende. Ik ben op mijn zoektocht meerdere campers tegengekomen waarbij kasten of de bodem beschadigen of het plafond beschadigen. Bodem beschadiging kun je herkennen aan vinyl vloerbekleding die loslaat en op krult aan de onderkant van bv de hangkast. Ik vermoed dat dit ontstaat door het torderen van de het camperdeel door te hard rijden of slecht wegdek. Het ziet eruit alsof er te veel vinyl vloerbekleding is. Hetzelfde geldt voor kasten bevestigd aan het plafond deze drukken aan de uiteinden het plafond kapot.
Een voertuig MOET torderen, anders breekt ie. Vergelijk dat maar met een hangbrug.
En je zal het kunnen zien aan loslatende naden enz. dat hoort bij het onderhoud.
Maar of dat een probleem is..
Re: Wringend interieur
als je weet waar de schoen wringt.......
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Wringend interieur
Ik heb begrepen dat wanneer je hydraulische stutten gebruikt en deze, zoals de regels van de kunst voorzien, de camper per twee omhoog drukken (m.a.w. eerst ene kant en dan de andere kant), er geen (of minder) torsie is. En zodra de camper opgestut staat er helemaal geen torsie is. Ik denk dat op keggen staan meer torsie geeft.
Wat zie ik dan over het hoofd?
H20
Re: Wringend interieur
Op zich is dat wel juist. In de lengte kan de torsie meer worden als in de breedte.
Als je camper het oprijden op keggen niet aan kan dan heb je wel een heel slechte camper getroffen wat torderen betreft.
Een groter probleem en iets wat je vaak ziet, is het eerst uitdraaien van de steunpoten achter en dan later met een potkrik voor het ding waterpas gaan stellen en op blokken zetten. Je hoort dan de camper kreunen, je kan dus beter rustig op de keggen rijden en de steunpoten slechts gebruiken om het wiebelen op te vangen.
De steunpoten gebruiken om de camper achter waterpas te stellen is een slechte gewoonte omdat de steunpoten vaak ver van een kriksteunpunt verwijderd zitten en soms zelfs onder het hulpframe zitten en vooral dat laatste deel is slechts gemaakt om de garage te ondersteunen en/of de trekhaak te monteren. Dat frame is dus gemaakt om gewicht op te vangen en trekkrachten en niet om een camper aan op te tillen.
Als je camper het oprijden op keggen niet aan kan dan heb je wel een heel slechte camper getroffen wat torderen betreft.
Een groter probleem en iets wat je vaak ziet, is het eerst uitdraaien van de steunpoten achter en dan later met een potkrik voor het ding waterpas gaan stellen en op blokken zetten. Je hoort dan de camper kreunen, je kan dus beter rustig op de keggen rijden en de steunpoten slechts gebruiken om het wiebelen op te vangen.
De steunpoten gebruiken om de camper achter waterpas te stellen is een slechte gewoonte omdat de steunpoten vaak ver van een kriksteunpunt verwijderd zitten en soms zelfs onder het hulpframe zitten en vooral dat laatste deel is slechts gemaakt om de garage te ondersteunen en/of de trekhaak te monteren. Dat frame is dus gemaakt om gewicht op te vangen en trekkrachten en niet om een camper aan op te tillen.
Re: Wringend interieur
Jurgen,je ziet over het hoofd dat keggen,onder de bandenzitten,ds word de vering bij het liften erbij betrokken,en hydrauliek,zit rechtstreeks onder /aan het chassis,die cylinders,zijn zo sterk,dat ze makkelijk het auto– chassis kunnen vervormen,wat echt niet zo sterk is als het mss uitziet,en de meesten denken ,en hoe vaak het systeem gebruikt word in oneffen terein,en een camperleven,weet je zelf? Bij mij komen er in ieder geval geen onder
Hans
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Wringend interieur
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wringend interieur
Klinkt niet overtuigend, integendeel zelfs. Of er nu vering onder de banden zit of niet bij gebruik van de keggen, het chassis moet omhoog en dat doe je vaak op 1 punt, dus torsie.hathi schreef: ↑di 13 nov 2018, 14:20Jurgen,je ziet over het hoofd dat keggen,onder de bandenzitten,ds word de vering bij het liften erbij betrokken,en hydrauliek,zit rechtstreeks onder /aan het chassis,die cylinders,zijn zo sterk,dat ze makkelijk het auto– chassis kunnen vervormen,wat echt niet zo sterk is als het mss uitziet,en de meesten denken ,en hoe vaak het systeem gebruikt word in oneffen terein,en een camperleven,weet je zelf? Bij mij komen er in ieder geval geen onder
De hydraulische steunen worden per twee bediend, ofwel links, rechts, voor of achter, waar zit de torsie?
Zijn de hydraulische steunen het geld waard, dat is een andere vraag.
H20
Re: Wringend interieur
Sorry, maar als je het verschil niet ziet,? Kijk wat er veert als je door een kuil rijd,? Juist niet alleen de banden
Hans
Re: Wringend interieur
Hallo,
Bedankt voor de reacties. Ik ben bezig met de aankoop van een camper. Op mijn zoektocht die nu al bijna 2 jaar duurt heb ik veel gezien en meegemaakt. Mijn vrouw zegt weleens gekscherend hoop ik, jouw zoektocht is duurder dan de camper die we gaan kopen. Ik heb de camper gevonden die aan alle eisen voldoet (denk ik), helaas staat deze in Duitsland en het is ook nog eens een hymer. Helaas heb ik veel hymers gezien met een opgestroopt vloerzeil (is dat de juiste beschrijving) . Ik heb nog geen goede verklaring gehoord. De meest plausibele is: tijdens de fabricage is de hoge kast er vanaf de zijkant in geramd waardoor het vloerzeil (verlijmd) is opgestroopt. Mijn vraag aan jullie is dit plausibel? Ik dacht dat het een gevolg is van bewegingen in de camper al dan niet als gevolg van hoge snelheid of slecht wegdek. Nu ik erop let zie ik het heel veel bij hymers. Ik heb vorig weekend in Duitsland mijn mogelijk toekomstige camper bekeken. Helaas heb ik de vloer niet goed bekeken
Zouden jullie eens met mij willen meedenken waarom het vloerzeil is opgestroopt? Is dit een probleem, verrotte vloer ? Mijn excuses dat ik het woord torderen heb gebruikt, wellicht gaat discussie een kant op die niet gewenst is. Vreemd genoeg lijkt het een hymer problee te zijn.
Bedankt voor de reacties. Ik ben bezig met de aankoop van een camper. Op mijn zoektocht die nu al bijna 2 jaar duurt heb ik veel gezien en meegemaakt. Mijn vrouw zegt weleens gekscherend hoop ik, jouw zoektocht is duurder dan de camper die we gaan kopen. Ik heb de camper gevonden die aan alle eisen voldoet (denk ik), helaas staat deze in Duitsland en het is ook nog eens een hymer. Helaas heb ik veel hymers gezien met een opgestroopt vloerzeil (is dat de juiste beschrijving) . Ik heb nog geen goede verklaring gehoord. De meest plausibele is: tijdens de fabricage is de hoge kast er vanaf de zijkant in geramd waardoor het vloerzeil (verlijmd) is opgestroopt. Mijn vraag aan jullie is dit plausibel? Ik dacht dat het een gevolg is van bewegingen in de camper al dan niet als gevolg van hoge snelheid of slecht wegdek. Nu ik erop let zie ik het heel veel bij hymers. Ik heb vorig weekend in Duitsland mijn mogelijk toekomstige camper bekeken. Helaas heb ik de vloer niet goed bekeken
Zouden jullie eens met mij willen meedenken waarom het vloerzeil is opgestroopt? Is dit een probleem, verrotte vloer ? Mijn excuses dat ik het woord torderen heb gebruikt, wellicht gaat discussie een kant op die niet gewenst is. Vreemd genoeg lijkt het een hymer problee te zijn.
Re: Wringend interieur
Mijn B514 is, net als de B504 en de B524, een dwarsslaper, dus met een bed boven de garage c.q. bergruimte. In die configuratie zijn de kledingkast en de badcel overdwars verbonden door een schot. Dat schot is, bij de B514, ruim een meter hoog en draagt -bedoeld of onbedoeld- belangrijk mee aan de stabiliteit van de opbouw. Dat schot is bevestigd met schroeven en die zouden allang los moeten zitten als er zoveel beweging in de opbouw zou zitten dat de kledingkast "aan de loop gaat". Zeker gelet op het feit dat ik geregeld op "wegen" rijd waarbij de camper eerder een kurk op de golven lijkt. Neemt niet weg dat er een plausibeler verklaring voor het opstropen van het vinyl moet zijn. Het zou ook nog kunnen dat het meubilair, waaronder dus de kledingkast, pas op de vloer wordt vastgezet nadat de wanden geplaatst zijn. Mogelijk wordt op het moment dat de wand wordt geplaatst, het losse meubilair verschoven door het aandrukken van de wand en waardoor het vinyl opstroopt. Hoe dan ook: het is een cosmetisch probleem en ik zou me er geen zorgen over maken bij de aankoop van een gebruikte Hymer, althans niet een uit de jaren van vóór 2007.