Camper verwarmen in de winter?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
MC4
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 jun 2018, 21:59

Camper verwarmen in de winter?



Bericht door MC4 »

Is er soms iemand welke zijn camper in de winter verwarmt met het water van de centrale verwarming of met een toestel op aardgas?
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: camper verwarmen in de winter



Bericht door isoplus »

Wat bedoel je, als je camper bij huis staat?
Met aardgas verwarmen onderweg wordt ingewikkeld, je moet dan en gas voorraad meenemen voorlopig lijkt LPG of propaan simpeler.
Wat betreft warmwaterverwarming zie : ALDE, die doen dat voor campers maar verwarmen met gas of elektrisch aan de walstroom, maar dat wist je allemaal al wel denk ik.
MC4
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 jun 2018, 21:59

Re: camper verwarmen in de winter



Bericht door MC4 »

Hallo, het gaat hem niet over verwarmen onderweg maat thuis tijdens de wintermaanden, doe het nu elektrisch maar dat is tamelijk duur
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door Kroppie »

waarom verwarmen, woon je er s,winters ook in ?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door fokus »

Ik ben inderdaad van plan de verwarming op minimum aan te laten deze winter als hij ongebruikt onder carport staat. Heb de keuze gas of electrisch, dat laatste heeft mijn voorkeur vanwege gemak.
ceterum censeo belgicam esse delendam
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door isoplus »

Mijn Hymer stond altijd buiten, 10 jaar, in de winter zitten wij meestal ergens in het zuiden waar het niet vriest.
Voordat wij vertrekken is er een periode waarin het in de nacht en soms overdag kan vriezen.
Omdat wij een Hymer hadden met een dubbele bodem waarin al die waterbende geplaatst was had electrisch verwarmen niet zoveel zin, immers warme lucht stijgt op en in de bodem kan dan toch gaan vriezen.

De kachel stookte op gas en miste het ook verkrijgbare elektrische verwarmings element, dus gas stoken was de enige optie. Het verbruik viel dan wel mee omdat ik alleen de dubbele bodemverwarming open had staan. De watertank en de leidingen zijn nooit bevroren, wel zette ik de waterpomp uit en de kranen open, immers er kan altijd een storing optreden en dan kan bij vorst het water tijdens vriezen uitzetten met beperkte schade.

Als je uit kosten overwegingen met aardgas wil verwarmen moet je eerst investeren in een gasleidng naar buiten, een aansluiting aan je camper en een beveiligde kachel die lucht kan circuleren en op aardgas branden. Best mogelijk maar veel gedoe.
Elektrisch verwarmen is wat eenvoudiger immers de walstroomaansluiting heb je al en Truma kan een verwaarmingsband voor de kachel leveren, klaar ben je.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door Cee Pee »

Of nog makkelijker, een of twee kleine elektrische olie gevulde radiatoren met thermostaat.
Deze zijn voor een paar tientjes bij de bouwmarkt te koop en hebben het voordeel dat er geen gloeiende en bewegende delen aan zitten.
Dus de minste kans op ongelukjes of storingen.

Maar als je handig bent is het ook mogelijk om een losse radiator met een paar slangen op de centrale verwarming van het huis aan te sluiten.
Dat is vrij simpel te realiseren maar bevriezing van die slangen is dan wel mogelijk daar zal je wat op moeten verzinnen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door fokus »

Onze verwarming (denk Alde) werkt zowel op gas als op stroom.
ceterum censeo belgicam esse delendam
MC4
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 jun 2018, 21:59

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door MC4 »

ik denk dat ik eens op zoek ga naar lekvrije koppelingen zodat ik met slangen een verbinding kan maken met de verwarming van mijn huis en in de camper een warmtewisselaar met ventilator aansluiten op de bestaande verwarmingsleidingen (lucht)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door Kroppie »

die van mij staat al 29 jaar 365 dagen per jaar buiten zomer en winter zonder verwarming, gaat de komende 29 jaar ook weer gebeuren, heb buiten het elk jaar weer een jaar ouder worden, nog geen nadelig gevolg gemerkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door jielus »

Om even in kosten en gemak te denken. Bij ijskoud weer: -10 en wind ongeveer een fles propaan in de week.Bij koud weer 0-10 graden en fles LPG in de twee a drie weken. Boven de 10 graden een fles gemakkelijk voor een maand. Vijf maanden winter is volgens mij 10 a 12 flessen LPG.
Dat lijkt me een stuk goedkoper dan ombouwen, aanbouwen en verbouwen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
MC4
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 jun 2018, 21:59

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door MC4 »

hallo Jielus,
Waarschijnlijk heb je gelijk alleen, mijn LPG-tank van 26L moet steeds aan de pomp gevuld worden en dat vraagt dan 10 à12 keer naar de pomp op 5 maanden
MC4
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 jun 2018, 21:59

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door MC4 »

weet iemand of mijn Truma combi niet, met eventueel wat ombouw niet kan werken op aardgas
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Camper verwarmen in de winter?



Bericht door jielus »

MC4 schreef:
wo 03 okt 2018, 12:55
hallo Jielus,
Waarschijnlijk heb je gelijk alleen, mijn LPG-tank van 26L moet steeds aan de pomp gevuld worden en dat vraagt dan 10 à12 keer naar de pomp op 5 maanden
Koop dan een LPG-dampgasfles? Die kun je vast wel ergens vullen. Anders zijn gewone Propaan flessen ook een optie. Wanneer je een grote koopt wordt die waarschijnlijk ook nog elke keer omgeruild. Afgezien van het feit dat verwarming in de winter niet echt nodig is zou een kleine omschrijving waarom je wil verwarmen een hulp zijn.
Na een winter heb ik de kleine vorstbeschermer (€ 15,95) er uit gegooid omdat de thermostaat niet betrouwbaar was.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie