Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Oola
Berichten: 47
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 20:18

Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door Oola »

Ik ben sinds kort een (beginnende) camperaar. Bij de camper die ik heb aangeschaft zat ook een mooie ruime voortent met raampjes en gordijntjes, te bevestigen aan de al aanwezige luifel. De voortent is zowat ruimer dan de camper is. Fijn, zou je denken - extra leefruimte.

Maar.. voor nu voorzie ik dat ik zoveel als mogelijk vrij wil staan. Ik vind het gewoon een fijn idee dat ik zo weg kan rijden als dat nodig is, ik maak daarom ook niet eens gebruik van de 'pootjes' als ik ergens sta. Voor mij is de luifel (die ik ook nog niet gebruikt heb) voldoende om droog en geborgen voor mijn camper te zitten. Ik zal dus de voortent waarschijnlijk bij familie stallen voor vertrek (ik ga lang weg volgend jaar). Scheelt ook weer gewicht.

De vorige eigenaren gaven aan dat zij hebben ervaren dat de voortent voor deze camper relatief populair is, aangezien deze niet meer gemaakt worden voor dit type (oudere?) Rapido. Zij werden zelfs op campings benaderd door vrijpostige individuen - hoeveel het zou kosten om de voortent van hen over te nemen :-)

Ik speel dus nu met het idee om de voortent gewoon te verkopen. Ik zie het namelijk niet voor me dat ik deze veel zal gebruiken. Aan de andere kant kan het bij eventuele verkoop van de camper een voordeel zijn, dat deze voortent erbij zit...? Of in de winter, dat het fijn is om als 'koude-buffer' bij langstaan een voortent te koppelen aan de camper? Ik vind het lastig in te schatten.

Dus, voor camperaars die niet veel op campings staan: gebruiken jullie de/een voortent vaak?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door Dafluc »

Hoe kleiner de camper denk ik. Wij hebben onze voortent na de overstap naar een grotere bus nooit meer gebruikt. De luifel was voor ons voldoende. Zal er ook mee te maken hebben of je een mooi-weer kampeerder bent. Misschien even kijken hoe het bevalt, een keer opzetten. Dan weet je snel of het voor herhaling vatbaar is of niet. Mocht je hem willen verkopen, dit forum heeft een te koop aangeboden afdeling.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door hurktoilet »

Hangt denk ik heel sterk van jullie zelf af. Als je echt wild gaat staan is het - uitzonderingen daargelaten - niet logisch dat je een complete voortent opzet. Maar zeker in NL en Duitsland heb je veel commerciële camperplaatsen die eigenlijk eerder camper-campings zijn, daar kun je vrolijk een voortent opzetten (en is dat gezien het klimaat soms ook wenselijker). En dan dit: als je ergens langer blijft staan, kun je een voortent steeds beter gebruiken. Maar als je vaak ergens maar één nacht blijft, wil je dan elke dag dat ding op- en afbreken?
Wij gebruiken zelfs onze luifel maar amper (hoewel, behalve als zonwering gebruiken we hem ook bij regen om droge grond voor de deur te hebben en evt de schuifdeur gewoon open te kunnen houden zonder dat het inregent.
Maar je hebt de tent nu toch. Waarom kijk je niet één of twee jaar aan hoe het voor jullie werkt?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door FredV »

Onze camper wordt tegenwoordig zo’n beetje door de hele familie gebruikt en hebben daarvoor speciaal een voortent aangeschaft. Ik gebruik mijn voortent alleen als ik met de (achter)kleinkinderen op stap ga, dan wel lenen mijn (klein)kinderen met hun kinderen in de zomervakantie beurtelings onze camper voor een weekje. Wij/zij staan dan altijd op een kindervriendelijke camping met naverwante activiteiten. Wij/zij wonen en leven dan in de combinatie camper met voortent.
Knibbel
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door MonRoe »

Als wij vrij staan zorgen we ervoor dat er 's avonds alleen een camper staat en verder niets. Dus niets meer buiten, geen stoelen, geen luifel uitgedraaid niets. Dan lijkt het alsof we alleen maar geparkeerd staan.
Hoe mooi het plekje ook is, bijv. vrij aan het strand in Griekenland, we doen dit altijd. We doen dit ook op een camperplaats, daar blijven soms de fietsen naast de camper staan, maar meestal gaan die ook weer het fietsenrek op, zijn ze beter beveiligd.

Op een camping komen we niet veel, maar als we er staan, doen we daar hetzelfde als op een vrije plek of camperplaats, alles wordt 's avonds opgeruimd zodat er 's nachts niets buiten staat.

Als je het mij dus vraagt, weg met die voortent ;-)
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door rijschoollucassen »

Als je de camper gebruikt 'waar-ie-voor-gemaakt-is' zul je die tent weinig gebruiken. Zeker een conventionele voortent zet als het ware je camper 'op slot'. Boodschappen zul je dan met de fiets of lopend moeten doen.

Er zijn ook speciale campertenten die 'zelfstandig' kunnen blijven staan. Je laat dan de stoeltjes en alles in de tent staan, ritst de achterwand dicht en gaat met de camper op pad. Als je terugkomt schuif je de camper er weer achter, en klaar. Kan eigenlijk alleen op een camping.

Alles hangt van je eigen situatie en voorkeuren af.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door Zadowolony »

Wij hebben ook een voortent bij onze buscamper gekocht. Als we langer dan 1 nacht staan dan zetten we m op, staat zo namelijk. Ook slapen onze honden erin (of anders zetten we een klein tentje op voor de honden). We hebben een voortent die zelfstandig kan blijven staan als we wegrijden, dus ook geen belemmering om met de bus weg te gaan en de plek plus spullen kan gewoon blijven staan. Polyester, dus kan gewoon nat opgerold worden en lichtgewicht.
Dus ja, ik zou m niet willen missen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door Jan en Simonne »

We hebben geen voortent, wel een zijwand aan de luifel.
Op een camperplaats, die zich daarvoor leent, zou die er wel aan kunnen, als het wenselijk is.
Maar de luifel gaat 's nachts weer in, er blijft niets buiten staan.

Als we "wild" staan, gaat alles naar binnen 's avonds en is de camper in principe rijklaar.

"Vrij" staan betekent voor ons "wild" staan, of op een camperplaats.
Daar hoort voor ons geen voortent bij.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door macfocus »

Wij kregen ook zo’n tent (safaritent) bij onze camper toen we hem kochten vorig jaar. Ik keek ernaar en heb hem meteen te koop gezet.
Is niks voor ons.
- neemt ruimte in beslag tijdens het reizen
- niet nodig tijdens het staan
- bij wildkamperen heb je er meestal weinig aan
- maakt je minder mobiel (en daar heb je nou juist een camper voor)
- verkoop levert je weer een paar dinertjes op in en leuk restaurantje

Maar, ieder zijn ding
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door FredV »

MonRoe schreef:Als je het mij dus vraagt, weg met die voortent ;-)
Dat maak ik zelf wel uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Knibbel
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door FredV »

macfocus schreef:Wij kregen ook zo’n tent (safaritent) bij onze camper toen we hem kochten vorig jaar. Ik keek ernaar en heb hem meteen te koop gezet.
Is niks voor ons.
- neemt ruimte in beslag tijdens het reizen
- niet nodig tijdens het staan
- bij wildkamperen heb je er meestal weinig aan
- maakt je minder mobiel (en daar heb je nou juist een camper voor)
- verkoop levert je weer een paar dinertjes op in en leuk restaurantje

Maar, ieder zijn ding
Krek. Je kunt de tent ook gewoon thuislaten hoor als je hem niet nodig hebt.
Knibbel
Frankia FF2

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door Frankia FF2 »

Oola schreef:
wo 10 okt 2018, 0:03
Dus, voor camperaars die niet veel op campings staan: gebruiken jullie de/een voortent vaak?
Bij onze vorige (alkoof) camper zat een voortent die werd alleen gebruikt als we op campings stonden. Het was de periode van, kinderen nog klein en vriendjes mee.

Je schrijft in ik vorm, dus ik ga er vanuit dat je alleen reist met de camper.
Dan zal je die extra ruimte niet echt nodig hebben lijkt me.
Ook met rondtrekken en vrij staan wat je plan is, zul je de voortent niet gebruiken/missen.

Niets is zo veranderlijk als een mens. :wink:
Ontdek eerst hoe het camperleven met al zijn mogelijkheden je bevalt.
Misschien verkies je uiteindelijk toch voor een langdurig verblijf op campings, en dan is een voortent weer aangenaam.

Het is hier al eerder voorgesteld, tent bewaren.
Weg doen kan altijd nog.

Veel camperplezier!

(Wij hebben onlangs onze nieuwe en nog steeds bewaarde camper vloerbedekking uiteindelijk weggedaan.)

Groet Lia
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door fokus »

Tenten, ook voortenten horen op een camping; niet op een Motorhomestelplaats. Campinggedrag maakt ons bovendien niet sympathieker bij otto-normaalburger. Sommige stelplaatsen benaderen een echte camping zo erg dat het daar wel kan natuurlijk.
ceterum censeo belgicam esse delendam
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Non-camping-camperaars: gebruiken jullie een voortent?



Bericht door isoplus »

Toen wij onze camper nieuw kochten in 2007 kwam daar gelijk een safaritent bij in de degelijke uitvoering, dus niet met van die plastic klemmetjes maar met klemlijsten aan de luifel.
We hebben het ding het eerste jaar in Portugal op de camping opgezet tijdens ons winterverblijf daar.
Als de zon schijnt wordt het erg warm in de tent en moeten de ramen eruit geritst, verder gaat dat prima.
We hadden toen nog een hond en die bleef mooi in die tent.
Het tweede jaar dachten wij dat de luifel en een zijwand wel voldoende waren en dat was ook zo, geen probleem bij zelfs stormachtige wind aan de kust.
Wij stonden telkens op een camping, van de Safari-tent is dus slechts een zijwand tien jaar gebruikt de rest heeft nooit meer het daglicht gezien.
Een paar weken geleden hebben wij de camper ingeruild met de Safari-tent voor en grote Fiat-bus met een eenvoudige camper uitrusting.
De bus is wel voorzien van een luifel en we nemen een windscherm mee.

Dus als je langer op een plek blijft mooi zo'n tent of gedeelte ervan mits je de moeite wilt doen het ding op te tuigen.
Wil je steeds verhalen naar een andere ankerplaats heb je er niets aan en het ding weegt wel iets.
Ga het eerst eens proberen, die tenten brengen bijna niets op dus verkopen kan altijd nog.
Zit je wat gewicht betreft aan de grens dan zou ik dat ding maar thuis laten het kan prima gemist worden.
Plaats reactie