Campingaz laten vullen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door javanes »

Ooit een officiële kleine Campingaz pul met verzegelde stop gekocht, waar het gaslampje niet op werkte.
Na het laten ontsnappen van een hoeveelheid gas was het geen probleem meer.
Dus ook een officiële pul kan te vol zitten.

Ook op de Campingaz pullen staan de gewichten van leeg en vol.
Dus waarom niet laten vullen?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door twente1946 »

Mickel Moen schreef:
vr 09 nov 2018, 11:08
Hmmm.....

1. Laten vullen geeft mij geen goed gevoel.

2. Als je een grootverbruiker van gas bent, kun je beter op andere gasflessen overstappen.

3. Ik denk dat ik een kleinverbruiker ben. Gebruik het alleen om te koken. Ik schat zo’n 1,5 grote fles per jaar = €45. Voor mij is dat in relatie met de doelmatigheid en de handzaamheid geen probleem.

Kortom wie meer nadelen dan voordelen ziet van campinggaz adviseer ik over te stappen op een ander merk. Zelf laten navullen adviseer ik niet.
hier nog een klein verbruiker, ook alleen om te koken. Kunnen met één fles wel een jaar vooruit. (2018 ; 18 weken) en nog niet leeg.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door Aloys »

Mickel Moen schreef:
vr 09 nov 2018, 11:08
Ik schat zo’n 1,5 grote fles per jaar = €45. Voor mij is dat in relatie met de doelmatigheid en de handzaamheid geen probleem.
Hier idem, hooguit 2 vullingen per jaar.
(dankzij de Webasto Airtop 3,5KW verwarming op diesel en de Waeco MDC65 compressorkoelkast op 12V.)

Was anderhalve week geleden nog in Thionville, Frankrijk. Vergeten om even te kijken wat ze daar kosten,
in de supermarkt. De wat grotere supermarkten moeten ze wel hebben, dacht ik...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door Mickel Moen »

Via PB kreeg ik ook een reactie. Dat ging met name ook over het laten vullen met propaan in die landen waar je campinggaz niet om kunt ruilen.

Mijn reactie hierop acht ik waardevol genoeg om hier te posten.
Nu zijn Noorwegen, Zweden en Finland landen, waar je niet om kan ruilen. Er zullen dus zeker vulstations zijn. Ik denk niet dat deze campinggaz gecertificeerd zijn. Dat zegt Overgens niet, dat het niet zorgvuldig gebeurt. Waar ik sowieso geen zin in heb, is zoeken om een vulstation. Verder gaan we niet naar die streken in de winter, dus het butaanprobleem kennen we ook niet.

Ik heb altijd 3 bij me. 1 voor het keukentje, 1 voor de skottelbraai ( past alleen op een campinggazfles) en 1 voor reserve. Dan hebben we ook nog altijd een fles thuis staan. In totaal dus 4.

Op een ander type fles overstappen is voor mij dus niet zo interessant.

Wat het zelf laten vullen van campinggaz betreft. Dat ik daar wat huiverig voor ben, heeft te maken met het systeem wat er achter zit. Het terug krijgen van een nieuwe of gecontroleerde fles.

En ook dan kan het nog fout gaan. Vorige week een nog een bijna volle fles teruggebracht. Het ventiel sloot niet goed. In de dik 40 jaar dat ik kampeer met campinggaz nog nooit meegemaakt.

Op het zeilersforum is er ook zo’n discussie. Daar adviseert iemand om na iedere keer zelf laten vullen de fles toch weer om te ruilen. Wat een gedoe.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
cgb

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door cgb »

@ Aloys;
Ik geef altijd de lege fles af in de doe-het-zelf zaak waar ik nieuwe flessen koop. Wanneer je bijvoorbeeld in Thionville in een supermarkt een nieuwe fles koopt, blijf je dan niet met de oude zitten, of nemen zie die daar ook terug?
Of begrijp ik je verkeerd?
Ik ben me er wel van bewust dat het geen statiegeld systeem is, daar gaat het me dus niet om, maar ik ben zo'n lege fles liever kwijt dan rijk.

Carel
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door Aloys »

We hebben het over omruilen, een lege voor een volle. Dat hebben we in Frankrijk wel eens gedaan, in een supermarkt.

Een fles mét inhoud is meer dan 2 keer zo duur! En het is inderdaad geen statiegeldsysteem, ze kopen geen lege tanks terug.
Een lege fles die je over hebt zou je dus eventueel tweedehands moeten verkopen of weggeven...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
cgb

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door cgb »

Goed idee om eens te proberen een fles in een Franse supermarkt om te ruilen. Nooit eerder aan gedacht; altijd met de lege fles naar huis gereden.
Gaan we bij een volgende gelegenheid proberen.

Carel
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door Mickel Moen »

Voor wie het nog niet helemaal duidelijk is.

Als je de fles terug brengt betaal je alleen voor de vulling. Heb je nog geen fles zul je er eerst een moeten kopen.

Van de site van Obelink.
Tank is met vulling.
- Type 901: nieuw: €42.50 inclusief vulling
- Vullingsprijs 901: €14.95
- Type 904: nieuw: €59.95 inclusief vulling
- Vullingsprijs 904: €17,95
- Type 907: nieuw: €69,95 inclusief vulling
- Vullingsprijs 907: €24,95
Bij type 907 is de lege fles dus €45 waard.

Begin je met Campinggaz, dan is het de moeite waard om een lege op de kop te tikken, op een rommelmarkt of marktplaats. Maakt niet uit hoe oud of roestig die fles is als je die vervolgens omruilt. Je krijgt keurig een nieuwe of gecontroleerde en fris gespoten fles terug. En je betaalt alleen de vulling. Ik heb wel eens op een rommelmarkt een fles voor €5 gekocht.

Feit blijft dat de vulling relatief duur is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door Bob Diesel »

bij de gemeente recycling staan vaak flessen :idea:
doos gebak en :?:

in FR bij de supermarche ff bij de info balie melden
dat je ruilen wilt, geen probleem :?: mits ze de flessen hebben ,
in de grotere en toeristenregio geen probleem

in SP en PT bij veel ferreteria,s en natuurlijk campingshops,winkels op en bij de camping

prijs in PT dit jaar 14€ voor een 907 vulling, dus ruilen

er bestaan ook 3kg propaan eigendoms flessen zijn een fractie hoger
als campinggaz , wel goedkoper in aanschaf, worden gevuld voor een kleinere prijs
en :!: :!: Propaan ivm kou :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door Aloys »

Obelink is goedkoop, met € 24,95. Bij ons in de buurt ben je ruim € 30 kwijt...
Mochten we naar Portugal gaan, dan zorgen we dat onze 907-flessen bijna leeg zijn! :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Campingaz laten vullen?



Bericht door appellover »

Bij Mondelo ( Continente) supermarkt in Silves (PT) krijg je bij de infobalie bij inleveren van fles een creditbon ,die kan je niet te gelde maken maar alleen bij koop van nieuwe fles wordt de creditnota verrekend ,hoef je dus niet met een lege fles de winkel in. Prijs van vulling type 907 was in 2017 € 12,95.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie