Is 2,40m breed een probleem?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door Marco Polo »

Wat maak je je dan druk over de breedte.
Je hebt toch groot rijbewijs?
(En een idee van de mogelijkheden en onmogelijkheden met een groot en breed voertuig ?).
bananajuiz
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 01 okt 2018, 20:18

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door bananajuiz »

C rijbewijs moet nog gehaald worden. Dat wilde ik sowieso al: praktisch en feitelijk een training om met zo'n ding te rijden. Ging mij meer of 2.30 (voor mijn gevoel een standaard camper maat?) vs. 2.40 een groot (juridisch) verschil geeft. Bijvoorbeeld omdat veel (kleinere) wegen < 2.30m zijn? Eigenlijk een variant op < 3.5ton of > 3.5 ton maar dan niet over gewicht maar over breedte :wink:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door Cee Pee »

ik ben zo'n max 2.30 bord nog nooit tegen gekomen of het is me in ieder geval nog nooit opgevallen.
Wel kom je bij wegwerkzaamheden, en dan hoofdzakelijk in Duitsland, borden tegen dat het verkeer breder dan 2,00 - 2,10 en soms 2,20 de rechter rijbaan moeten aanhouden.
Maar daar val je met bijna elke camper in dus daar zou ik me niet zo druk om maken.
En verder zijn de meeste bussen en vrachtwagens tegen de 2,50 breed en die kunnen ook bijna overal komen dus ik denk dat jij het probleem veel groter maakt dan het in werkelijkheid is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door Huub56 »

En bij de borden in een wegversmalling bij wegwerkzaamheden van 2.10 enz worden sinds kort de auto’s gemeten incl. spiegels dus ook diverse personenauto’s zijn de klos.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door mama »

Als je zwitserland wil binnen komen bij bepaalde grensovergangen .
Uitgeschreven

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door Uitgeschreven »

Ook door straatje die smaller zijn dan 2.40 geraak je niet! In Griekenland heb je veel van die dorpjes.Maar daar kom je gelukkig niet. Veel van die grote hebben een scooter bij om eerst een paar kilometer verder te gaan zien of ze erdoor kunnen. :-B
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door Marco Polo »

Topic starter is nog vrij jong.
Vraag me af waar hij zich druk om maakt.
Heeft nog zeeën van tijd om een optimum te vinden.
Haal je C
Koop zo’n bakbeest
En gaan.
Loop je vanzelf tegen een aantal dingen op.
Los je op terwijl je gaat
Kom je op bepaalde plekken niet huur je een keer een auto of scooter.
Met fietsen kom je ook een heel eind.
Waar een vuilniswagen kan komen kan jij ook komen is al geroepen.
Niet lopen tobben.
Iets kopen waarvan het interieur naar je zin is en waar je langere tijd geriefelijk in kan verblijven met z’n drietjes en gewoon gaan ;-)
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door dedruivenplukker »

C18.gif
C18.gif (3.88 KiB) 690 keer bekeken
Het verkeersbord C18 kom je toch wel regelmatig tegen. Al kan het zijn dat je als touringcar chauffeur daar meer op let.

Het wil niet zeggen dat je er met een breedte van 2.4 meter niet langs kan.

Hier in de kop van N-Holland zijn er veel polderweggetjes waar dit staat en toch rijdt de melkrijder er met zijn tankwagen in.

Ik zou me er niet zo druk over maken, ik denk dat hoogte en gewicht vaker een beperking geven.

Het is misschien wat lastiger op de Engelse landweggetjes of in Italiaanse dorpjes maar dat merk je vanzelf. Oefening baart kunst. :wink:
Een 613D vind ik een van de mooiste machines die de Duitsers hebben gebouwd en is een fijne wagen om te rijden.
Wil je ervaringsdeskundigen spreken kijk dan even hier .

mercedes 613D.jpg
mercedes 613D.jpg (128.07 KiB) 684 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door hathi »

Na al die opbeurende antwoorden,weet TS al meteen,dat hij hier,bij de verkeerde club ,zit? :lolno:...........p.s druivenplukker heeft wel gelijk :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door Charles Franconi »

on4avt schreef:
vr 19 okt 2018, 16:11
Ook door straatje die smaller zijn dan 2.40 geraak je niet! In Griekenland heb je veel van die dorpjes.Maar daar kom je gelukkig niet. Veel van die grote hebben een scooter bij om eerst een paar kilometer verder te gaan zien of ze erdoor kunnen. :-B
2 jaar nu in de winter in Griekenland met 232 cm breed excl. spiegels. Mijn standpunt: overal waar vuilcontainers staan, komen ook vuilniswagens van 255 cm breed. Dus geen probleem. Slechts in zeer oude dorpjes heb je soms een probleem, maar staat meestal aangegeven.
Uitgeschreven

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door Uitgeschreven »

Dan wil ik je wel eens meenemen, ik kom nu al 7 jaar in Griekenland en heb het van boven tot onder en van links naar rechts doorkruist.Eerst met een bus en nu met camperbreedte 2.10 m.
Ik schrijf alleen waar ik ben geweest. Veel smalle straatje naar strandjes. Waar ik ga zie ik nooit campers van een breed formaat. Die ga je met een brede camper uiteraard niet opzoeken.Ga maar eens de bergen in.Zolang je vuil containers ziet is het oke. Ik sta soms versteld van de plaatsen waar die vuilnis wagens doorrijden.Het hoeft geen beperking te zijn,de breedte ,maar je moet je aanpassen. Tenslotte rijden er veel van die breedte rond. maar ik zie zelden een Carthago of zo van die naast mij staan.En beneden in de Poleponos zijn er ook wel van die smalle toegangen.Ik wil de ts niet ontmoedigen, maar hij vraagt naar ervaringen. Ooit zij iemand tegen mij, toen de camper nieuw was e, nog nooit naar Griekenland geweest zeker? Omdat de camper nog krasvrij is. Om dan nog niet te spreken van de straten die wel breed genoeg zijn maar de overhangende takken, die venijnig vol doornen zitten. Ik zie camperaars met snoeischaren te werk gaan soms.Nafpaktos gaat nog, alhoewel het niet druk moet zijn ,dan kan je al staan aanschuiven en kijken naar de dakranden van de huizen ,van de winkels etc. De grieken parkeren waar ze het denken.Astakos is een ander paar mouwen, De straat is breed genoeg in het begin, daar zat ik vast met de bus.Enzovoort; Ik zal ze eens allemaal opschrijven waar ik met 2.10 niet door kan.
Maar er zijn veel andere wegen en dingen te bekijken uiteraard.Wij kochten speciaal niet breder,om overal door te kunnen. gewoon langs de weg parkeren steekt de onze al niet veel buiten de lijnen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door bertt »

Ik heb dan wel zo'n Carthago :wink: . In 2014 was de camper gloednieuw. Ik doe "werk" voor Facile en Route en toen hadden we samen met het kantoor bedacht dat ik wel een aantal CP's kon doen langs de Spaanse kust van onder naar boven maar dan een stuk het binnenland in.
Ik kwam op plekken, (waar een CP zouden kunnen zijn) waar je met een buscamper eerst achter je oor krab of je daar wel heen zou gaan.
Maar als je het leuk vind om te "sturen", gaat het lang goed.
En inderdaad, af en toe, "nee, dat gaat echt niet meer", maar dat is bij mij zeldzaam.

Wat al eerder gezegd is, hou je van rijden, dan geen probleem. Ben je een (goed bedoeld) bangerd, dan kan de breedte je angstzweet doen uitbreken. Er zijn genoeg tweebaans wegen in Europa waar de spiegels elkaar op hoge snelheid rakelings (meestal) passeren :wink: .

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door isoplus »

Ik heb net een camper ingeruild waar ik ruim 10 jaar mee naar het Noorden en het Zuiden geweest ben.
Natuurlijk zitten er hier en daar gebruikssporen op, dat mag toch ook wel.
Ja soms moesten we heel langzaam over een brug of zelfs achterwaarts weer het pad af dat hoort er allemaal bij, je leert snel genoeg inschatten of je ergens door kan.
Dat we nu een bus hebben met wat minder breedte en lengte heeft met onze leeftijd te maken, daardoor gaat je campergedrag ook iets veranderen.
De bus wordt nu, nog meer als de camper voorheen, gebruikt als dagelijks vervoermiddel en dan is het bus-formaat wel iets handiger vooral in Nederland waar we tenslotte nu vaker zullen zijn.
Uitgeschreven

Re: Is 2,40m breed een probleem?



Bericht door Uitgeschreven »

Eigenlijk is het geen probleem. je past je aan. Ik reed 35 jaar met 18 m lengte en 44 ton op de grond; de hoogte was +/- 4m en de breedte 2.50 meter.
Ik kwam overal waar ik moest zijn.
Plaats reactie