Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door doov »

Idd met kinderen een alkoof kiezen.
Dat gaat niet ten koste van het handelbaarheid tijdens het rijden.
Tis vaak wel een aantasting van de esthetiek, maar das ook persoonlijk.
Nswvos
Berichten: 5
Lid geworden op: za 20 okt 2018, 22:33

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door Nswvos »

Bedankt! En mooie maat, Evert! Rijdt een alkoof niet sowieso wat lomper en minder zuinig met dat ding op het dak? Of maakt dat niet veel uit?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door hathi »

't Busje schreef:
ma 22 okt 2018, 16:07
Zoals de onze: 5,64 meter lang (zonder fietsdrager).
Hier 6.35,met 6 slaapplaatsen,maar ja dat was vroeger?
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door 't Busje »

Nswvos schreef:
ma 22 okt 2018, 16:27
Rijdt een alkoof niet sowieso wat lomper en minder zuinig met dat ding op het dak? Of maakt dat niet veel uit?
Wij rijden eigenlijk nooit harder dan 90 km/h (circa 2.500 toeren in de 6) en ons verbruik is circa 1:9. Bij 120 km/h, wat hij gemakkelijk haalt, is het verbruik 1:6. Ik heb geen vergelijkende rij-ervaring met een Ducato buscamper of een (half)integraal. Hiervoor hebben we 12, 5 jaar een Kia Pregio gehad. Die was wel kleiner, maar reed minder prettig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door peter »

ik ben ooit begonnen met een integraal. voordeel is dat je optisch meer leefruimte hebt als het hefbed omhoog is. daarna altijd alkoven. door de indeling is dit handig. je bed ligt altijd klaar (zou er overigens nooit een baby inleggen) en in combinatie met een stapelbed of een bed achterin boven een garage is dit een perfecte indeling voor een gezin met kinderen. inmiddels gaan de oudste niet meer mee en dus hebben we nu een alkoof met een lange bank.
het verbruik van iedere camper (behalve een semi integraal omdat deze minder wind pakt) ligt meestal rond de 1 op 10. soms iets zuiniger, maar meestal niet.
let vooral goed op de motorisering in combinatie met de opbouw. zorg voor een motor die vlot genoeg is om de opbouw aan te kunnen. probeer te letten op voldoende laadvermogen (niet van papier maar weeg de camper voordat je hem koopt) en meet, of laat de camper meten, op vocht in de opbouw. een opbouw waar vocht in zit is waardeloos en vermindert de waarde van je camper.
ook goed kijken of de camper niet ingevoerd is, RDW.nl, als dit wel zo is heb je in de prijsklasse waarin je zoekt goede kans dat de teller is teruggedraaid met mogelijke problemen en waardevermindering tot gevolg. alleen kopen als de kilometerstand 100 pct is te onderbouwen.
als laatste, let qua motorisering goed op de probleemmotoren van Ford, is voldoende over geschreven.
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door Dream Away »

peter schreef:
ma 22 okt 2018, 17:42
ook goed kijken of de camper niet ingevoerd is, RDW.nl, als dit wel zo is heb je in de prijsklasse waarin je zoekt goede kans dat de teller is teruggedraaid met mogelijke problemen en waardevermindering tot gevolg. alleen kopen als de kilometerstand 100 pct is te onderbouwen.
Nu word er dus vanuit gegaan dat bij een geïmporteerde camper de kans groot is dat de teller is teruggedraaid, vind dit wel ver gaan want er zijn meer redenen om een camper te importeren.
Vaak is het zo dat er in het buitenland vaak dezelfde campers staan voor een (veel) lagere prijs dan in Nederland.
Als je zelf wilt importeren kan je dat bedrag in je zak houden maar wil je de rompslomp niet (zoals wijzelf) dan betaal je hier de Nederlandse prijs voor dezelfde camper en is de winst voor de handelaar/garage. Wij hebben inmiddels al wat campers gezien waarbij geïmporteerde en Nederlandse campers zaten maar om de kilometerstand te controleren kan je ook in het onderhoudsboekje kijken. Zit dat er ook niet bij maar bijvoorbeeld rekeningen van onderhoud bel dan de betreffende garage op, grote kans dat zij ook de kilometerstand hebben genoteerd tijdens onderhoud want zover ik weet is dit een EU verplichting (sla me niet dood als dit niet zo is). Daarnaast hebben Belgische collega's mij verteld dat het in België bij personenauto's verplicht is de boekjes bij de auto te leveren dus ga er vanuit dat bij de campers ook zo is.
Om de TS tegemoet te komen, wij zijn onderstaande camper tegengekomen die wellicht aan jullie wensen voldoet, voor ons was hij iets te groot:
https://www.camperscaravans.nl/campers/ ... f13413a8d7
Home is where we park it!
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door peter »

ik ga u niet doodslaan hoor :-B :-B

maar helaas is mijn ervaring, en deze wordt onderbouwd door veel berichtgeving de laatste tijd dat veel autos en camper uit met name duitsland geïmporteerd geen eerlijke km stand hebben.

er is een groot verschil tussen duitsland en belgie. als hij vanuit België komt is hij voorzien van een carpass, een systeem dat zelfs nog beter is dan onze NAP, waarop naast km standen ook het gewicht van de camper staat.
voor duitse campers is wantrouwen niet verkeerd. zou zowiezo altijd het kenteken natrekken op rdw.nl, hier vindt je ook veel info over gewicht en km standen. dan inderdaad met rekeningen die bij de camper zitten (nooit alleen afgestempelde boekjes) kijken of je de stand kunt onderbouwen.

overigens is het geen probleem een camper met een buitenlandse achtergrond kopen, ik heb ook een ex duitser, is echter wel goed te onderbouwen.

de camper dit je aanprijst zou ik in basis zeer goed willen onderzoeken. de indeling is perfect voor een gezien. hij is niet duur voor zijn leeftijd, maar dat kan passen bij dit merk. hier hoeft niets mis mee te zijn maar het zet mij altijd aan het denken. daarnaast is de motor 2.0jtd niet de zwaarste (slechts 84 pk) in combinatie met 3 ton gewicht, zou ik altijd laten staan. ik kan het kenteken niet natrekken omdat de verkoper dit niet laat zien (is voor mij ook nooit een goed teken) en garantie is bespreekbaar??. zou nog even doorrijden en zoeken naar een duits kwaliteitsmerk opbouw met minder kilometers, een betere motor (fiat 2.8jtd, mercedes 316).
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door Huub56 »

Een Duitse camper en personenauto die “ schrekheft” wordt aangeboden heeft een sluitend onderhoudsboekje met beurten en sluitende kilometerstand en alle rekeningen van reparatie. Dat de nl importeur de km stand terugdraaid kan gebeuren maar dan zullen de boekjes niet meer aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door peter »

klopt.
Gebruikersavatar
Dream Away
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 13 nov 2006, 22:03
Locatie: Noord Brabant

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door Dream Away »

Kortom, oplettend zijn maar niet iedere geïmporteerde camper direct wantrouwen.
Denk dat ik het zo goed samenvat :thumbup:
Home is where we park it!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door Bas vd laar »

90 procent van de campers komt uit het buitenland, dus als je die maar overslaat beperk je je keuze natuurlijk enorm!
Belgie heeft de Carpass en dat is inderdaad een heel goed systeem.
Er zijn ook genoeg campers uit Duitsland met alle gegevens er bij.
Laat je dus niet gek maken.
Qua motor zou ik altijd gaan voor minimaal een 2.5 diesel of hoger en altijd met TURBO, een 2.5 of 2.8 zonder Turbo ( die zijn er namelijk ook, zij het niet veel ) heeft bijzonder weinig vermogen. Natuurlijk kom je er wel zonder turbo, maar invoegen met een kortere invoegstrook is gewoon gevaarlijk vanwege het snelheidsverschil met andere deelnemers, ook in de bergen heb je een probleem, of als je wilt inhalen.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door macfocus »

Ach, met een 2.5 Diesel zonder turbo kom je ook overal.
Van de zomer nog een 25% procent helling moeten pakken, lukt prima.
Ja, met een turbo gaat het echt allemaal veel makkelijker, maar zonder turbo onthaast je heerlijk.


Kwa indeling: wij hebben een Alkoof met een dinette achter de cabine en een langsbank.
De tafel kunnen we wat langer maken, dus lekker ruimte met eten.
Daarnaast is het dinettebed heerlijk groot.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
stevebegois
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 12 aug 2016, 20:20

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door stevebegois »

Hoi Nienke, we hebben bewust voor een camper met alkoof (voor ons) en stapelbed (voor onze 2 kindjes) , achteraan in de breedte, gekozen. Als ons zoontje en dochter wat ouder worden, zullen ze zeker apart willen slapen (beetje privacy). En indien er 1'tje niet meer meegaat, kan het onderste bed opgeklapt worden zodat onze garage nog groter wordt.

Onze camper is +/- 6,5m met zonnepanelen en fietsrek (maar geen luifel of schotelantenne) waardoor het leeggewicht acceptabel is (dacht 3,04ton met volle water- en benzinetank alsook 'kunststof' gasfles ), doch wel wat uitkijken bij het laden.

We hebben jaren de camper van mijn ouders kunnen gebruiken waardoor we goed wisten wat wel/niet nodig hadden :thumbup: .

Veel succes!
Fiat Miller Illinois
Nswvos
Berichten: 5
Lid geworden op: za 20 okt 2018, 22:33

Re: Tips gevraagd voor aanschaf 2ehands camper gezin met 2 jonge kinderen



Bericht door Nswvos »

Dank voor alle uitgebreide reacties en adviezen! Op basis van jullie tips richten we ons nu op een alkoof met stapelbed achterin. Maximale lengte van 6-6,5m, budget max €20.000. Concrete tips zijn welkom! Ik zal ook even een oproepje hiervoor plaatsen in het vraag en aanboddeel.
Plaats reactie