Ducato bus naar max 4250 kilo?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Ducato bus naar max 4250 kilo?



Bericht door Abri079 »

Google eens op VB vering uit Varsseveld. Zij hebben aan de hand van mijn plaatje onder de motorkap kunnen vertellen wat er mogelijk was. Ik had de keuze tussen 3850 of 4000 kg. Alle communicatie ging via de email.
Het kenteken is hetzelfde gebleven. Op het kentekenbewijs staat nu wel 4000 kg. Ik rijd nu een personenauto met mtm van 4000 kg op een C1 rijbewijs.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ducato bus naar max 4250 kilo?



Bericht door Peter LMC »

Hier vind je ook info.
http://wdt-services.com/campers/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ducato bus naar max 4250 kilo?



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
ma 03 dec 2018, 7:51
Het hele wel of niet tacho is een al jaren durende discussie. Een Duitse vrachtwagen controle beambte die ik toevallig sprak in Zittau is het een grijs gebied waar ze niet uit zijn. Zeer onduidelijke regelgeving welke makkelijk verschillend geïnterpreteerd kan worden. Ik kwam er destijds zelf ook niet uit omdat er niet over privé gebruik van vrachtwagens en bussen wordt gerept. Toen ik de man vertelde zonder schijf te rijden deed hij demonstratief zijn handen tegen zijn oren en zei hij: "dat wil ik niet horen". :lol: Een grote gok is rijden zonder tacho echter niet, ik rij al 10 jaar zo rond en niemand heeft ooit naar een schijf gevraagd. Zou je wél tacho plichtig zijn (wat ik niet geloof) zou je momenteel een digitale hebben, welke periodiek geijkt moet worden. Bovendien moet je dan een bestuurderskaart hebben en je stipt aan de rijtijden houden. Hoe een en ander zou moeten weet ik niet want een kaart moet regelmatig uitgelezen worden en hoe zou je dat moeten doen als privé persoon? Dus ik zou mij er maar niet druk over maken. Ook rijden wij regelmatig op zondag in Duitsland (lekker rustig zonder vrachtverkeer) en daar nooit een reactie op gehad, terwijl de bus op vrachtwagen kenteken staat.

Dat klopt, ook hier in België loopt die discussie.
Zelf rij ik met een personenwagen, onderafdeling kampeerwagen van 11.990kg en daar is geen discussie over.
Staat ook zo in de regelgeving dat tacho's enkel verplicht zijn bij goederenvervoer.
Ik doe geen goederenvervoer en de laadruimte is zeer beperkt namelijk 1 motorfiets groot.
De digitale tachograaf moet erin blijven wat genereert het signaal naar de kilometerteller.
De tachograaf is daarom diep verstopt, om bij eventuele controle te kunnen zeggen dat er geen is.
(Snelheidsbegrenzer heb ik ook niet.)

Maar waar de politie de pik op heeft zijn de paardenwagens, motocross ateliers, rijdende cylowerkplaatsen enz
waar een klein hoekje met bed, keuken, kastjes instaan en die omdat ze voldoen aan de definitie kampeervoertuig ook zo zijn ingeschreven.
BV 7 paarden achteraan en 2 meter camper dus geen tachograaf.
Door een hiaat in de regelgeving staat er nergens dat de paarden vrachtwagen hoofdzakelijk een camper moet zijn, bv 7 meter camper + maximaal 1 paard.
Dat pakken ze nu aan...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ducato bus naar max 4250 kilo?



Bericht door kampo »

stobbie schreef:
ma 03 dec 2018, 17:03
De importeur is nog niet erg behulpzaam.

Kreeg vandaag bericht dat mijn Fiat Ducato X250 helaas niet opgewaardeerd kon worden omdat mijn chassisnummer begint met ZFA250 en volgens hen kan alleen een ZFA230 worden opgewaardeerd ::S
Wat een sukkels daar, heb al een mailtje gestuurd dat er natuurlijk geen 250's bestaan met een 230 chassisnummer, maar ze reageren niet meer.
De importeur, zal je enkel helpen als je hem goed informeerd.
Wie is de importeur/fabrikant in jou geval ?
Dus geen wollig verhaal afsteken. Enkel de juiste geformuleerde vraag stellen.
Alle scans van de juiste papieren en typeplaatjes erbij.
Wat ze tenslotte moeten weten is welke assen, veren en remmen er onder staan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Ducato bus naar max 4250 kilo?



Bericht door B1gcheese »

stobbie schreef:
vr 09 nov 2018, 19:22
Ik heb een Ducato x250 heavy met vooraslast 2100 kg en achteraslast 2400 kg.
Ik heb mij door een camperdealer laten vertellen dat je een heavy chassis inderdaad herkent aan deze maximale aslasten. Dus 4000 kg zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik heb een x250 chassis met dezelfde aslasten en het maximale gewicht op 4 ton.

Heel vreemd dat de importeur hier zo vaag over doet, hebben we het hier over de Fiat importeur?
Laatst gewijzigd door B1gcheese op di 04 dec 2018, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ducato bus naar max 4250 kilo?



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
di 04 dec 2018, 8:40
stobbie schreef:
ma 03 dec 2018, 17:03
De importeur is nog niet erg behulpzaam.

Kreeg vandaag bericht dat mijn Fiat Ducato X250 helaas niet opgewaardeerd kon worden omdat mijn chassisnummer begint met ZFA250 en volgens hen kan alleen een ZFA230 worden opgewaardeerd ::S
Wat een sukkels daar, heb al een mailtje gestuurd dat er natuurlijk geen 250's bestaan met een 230 chassisnummer, maar ze reageren niet meer.
De importeur, zal je enkel helpen als je hem goed informeerd.
Wie is de importeur/fabrikant in jou geval ?
Dus geen wollig verhaal afsteken. Enkel de juiste geformuleerde vraag stellen.
Alle scans van de juiste papieren en typeplaatjes erbij.
Wat ze tenslotte moeten weten is welke assen, veren en remmen er onder staan.
Aan de hand van het vin nummer kunnen ze in één oogopslag zien welke assen, remmen en veren er onder zitten alsook welk chassis. Dat hoef je dus niet zelf uit te zoeken / op te geven. Niet elk figuur achter een bureau is even behulpzaam, lees liever lui dan moe. Tref je dus de verkeerde wordt het een vervelend verhaal.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ducato bus naar max 4250 kilo?



Bericht door stobbie »

Ze reageren nu niet meer.
Volgens deze mevrouw kan het alleen bij campers.
Stuur over een tijdje wel een heel nieuw verzoek naar ze.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Plaats reactie