Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Ingka
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 20:35
Locatie: Antwerpen

Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door Ingka »

Hej!
Ik ben Nederzweed, woonachtig in België. Ik heb in NL een VW T5 camper op het oog maar heb wat schrik van de importperikelen in Belgie, na wat 'encounters' met mede camperaars van de zomer :

- VW T5 LWB uit 2004 (ingevoerd in NL in 2009)
- LPG/G3 installatie
- geen CoC certificaat, wel volledig ingevuld kentekenbewijs (RDW/ovi)
- 100% Zelfbouw, geen fabrieks camper
- 4 personen op kenteken, maar geen originele achterbank, lijken zelf aangepast slaapfauteuils te zijn, wel met gordels.
- geen gas installaties.

Ik heb zo mijn twijfels of dit een success gaat worden. Wie kan mij adviseren? Eventueel ook met het oog op andere zelfbouw campers die ik op het oog heb

Bedankt ... Erik
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door Bas vd laar »

Koop er een in Belgie.
Invoeren is een drama, zeker van een omgebouwde bus.
Mijn broer had hetzelfde, hij heeft er uiteindelijk een in Belgie gekocht.

Daarbij is LPG in een Transporter vragen om problemen. Lekker laten staan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door kampo »

In principe kost een camper meer in NL als in BE.
Het is me dus niet duidelijk waarom je een dure oplossing zou verkiezen.

Je wilt een buitenlands voertuig in BE invoeren en vervolgens in verkeer brengen in BE.
De procedures hiervoor staan op verschillende BE websites beschreven, waaronder die van de overheid.

Het voertuig moet in orde zijn, of kunnen gemaakt worden, met de Belgische reglementeringen.
De nodige papieren moeten aanwezig zijn. Het is me niet duidelijk of het voertuig nu een (M1-SA) camper is.
Anders kan er ook nog wat homologatie werk bij te pas komen.
Groeten Kampo
Ingka
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 20:35
Locatie: Antwerpen

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door Ingka »

De procedures hiervoor staan op verschillende BE websites beschreven, waaronder die van de overheid.

Het voertuig moet in orde zijn, of kunnen gemaakt worden, met de Belgische reglementeringen.
Ja en dat is precies waarom ik de ervaringsvraag stel want meerdere websites spreken elkaar tegen, ook die van de diverse overheden en keuringsinstanties. Ik begrijp de stappen van douane en keuring en zo, maar Ik ben wel eens benieuwd of iemand dit recent gedaan heeft en of het gelukt is. Veel berichten op dit forum zijn al wat ouder. Het beroemde CoC certificaat. Is dat nou nog nodig of niet. Nee, maar als ik diverse forums moet geloven, wordt er nog wel steeds om gevraagd. Als men zelf een hefdak plaatst, telt dat als een inbreuk op die originaliteit van het voertuig? Ook kan ik van de websites niet echt achterhalen hoe men zelfbouw ziet, wat met name bij buscampers meer regel dan uitzondering is (nee ik hoef geen California). Is het een lichte vracht, een kampeerwagen of een personenwagen ?

Ik sprak van de zomer een belgische mede-camperaar op reis die zijn bus bij Camperpoint in NL had gehaald en ruim een half jaar op een BE kenteken heeft moeten wachten. Ik spreek ook mensen die hem zo binnen halen op een o-plaat (oldtimer). De massa zal er wel tussen zitten, en daar ben ik benieuwd naar. Ervaringen dus.

Bovenstaande bus is maar een voorbeeld, maar waarom NL ? Wel, vergelijk het aanbod op 2dehands.be en marktplaats.nl maar eens en dan is het duidelijk. Bovenstaand voorbeeld is M1-SA kampeerwagen op kenteken btw.
Laatst gewijzigd door Ingka op zo 14 okt 2018, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door Atoz »

Ja....
(Omdat ik zelf een Belg ben, vind ik dat ik dit hier mag schrijven)

Stel die vraag dan op het Belgische Camperforum.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Ingka
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 20:35
Locatie: Antwerpen

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door Ingka »

bedankt guido :bow:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door kampo »

Invoeren in BE is geen probleem. De regels zijn duidelijk.
... het moet enkel een voertuig zijn dat in orde is of kan gemaakt worden.
Je doet jezelf wat aan als je een verkeerd voertuig koopt.

Er is geen eenvormig voorbeeld voor alle situaties.
Het betreft hier dus een in NL gehomologeerd M1-SA voertuig uit 2004.

Je moet dus de regels volgen voor de invoer en in het verkeer brengen van een voertuig uit 2004.
Het voertuig moet ook voldoen aan de technische reglementering die daar op van toepassing is (was)

Een BE VWT5 met hefdak kan je hier kopen (ter vergelijking)
https://www.autoscout24.be/nl/verkopers ... /occasions

edit: verbeterd datum
Laatst gewijzigd door kampo op zo 14 okt 2018, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door Cee Pee »

Dat is van voor de tijd van de CoC. Vandaar dat het niet bestaat
Oh, wanner is dat ingevoerd dan?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door kampo »

Ceepee je hebt gelijk
CoC is ingevoerd in 1999
Zal dat even aanpassen in wat ik schreef.

https://www.autoveiligheid.be/gelijkvor ... ormity-coc
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door Cee Pee »

:thumbup: :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Recente ervaringen met import in Belgie, vanuit Nederland



Bericht door klaasv »

Ik heb 2 keer een camper ingevoerd in België, als alles in orde is kun je binnen een paar dagen je kenteken hebben, maar als er iets niet in orde is... ik had een 100% fabriekscamper maar het typeplaatje (met gewichten) ontbrak, dus geen keuring. Uiteindelijk via carthago Duitsland het ‘typeplaatje’ ontvangen (dat was gewoon een zilverkleurige plakker) en toen was er geen probleem bij de keuring.

Met andere woorden, als er iets niet klopt, stopt het en moet je dat eerst oplossen voordat je terug mag komen. Ik zou het risico niet nemen met zelfbouw, bovendien zijn de prijzen van campers in Nederland bijna altijd veel hoger, ook na aftrek bpm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Carthago E-line
Plaats reactie