Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door Cee Pee »

De verkoopbaarheid is juist veel beter want het opwaardeercircuit is al doorlopen en voor de somma van €58,= staat hij, indien nodig, weer op B rijbewijs.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door seth_space »

Voor mensen die naar een B camper zoeken zegt dat niets.
Dan zul je die service expliciet moeten vermelden. Dat zie ik niet vaak gebeuren in advertenties.
Ik blijf dus bij mijn stelling.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door Cee Pee »

Ik ook.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door Marco Polo »

Mag ik jullie erop wijzen dat TS de wagen nog niet eens gekocht heeft
Hij weet waar hij naar zoekt.
Heeft iets moois gevonden.
Laadvermogen is laag.
TS verbindt daaraan de conclusie dat het gewicht omhoog moet.
De feedback die hij krijgt van de handelaar, of liever gezegd de gegevens van de wagen zijn onduidelijk/ verwarrend.

Dat laatste is hier het issue denk ik.
(Afgezien van de bovenliggende vraag wat je minder problemen oplevert: geen geldig rijbewijs of overbelading)
Laatst gewijzigd door Marco Polo op do 18 okt 2018, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door seth_space »

Hij vraagt naar voordelen. Ik geef twee nadelen aan. Beter vooraf bedacht en benoemd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door Marco Polo »

En voor 58€ gecorrigeerd.
Gaat hem de kop niet kosten.
In zijn introductietopic noemde hij een budget van 40 ruggen.
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door jurgenc »

Zorg dat de mh een zo hoog mogelijke MTM heeft. Geen idee hoe het in Nederland zit, maar in België mag je hem eventueel op max 3.5 ton inschrijven en besturen met een B rijbewijs. Wil je later toch opwaarderen, dan is het voorbereidend werk al gedaan en kan je de mh eenvoudig opnieuw inschrijven met een hogere toegelaten MTM en kan je dus met je C1 de baan op.

Indien je meer weegt dan wat mag volgens het inschrijvingsbewijs, dan heb je overgewicht.

Om achteraf de MTM aan te passen, al is het maar op papier, kan dit veel meer moeite en geld kosten dan bij de bestelling.

Mijn advies zou zijn dat indien je hem op 3.85 t (of zelfs 4 ton) kan bestellen, eerder daar voor te gaan, (heavy chassis weegt wel 40 kg meer) maar 3.850 is beter dan 3.5 t. Moet je niet wakker liggen als je een luifel, zonnepanelen, 2de huishoudbatterij, electr fietsen, wat wijn ... wil meenemen.
H20
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door BP 2 »

Ik heb de MTM van mijn zelfbouw camperbus kunnen verhogen tot maximum 3850 kg niettegenstaande het een Ducato XL Maxi betreft met asbelastbaarheid van 2400 kg en 2100 kg. Om te kunnen verhogen tot meer dan die 3850 kg zou het basisvoertuig moeten uitgerust zijn met andere remmen maar dit had ik bij de aankoop van die nieuwe bus moeten bijbestellen want dit is niet standaard. Het optellen van die asbelast gewichten heeft geen invloed op de MTM.
Het enige voordeel is dat bij een weg-controle de kans van overbelast te zijn op een as zeer klein is.
Als de TS geen C rijbewijs heeft dan heeft het geen enkele zin van iets te ondernemen om op papier een hogere MTM te hebben.

BP 2
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door Marco Polo »

Kijk, eindelijk een ervaringsdeskundige met dit type chassis
Maar hoe heb je die 350 kg erbij gekregen?
Had je al een toegestane max massa van 3850kg op kenteken of kwam daar een interventie van de leverancier aan te pas?
Als je dan toch geld kwijt bent kan je toch beter gelijk voor de max gaan lijkt me.
(Dus aan laten passen en hoger dan 3,85t)

Groeten Marc.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door seth_space »

@BP 2 , is het niet zo dat een maxi chassis remschijven rondom heeft?
Juist een maxi chassis zou geschikt moeten zijn voor de grotere belasting en dus standaard de juiste remmen hebben.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door Marco Polo »

De 35H is inderdaad maar een 3,5 tons chassis.
Maar wel met de genoemde zware Assen.
https://www.fiatprofessional.com/conten ... DE_WEB.pdf
Erwin_L
Berichten: 33
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 0:18

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door Erwin_L »

Situatie die BP 2 schets komt bekend voor. Dit is wat de verkoper en fabrikant mij hebben verteld. Camper is door fabrikant geleverd met optie 3850/4250. De klant heeft deze optie destijds niet genomen camper is geleverd met max massa 3500kg en 2000/1850/3500 Op het plaatje. Camper heeft wel een maxi chassis maar 4250kg is alleen mogelijk na technische aanpassing. Fabrikant heeft dit destijds niet gemonteerd omdat klant de optie niet aanvinkte. 3850kg is wel mogelijk. Verkoper is bereid dit te regelen en heeft contact met fabrikant.
RDW heeft gegevens van het plaatje overgenomen. Dus als ik check op kenteken is dat ook wat ik zie. Fabrikant is bereid een cov te leveren voor 3850kg welke aslasten daar dan bij horen weet ik niet. Ga ik nog navragen.

Wegen heb ik met de verkoper gedaan. Op de plaatselijke weegbrug, deze gaf 2912kg aan. Camper was nagenoeg leeg. We hebben zitten rekenen water, diesel, gas en elek. Kabel. Kwamen uit op 3087kg. Diesel tank zat nog redelijk vol. Fabrikant geeft 3060 op maar daar zit dan wel een 75kg voor bestuurder in.
Camper is standaard met een pakket voor airco cabine en nog wat zaken. Heeft een luifel van 4meter niet door fabrikant geleverd. Verder geen extra's.

Het betreft een integraal, maak me nog wel zorgen om de aslasten. Overhang achter is niet extreem groot. Heb Het gevoel dat het meeste gewicht op de voor as ligt. Camper staat redelijk laag aan voorkant. ( versterkte veren monteren?).

Aslast niet gemeten. Heb me er even in verdiept is wel een issue. Misschien nog een keer wegen.

Verkoper begint nu wel te pushen er zou nog een andere koper zijn.

Al met al een puzzel. Er is een aantal weken geleden dezelfde camper voor mijn neus verkocht aan een ander. Deze had wel het juiste plaatje 4250/2400/2100 en teruggekeurd naar 3500.

Tzt wil ik nog wel daglicht panelen en een extra accu monteren, we willen wel een aantal dagen onafhankelijk zijn. Verder zijn we wel in staat licht te reizen. Reisgezelschap is 2 volwassen en 2 kinderen.

Bedankt voor reacties dusver, zet je wel aan het denken en dat is goed.
isoplus
Berichten: 6390
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door isoplus »

Je noemt geen merk maar ik heb 10 jaren terug per ongeluk of door onoplettendheid mijnerzijds zoiets bij de hand gehad.
Ik ruilde een Knaus in gekentekend voor 4250 kg en kocht een Hymer integraal terug op een maxi met Alko-chassis.
Door een misverstand was het ding terug gekeurd naar 3500kg, dus hij lag al gauw op zijn merk.
Door tijdgebrek heb ik daar een paar winterreizen mee gemaakt voordat wij daar voldoende aandacht aan konden schenken.
Ik had c/c1 dus er was geen enkele reden om zo benauwd rond te blijven rijden, een verrassing was dat Hymer goed mee werkte maar slechts op wou waarderen tot 3850kg. Het is dan een zuiver administratieve aangelegenheid, dat hebben we dus maar gedaan.
Om op te waarderen naar 4250kg moest er wat aan de voorveren veranderd worden(niet aan de assen), dat deden we niet omdat het traject bij de RDW dan ook weer anders werd. Onze Hymer had rondom schijfremmen en een 3,0liter motor.

Ik heb onze Hymer pas ingeruild bij een Clever-dealer in Baak voor een grote stevige Clever bus op Fiat, deze dealer heeft onze voormalige camper te koop staan gekentekend voor 3850kg en zo hoort het ook.
Erwin_L
Berichten: 33
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 0:18

Re: Voordeel verhogen max technische massa bij rijbewijs B



Bericht door Erwin_L »

@isoplus, dat is toevallig ik neem aan dat je de 654 bedoeld, die heb ik vorige week nog bekeken. Mooie camper! Heb je deze ooit eens op weegbrug gehad? Had je nog voldoende laadvermogen over met 3850kg max?
Plaats reactie