Aanschaf Hymer B654 cl

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door Marianjacques »

Geachte medecamperaars,
Wij overwegen om een 2008 Hymer B654 cl aan te schaffen.
FIAT onderstel
Motor is een 3.0 fiat 160 pk met 6 handversnelling.
Inmiddels 90.000km op de teller.
Onderhouds papieren/facturen aanwezig.....het km getal op de teller zou praktisch gezien moeten kloppen.

Inzake dit model... zijn hier positieve/negatieve aandachtspunten over aan te geven?
Heb nog niet proef gereden. Dus waar kan ik ook wat dit betreft op letten?

Alvast dank...

Jacques

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door bertkuip »

In die periode zijn er nogal wat problemen geweest met ondermeer de ruitenwissermotor en de "bekende" Hartaldeur in het woondeel. De ruitenwissermotor vertoonde vreemde kuren (wilde niet uit of aan) door slechte sleepcontacten. Hymer gaf soms garantie of coulance, maar lang niet altijd! Hymer heeft een nieuwe motor laten ontwikkelen door de 3 ruitenwissers ipv de 2 van Fiat. Problemen met de Hartaldeur werden veroorzaakt door niet gefixeerde slotpennen die los draaiden. Op de gekste momenten kon de deur niet meer open of dicht. Op dit forum is hierover wel het een en ander te vinden. Inmiddels zijn de meeste problemen wel opgelost denk ik maar het zou me ook niet verbazen als ergens nog een probleem Hymer rond rijdt.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door Don Esteban »

Jaques, ik kocht in oktober 2015 een Hymer B 514 CL uit 2008. Geen 3.0 motor 160 PK maar 2,3 Multijet 130 PK met 94.000 km op de teller. De B654 is 6,99 m lang en onze B514 is 6.60 m. Er zal dus een bankje meer rond de tafel zijn. Voor de rest zal het elkaar niet veel ontlopen. Misschien een ietwat andere indeling? In elk geval zijn we er al 3 jaar flink mee op uitgetrokken en de camper bevalt in principe prima. Motorisch perfect. Maar een camper van inmiddels 10 jaar oud met mankementje hier en reparatie daar vraagt om een bezitter die geen twee linkerhanden heeft... OF een goede klusser in de vriendenkring heeft. Het eerste wat ik gedaan heb, is nieuwe voorvering laten plaatsen door Carsupport in Krimpen aan de IJsel. Op rotondes was de Hymer net een Amerikaans 'zeilschip' en helde veel te veel over naar rechts. Met de nieuwe voorvering stond de neus niet meer zover naar beneden en was rotonderijden een verademing. Wil je verdere info stel ik voor dat je een pb stuurt.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door isoplus »

Ik heb de mijne (2007) net ingeruild voor een buscamper, de Hymer had ongeveer 125.000 km. Gereden, hoofdzakelijk lange ritten. Fiat en Alko delen niets op aan te merken, aan de Hymerdelen hebben wij twee jaar moeten sleutelen voor alles naar wens was, daarna bleek het een betrouwbare camper die ons nooit in de steek liet.
Een groot pluspunt is dat het ding werkelijk nooit ergens lekte dus dat heeft Hymer wel voorelkaar. Verder zitten er gewoon standaard handelsdelen in gemonteerd die overal te koop zijn. Indien je van een eerste eigenaar koopt en de geschiedenis erbij krijgt is het een investering met weinig risico.
Je moet wel rekenen op euro 45.000,00 voor een mooie of liever goede.
Die van ons had gebruikssporen en is nooit gepoetst :wink:
Kijk eens in Baak, wellicht staat het ding er nog.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door Don Esteban »

Een groot pluspunt is dat het ding werkelijk nooit ergens lekte dus dat heeft Hymer wel voor elkaar.
Op een kleinigheid na. Sinds een paar maanden druppelt het na een regenbui naar beneden langs de zwengel om het grote dakluik te openen. Er bestaat op het forum al een draadje over dit probleem. Ik belde gisteren mijn reparatieadres (Hymerspecialist) voor een afspraak om een zonnepaneel te laten plaatsen en vroeg of hij het daklek ook kon repareren. Zijn reactie: "geen probleem. Dat is een bekende standaardreparatie bij Hymers van 10 jaar oud." Het dakluikhorretje boven het bed heb ik recent vernieuwd, dakluikpootje boven toilet moeten repareren, kastdeursluiting vernieuwd, slot deur naar woonruimte gerepareerd enz. enz. Allemaal geen dure reparaties maar geen werk voor camperaars met linkse handen.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door isoplus »

Dat dakluikhendeltje is een kwestie van regelmatig de ruimte rond het luik vrijmaken van rommel en even inspuiten met teflonspray(van buiten naar binnen, zo loopt het water immers ook). Er zit een o-ring afdichting en als die stroef gaat lopen sloop je de o-ring, dat is dus onderhoud.
De horren en zo is allemaal standard spul dat ook in andere campers gebruikt wordt.
Meer ontzag moet je hebben voor de prijzen van koplampunits en achterlichten, hoewel je die inmiddels ook wel op het net kunt vinden voor gematigde prijzen. Deursloten is ook zo'n dingetje, regelmatig onderhouden en vooral als ze zwaar gaan.Tenslotte, ik ben geen Hymerfan dat is wel bekend maar ik ben ook geen Mercedesfan en geef niets om een merk. Wel vind ik dat die merken vaak overgewaardeerd worden en ja dat moet je betalen.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door Marianjacques »

Dank allen!
Erg blij met genoemde aandachtspunten.
Altijd spannend inzake een eventuele aanschaf om er goed objectief naar te kijken.

Groet,
Jacques

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door Marianjacques »

Vervolg:
Intussen de betreffende Camper bekeken op jullie genoemde aandachtspunten.
Deze versie heeft 3 ruitenwissers.

De kunststof delen van de kop zijn gespoten, ivm het verkrijten van het kunststof.
Cosmetisch dus. Glazen koplampunits..inderdaad unieke, dus dure, dingen denk ik.

De deursloten zijn inderdaad knudde. Worden met elastiek naar binnen getrokken... iets met veertjes die niet geleverd kunnen worden.
Zijn deze sloten of veertjes los leverbaar?

Dakluik loopt goed, het handeltje zelf heeft een scheurtje in het scharnierdeel.
Tevens de andere luiken bekeken... klein scheurtje in het 40x40 luikje op de hoogte van de keuken. ... dubbel transparant kunststof...in binnenste schaal. Mogelijk in de toekomst (als aanschaf doorgaat)Maxfannetje in.

Alle binnendeuren en kleppen sluiten en lopen goed. Van sommige sluit/indruk knoppen is de kleur afgesleten...moeten of opnieuw gespoten of vervangen denk ik.

Het voorruit plise gordijn is aan de onderkant.. bij het begin... op een paar cm beschadigd. De ogen zijn uitgescheurd.
Lijkt me ook niet erg eenvoudig om deze gordijnen open en dicht te schuiven....zal je wel handigheid in moeten krijgen.
Zijn dergelijke harmonica gordijnen nog ergens mee te reinigen?

Staat een efoy onder een zitbank achter de bestuurder...volgens zeggen werkt deze prima...maar volgens mij, doen die dingen het een jaar of 5 en dan raakt hij uitgewerkt. Staat er vanaf 2009 in. Er zit nog wel leven in...
Geen aandacht verder aangegeven.

Buitenkant is nergens gedeukt. De aluminium grijze rok rondom heeft verticale kleur oneffenheden..zal wel een kwestie van poetsen en in de was zetten zijn.
Het dak heeft hier en daar een indruk...maar lijkt me niet een hagelschade.
Eerder afkomstig van zaken die sowieso uit een boom kunnen vallen.

Wat me wel opvalt is dat het doosje/ruimte, van de diesel vuldop, erg bruin is geworden.
Diesel trekt, denk ik, in het toegepaste kunststof... gauw dekseltje maar weer dicht gedaan. Wel vreemd..maar mogelijk normaal voor een Hymer?

En dan proefrijden...
Een verhaal apart:
De Camper had na de zomervakantie ( 5000 km in Frankrijk rond gereden), sindsdien niet meer gereden.
Starten ging vlot, vanwege brandend "leeg" lampje even bij een in de buurt liggend tankstation wat liters diesel in de tank gegoten.
Met nog koud zijnde motor voorzichtig wat rotondes genomen en een 80 km weggetje ingedoken.
Opeens begon de motor in te houden, maar sloeg niet af.
Camper aan de kant en even van de schrik bekomen, mogelijk naast het gaspedaal ook de rem iets ingetrapt?, of iets anders?
Maar rij intussen al 30 jaar met dieselauto's dus ben toch niet gek?
Toch maar weer rustig de weg opgereden en daar begon direct het inhouden weer.
Door gas los te laten en heel voorzichtig af en toe iets in te drukken kon ik iets meer snelheid maken en zodoende een kruispunt zoeken om weer om te keren...3km van huis.
Af en toe pakte de motor weer en kon ik de 50 halen. Maar je voelde het vermogen soms wegzakken dus weer minder gas geven...
Er ging geen lampje branden en er was ook geen vreemd geluid (buiten mijn gegodver...).
Aldoende terug gereden en motor laten draaien. Eigenaar direct erbij, verhaal verteld en hij is gaan rijden met mij als passagier. Dus niet opnieuw starten, direct rijden.
En natuurlijk geen motor inhouden meer... zelf weer achter het stuur ...zelfde rotondes...rijksweg gepakt..vrachtwagens ingehaald.. etc (stuurt geweldig..plenty power...schakelt goed..niets op aan te merken).
Ben wel geschrokken en vraag mij af wat de oorzaak (geweest) zou kunnen zijn, van het inhouden.
Heb wel vernomen dat er bij deze Fiats, gasklep problemen voorkomen, maar dan zou er een dashboard lampje gaan branden..en dit uit te lezen zijn. Motor gaat dan volgens zeggen in noodloop.
Maar in dit geval leek het op mijn vroegere brommertje waarvan de choke niet ingedrukt was en je middels gas spelen het blokje warm reed. Dus het effect van gas geven inhouden en net zolang jengelen, totdat je een straat verder was... en hij weer als de brandweer liep.

Mogelijk herkent iemand dit? Zou erg graag weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Vuil en of bacteriën in de bijna lege tank? Heeft intussen paar maandjes bij relatief warm weer buiten gestaan.
Brandstof in Frankrijk is van de normale merkpomp geweest..dus niet van de Carrefour en andere mega shops.
Maar je weet maar nooit.

Slaap er intussen niet van...mijn vrouw en ik vinden het een mooie Hymer..voor een goede prijs... Dus om nu zomaar weg te lopen...
Huidige eigenaar gaat zelf met opnieuw koude motor checken... en in ieder geval gaan alle oliën en filters vernieuwd worden en preventief de gasklep. Had hij zelf ook al eerder gemerkt (Lampje ... noodloop) en mij al eerder aangegeven...voor de proefrit, dat dit sowieso, voor verkoop, vernieuwd wordt.

Dus wordt het een go of no go...even laten bezinken...

Sorry voor het verhaal, maar het is toch flut weer...





Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door isoplus »

Ja, dat hendel van het dakluik breek dus spoedig af maar voor dat het gebeurt draai je er even twee parkers in net bij het scharnierpunt dan blijft het verder voor eeuwig zitten.
De verduistering bij de voorruit is een ernstiger probleem, als ze uitgescheurd zijn is dat slecht te repareren. Laat de eigenaar het maar vervangen voor de koop, het is namelijk een vervelend klusje en niet goedkoop.
De veertjes van de sloten, gewoon goed werkende sloten verlangen en niet met elastiekjes, veren zijn te koop en er zijn veren in de handel die passen als je het oog wijzigt.
Die efoy heb je niet nodig als er zonnepanelen op het dak liggen plus een extra accu, de brandstof van efoy is kostbaar en brandbaar dat wil je niet in je camper opslaan.(ik niet in ieder geval).
Inhouden: Je moet een camper nooit met een lege tank wegzetten als je hem langere tijd niet gebruikt. Maar dat is hier het probleem niet.
Ook de uitlaatgassen retourklep is hier niet de oorzaak, als die klep vast zit loopt de motor gewoon verder maar je krijgt wel een controlelamp die oplicht.
Als de motor inhoudt zonder alarmering is er vaak een slecht contact bij het elektronische gaspedaal of ergens bij de verstuiver aansturing, sommige dealers doen er lang over voordat deze storing verholpen of zelfs maar gevonden is.
Dus ook daarvoor geldt de auto pas overnemen als dit probleem opgelost is.
Dit zijn beruchte Hymers tenzij de eigenaar je goed kan rapporteren wat er allemaal aan gedaan is in de eerste twee jaar na ingebruikname en hij de eerste eigenaar is.
Niet van wakker liggen Deze Hymers uit 2007/2008 worden nu voldoende aangeboden en een goede kost euro 45.000,= dus als je minder moet betalen zit er een luchtje aan.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Aanschaf Hymer B654 cl



Bericht door Don Esteban »

>>Opeens begon de motor in te houden, maar sloeg niet af.<<
Dit klinkt mij zeer bekend in de oren. Dit overkwam mij toen ik na een winterpauze van 2 maanden naar de garage reed voor de APK keuring op een halve tank zomerdiesel. Er bestaat winterdiesel en moet ik de tank volledig vullen voordat de camper op stal gaat? Noooit van gehoord. Zomerdiesel vlokt in de winter en vervuilt het filter. In het voorjaar een fles Aditive voor diesel (Adblue) van Wijns met reinigende werking en de motor loopt weer als een naaimachine.

Voor de rest behoren genoemde mankementjes bij de onvermijdelijke slijtage wat veelal zelf te repareren valt. Uiteraard al naar gelang je interesse en handigheid. Wat ik kan doe ik zelf en waar ik me niet zeker bij voel, laat ik doen. En een bezoekje aan het camperforum heeft ook al verschillende oplossingen gebracht :thumbup:
>>Zijn deze sloten of veertjes los leverbaar?<<
Jaques, ik heb recent op een camping in Spanje een defect slot laten repareren door een handige reparateur die zelf uit zijn voorraad veertjes er een paar passend maakte. Het slot werkt weer prima. Uurtje sleutelen kostte me 70 euro. Een nieuw orgineel Hymerslot kost diverse honderden euro's.
En inderdaad, deze Hymer koop je tussen de 40 en 45 mile. Veel goedkoper? Dan blijf er maar liever vanaf.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Plaats reactie