Tweede keus camper importeren: hoe werkt dat?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Rudikol
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 22:04

Tweede keus camper importeren: hoe werkt dat?



Bericht door Rudikol »

Beste,

Wie kan en wilt mij helpen met de onderstaande vragen.

Ik heb diverse vragen over hoe het werkt om een 2e hands camper te kopen in bv Duitsland.
De prijsverschillen zijn groot tov Nederland er zit soms wel € 25k verschil in dezelfde camper, ik vergelijk dus appels met appels.

Het gaat om een Duitse camper,
- Knaus 650 MEG uit april 2016
- 47000 km
- netto prijs €39,412
- bruto prijs €46,900

In Nederland kost deze €64,750

Hoe zit het met het btw verhaal? Op de Duitse sites staan campers aangeboden met en zonder btw.
Hoe zit het met de BPM?
Waar moet je ongeveer in euros op rekenen als je een camper koopt?

Maw is het wel interessant om een camper zelf te importeren of haal je veel sores op je lijf.

Ik hoop dat iemand een duidelijk beeld en uitleg kan geven op mn vragen.

Alvast bedankt,
Mvg Ruud
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: 2e keus camper importeren hoe werkt dat ?



Bericht door hathi »

Gewoon uitgaan v.d brutoprijs, mehrwertsteuer19% gewoon in D betalen, dan hoef je geen 21% meer in NL). Je kan op de site van Auto Telex kijken voor de BPM maar er zijn ook bedrijven hier die je dat werk uit handen nemen. Als het klopt wat je schrijft kan het mss wel 10.000 € schelen.
Hans
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: 2e keus camper importeren hoe werkt dat ?



Bericht door FrankJC »

Ik zou mij wel een paar dingen afvragen, van particulier of bedrijf, reden van verkoop, ik vind de km stand fors voor een camper van 2 jaar oud, de historie van de camper via het kenteken natrekken.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: 2e keus camper importeren hoe werkt dat ?



Bericht door willemzon »

Hallo
Ik heb nu drie keer een jonge camper gekocht in dld. Stelt niets voor. Laat de bpm uitrekenen auto bij rdw keuren bpm velasting betalen en binnen 14 dgn krijg je het kent.bewijs.

Ik kijk naar de onderhoudshistorie eis een vochtmeting. Ik ben een beetje huiverig voor huurcampers.
Ik heb voor 3 maand terug een camper geimporteerd uit 2015. Bpm koste mij toen 4700 euro kun je ongeveer nagaan wat je moet betalen

Vr gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: 2e keus camper importeren hoe werkt dat ?



Bericht door Marinus »

Rudikol schreef:
ma 15 okt 2018, 22:52
Ik hoop dat iemand een duidelijk beeld en uitleg kan geven op mn vragen.
Je zou HIER eens je licht kunnen opsteken.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Tweede keus camper importeren: hoe werkt dat?



Bericht door Huub56 »

Vocht zal wel meevallen, de eerste 5 jaar wordt er een meting gedaan anders vervalt de garantie hier zijn ze in Duitsland erg strikt mee evenals het gas wat ook na 2 jaar gekeurd wordt en wordt voorzien van een stikker op de bumper en een prufungs boekje.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: 2e keus camper importeren hoe werkt dat ?



Bericht door Cee Pee »

FrankJC schreef:
di 16 okt 2018, 0:46
Ik zou mij wel een paar dingen afvragen, van particulier of bedrijf, reden van verkoop, ik vind de km stand fors voor een camper van 2 jaar oud, de historie van de camper via het kenteken natrekken.
Bouwjaar 2016 en het is nu 2018 dat lijkt twee jaar maar de camper is wel drie seizoenen gebruikt en dan is het zomaar normaal, ruim 15.000 per seizoen
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Tweede keus camper importeren: hoe werkt dat?



Bericht door Ruud Adam »

Nog een kleine tip.
Bij sommige advertenties staat de brutoprijs en de nettoprijs.
Bij mijn weten moet je altijd naar de brutoprijs kijken, want dat BTW verhaal is voor consumenten niet zo interessant bij invoer.
Maar soms staat er in de advertentie-tekst zelf nog een ander - hoger - bedrag.
Dan hebben ze dus bepaalde kosten niet meegenomen in de eerder genoemde brutoprijs.
Zoiets al rijklaarmaak-kosten en papieren.
Kan een instinker zijn en is waarschijnlijk alleen bedoeld om het betreffende voertuig gunstiger te laten verschijnen als je zoekfuncties gebruikt.
Want het zijn kosten die je sowieso moet maken.
Andere advertenties noemen expliciet dat deze kosten in de bruto-prijs verwerkt zijn.
Groet, Ruud
Plaats reactie